Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود شامی که این روزها به صورت مشترک نمایش «ترقب» را همراه با میلا خرم در تالار قشقایی روی صحنه دارد، درباره کارگردانی این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایشنامه «ترقب» در عین حال که فضاهای رئالیستی دارد سوررئال هم است به همین دلیل برای کارگردانی باید به سمتی می‌رفتیم که در خدمت ایده باشیم تا ایده را آنطور که مطلوب است، نشان بدهیم و اضافه نکنیم مگر برای جلب شدن توجه مخاطبان مانند طراحی نور نمایش.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چون ایده نمایشنامه نور و ظلمت است و ما هم باید در شکل اجرایی به این سمت می‌رفتیم. به همین دلیل همه چیز ساده شد و حتی در طراحی لباس هم این سادگی را رعایت کردیم. رنگ را از لباس گرفتیم و به نورها دادیم تا توجه تماشاگر را جلب فضای نور کنیم.

وی افزود: شیوه اجرایی «ترقب» هم‌زمان رئالیستی و سوررئالی است و این ۲ خط هم‌زمان با هم حرکت می‌کنند. این نمایش، نمایش شنیدن است و تماشاگر باید لحظات را بشنود. لحظات در اکنون اتفاق می‌افتد؛ در اکنون اگر سوالی مطرح می‌شود اکنون هم پاسخ داده می‌شود و تماشاگر حتی یک واژه را هم از دست نمی‌دهد.

کارگردان نمایش «ترقب» درباره درونمایه این اثر گفت: «ترقب» ما را متوجه خودمان می‌کند. این نمایش می‌خواهد ما را ببرد به درونمان تا ببینیم کی هستیم و از همه مهم‌تر به خودمان فکر کنیم. می‌توانم بگویم، اگر کسی به تماشای «ترقب» بنشیند حتی برای یک آن و یک لحظه هم که شده به خود واقعی‌اش فکر خواهد کرد.

شامی با اشاره به این‌که ایده نوشتن نمایشنامه «ترقب»، زایش و مادر زمین بوده است، تصریح کرد: این موضوع همواره ذهن مرا درگیر می‌کرد و هم‌زمان میلاد خرم کارگردان دیگر نمایش، قصه‌ای را مطرح کرد در مورد مادربزرگش که همواره چشم به راه فرزندش بود و همین موضوع دستمایه نمایشنامه شد، در این نمایش سه دوره حیات زن بررسی می‌شود تا از دختر بودن رد بشود به زنانگی برسد و مادر شود و حالا مادری که منتظر برگشتن پسرش است.

این کارگردان جوان در پایان صحبت‌هایش گفت: ما به عنوان هنرمند مدت‌ها تلاش می‌کنیم تا یک نمایش را آماده کنیم، پس دوست داریم مخاطب بیاید با ایده و محصول ما مواجه شود و در نهایت این رابطه بین ما و مخاطب به وضعیت حال زندگی همه کمک کند. به طور کلی فضای تئاتر خیلی مهجور است در حالی که افراد زیادی از این طریق امرار معاش می‌کنند و لازم است به عنوان یک شغل تعریف شود اما هنوز در مباحث فروش، درصد و چرخه درآمد، خیلی ماجراهای نگفته و گفته وجود دارد که هیچوقت به آنها توجهی نشده اما چراغ تئاتر روشن است و ما روی صحنه هستیم تا تئاتر زنده بماند و برپا باشد اما کاش به جایی نرسیم که شرایط برای هنرمندان جانفرسا شود.

در خلاصه داستان نمایش «ترقب» آمده است: «روایتی از سه دوره حیات آدمی، در هیبت زنانگی بر زمین. هر جهان را بنگر که چگونه یک اتم است. در بی‌نهایتم هستی که به کار و کار و کار در دَمی، از آ-دَم دمید و [دآد] داد آدم‌ی، که بدان پس تو چِ می‌دانی؟!»

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از گروه کارگردانی: فاطمه بهشتی، سپیده پشتیبان، رضا مهراد، طراح لباس: میلاد خرم و مسعود شامی، طراح اسکیس: مطهره جلالی، طراح نور: رضا خضرایی، آهنگساز: علی خاتمی، مشاور رسانه‌: میترا رضایی، عکاس: سمیه میری.

نمایش «ترقب» تا ۲۳ اسفند ساعت ۱۹:۳۰ در تالار قشقایی روی صحنه خواهد بود.

کد خبر 5441740 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: تئاتر شهر کارگردان تئاتر تالار قشقایی تئاتر ایران فیلم کوتاه سینمای مستند فیلم سینمایی موسیقی ایرانی سازمان صداوسیما هنرمندان تئاتر فیلم موقعیت مهدی داریوش مهرجویی موسیقی پاپ اکران نوروزی حضور هنر ایران در جهان رادیو نمایش شبکه پنج سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۵۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این فیلم بیش از حد برخاسته از جهان شخصی نیست

«برخی فیلم‌های کوتاه بیش از حد برخاسته از جهان شخصی سازنده‌اش هستند و به همین دلیل بیش از اندازه ایرانی محسوب می‌شود اما این فیلم، زبان و سوژه‌ای دارد که برای همه مردم دنیا، قابل فهم است. »

مهدیه محمدی کارگردان فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» همزمان با راه‌یابی این اثر به بیست و پنجمین دوره جشنواره Short Shorts Film Festival & Asia در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این اثر توضیح داد: این فیلم یک روایت ملودرام دارد و ایده آن در قالب گفت‌وگویی دوستانه با فیلم‌نامه‌نویس فیلم شکل گرفت. در گفت‌وگوهایی که داشتیم به یک دغدغه مشترک رسیدیم و احساس کردیم این فضای داستانی را دوست داریم. بر همین اساس ایده‌پردازی را شروع کردیم و به فیلم‌نامه نهایی رسیدیم.

وی افزود: دغدغه‌ای که تبدیل به انگیزه ساخت این فیلم کوتاه شد، دغدغه‌ای برخاسته از زندگی شخصی خودم بود. به‌واسطه عزیزان و نزدیکان خودم که درگیر بیماری بودند، فضای پیرامون این بیماران را از نزدیک لمس کرده بودم و پرداختن به همین فضا، دغدغه اصلی‌ام در این فیلم بود.

این کارگردان فیلم کوتاه درباره بازخوردهای نمایش این اثر خود در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران گفت: بعد از نمایش فیلم در جشنواره شاهد بازخوردهای مثبت بسیاری بودیم. تقریبا هر کسی که از سالن اکران بیرون می‌آمد، واکنش مثبت داشت. به همین دلیل هم فیلم در آرای مخاطبان جشنواره، در ترکیب پنج فیلم بالای جدول قرار داشت. بعدها در جشنواره‌های بین‌المللی هم شاهد همین بازخوردهای خوب بودیم. فیلم در چند شهر سوئیس هم اکران‌های جشنواره‌ای را تجربه کرد که به‌شدت بازخوردهای خوبی از آن داشتیم.

وی افزود: خیلی از مخاطبان خارجی حتی می‌گفتند که با بسیاری از صحنه‌های فیلم گریه می‌کردیم. احساسم این است که مخاطبان داخلی و خارجی ارتباط احساسی خوبی با این فیلم برقرار کردند و برداشتی که از آن داشتند همان برداشت و پیامی بود که ما مدنظر داشتیم.

محمدی درباره فرآیند تولید فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» هم توضیح داد: از حوالی عید نوروز سال گذشته بود که ایده‌پردازی درباره این کار را شروع کردیم و درباره آن صحبت می‌کردیم اما بعد از رسیدن به ایده نهایی و تکمیل فیلم‌نامه، در حوالی مردادماه بود که تصویربرداری در حوالی رامسر صورت گرفت. مجموع تصویربرداری کار هم سه روز طول کشید. از آنجایی که شناختی از تیم‌های شهرستانی نداشتیم هم کل تیم تولید را از تهران با خودمان راهی کردیم.

وی درباره افزایش هزینه‌های تولید فیلم‌کوتاه هم گفت: واقعا هزینه‌های تولید قابل قیاس با سال‌های قبل نیست و ما هم مانند دیگر دوستان فیلمساز در سینمای کوتاه، درگیر این چالش بودیم. بخشی از این هزینه را انجمن سینمای جوانان تقبل کرد و مابقی آن را تهیه‌کننده به‌صورت شخصی تأمین کرد. بخشی از کار هم رفاقتی و با همراهی دوستانه گروه تولید پیش رفت.

کارگردان فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود»، درباره راه‌یابی این فیلم به جشنواره «Short Shorts Film Festival & Asi» گفت: قطعا این رویداد، جشنواره بسیار معتبری است که یکی از درگاه‌های ورود به جشن اسکار هم محسوب می‌شود. احساس می‌کنم زبان فیلم ما زبانی جهانی بود و احتمالا به همین دلیل هم شاهد راه‌یابی آن به این رویدادهای بین‌المللی هستیم. برخی فیلم‌های کوتاه بیش از حد برخاسته از جهان شخصی سازنده‌اش هستند و به همین دلیل بیش از اندازه ایرانی محسوب می‌شود اما این فیلم، زبان و سوژه‌ای دارد که برای همه مردم دنیا، قابل فهم است. 

وی در پایان گفت: ما در فرآیند تولید تمام تلاش خود را کردیم که این فیلم را به بهترین و درست‌ترین شکل ممکن به تصویر درآوریم و خوشحالیم که حاصل کار مورد توجه رویدادهای بین‌المللی هم قرار گرفته است. متأسفانه امکان حضور در این رویداد را به‌صورت شخصی نداشتم اما امیدوارم برای این فیلم، بهترین اتفاق‌ها رخ بدهد. در ادامه هم پخش‌کننده بین‌المللی ما، برنامه‌ریزی برای حضور در رویدادهای معتبر دیگر، خواهد داشت.
فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» در مؤسسه فرهنگی هنری «نگاه آخر» و با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • بازیکن ایده‌آل از نظر آنتونیو رودیگر: پای چپ اوزیل، پای راست رونالدو
  • این فیلم بیش از حد برخاسته از جهان شخصی نیست
  • تام و جری در دنیای واقعی (فیلم)
  • سرعت 99 در فوتبال واقعی؛ از ام باپه و وینیسیوس تا سانه و واکر / فیلم
  • غار هارپیا ؛ اینجا زمین کاملا چین خورده است! (+عکس)
  • اینجا غزه نیست؛ بمباران هم نشده است! | اینجا اوکلاهما است که خانه ها بر اثر گردباد تخریب شده اند ... + فیلم
  • اینجا سرزمین آزادی‌هاست! | ببینید
  • تلویزیون‌های UHD واقعی را بشناسید 
  • وضعیت ایده آل ذخیره خون در چهارمحال و بختیاری
  • واقعی ترین حس یک بازی کامپیوتری قطعا همینه! (فیلم)