Web Analytics Made Easy - Statcounter

اهالی این کوچه در طرح تفکیک زباله از مبدا مشارکت زیادی دارند و مبالغی که از تحویل زباله‌هایشان جمع‌آوری می‌شود، به نیازمندان محله هدیه می‌کنند. « زهرا کشاورز» یکی از بانوان این کوچه است که شورایار نیست، اما در فعالیت‌های اهالی، نقشی پررنگ دارد.

همسایه‌های قدیمی در خانه‌های نو

بسیاری از همبازی‌های « زهرا کشاورز» که در کوچه « آزاده جعفری» کودکی و نوجوانی خود را سپری کرده بودند، بعد از تشکیل خانواده هم از آنجا دل نکندند و همسایه پدر و مادرها و بزرگترهای کوچه شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی شوروشوق نوسازی بافت فرسوده به منطقه ١٧ رسید، کشاورز و همسایه‌هایش تصمیم گرفتند خانه‌های قدیمیشان را بازسازی کنند تا در آپارتمان های زیبا و نونوار دوباره دور هم جمع شوند. در همان سال‌ها طرح تفکیک زباله از مبدا در مدیریت شهری منطقه کلید خورد و آموزشگران اداره بازیافت با آموزش چهره به چهره شهروندان، تلاش می‌کردند آنها را با مزایای این طرح زیست محیطی آشنا کنند.

کشاورز که عادت داشت درباره هر طرح نو و تازه‌ای کنجکاوی نشان دهد، با اطلاع از چند و چون ماجرا، مشتاق شد طرح را در آپارتمان محل سکونتش اجرا کند.

یک کوچه پاکیزه

کشاورز در طبقه چهارم آپارتمانی زندگی می‌کرد که آسانسور نداشت. اما او نه تنها زباله‌های تفکیک شده واحد خودش را هر روز به ماشین ملودی‌دار می‌رساند، بلکه چند سطل جداگانه برای قرار دادن زباله‌های خشک وتر در پاگرد راهروها گذاشته بود تا همسایه‌هایی که توانایی بالا و پایین رفتن از پله‌های فراوان را ندارند، کیسه‌های زباله خود را داخل سطل بگذارند و او آنها را به غرفه‌های بازیافت تحویل دهد.

کم‌کم همسایه‌ها با دیدن اصرار کشاورز در انجام این کار و افزایش آگاهیشان نسبت به فواید طرح، متقاعد شدند با تغییر رفتارهای نادرست خود در جمع‌آوری زباله‌های خانگی، به آبادی شهر و کشورشان کمک کنند. دیگر حتی ساعت ٩ شب هم از ابتدا تا انتهای کوچه کیسه زباله‌ای پیدا نمی‌شد و رفتگران محله فقط باید سطل مکانیکی سر کوچه را تخلیه می‌کردند.

قدم‌های خیر برای کمک به نیازمندان

تنها مشکل و آشفتگی کوچه، ملک متروکه‌ای بود که از جریان نوسازی کوچه جا مانده و به زباله دان و محل رفت وآمد افراد ناباب تبدیل شده بود. اهالی محله برای حل این مشکل آستین بالا زدند و پس از نامه‌نگاری‌های مختلف آنها به مدیریت شهری، خانه متروکه به پارکینگی مسطح تبدیل شد.

وقتی کارخانه‌های تولید ویلچر دست نیازشان را به سوی مردم دراز کردند و از آنها خواستند در بطری‌های پلاستیکی را برای ساخت یکی از قسمت‌های مخصوص ویلچر جمع‌آوری کنند، در ازای درهای بطری آب و نوشابه‌ای که اهالی کوچه آزاده جعفری، از سفره‌های احسان و میهمانی‌های خود جمع‌آوری کرده بودند، ٤ ویلچر خریداری و به معلولان اهدا شد.

همسایه‌های کوچه پاکیزه محله یافت آباد برای کمک به نیازمندان محله تدبیر جالبی اندیشیده‌اند. آنها بنیه مالی چندانی ندارند تا به این افراد کمکی درخور و قابل توجه داشته باشند، اما مبلغی که در ازای تحویل زباله‌هایشان از مسئولان بازیافت دریافت می‌کنند، در اختیار کشاورز قرار می‌دهند تا به دست همسایه‌های نیازمند و آبرومندشان برساند.
 

کد خبر 663265 برچسب‌ها تفکیک زباله منطقه ۱۷ کوچه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تفکیک زباله منطقه ۱۷ کوچه تفکیک زباله جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۳۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واژگونی تراکتور منجر به فوت کشاورز مهابادی شد

رضا عقیلی مسئول روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: بر اثر واژگونی تراکتور در مسیر روستای قزلقوپی به قره‌قشلاق بخش مرکزی مهاباد فوری موضوع در دستور کار قرار گرفت و اورژانس در محل حاضر شد.

وی اضافه کرد: در این حادثه راننده تراکتور از جاده منحرف شده و بر اثر واژگونی در کانال قدیمی آب جان خود را در صحنه از دست داد.

عقیلی عنوان کرد: این حادثه نخستین فوت ناشی از واژگونی تراکتور است که امسال برای روستاییان این شهرستان اتفاق افتاده است.

به گفته کارشناسان راهنمایی و رانندگی تردد با سرعت مطمئنه، پرهیز از حضور در اراضی دارای شیب شدید برای شخم زمین و حرکت با سرعت پایین و مطمئنه در پیچ‌ها می‌تواند از بروز واژگونی تراکتور جلوگیری کند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم
  • ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان
  •  عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است
  • واژگونی تراکتور منجر به فوت کشاورز مهابادی شد
  • رفع مشکلات معابر خاکی و پرتردد محله شهدای صفری
  • از کوچه‌باغ تا باغ‌کاجی | طرشت هنوز به باغ‌هایش معروف است
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • قیمت خانه در جنت آباد تهران امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا