Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@09:04:21 GMT

هنگام خانه تکانی داروهای تاریخ گذشته را دور بریزید

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۶۵۱۴۹

دکتر «وریا رحیمی» به ایرنا افزود: در هنگام خانه تکانی و گردگیری عید، حتماً در منازل با کیسه های دارو محتوی قرص، کپسول و یا شربت نیمه مصرف شده مواجه خواهید شد توصیه می شود حتما جعبه یا قفسه دارویی خود را سر و سامان دهید.
وی اظهار داشت: بیشترین موارد مسمومیت در محیط خانه رخ می‌دهد و افراد باید با رعایت برخی نکات ایمنی از بروز چنین حوادثی پیشگیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تاریخ انقضاء معمولا به تاریخ شمسی یا میلادی روی جعبه مقوایی داروها، همچنین در انتهای ورقه های آلومینیومی بسته‌بندی قرص‌ها و کپسول ها، بر روی شیشه آمپول و ویال‌های تزریقی و در خصوص پمادها و کرمهای موضعی بر روی انتهای تیوب پماد و کرم حک شده است.

وی اضافه کرد: شربت ها را در فاضلاب خالی کرده و شیشه های آن را دور بریزید، همچنین قطره های چشمی که از باز شدن درب آن یک ماه گذشته است دیگر استریل نیست باید دور ریخته شوند و آمپول‌ها و سرنگ های تاریخ گذشته را در کیسه زباله بریزید و معدوم کنید.
 
رحیمی عنوان کرد: افراد می توانند داروهایی که تاریخ انقضاء آنها فرا نرسیده است ولی در منزل استفاده ای ندارد را به مراکز منتخب جمعیت هلال احمر برای استفاده اهدا کنند. زیرا داروخانه های سطح شهر از پس گرفتن داروهایی که قبلا به صورت آزاد یا بیمه فروخته شده معذور می باشند.

وی یادآور شد: بررسی آمار مسمومیت‌ها بیانگر این نکته است که اغلب مسمومیت ها در محیط خانه اتفاق می افتد، بنابر این ایمن سازی محیط خانه از نظر بروز مسمومیت می تواند نقش مهمی را در پیشگیری از انواع مسمومیت‌ها به ویژه در کودکان داشته باشد.

رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: بسیاری این تصور را دارند که عمده مسمومیت ها مربوط به موادغذایی است و این درحالی است که هریک از نقاط خانه بسته به موادی که در آن نگهداری می شود می تواند به عنوان یک نقطه پرخطر تلقی شود.

وی اظهار داشت: لوازم آرایشی، لاک ناخن، استون، داروها، مواد فرم دهنده مو و عطر موجود در اتاق خواب، گاز پاک کن، لوله بازکن، مواد شوینده، پاک کننده و سفید کننده موجود در آشپزخانه، مواد شوینده، سفید کننده، جوهر نمک، لوله بازکن، دهان شویه و بوگیر در محیط دستشویی و حمام از جمله مواد سمی خطرناک در منزل هستند.

رحیمی اضافه کرد: از دیگر مواد سمی در منزل می توان به گلها و گیاهان سمی اتاق نشیمن، سموم حشره کش، رنگ ساختمانی، نفت، بنزین، تینر، ضد یخ، شیشه پاک کن  و سایر مواد نگهداری شده در انباری یا پارکینگ ساختمان و گلها و گیاهان سمی، قارچ‌های سمی، کودهای باغبانی و مواد نفتی موجود در حیاط یا حیاط خلوت اشاره کرد که همگی می توانند عامل بروز مسمومیت شوند.  

وی گفت: برای پیشگیری از مسمومیت بهتر است به تک تک اتاق‌ها و مکان های خانه خود سر زده و از نظر نکات ایمنی آن را کنترل نماییم.

رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان افزود: محصولات سمی و مضر را در کمدهای دارای قفل و دور از دید و دسترس کودکان قرار دهید، درب کمدهایی که در آن مواد شیمیایی خطرناک را نگه می دارید با قفل یا طناب محکم نمایید و به طور مرتب کمد مربوط به نگهداری داروهای خود را کنترل و داروهای قدیمی را بررسی کنید.  

منبع: الف

کلیدواژه: مسمومیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۵۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید

به گزارش صدای ایران از ایرنا،دکتر حبیب‌الله خزایی روز شنبه با بیان اینکه عموم مردم بعد از چند شب بی‌خوابی سراغ مصرف دارو‌های خواب آور می‌روند به ایرنا توضیح داد که مصرف خودسرانه دارو‌های خواب آور می‌تواند عواقب، پیامد‌ها و عوارضی را برای شخص مصرف کننده در پی داشته باشد.

این فوق تخصص طب خواب با اشاره به اینکه بی‌خوابی باید حداقل سه ماه و هفته‌ای سه شب ادامه داشته باشد افزود: اگر شخصی در این مدت بی خوابی را تجربه کرد، نیاز به پیگیری و دریافت خدمات تخصصی و در صورت نیاز و تشخیص پزشک، نیاز به مصرف دارو خواهد داشت.

دکتر خزایی با تاکید بر اینکه بی خوابی‌های زودگذر عموما بدون نیاز به مصرف دارو خود به خود از بین می‌روند گفت: کسانی که تجربه کوتاه مدتی از بی خوابی دارند نباید خودسرانه به مصرف دارو روی بیاورند چراکه این دارو‌های غیرنسخه ای، خطر وابستگی شدید را در فرد ایجاد می‌کند.

وی ضمن هشدار نسبت به مصرف دارو‌های خواب آور گفت: اغلب بی خوابی‌های اتفاق افتاده برای افراد نیاز به مصرف هیچ دارویی ندارند و بعد از مدتی این مشکل حل خواهد شد.

 یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در حوزه سلامت جسم و روان انسان ها، خواب نرمال و طبیعی است چراکه بروز اختلال در روند آن، می‌تواند سلامت انسان‌ها را مورد تهدید قرار دهد و براساس آخرین اطلاعات از انجمن علمی روان پزشکان ایران، یک سوم مردم ایران از بی خوابی به عنوان شایع‌ترین اختلال خواب رنج می‌برند.

در سال ۲۰۱۰ یک مطالعه توسط محققان دانشگاه 'وارویک' نشان داد: افرادی که هر شب کمتر از ۶ ساعت می‌خوابند در قیاس با افرادی که در شب ۶ تا ۸ ساعت توصیه شده می‌خوابند، ۱۲ درصد بیشتر احتمال دارد که دچار مرگ زودهنگام (پیش از ۶۵ سال) شوند.

از سوی دیگر مطالعات نشان داده اند که خوابیدن بازیابی قطعاتی از اطلاعات را که ممکن است در گوشه‌ای از مغز ما فراموش شده باشند، آسانتر می‌کند و همچنین مطالعه دیگری از محققان دانشگاه اکستر نشان داد که در دو موقعیت که افراد اطلاعات را در طول دوره ۱۲ ساعته بیداری فراموش می‌کنند، احتمال بیاد آوردن این اطلاعات بعد از یک شب خوابیدن، حدود ۲ برابر می‌شود.



دیگر خبرها

  • مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • معدوم سازی سه تن انواع موادغذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد
  • مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • امحای هزار و ۵۳۹ کیلوگرم مواد غذایی تاریخ گذشته در هشترود