Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که جوزپ بورل امروز از ضرورت وقفه در مذاکرات وین به دلیل عامل خارجی سخن گفت، خبرنگار فارس مطلع شد که این وقفه به معنای توقف در مذاکرات نیست و رایزنی‌ها کماکان از پایتخت‌ها ادامه خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالی که امروز (جمعه) ۲۰ اسفند ماه علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌وگوها در چارچوب دور هشتم رایزنی‌ها به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حال مذاکره بودند، «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که دیروز تلفنی با حسین امیرعبداللهیان نیز درباره این مذاکرات گفت‌وگو کرده بود از ضرورت وقفه در مذاکرات به دلیل آنچه عامل خارجی از آن نام برد خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بورل در این زمینه در توئیتی نوشت: به دلیل عوامل خارجی به وقفه در گفت‌وگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد.

پس از آن بود که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی در واکنش به این توئیت بورل نوشت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه ساز حل موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به موفقیت در گفت‌وگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما به منظور حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

 
در همین خصوص خبرنگار فارس مطلع شد که این وقفه اعلام شده به پیشنهاد هماهنگ کننده گفت‌وگوها صورت می‌گیرد و طرف‌ها بعد از این وقفه هم تصمیم دارند روند مذاکرات را ادامه دهند و در همین زمینه نیز رایزنی‌ها به صورت فعال از پایتخت‌ها ادامه خواهد یافت.

گفتنی است تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری مذاکره کننده ارشد در این مدت با عزمی جزم به منظور حصول توافقی خوب و قوی در بردارنده خطوط قرمز و تامین کننده حقوق ملت ایران، در وین حضور داشت و در این مدت نیز وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی رایزنی‌هایی را با طرف‌های مرتبط و به ویژه جوزپ بورل صورت داد که آخرین گفت‌وگو در این زمینه دیروز انجام شد. وزیر امور خارجه خطاب به مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ماست قابل مذاکره نیست، تصریح کرد: طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچگونه توجیه منطقی ندارد.

آمریکا که خود عامل وضعیت به وجود آمده در برجام است و یکجانبه از این توافق خارج شد، در حال حاضر نیز با طرح درخواست‌های جدید، دستیابی به توافق را با کندی و پیچیدگی‌های جدی مواجه کرده و مسؤولیت اصلی در این زمینه نیز برعهده آمریکاست. در همین زمینه نیز علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز صبح دیروز (پنجشنبه) ۱۹ اسفند ماه در توئیتی درباره مذاکرات جاری در وین نوشت: شیوه مواجهه ⁧‫آمریکا‬⁩ با پیشنهادات اصولی ⁧‫ایران‬⁩، طرح پیشنهادات غیرقابل قبول و اصرار بر توافق سریع با طرح بهانه‌های واهی، نشان می‌دهد که آمریکا اراده‌ای برای توافق قوی و قابل دفاع برای طرفین ندارد. ⁧مذاکرات وین بدون اتخاذ تصمیم سیاسی توسط آمریکا هر ساعت پیچیده‌تر از قبل می‌شود.

البته سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه  ۱۶ اسفند ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران با بیان این‌که هیچ زمانی را به عنوان ضرب الأجل نه می‌پذیریم و نه به آن نگاه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: مسیر بازگشت آمریکا به برجام یک شبه نخواهد بود.

علیرغم این روندی که آمریکا در این مدت دنبال کرد، هیأت جمهوری اسلامی ایران در این مدت مواضع و دیدگاه‌های خود درباره آخرین جزییات متن را به طرف مقابل اعلام کرده و در صورتی که از سوی طرف مقابل تصمیم‌‌های مقتضی اتخاذ شود، توافق در دسترس خواهد بود. وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با بورل نیز عنوان کرد: آمریکا نمی‌تواند به بهانه فشار افکار عمومی کشورش، هر روز حرف جدید و متفاوتی را از طریق هماهنگ کننده به ما منتقل کند. اگر طرف آمریکایی مشکل افکار عمومی را دارد ، باید بگویم ما هم مشکل افکار عمومی را در ایران داریم. آنها با حساسیت و با دقت بالایی تحولات را رصد می‌کنند و از دولت پاسخگویی و رفع موثر تحریم‌ها و حفظ توان بالای هسته‌ای صلح آمیز را مطالبه می‌کنند.

گفتنی است، امیرعبداللهیان و بورل ۱۳ اسفند ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کردند و وزیر امور خارجه در تماس تلفنی بورل با بیان این‌که شتاب و عجله طرف غربی نمی‌تواند مانع رعایت خطوط قرمز ایران شود، تصریح کرد: هر زمانی که طرف‌های غربی خطوط قرمز باقیمانده و اعلام شده ما را بپذیرند آماده حضور در وین هستم.


هیأت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران بارها در نشست‌ها و رایزنی‌های مختلف به طرف‌ها مقابل اعلام کرده که این مذاکرات فقط و فقط باید در چارچوب توافق برجام به پیش برود و هیچگونه بحث فرابرجامی را نه مورد گفت‌وگو قرار می‌دهد و نه می‌پذیرد. سعید خطیب‌زاده  دوشنبه ۱۶ اسفند ماه در همین زمینه اعلام کرد که دستورکار این مذاکرات رفع تحریم‌های غیرهمخوان با برجام و رفع تحریم‌هایی است که به صورت یکجانبه بر ضد ملت ایران اعمال شده است و افزود: در طی چند ماه گذشته و ۱۱ ماه گذشته حداکثر تلاش را کرده‌ایم این پرونده از پرونده‌های دیگر بین‌ا‌لمللی با فاصله معناداری حرکت کند. ما با برخی اعضای ۱+۴ پرونده‌های جدی در بسیاری یا در برخی از موضوعات داشتیم. ما حتی در حوزها‌ی دوجانبه نیز سعی کردیم که این پرونده خاص مذاکرات برجام را به عنوان پرونده خاص نگاه کنیم و فکر می‌کنم در همین چارچوب و بستر اجازه دهیم مذاکرات وین حرکت کند. هر اظهارنظر یا هر موضع مذاکراتی باید در وین بیاید و به معنای مذاکراتی در وین تبدیل شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز دوشنبه ۱۶ اسفند ماه در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود اظهار داشت: ما با جدیت برای رسیدن به توافقی خوب و قوی در وین تلاش می‌کنیم. تاکنون پیشرفت‌های خوبی به دست آمده، اما با وجود پیشرفت‌های حاصله، برخی از مسائل هنوز در وین حل و فصل نشده که نیازمند تصمیم سیاسی طرف غربی است.

به گزارش فارس، دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است. البته علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب چهارم اسفند ماه در چارچوب ترددهای معمول در جریان گفت‌وگوها، در سفری کوتاه راهی تهران شد، ولی هیأت کارشناسی ایران در وین حضور داشتند و به رایزنی‌ها ادامه دادند. باقری روز دوشنبه نهم اسفند دوباره به وین بازگشت و در این مذت مذاکرات ادامه داشت. وی دوشنبه شب ۱۶ اسفند ماه در سفری کوتاه به تهران آمد و صبح (چهارشنبه) ۱۸ اسفند ماه مجددا به وین برگشت و عصر دیروز نیز با انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها دیدار داشت. باقری همچنین امروز نیز با مورا دیدار و گفت‌وگو کرد.


انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران وزیر امور خارجه ۱۶ اسفند ماه رفع تحریم هماهنگ کننده مذاکره کننده مذاکرات وین گفت وگو گفت وگوها رایزنی ها پایتخت ها طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۴۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جان‌فشانی در سنگر تولید

به گزارش صدای ایران از شرکت توسعه نیشکر،اردیبهشت، ماهِ تجلّی کار و تلاش، فرصتی دوباره برای پاسداشت حماسه بی‌وقفه کارگران نیشکر، این ستون‌های استوار پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی است؛ کارگرانی که با عزم پولادین برای سربلندی و اعتلای وطن، «پای کار ایران» ایستاده‌اند و با هر قطره عرق جبین، بنیان‌های اقتصاد مقاومتی را استوارتر می‌کنند.

 مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی

✍دکتر عبدعلی ناصری

اردیبهشت، ماهِ تجلّی کار و تلاش، فرصتی دوباره برای پاسداشت حماسه بی‌وقفه کارگران نیشکر، این ستون‌های استوار پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی است؛ کارگرانی که با عزم پولادین برای سربلندی و اعتلای وطن، «پای کار ایران» ایستاده‌اند و با هر قطره عرق جبین، بنیان‌های اقتصاد مقاومتی را استوارتر می‌کنند.

تحقق رشد ۵۰ درصدی تولید شکر در سال گذشته و تکرار رکورد‌ها و رکوردشکنی‌ها در طلیعه سال مزیّن به جهش تولید، مرهون قدم‌های استوار و همّت بلند کارگرانی است که شبانه‌روز در سنگر تولید، جان‌فشانی می‌کنند؛ آنان که بی‌وقفه و با ایثار، قامت نیشکر را در زمین استوار نگه داشته و شهد شیرینی را به ارمغان آورده‌اند.

صنعت عظیم توسعه نیشکر، مفتخر است که پرچم‌دار جهادگران سنگر تولید باشد. دشت‌های سرسبز خوزستان سرافراز، گواه ایمان سترگ و دست‌های پینه‌بسته این مجاهدان سنگر تولید است که با دلی سرشار از توکّل، جوانه‌های امید را از دل خاک رویش دادند و هر بحرانی را به فرصتی برای شکوفایی و بالندگی تبدیل نمودند.

ضمن تبریک روز جهانی کارگر و هفته بسیج کارگری به خانواده بزرگ توسعه نیشکر، از تلاش‌های شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر کارگران این صنعت در کشت و صنعت‌های هشتگانه که جان به کالبد این شرکت می‌بخشند، صمیمانه قدردانی می‌کنیم و برای تک‌تک این عزیزان، عزت روزافزون از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نماییم.

دیگر خبرها

  • جان‌فشانی در سنگر تولید
  • آخرین اخبار از مذاکرات قاهره درباره غزه
  • تلاش بی وقفه نیروهای هلال احمر در نجات خودروها از سیلاب تسوج
  • رایزنی نماینده ایران با اولیانوف در وین
  • رایزنی نمایندگان ایران و روسیه در وین
  • رایزنی ایران و افغانستان بر تقویت ترانزیت از مسیر چابهار
  • رایزنی سفیر ایران با معاون نخست وزیر عمان در امور دفاعی
  • اسامه حمدان: حمله زمینی به رفح موجب توقف مذاکرات می‌شود
  • رایزنی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر در مورد آخرین تحولات فلسطین
  • حمدان: حمله زمینی به رفح موجب توقف مذاکرات خواهد شد