Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در آیین بزرگداشت حکیم نظامی که شامگاه جمعه ۲۰ اسفند در تالار وحدت برگزار شد، با بیان اینکه حکیم نظامی با سه خصلت در جهان می‌درخشد، اظهار داشت: این شخصیت والا در درجه اول حکیم بوده و سپس شاعر و این یکی از صفات شاعران بلندمرتبه زبان فارسی است که شعرشان را بر بستر حکمت می‌سرایند و بر این بنیان است که در فرهنگ اسلامی ایرانی، هنر برای هنر و شعر برای شعر نداریم؛ چرا که شعر و هنر جلوه حضرت معنایند و این موضوع به شهادت اثر عظیم پنج گنج نظامی قابل اثبات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دوم اینکه حکیم نظامی مبدع است و مبنای این ابداع را هگل، فیلسوف بزرگ آلمانی که یکی از بزرگ‌ترین زیبایی‌شناسان جهان است اثبات کرده و می‌گوید: «ما در جهان ایرانی و در قلمرو حماسه دو پهلوان داریم که در حماسه پهلوانی، حکیم ابوالقاسم فردوسی و در قلمرو حکمت عاشقانه، جمال‌الدین حکیم نظامی است» بنابراین او مبدع حماسه عاشقانه در ایران است و سومین ویژگی او محبوب بودنش در جهان است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ادامه افزود: بعد از شاهنامه فردوسی، دومین اثری که در تمام مکاتب نگارگری جهان اسلام مصور شده، خمسه نظامی است و پنج گنج نظامی بعد از شاهنامه، محبوب‌ترین متن نگارگران تمدن ایران زمین و جهان اسلام بوده و هست.

بلخاری با اشاره به اینکه پنج‌گنج‌های مصور نظامی بر اساس اوج خیال‌انگیزی هنرمندان ایران تصویرگری شده، بیان داشت: امروزه مهمترین نسخه‌های مصور پنج گنج در موزه و کتابخانه سلطنتی لندن و کتابخانه ملی فرانسه موجود است و در آستان قدس رضوی ۱۳۵ نسخه خطی و ۹ نسخه مصور شده موجود است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در خصوص اقدامات این انجمن در بزرگداشت حکیم نظامی اظهار کرد: از آنجایی که انجمن ملی آثار و مفاخر فرهنگی، بخش علمی ستاد بزرگداشت حکیم نظامی را عهده‌دار بوده است، در روزهای ۲۱ و ۲۲ اسفندماه ۴۰ همایش را در محل انجمن برگزار می‌کنیم که برخی از این سخنرانی‌ها به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

بلخاری با اشاره به برگزاری چهار پیش همایش که یکی از آن‌ها به صورت بین المللی و با همکاری کشور تاجیکستان برگزار شده است، عنوان کرد: در این همایش، هفت نفر از افراد برجسته علمی تاجیکستان درباره نظامی سخنرانی داشتند و همچنین در دانشگاه‌های تهران، بیرجند، مازندران و دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۲۵ سخنرانی و مقاله جمع‌آوری شده که مجموع آن‌ها، مباحث پیش همایش‌های نظامی را تشکیل می‌داد.

وی در پایان با بیان اینکه تاکنون حدود ۶۰ مقاله در مورد حکیم نظامی احصاء شده است، اظهار داشت: برگزیده‌های این مقالات در دو شماره نشریه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی چاپ خواهد شد و برای سال آینده نیز برترین مقاله را به زبان‌های انگلیسی و عربی در سطح وسیع منتشر خواهیم کرد.

همچنین در این مراسم، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نادر قشقایی، هنرمند و سازنده مجسمه حکیم نظامی از این مجسمه رونمایی شد. نادر قشقایی طی سال‌ها فعالیت در هنر مجسمه‌سازی آثار زیادی از جــمــله مجسمه‌ شهید مدرس (نصب‌ شده در میدان بهارستان)، شهید همت و انتفاضه میدان فلسطین در تهران را در کارنامه هنری خود دارد.

در ادامه این مراسم، امیر عبدالحسینی، دبیر ستاد بزرگداشت حکیم نظامی ضمن تشکر از حضور مهمانان و سفرای کشورهای خارجی اظهار داشت: حکیم نظامی، شاعر پارسی قرن ششم هجری، شاعری حکایت‌ساز و روایت‌پرداز است که پنج‌گنج سرشار از معرفت و حکمت و خرد را به جهانیان هدیه کرده است.

عبدالحسینی افزود: ستاد بزرگداشت حکیم نظامی با همین نگرش، در نخستین اقدام خود به روزگار کهن فرهنگ و تمدن ایران اسلامی پرداخت تا با نمایش آثار درخشانی از خمسه‌نگاری مکاتب تاریخ هنر ایران، تصویر شکوهمندی از هنرنامه‌های ارجمند را به دیدگان علاقه‌مندان و دوست‌داران حکیم پارسی هدیه کند.

وی در ادامه با بیان اینکه اولین رویداد از هنرنامه‌خوانی‌ها در ۱۵ اسفند، با گشایش نمایشگاهی از گنجینه کم‌نظیر آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی با نمایش ۴۸ خمسه برآمده از روزگار درخشان هنر ایران، در قالب کتاب‌های خطی مصور و نگاره‌های چاپ سنگی رقم خورد، خاطرنشان کرد: در همان روز، آثار درخشان دیگر خمسه‌نگاری از سده‌های ۹، ۱۰ و ۱۱ هجری در مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک به نمایش درآمد.

دبیر ستاد بزرگداشت حکیم نظامی افزود: در ۱۶ اسفند، آثار و احوال حکیم نظامی از نگاه طراحان گرافیک و تصویرسازان معاصر ایران نیز در خانه فرهنگ و هنر گویا به نمایش گذاشته شد که در این میان برنامه‌های متعدد هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، اجراهای موسیقی، برنامه‌های شعر و ادبیات، جایزه حکیم نظامی و نشست‌های پژوهشی در تهران، مراکز استانی و رایزنی‌های فرهنگی خارج از کشور به روی صحنه رفت تا هر کدام از آنها بخشی از آثار و احوال و منظومه‌های درخشان این شاعر ایرانی را روایت کند.

وی همچنین از اجرای برنامه نورپردازی در برج آزادی با مضامین آثار حکیم نظامی در شب بزرگداشت و همزمان با این مراسم خبر داد و گفت: در ادامه برنامه‌های بزرگداشت حکیم نظامی، نسخه کم‌نظیری از خمسه قرن نهم هجری که به ثبت جهانی یونسکو هم رسیده است، در مدرسه عالی شهید مطهری رونمایی خواهد شد.

در ادامه عبدالحسینی از برگزاری نمایشگاهی از آثار معاصر با عنوان پنج گنج به روایت موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد و گفت: این نمایشگاه، جلوه متفاوتی از روایت منظومه‌های این شاعر پارسی با بیان تصویری هنرهای تجسمی معاصر را در بر خواهد گرفت.

وی در پایان اظهار داشت: رویدادهایی که از روزهای گذشته آغاز شده و تا آخر اسفند ماه ۱۴۰۰ تداوم دارد، بخش اول برنامه‌های ستاد بزرگداشت حکیم نظامی را شامل می‌شود و بخش دیگر آن در بهار ۱۴۰۱ تداوم خواهد داشت.

در بخش پایانی این مراسم نیز گروه ارکستر سازهای ملی ایران، موضوع بزم‌آرایی خسرو در شکارگاه را به سرپرستی علی‌اکبر قربانی، خوانندگی وحید تاج و اشکان کمانگری و خوانش اشعار توسط بهروز رضوی گوینده باسابقه رادیو و تلویزیون اجرا کردند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بزرگداشت حکیم نظامی حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ستاد بزرگداشت حکیم نظامی داشت حکیم نظامی پنج گنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۶۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیروزی شاهین‌طبع در جدال مهران‌های بسکتبال/ استیونس همچنان می‌درخشد

تیم بسکتبال طبیعت تهران با درخشش ستاره آمریکایی خود، بازی نخستش در نیمه‌نهایی لیگ برتر را برد.

به گزارش ایسنا، در ادامه رقابت‌های مرحله نیمه‌نهایی لیگ برتر بسکتبال مردان ایران، از ساعت ۱۶ امروز(شنبه - ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تیم‌های ذوب‌آهن اصفهان و طبیعت تهران به مصاف هم رفتند که این دیدار با پیروزی طبیعت به پایان رسید.

نخستین بازی این سری در حالی به پایان رسید که شاگردان مهران شاهین‌طبع به عنوان میهمان، موفق شدند با نتیجه ۷۴ - ۸۴ مقابل شاگردان مهران حاتمی به عنوان میزبان، به پیروزی دست یافته و یک بر صفر سری را پیش بیفتند.

به‌جز کوارتر دوم که با پیروزی ۲۱ - ۱۴ ذوب‌آهن به پایان رسید، در کوارترهای اول، سوم و چهارم این تیم طبیعت تهران بود که به ترتیب با نتایج ۱۷-۱۹، ۱۵-۲۵ و ۲۱-۲۶ به برتری رسید تا در مجموع با ۱۰ امتیازی برتری، نخستین بازی سری را با برد پشت سر بگذارند.

همانند سایر بازی‌های تیم طبیعت تهران در پلی‌آف لیگ برتر ایران، «جردن استیونس» پوینت گارد آمریکایی تیم طبیعت با کسب ۴۱ امتیاز، تاثیرگذارین بازیکن زمین بود و ستاره این دیدار حساس شد. 

سری‌های مرحله نیمه‌نهایی لیگ برتر ایران به صورت سه از پنج برگزار می‌شود و هر تیمی که سه بازی از پنج بازی را مقابل حریفش پیروز شود، سری را برده و راهی فینال لیگ برتر خواهد شد.

بازی دوم این دو تیم نیز روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۶ به میزبانی اصفهان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی
  • پیروزی شاهین‌طبع در جدال مهران‌های بسکتبال/ استیونس همچنان می‌درخشد
  • حفظ سرمایه اجتماعی با برگزاری مطلوب کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان
  • بازداشت مامور قلابی مسلح در بزرگراه حکیم
  • دستگیری مأمور قلابی موتورسوار در اتوبان حکیم/کشف یک قبضه سلاح گرم
  • بازداشت مامور قلابی مسلح در بزرگراه حکیم تهران
  • در بزرگداشت روز میمند خاستگاه گل و گلاب جهان چه گذشت؟
  • شکست ادعای موشک‌های فتوشاپی با حمله وعده صادق
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • عملیات تنبیهی وعده صادق، اثبات ظهور قدرت نظامی ایران به جهان