Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود ممنوعیت فعالیت خانه‌مسافرها در همدان و عدم صدور یا تمدید مجوز آنها، همچنان کارتن‌بدست‌ها دنبال جذب مسافر هستند و هر چه به نوروز نزدیک می‌شویم بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

به گزارش قدس آنلاین، از روزگاران قدیم برای اقامت مسافران، هتل و مسافرخانه خیلی باب بود و اقامتگاه‌هایی چون نصب چادر، کمپ و خانه مسافر وجود نداشت بنابراین مشکلات امروز هم دیده نمی‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رفته رفته قیمت مسافرخانه و هتل افزایش یافت و مسافران برای کاهش هزینه سفر سعی کردند اقامت خانه‌مسافر را نیز انتخاب کنند و همین باعث شد کارتن‌بدست‌ها یعنی حاملان جمله «سوئیت ـ منزل» بر روی مقواها در ورودی شهرها برای جذب مسافر و اقامت آنها در منازل اجاره‌ای خود، به صف شوند و با هر نرخی مسافر را به خانه ببرند.

طی سال‌های اخیر خانه‌های مسافر محبوبیت بیشتری نسبت به هتل‌ها پیدا کرده است چراکه اولا قیمت این خانه‌ها نسبت به هتل و دیگر اقامتگاه‌ها به صرفه‌ و ارزان‌تر است، دوما تعداد بیشتری از افراد را در خود جای می‌دهد به طوری که در سفرهای دسته جمعی افراد دوست دارند کنار هم بوده و در یک خانه اقامت داشته باشند و اینگونه هزینه کمتری هم پرداخت می‌کنند، بنابراین خانه مسافر را بیشتر می‌پسندند.

اکنون بیش از یک دهه است که خانه مسافرها فعالیت می‌کنند حتی از دهه ۸۰ نیز آنها کم و بیش فعال بودند اما در ابتدا کسی کاری به این موضوع نداشت و کارتن بدست‌ها برای جذب مسافر معمولا در اکثرا شهرها وجود داشتند، اما از سال ۹۴ با تصویب هیات وزیران خانه مسافرها نیز جزو تاسیسات گردشگری قرار گرفتند.

در ادامه برای جلوگیری از بروز مشکلات و قانونی شدن اقامت در خانه مسافر، مسوولان به فکر سر و سامان دادن به این اقامتگاه‌ها افتادند به طوری که مقرر شد خانه‌هایی که تمایل به اقامت مسافران دارند، مجوز لازم را دریافت کنند تا هم خود کار قانونی کرده باشند هم ضمن سهولت مسافر برای یافتن منزل، امنیت اقامت او نیز تامین شود.

از سال ۹۵ دستورالعمل ساماندهی خانه‌مسافرها صادر شد و جلسات متعدد و مختلفی از استانداری گرفته تا فرمانداری، میراث فرهنگی، اداره اماکن و...برگزار کردند و همگی تصمیم به برخورد با کارتن بدستان و خانه مسافرهای غیرمجاز گرفتند تا آنجا که قرار شد کیوسکی در ورودی شهر تعبیه شده و لیست خانه مسافرهای دارای مجوز در آن مستقر شود و مسافران از آنجا اقدام به اجاره کنند.

با وجود اینکه ۱۵۰ خانه مسافر نیز در همان سال مجوز فعالیت گرفتند، اما گویا عزم جدی برای این کار نبود زیرا مدیرعامل موسسه گردشگری مهر ماندگار همدان نیز در همان سال ۹۵ از این موضوع گله‌مند بود و گفت: شهرداری در ایجاد کانکس‌ها در ورودی شهر خلف وعده کرد.

در آن روزها قرار بود دستگاه‌های مرتبط به علاوه نیروی انتظامی وارد کار شده و با کارتن بدستان دور میدان باباطاهر و سایر ورودی‌های همدان برخورد کنند اما نمی‌دانیم هیچگاه عملی نشد یا عزمی برای عملیاتی شدن وجود نداشت؟

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان در سال ۹۷ چندین بار اعلام کرد که «ساماندهی خانه‌های مسافر در همدان در دستور کار قرار گیرد» اما گویا این مسئله عزمی همگانی نیاز داشت تا محقق شود و تنها ورود یک دستگاه و سازمان کارساز نبود.

در آن زمان حتی مدیرکل وقت میراث فرهنگی همدان نیز بارها در مصاحبه‌های خود فعالیت کارتن‌بدستان را غیرقانونی دانست و گفت: «برخورد با مالکان اقامتگاه‌های غیرمجاز در همدان/ پلمب ۶ خانه مسافر» را لازم دانست و چند مورد پلمب نیز توسط اداره اماکن نیروی انتظامی صورت گرفت اما در مجموع نتیجه‌بخش نبود.

در این مسئله حتی هتلداران نیز معترض بودند به طوری که رئیس جامعه هتلداران استان همدان نیز گفت: «همچنان درصد اشغال هتل‌های همدان ۳۳ درصد است/ از عدم نظارت دستگاه‌های مختلف بر کار کارتن‌به‌دست‌ها گله‌مندیم» زیرا اعتقاد داشتند کارتن بدستان با این اقدام موجب جذب مسافر به هر قیمت و خدماتی شده‌اند و همین کار هتل‌ها را نیز کساد کرده است اما با عدم هماهنگی دستگاه‌های متولی این موضوع حل و فصل نشد.

در این ایام پای کارتن بدست و خانه مسافر به سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس نیز باز شد و سوژه‌ای با عنوان «کی سوئیت منزل‌های غیرمجاز همدان جمع‌آوری می‌شود؟» ثبت شد که خبرگزاری فارس نیز پیگیری کرد که معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان گفت: فارس من| برخورد با خانه‌مسافرهای غیرمجاز در همدان کماکان ادامه دارد.

در اواخر سال ۹۸ همه آماده نوزوز سال ۹۹ بودیم و با آمادگی ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی مجدد بحث تمدید مجوز خانه‌مسافرها نیز مطرح بود که شیوع بیماری کرونا و توصیه به عدم سفر در ایام نوروز، خانه مسافرها نیز عملا غیرفعال شدند اما برخی با بی‌اعتنایی به مصوبات ستاد کرونا و برخی به اجبار سفرهایی داشتند که در کنار اینها کارتن‌بدستان نیز فعالیت خود را داشتند.

 بعد از بهبود اوضاع و انجام سفرهای جسته گریخته نیز اعلام شد از خانه‌مسافرها برای اقامت استفاده نشود زیرا نحوه رعایت پروتکل‌ها و مسائل بهداشتی در آنها مشخص نیست اما نه کارتن‌بدستان و نه مسافران گوششان بدهکار نبود.

همین روال ادامه یافت تا اینکه امسال با آرام شدن وضعیت کرونایی بعد از موج ششم باز هم بحث سفر و مسافرت مطرح شد، کمتر از ۱۵ روز به نوروز مانده، از سوی میراث فرهنگی اعلام شده به علت رعایت مسائل بهداشتی و امنیتی مجوز همه خانه مسافرها لغو و هیچ خانه مسافر و کارتن‌بدستی مجوز فعالیت ندارد و با هرگونه فعالیت غیرمجازی برخورد لازم صورت می‌گیرد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی همدان با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد استانی کرونا خانه‌های مسافر دیگر موافقتی برای فعالیت ندارند و جمع‌آوری می‌شوند گفت: برای امسال فعالیت هیچ واحدی از خانه‌های مسافر تمدید نشده است.

وی با بیان اینکه طی هماهنگی با فرمانداری، ناجا و دادگستری در صورت فعالیت غیرمجاز آنها، برخورد لازم صورت خواهد گرفت گفت: در همین راستا از فعالیت کارتن بدست‌ها نیز جلوگیری خواهد شد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان افزود: هر سال از بهمن‌ماه متقاضیان فعالیت خانه‌های مسافر با مراجعه به میراث فرهنگی مجوز دریافت کرده یا مجوز خود را تمدید می‌کردند اما از زمان شیوع کرونا طی دو سال اخیر فعالیت آنها ممنوع شده است.

وی با بیان اینکه خانه مسافرها بیش از یک دهه است که فعال هستند ولی فعالیت آنها غیرمجاز بود افزود: سال ۹۴ در آیین‌نامه مصوب هیات وزیران مبنی بر ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی، نرخ‌گذاری و نظارت بر تاسیسات گردشگری خانه‌مسافرها نیز به عنوان تاسیسات گردشگری ذکر شدند.

خاکسار عنوان کرد: سال ۹۵ دستورالعمل ساماندهی خانه‌های مسافر هم صادر شد که بر این اساس ۱۵۰ واحد ساماندهی شد اما سال ۹۸ با شیوع کرونا، دیگر مجوزی صادر نشد و از امسال فعالیت خانه مسافرها ممنوع شد.

وی با بیان اینکه شورای تامین و استانداری به جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنند افزود: خانه‌های مسافر در سطح شهر پراکنده هستند و نمی‌توانند خدمات درستی به مسافران بدهند ضمن اینکه اکنون علاوه بر دغدغه‌های امنیتی، دغدغه مسائل بهداشتی نیز به آن اضافه شده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه تلاش‌های بسیاری برای جلوگیری از فعالیت کارتن‌بدست‌ها و ساماندهی خانه‌های مسافر صورت گرفت اما نتیجه‌ای نداشت گفت: با فعالیت کارتن‌بدست‌ها دیگر خانه‌های مسافر نیز برای تمدید مجوز اقدام نکردند و همین باعث شد جمع‌آوری صورت گیرد که کار بزرگی است.

اما گویا این تصمیم پایان ماجرا نیست چراکه بازدید میدانی که از ورودی شهر همدان به ویژه میدان باباطاهر داشتیم، نشان می‌دهد کارتن‌بدستان برای جذب مسافر همچنان پرقدرت حضور دارند، حال باید دید با چه اهرم و نظارتی با این مسئله برخورد خواهد شد؟ آن هم در شرایطی که پیش‌بینی بر این است همدان در نوروز و تابستان و در مجموع در ۶ ماه نخست سال میزبان مسافران زیادی باشد.

در هر حال فعالیت خانه مسافرها در شهر تاریخی همدان همچنان پابرجاست و شواهد و قراین نشان می‌دهد اگر مجوزی هم صادر نشود، آنها در صحنه جذب گردشگر حضور فعال دارند.

منبع: فارس

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سفرهای نوروزی معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان خانه های مسافر ساماندهی خانه معاون گردشگری میراث فرهنگی فعالیت خانه اقامتگاه ها خانه مسافر جذب مسافر ورودی شهر خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۶۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان

به گزارش خبرگزاری مهر، اسدالله ربانی مهر صبح در اولین نشست هم اندیشی بانوان کارآفرین و کسب و کار پایدار بانوان گفت: بانوان همدان در حوزه خیاطی، قالیبافی، صنایع دستی ومشاغل خانگی جایگاه ویژه ای دارند و استقبال خوب بانوان از کسب و کارها در سال های اخیر در حوزه تولید و کارآفرینی امیدوارکننده است و باید سعی شود بانک اطلاعانی از بانوان کارآفرین همدان تشکیل دهیم تا بهتر بتوانیم در این حوزه فعالیت کنیم.

وی افزود: توسعه کسب و کار بانوان باعث توانمندسازی بانوان و رونق تولید خواهد شد و باید زمینه فعالیت بیشتر بانوان در حوزه کسب و کارها را فراهم کنیم.

ربانی مهر گفت: در اکثر روستاهای همدان شاهد فعالیت بانوان کارآفرین هستیم که هم پای مردان در حوزه اقتصادی فعال هستند و این فرصت بزرگی برای استفاده از ظرفیت بانوان است.

وی اضافه کرد: از امامزاده محسن تا انصارالامام و ابرو و قهاوند شاهد فعالیت بانوان در حوزه تولید هستیم و انتظار است رسانه ها در معرفی بانوان کمک کنند تا برای همه بانوان جامعه فرهنگ سازی شود و در حوزه اقتصادی ورود فعالی داشته باشند.

ربانی‌مهر افزود: تلاش جهت راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی و مشاغل خانگی بایددر اولویت برنامه ها قرارگیرد

کد خبر 6092294

دیگر خبرها

  • فعالیت ۵۲ اکیپ راهداری در محورهای استان همدان
  • دخترم عکس‌های شرم‌آوری از خود در فضای مجازی گذاشت و آبرویم را بُرد / دیگر نمی‌‌توانم او را تحمل کنم!
  • حمایت از تحقیقات ریسک‌پذیر و خطرپذیر نخبگان
  • فعالیت ۲۰۰ تشکل دانشجویی و ۱۰۰ تشکل فعال استادی در دانشگاه آزاد
  • پیدا شدن دختر فراری در کلانتری | عکس‌های زننده دختر جوان در فضای مجازی | دخترم آبرویم را برده است 
  • یک‌هزار و ۷۰۰ واحد بهره‌بردار در شهرک‌های صنعتی قم فعال هستند
  • تمامی مدارس نوبت عصر خوزستان فعال هستند
  • با یک کلیک به هر جا که می خواهید سفر کنید
  • ۵۲ گروه راهداری در جاده‌های استان همدان فعالیت دارند
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان