Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@06:50:28 GMT

تشخیص سرطان با کمک این حشره!

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۶۶۷۱۲

تشخیص سرطان با کمک این حشره!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ یک پژوهش جدید نشان داده است که مورچه‌ها توانایی بو کشیدن سلول‌های سرطانی انسان را دارند. بدین ترتیب، شاید در آینده بتوان از آن‌ها برای تشخیص سرطان استفاده کرد.

پژوهشگران "مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه" (CNRS) دریافتند که یک گونه مورچه موسوم به "فورمیکا فوسکا" (Formica fusca)، حس بویایی خوبی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آزمایش‌ها نشان داد که این گونه مورچه به لطف حس بویایی خود می‌تواند سلول‌های سرطانی را از سلول‌های سالم انسان تشخیص دهد. به گفته این گروه پژوهشی، پیش از به کار بردن مورچه‌ها در محیط‌های بالینی مانند بیمارستان‌ها، باید آزمایش‌های بالینی بیشتری انجام شود.

شاید در آینده مشخص شود که مورچه‌ها در تعیین مکان سلول‌های سرطانی انسان، بهتر از سگ‌ها عمل می‌کنند.

پژوهشگران برای انجام دادن تحقیقات خود، آزمایشاتی را با ۳۶ مورچه انجام دادند که سلول‌ها را در محیط آزمایشگاهی بو می‌کردند. آن‌ها ابتدا، مورچه‌ها را در معرض بوی نمونه‌ای از سلول‌های سرطانی انسان قرار دادند. سپس، این بو با پاداش محلول قند همراه شد.

مورچه‌ها می‌توانند سرطان را بو بکشند!

پژوهشگران در مرحله دوم، مورچه‌ها را در معرض دو بوی متفاوت قرار دادند. یکی از آن‌ها بوی جدید و دومی بوی سلول‌های سرطانی بود. پس از موفقیت‌آمیز بودن این آزمایش، پژوهشگران مورچه‌ها را در معرض سلول‌های سرطانی گوناگون قرار دادند.

بدین ترتیب، پژوهشگران دریافتند که مورچه‌ها بین سلول‌های سرطانی و سالم و همچنین بین دو نوع سرطان تمایز قائل می‌شوند. مورچه‌های فورمیکا فوسکا پس از آموزش می‌توانند ترکیبات آلی فرار ساطع‌شده از سلول‌های سرطانی را تشخیص دهند.

مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه در یک بیانیه خبری اعلام کرد که پیش از به کارگیری این روش در مقیاس بزرگ، کارآیی آن باید با استفاده از آزمایشات بالینی روی انسان ارزیابی شود. در هر حال، این نخستین پژوهشی است که نشان می‌دهد مورچه‌ها پتانسیل بالایی دارند و قادر به یادگیری بسیار سریع، با هزینه کمتر و به صورت کارآمد هستند.

این نخستین بار نیست که دانشمندان از حس بویایی حیوانات برای یافتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کنند. پژوهشگران توضیح دادند که بینی سگ‌ها نیز برای تشخیص پزشکی مناسب است و برای شناسایی ترکیبات آلی فرار ویژه سرطان استفاده می‌شود. با وجود این، آموزش آن‌ها برای انجام دادن این کار، به چندین ماه تا یک سال زمان نیاز دارد.

از سوی دیگر، پژوهشگران خاطرنشان کردند: حشرات را می‌توان به آسانی در شرایط کنترل‌شده پرورش داد. آن‌ها کم‌هزینه هستند، سیستم بویایی بسیار توسعه‌یافته‌ای دارند و صد‌ها نمونه از آن‌ها را می‌توان با آزمایش‌های بسیار کمی، به انجام دادن این کار مقید کرد.

پژوهشگران در این پروژه موفق شدند مزایای آموزش سگ و تصویربرداری از مغز و همچنین محدود کردن معایب هر دو روش را با ارائه پروتکلی ارزان، سریع، آسان، کارآمد و بدون نیاز به آموزش آکادمیک فشرده برای مربیان ترکیب کنند.

آن‌ها توضیح دادند: مورچه‌ها یک روش تشخیص سریع، کارآمد، ارزان و بسیار متمایز برای شناسایی سلول‌های سرطانی هستند. روش ما به طور بالقوه می‌تواند با طیف وسیعی از وظایف پیچیده تشخیص بو از جمله شناسایی مواد مخدر، مواد منفجره، مواد غذایی فاسد یا سایر بیماری‌ها مانند مالاریا، عفونت‌ها و دیابت سازگار شود. با در نظر گرفتن تشخیص سرطان، پژوهش ما اکنون با هدف گسترش دامنه بو‌های مرتبط با سرطان که می‌توان آن‌ها را توسط مورچه‌ها شناسایی کرد، به سمت تشخیص بو‌های منتشرشده از بدن حرکت می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان اخبار مرتبط ۱۶:۰۴:۵۳ عدم ابتلای مجدد به سرطان با ایمنی‌ درمانی ۰۲:۱۴:۴۸ ابزاری که سرطان ریه را در مراحل اولیه تخشیص می دهد ۱۳:۵۳:۵۰ زیرساخت‌ های تشخیص و درمان سرطان باید افزایش یابد ۱۱:۲۵:۴۷ نجات ۳۵ درصدی مبتلایان به سرطان ۰۳:۱۹:۲۸ تشخیص دقیق توده‌ های سرطانی امکان پذیر شد ۱۸:۱۴:۵۸ این نوع سرطان‌ ها واکسن دارند!

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سرطان مورچه تشخیص سرطان سلول سرطانی سلول های سرطانی مورچه ها سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۶۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، امیر صادقی معاون مرکز رشد فناوری‌های بالینی، از تجاری سازی سه محصول نوآورانه که با مشارکت پژوهشکده گوارش و کبد و شرکت‌های دانش بنیان تولید شده است، خبر داد.

وی افزود: نرم افزار کلین‌آپ به عنوان ابزار تشخیصی، یکی از محصولات نوآورانه پژوهشکده گوارش و کبد است که نمونه خارجی ندارد. این محصول با هدف غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان و بیماری‌های غیر واگیر قلبی و عروقی، کبد چرب و سلامت روان به بهره‌برداری رسیده است.

به گفته وی، خطر ابتلاء به سرطان‌های روده بزرگ که قابل پیشگیری‌ترین نوع سرطان است، سرطان معده، سینه، دهانه رحم، ریه و پروستات توسط این نرم افزار قابل ارزیابی است.

نرم‌افزار کلین‌آپ با به‌کارگیری از ظرفیت هوش مصنوعی، ابتلاء به این بیماری‌ها را خطرسنجی می‌کند.

صادقی اظهار کرد: کیت تشخیص همزمان آنتی ژن هیلکوباکتر پیلوری و خون مخفی در مدفوع نیز تنها محصولی است که به طور همزمان غربالگری معده و روده بزرگ را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: این کیت نمونه خارجی ندارد و کاربری آسان، صرفه‌جویی در زمان، امکان استفاده خانگی، پایین بودن قیمت و تفسیر آسان از مزایای آن است.

معاون مرکز رشد فناوری‌های بالینی تصریح کرد: افراد پس از استفاده از نرم افزار کلین‌آپ، در صورت دریافت هشدار و خطرسنجی ابتلاء به بیماری‌های معده و روده بزرگ، می‌توانند برای بررسی دقیق‌تر از کیت کومبو استفاده کنند. این کیت در داروخانه‌ها موجود است.

صادقی در خصوص سومین محصول رونمایی شده، تصریح کرد: فورسپس بیوپسی و سایر تجهیزت مربوط به آندوسکوپی نیز با تکیه بر توان داخلی در پژوهشکده گوارش و کبد تولید شده که دارای استاندارد ISO است.

کد خبر 6091852

دیگر خبرها

  • دستگاه غربالگری سرطان سینه با قیمت کمتر ساخته شد
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • کمک فوری برای جراحی این مادر سرطانی
  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند