Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین – سمیراباباجانپور: داوود فتحعلی‌بیگی بازیگر، نویسنده و پژوهشگر آیین های سنتی که خود بارها نقش سیاه را بازی کرده است در گفتگو با همشهری محله می گوید: «آنچه ما به عنوان حاجی فیروز در روزهای آخر سال می بینیم حاجی فیروز همان یار شفیق عمو نوروز در افسانه های ما نیست. این چهره زننده ای از تکدی گری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لباس قرمز و صورت سیاه حاجی فیروز نشانه یک رسم  و رسوم قدیمی است. رسمی که آمدن بهار و زنده شدن طبیعت را خبر می دهد و به قول خودش سالی یک روز این اتفاق می افتد و به کوچه ها و خیابان ها می آید. اما این روزها حاجی فیروزها با زمان های قدیم تغییر زیادی کرده اند و بیشتر در حال تکدی گری هستند. این روزها در پایان سال افرادی با چهره سیاه و لباس قرمزمی خواهند نظرمردم را جلب کرده و پولی از آنها بگیرند. »

نیش و نوش مبارک 

فتحعلی بیگی می گوید: «اساسا مردم مبارک را می پسندند چون همیشه از جانب آنها حرف می زند. از جانب آنها به افراد قدرتمند نیش می زند. حالا قدرت در هر زمینه ای باشد. حتی به رفتارهای ساده مردم هم ممکن است کنایه بزند. وقتی حرف هایش را می شنویم ممکن است از ته دل بخندیم اما بعد متوجه می شویم که او دارد رفتارمان را اینگونه به نقد می کشد. چهره سیاه او همچون ماسکی می ماند که می تواند از پس این ماسک حرف هایش را راحت بزند. چهره آرایی مبارک اصلا به رنگ و نژاد طعنه نمی زند. شاید تقلیدی از غلام سیاه های دربار حاکمان قدیم باشد که برای انبساط خاطر حاکمان بسیار بذله گویی و طنازی می کردند. این طنازی و بذله گویی گاه از هوش بالا و نگاه  تیزبینشان نشات می گرفت. آنقدر که طنزشان به طنز عبید زاکانی هم طعنه می زد.»

مدیران شهری برای شادی مردم همت کنند

در آیین و فرهنگ ایران آنقدر شخصیت های جذاب و دیدنی برای شادی وجود دارد که اگر احیا شوند برای همه شهر کافی است. فتحعلی بیگی که مؤلف  بیش از۲۰ دفتر تعزیه و ده ها نمایش نامه ایرانی است می گوید: «از شادی مردم نترسیم. باور کنید خودم یک تنه می توانم همه شهر را بخندانم. آنقدر مبارک را می شناسم که می دانم می شود با او همه شهر را خوشحال کرد. مسلما همه مردم شهر نمی توانند به تئاتر بروند. نمی توانند بذله گویی های جذاب مبارک را از سالن نمایش ببینند، اما اگر مدیران و مسئولان شهری همت کنند نوروزخوانان و سیاه پوشان طناز می توانند شادی را در کوچه و پس کوچه های شهر جاری کنند.»

کد خبر 663286 برچسب‌ها نوروز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نوروز فتحعلی بیگی همه شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۴۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشکار شدن چهره تزویر آمریکا در حمایت از حقوق بشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام حسن زارع، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان یزد در جمع دانشگاهیان این دانشگاه اظهار کرد: دانشجویان تحصن‌کننده در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا آزادیخواهانی هستند که از مظلومان غزه که به مدت ۲۰۰ روز در بمباران و محاصره اقتصادی قرار دارند حمایت می‌کنند.

وی جنایت صهیونیست‌ها در غزه را بسیار فجیع دانست و افزود: حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا از این رژیم سبب شده که در خود آمریکا انسان‌های پاک‌نهاد در محکوم کردن این کشتار‌ها تحصن کنند. مردم فلسطین در شدیدترین بمباران‌ها و کشتار‌ها با دست خالی در مقابل نظام سلطه ایستاده‌اند که جز با اتکا به خداوند و درس گرفتن از قرآن، امکان‌پذیر نیست. این کشتار‌ها یکی از علائم آخرالزمان در ظهور منجی عالم بوده که در روایات به آن اشاره شده است.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان یزد گفت: دانشجویان و استادان حامی مردم مظلوم غزه در ۴۰ دانشگاه آمریکا، فطرت‌های پاکی هستند که اسباب بیدار شدن انسان‌های غافل را سبب شده و آنها را با خود همراه کرده‌اند. نباید فقط نگاه خود را معطوف به مشکلات داخلی کنیم و رفع آن مطالبه به حقی بوده؛ بلکه نگاهی به خارج از کشور انداخته و ببینیم در دنیا چه اتفاقی در جریان است.

زارع این خیزش انسانی حمایت از مظلوم در دانشگاه‌های جهان را امیدوارکننده دانست و مطرح کرد: برخورد پلیس آمریکا با تحصن‌کنندگان و ورود به دانشگاه با تجهیزات نظامی و مستقر شدن تک‌تیراندازان در بالای ساختمان‌ها، چهره تزویر استعمار آمریکا در حمایت از حقوق بشر را برای همگان آشکار کرده است. برخورد شدید با دانشگاهیان، سبب سریع‌تر به نتیجه رسیدن این حرکت خودجوش در جهان خواهد شد.

وی عنوان کرد: امروز دانشجویان تحصن‌کننده در دانشگاه‌های آمریکا مظلوم واقع شده‌اند و بخشی از جنایات آمریکا را در محیط علمی خودشان تجربه می‌کنند. وقتی سردمداران آمریکا به جوانان و تحصیل‌کرده‌ها و استادان دانشگاه خود رحم نمی‌کند با مردم مظلوم جهان معلوم نیست چه برخوردی دارند. وظیفه انسانی ماست که از آنان حمایت کنیم.

به گزارش آنا،‌قرائت بیانیه هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در حمایت از خیزش دانشجویان و استادان بیدار دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و اقدام پلیس آمریکا در ضرب و شتم دانشجویان و استادان توسط دانشجوی این دانشگاه پایان‌بخش این مراسم بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار چهره به چهره رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با بیش از ۱۳۰نفر 
  • در 5 دقیقه با عینک زدن خدافظی کنید!
  • عکس| داوود کیم به قولش عمل کرد/ خواننده کره‌ای تمام پولش را خرج مسجد کرد
  • ببینید | واکنش متفاوت ۲ بازیگر زن به قضاوت‌های مردم درباره چهره‌شان
  • امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!
  • سابقه سیاه تشکیلات خودگردان از «انتفاضه فلسطین» تا «طوفان الاقصی»
  • حمایت کامل یک مرجع تقلید از «طرح نور»: امری مبارک است | درباره حجاب به شدت حساسیم
  • آشکارشدن چهره تزویر آمریکا در حمایت از حقوق بشر
  • آشکار شدن چهره تزویر آمریکا در حمایت از حقوق بشر
  • بن گویر، دنده‌های شکسته، بیمارستان و سرنوشت سیاه آریل شارون!