Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-04@14:32:56 GMT

افزایش حجم و ارزش معاملات بورس تهران

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۶۶۱۸۱

افزایش حجم و ارزش معاملات بورس تهران

ایران اکونومیست- در بورس اوراق بهادار تهران، ارزش کل معاملات و همچنین حجم کل معاملات در هفته منتهی به ۱۸ اسفند، نسبت به هفته منتهی به ۱۱ اسفند ماه افزایشی شد؛ همچنین، شاخص کل بورس نیز افزایش ۵.۲۴ درصدی را به ثبت رساند.

 بررسی معاملات بازار سهام در هفته منتهی به ۱۸ اسفند ۱۴۰۰، حکایت از آن دارد که ارزش کل معاملات این بازار در این هفته نسبت به هفته گذشته با ۱۲۵ درصد افزایش، از ۱۳۳ هزار و ۱۳۵ میلیارد ریال به ۲۹۹ هزار و ۶۷۳ میلیارد ریال رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین، حجم کل معاملات این بازار از ۲۰ میلیارد و ۵۹۶ میلیون سهم در هفته گذشته به ۴۴ میلیارد و ۹۳۹ میلیون سهم رسید که افزایش ۱۱۸.۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

وضعیت صعود و نزول بازارها

در هفته یادشده، تمامی بازارها نسبت به هفته گذشته افزایشی شدند؛ این در حالی است که ارزش معاملات و حجم معاملات بازار مشتقه نسبت به هفته گذشته، روند کاهشی داشته است.

بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام، افزایش ۱۷۹.۸۸ درصدی را در هفته جاری نسبت به هفته گذشته خود تجربه کرد و از ۳۵ هزار و ۲۴۴ میلیارد ریال به ۹۸ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز که هفته منتهی به ۱۱ اسفند ماه ۷ میلیارد و ۳۴ میلیون سهم بود به ۱۶ هزار و ۲۱۱ میلیارد سهم در هفته گذشته رسید و افزایش ۱۳۰.۴۸درصدی را به ثبت رساند.

روند حرکت بازار دوم سهام نیز همانند بازار اول سهام افزایشی بود. به طوری‌که ارزش معاملات این بازار در هفته منتهی به ۱۸ اسفند نسبت به هفته گذشته خود، ۱۰۰.۵۴ درصد افزایش یافت و از ۵۲ هزار و ۹۸۱ میلیارد ریال به ۱۰۶ هزار و ۲۴۸ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با ۱۲۴.۱۷ درصد افزایش، از ۱۰ میلیارد و ۵۵۴ میلیون سهم به ۲۳ میلیارد و ۶۵۹ میلیون سهم رسید.

ارزش معاملات بازار بدهی با رشد چشمگیر ۳۶۶.۶۴ درصدی از ۲ هزار و ۳۷۹ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۱۱ هزار و ۱۰۳ میلیارد ریال در هفته منتهی به ۱۸ اسفندماه رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از ۲.۴۱ میلیون برگه به ۱۱.۴۱میلیون برگه رسید که رشد ۳۷۳.۵۶ درصدی را نشان می‌دهد.

ارزش معاملات در بازار مشتقه در هفته منتهی به ۱۱ اسفندماه ۴۷۳ میلیارد ریال بود که در هفته منتهی به ۱۸ اسفند به ۲۹۳ میلیارد ریال رسید و کاهش ۳۸.۰۲ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با ۹۴.۱۴ درصد کاهش، از ۱۲۹.۸۵ میلیون قرارداد در هفته قبل به ۷.۶۱ میلیون قرارداد در هفته منتهی به ۱۸ اسفندماه رسید.

ارزش معاملات صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله در هفته منتهی به ۱۸ اسفند در مقایسه با هفته پیش، روندی افزایشی داشتند و ارزش معاملات این بازار از ۴۲ هزار و ۵۸ میلیارد ریال در هفته قبل به ۸۳ هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال در هفته یادشده رسید و افزایش ۹۸.۲۱ را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با افزایش ۷۵.۵۱ درصدی در این هفته نسبت به هفته قبل از ۲ میلیارد و ۸۷۶ میلیون یونیت به ۵ میلیارد و ۴۷ میلیون یونیت رسید.

شاخص کل افزایشی شد

بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس در هفته منتهی به ۱۸ اسفند نسبت به هفته گذشته خود رشد ۵.۲۴ درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد به یک میلیون و ۳۴۸ هزار واحد افزایش یافت که رشد ۶۷ هزار و ۱۵۸ واحدی را نشان می دهد.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز در هفته منتهی به ۱۸ اسفندماه نسبت به هفته قبل افزایش داشت و با ۲.۵۵درصد افزایش از ۲۲۴ هزار و ۱۶۳ واحد به ۳۴۲ هزار و ۶۹۱ واحد رسید و ۸ هزار و ۵۲۸ واحد افزایش یافت.

سنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: میلیارد ریال در هفته نسبت به هفته گذشته میلیارد ریال رسید معاملات این بازار معاملات بازار ارزش معاملات حجم معاملات درصد افزایش میلیون سهم کل معاملات ۲ هزار شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۶۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکـت‌های توزیع

مدیرعامل شرکت توانیر از پرداخت ١٥ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکتهای توزیع نیروی برق کشور از ابتدای اردیبهشت ماه امسال خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر در گردهمایی سراسری نیروگاههای کشور هدف اصلی از اصلاح روابط مالی صنعت برق را توقف تولید بدهی نیروگاهها اعلام کرد و گفت: شرکت توانیر تمام توان خود را برای تحقق این هدف به کار خواهد بست.

وی افزود: بر همین اساس طی دو سال اخیر طی دو نوبت یکبار 20 هزار میلیارد تومان و یک نوبت هم 30 هزار میلیارد تومان از مطالبات بخش تولید از طریق اسناد خزانه تسویه شده و از ابتدای اردیبهشت نیز جریان پرداخت نقدی به شرکت های تولید کننده برق از طریق بورس دنبال می شود.

وی با اشاره به ابلاغیه وزیر محترم نیرو که باید سهم معاملات برق به صورت رقابتی در بورس انجام شود، یادآور شد: تا پیش از این مدیریت منابع وابسته به حساب متمرکزی در توانیر بود که با توجه به اولویتها به تولیدکنندگان برق و بخشهای انتقال و توزیع تخصیص می یافت که با اصلاح روابط مالی صنعت برق در صدد کوچکتر کردن حساب مدیریت منابع و در ادامه آن استقرار نظام حکمرانی شرکتهای توزیع و تولید برق هستیم تا خود شرکتها در قبال درآمد و هزینه های خود مسوولیت داشته و متناسب با آن هزینه کنند که تحقق این امر، موجب بهبود کارایی شرکتها، رونق گرفتن بورس و افزایش رقابت و شفافیت میان بازیگران بورس انرژی می شود.

رجبی مشهدی به صفر رساندن مطالبات نیروگاهها طی یک بازه زمانی ٣ ساله را که در قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق هم تصریح شده را هدف گذاری وزارت نیرو دانست که شرکت توانیر با تمام قوا آن را دنبال می کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • پای بیت کوین به معاملات مسکن تهران باز شد
  • معاملات مسکن در تهران از طریق دلار و بیت‌ کوین!
  • معاملات مسکن در تهران از طریق بیت‌کوین!
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر!
  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده/ طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • یک پیش‌بینی از آینده بازار سکه /سکه‌های کوچکتر تغییر فاز دادند
  • تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات/ سکه‌های حراجی به بازار نیامده است
  • پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکـت‌های توزیع