Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@02:34:09 GMT

شادی در اردوگاه سهامداران پالایشی

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۶۶۰۴۴

شادی در اردوگاه سهامداران پالایشی

روزنامه ایران ۲۱ اسفند روند معاملات سهام در گروه فرآورده‌های نفتی را بررسی کرد و نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به محاسبه دستوری نرخ خوراک و فرآورده‌های فروش رفته از طرف پالایشگاه‌ها، نسبت سود خالص پالایش هر بشکه نفت برای این شرکت‌ها  در سال‌های اخیر تقریباً ثابت بوده است. بر این اساس افزایش قیمت نفت خام می‌تواند بر نرخ بهای تمام شده محصولات و افزایش قیمت فرآورده‌ها می‌تواند بر قیمت محصولات تمام شده، اثرگذار باشد که اگر این دو با نسبت یکسانی افزایش یابند، تغییر در سود پالایشگاه‌ها تنها به تغییرات نرخ ارز و مقدار فروش شرکت‌ها مربوط می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که با افزایش تقاضا برای محصولات شرکت‌های ایرانی در نتیجه رفع تحریم‌ها و خروج روسیه از بازار می‌تواند حاصل شود. این گزارش به بررسی عملکرد این صنعت دربازار سهام می‌پردازد.

سودسازی پالایشگاه‌ها به چه شکل است؟

سودآوری شرکت‌های پالایشی تابع متغیرهای گوناگونی است که با فضای سیاسی و اقتصادی دنیا گره خورده و به همین لحاظ طی سال‌های گذشته نوسانات زیادی در آن مشاهده شده است. براساس دستورالعمل جدید، قیمت‌گذاری نفت خام و فرآورده‌های اصلی شرکت‌های پالایشی در سال ۱۴۰۰، بر اساس نرخ‌های مأخذ  فوب خلیج فارس گزارش شده در نشریه پلتس و فرمول‌های دستورالعمل مذکور می‌باشد. در دستورالعمل سال ۱۳۹۹ قیمت فرآورده‌ها براساس متوسط وزنی ماهانه قیمت فروش صادرات دریایی و زمینی فوب ایران و مبنای قیمت‌گذاری نفت خام نیز قیمت نفت خام سبک و سنگین صادراتی بوده است. شرکت‌های پالایشی در زمینه تبدیل نفت خام به فرآورده‌هایی همچون نفت سفید، بنزین و گازوییل، گاز مایع، قیر، نفت کوره و دیگر فرآورده‌های نفتی، فعالیت می‌کنند.

مقدار فروش و نرخ خوراک مصرفی این شرکت‌ها از طریق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تعیین می‌شود و سودسازی آنها به مواردی چون نرخ تسعیر ارز، قیمت خوراک و قیمت فروش فرآورده‌ها در داخل و خارج از ایران بستگی دارد. در صورت‌های مالی  این شرکت‌ها معمولاً نرخ ارز با میانگین ماهانه خرید و فروش نرخ نیما (حواله) محاسبه می‌شود و نرخ فروش فرآورده‌ها تابعی از مقدار و قیمت فروش در داخل و خارج از ایران است. بنا بر این با تغییر در نرخ خوراک، نرخ ارز  و نرخ فرآورده‌های فروش رفته، مقدار درآمد و سود این شرکت‌ها می‌تواند تغییر کند. در سال‌های اخیر نسبت سود خالص شرکت‌ها به ازای هر بشکه خوراک تصفیه شده تقریباً ثابت بوده است. این نسبت برای ۵ نماد پالایشی برتر بازار به طور میانگین در حدود ۱۰ درصد بوده است. هزینه پالایش هر بشکه خوراک مصرفی اما در سال‌های گذشته، با نوسانات زیادی روبه‌رو بوده که مهم‌ترین دلیل آن تغییر در قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های حمل و نقل بوده است. لازم به ذکر است که ۹۴ تا ۹۸ درصد بهای تمام شده محصولات پالایشی به قیمت نفت خام وابسته است.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با توجه به فروش فرآورده‌ها، نسبت به تسهیم و اعلام میزان فروش داخلی، صادراتی، بانکرینگ، موارد ارزی و مرزی و مبالغ فروش هر یک از پنج فرآورده اصلی به علاوه سوخت هوایی اقدام می‌کند. محصولات ویژه تولیدی این شرکت‌ها نیز در بورس‌های کالا و انرژی عرضه می‌شود و مشتریان عمده این فرآورده‌ها شرکت‌های قیرسازی و تولیدکنندگان انواع روانکارها هستند.

مالکیت ۲۲۷ میلیون برگ سهم به حقیقی‌ها رسید

آمارها نشان می‌دهد حقوقی‌های شاغل در گروه فرآورده‌های نفتی، از ابتدای زمستان درحدود ۲ میلیارد برگ سهم را از سهامداران حقیقی خریداری کرده‌اند. روندی که در هفته گذشته به سمت حقیقی‌ها تغییر کرد و در این هفته حقیقی‌ها ۲۲۷ میلیون برگ سهم را از حقوقی‌ها خریداری کردند. این روند نشان می‌دهد که این صنعت در هفته گذشته با اقبال سهامداران خرد روبه‌رو شده است. نمودار، تغییرات مالکیت حقوقی و فشار تقاضای حقیقی را از ابتدای تابستان در گروه فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد. همچنین با توجه به ارقام جدول، سهام گروه فرآورده‌های نفتی در یک هفته اخیر در حدود ۱۴.۲۷درصد رشد داشته که نمادهای شتران، شبندر، شپنا و شاوان بالای میانگین و  نمادهای شبریز، شسپا، شنفت و شراز پایین میانگین قرار داشته‌اند.

افزایش ۸۲ درصدی سود خالص «شبندر»

شرکت پالایش نفت بندرعباس (نماد بورسی شبندر)، در کیلومتر ۲۰ جاده اسکله شهید رجایی قرار دارد. این شرکت از نظر ظرفیت پالایش، چهارمین شرکت بزرگ این صنعت است و از نظر پالایش نفت خام تنها شرکتی است که قادر به پالایش نفت خام سنگین است. در حال حاضر بازار اصلی محصولات شرکت داخلی بوده و بر اساس قانون شرکت مکلف به تحویل پنج فرآورده اصلی به علاوه سوخت هوایی خود به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران است. این شرکت با پالایش روزانه ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و میعانات گازی در حدود ۱۶ درصد سوخت مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند و علاوه بر آن به دلیل مجاورت با آب‌های آزاد امکان صادرات فرآورده‌ها را نیز دارد. این شرکت طرح احداث خط لوله ۳۰ اینچ انشعابی از مسیر نفت خام گوره به جاسک و احداث ۶ مخزن جدید بنزین و نفت گاز را برای افزایش تاب آوری و کاهش ریسک‌های عملیاتی، در دستور کار دارد.
طبق برآوردهای انجام شده، این شرکت، تاپایان آذرماه سال جاری در حدود ۱۳ هزار و ۳۵۱ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۸۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 افزایش ۱۲۹ درصدی سود خالص «شتران»

شرکت پالایش نفت تهران (نماد شتران)، در ابتدای جاده قدیم قم قرار دارد. این شرکت به منظور تأمین فرآورده‌های استراتژیک نفتی مناطق مرکزی و شمال و شمال شرق کشور، نفت خام را پالایش و به محصولات متنوع تبدیل می‌کند. این مجتمع پالایشی متشکل از دو پالایشگاه شمالی و جنوبی است که با مجموع ظرفیت ۱۸۵هزار بشکه در روز به بهره‌برداری رسیده است. این شرکت از نظر ظرفیت تولید پنجمین و از نظر ضریب پیچیدگی و توسعه واحدهای فرایندی در جایگاه دوم قرار دارد. عمده بازار هدف محصولات شرکت داخلی بوده و محصولات اصلی به شرکت ملی تولید و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تحویل داده می‌شود و محصولات ویژه نیز از طریق بورس کالا و انرژی به فروش می‌رسد. در حال حاضر این پالایشگاه با تولید روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام، ۱۳ درصد از نیاز کشور را تأمین می‌کند. طبق آخرین صورت‌های مالی منتشر شده، این شرکت در ۹ ماهه منتهی به آذرماه ۱۴۰۰، درحدود ۱۰ هزار و ۴۸۳ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 افزایش ۱۲ درصدی سود خالص «شپنا»

شرکت پالایش نفت اصفهان (نماد شپنا)، در شمال غربی اصفهان واقع شده است. این شرکت از نظر دریافت خوراک نفت خام و میعانات گازی در جایگاه دوم و از منظر تولید محصولات نفت گاز، مقام اول را به خود اختصاص داده است. شرکت پالایش نفت اصفهان به عنوان تأمین کننده خوراک پنج شرکت بزرگ تولیدی نفت جی، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، پتروشیمی اراک، پتروشیمی اصفهان و نفت سپاهان شناخته می‌شود. وکیوم باتوم، نفت سفید ویژه، نفتا، پلاتفرمیت و روغن پایه به عنوان محصولات ویژه‌ای هستند که خوراک این شرکت‌ها را فراهم می‌کنند. درحال حاضر فرآورده‌های ویژه این شرکت در بورس کالا و انرژی عرضه می‌شود. طبق آخرین صورت‌های مالی، این شرکت در ۹ ماهه منتهی به آذرماه سال جاری حدود ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد افزایش داشته است.

نحوه محاسبه خوراک و نرخ فرآورده‌های پالایشگاه‌ها

قیمت نفت صادراتی از مبادی اولیه، قیمت معاملاتی یک بشکه نفت صادراتی از مبادی اولیه در هر محموله است و قیمت نفت صادراتی عرضه شده در بورس متوسط قیمت صادراتی از مبادی اولیه در یک ماه شمسی است و همچنین برای نفت تحویلی به پالایشگاه‌های داخلی  و مجتمع ‌های پتروشیمی، ۹۵درصد  متوسط بهای محموله‌های صادراتی نفت مشابه در هر ماه شمسی است

نحوه محاسبه نرخ فرآورده‌ها   

مابه‌التفاوت قیمت پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی شامل فرآورده‌های نفتی و مواد افزودنی تحویلی از سوی شرکت‌های پتروشیمی به شرکت‌های اصلی و فرعی تابعه وزارت نفت و گاز طبیعی فروخته شده به مصرف کنندگان داخلی با قیمت صادراتی یا وارداتی این فرآورده‌ها حسب مورد به علاوه هزینه‌های انتقال داخلی فرآورده‌ها  و نفت خام معادل آنها  و توزیع، فروش، مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات برارزش افزوده در دفاتر شرکت‌های پالایش نفت و گاز به حساب بدهکار شرکت‌های اصلی و فرعی تابعه.

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها بازار سهام وزارت نفت نفت خام شرکت ملی پالایش بورس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بازار سهام وزارت نفت نفت خام بازار سهام وزارت نفت نفت خام شرکت ملی پالایش بورس گروه فرآورده های نفتی پخش فرآورده های نفتی شرکت پالایش نفت شرکت های پالایش پالایشگاه ها شرکت ها نشان می دهد بشکه نفت سود خالص قیمت نفت شرکت ملی نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۶۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| شادی ملی‌پوشان فوتسال بعد از صعود به فینال

فیلم| شادی ملی‌پوشان فوتسال بعد از صعود به فینال

دیگر خبرها

  • نشست تخصصی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش در دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا
  • استفاده از سهمیه سوخت حدود ۱۵ هزار تاکسی و وانت‌بار محدود می‌شود
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قهرمانی تیم پالایش نفت بندرعباس در مسابقات پدل برد انتخابی تیم ملی
  • خبرخوش برای سهامداران عدالت/تا این تاریخ سود را پرداخت می‌کنیم
  • فیلم| شادی ملی‌پوشان فوتسال بعد از صعود به فینال
  • قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی
  • بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در کهگیلویه و بویراحمد
  • آدرس غلط به کل کل پرسپولیسی ها و استقلالی ها | دخل و خرج سرخابی ها بعد از واگذاری چه می شود؟
  • سکانس‌هایی از فیلم شماره ده