Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@14:42:34 GMT

نگاهی به شاسی‌بلندهای لوکس بازار

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۶۷۰۷۶

نگاهی به شاسی‌بلندهای لوکس بازار

محبوبیت شاسی‌بلندها در چند سال اخیر به جایی رسیده که حتی خودروسازانی که تجربه ساخت این کلاس بدنه را نداشتند، به تولید آن روی آوردند. برای مثال، لامبورگینی و فراری که خودروهای اسپرت با عملکرد بالا می‌سازند، اولین شاسی‌بلند خود را تولید کردند. البته خودرو شاسی‌بلند فراری هنوز به مرحله رونمایی نرسیده و به زودی عرضه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاسی‌بلندهای فراوان و متنوعی از برندهای مختلف به کشور وارد شده‌اند؛ اما چند سالی است که مردم ایران، به دلیل قانون ممنوعیت واردات، از دیدن نمونه‌های روز دنیا محروم هستند. در واقع تصویب این قانون سبب شد تا قیمت خودرو افزایش یابد و دست بسیاری از مردم از خرید خودرو کوتاه بماند.

شاسی‌بلندهای لوکس در اکثر شهرهای کشور حضور دارند؛ اما معمولا تعداد و تنوع خودرو در تهران بیش‌تر است. در این مطلب، نمونه‌هایی از این شاسی‌بلندها با برندهای مختلف گردآوری شده‌اند که به معرفی مختصری از آن‌ها می‌پردازیم.

لکسوس LX‌‌

بزرگ‌ترین شاسی‌بلند لکسوس، LX نام دارد که با پیشرانه‌ای 5.7 لیتری تولید می‌شود. همین امر سبب شد که لکسوس LX مشمول قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی شود و فقط بین سال‌های 2012 تا 2013 وارد شد. لکسوس LX به لطف امکانات رفاهی فراوان و پلتفرم مشترک با تویوتا لندکروزر، با استقبال خوب مشتریان ایرانی رو به رو شد. از تجهیزات آن می‌توان چراغ‌ چرخشی، ارتفاع نور اتومات، سیستم تهویه اتومات چهارگانه، سردکن صندلی و ... را نام برد. لکسوس LX ویژگی‌های مثبتی مانند کیفیت ساخت بالا، توانایی آفرود خوب و تجهیزات فراوان، دارد؛ اما از طرفی، هزینه نگهداری آن بالاست و با وجود مصرف سوخت زیاد و ابعاد بزرگ، مناسب استفاده شهری نیست. پیشرانه 8 سیلندر لکسوس LX قادر است 383 اسب‌بخار قدرت و 546 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند، که شتابی 7.5 ثانیه‌ای را ارائه می‌دهد. قیمت این شاسی‌بلند لوکس حتی به 10 میلیارد نیز می‌رسد.

ب‌ام‌و X4

کمپانی ب‌ام‌و جزء  برندهای محبوب نزد ایرانیان محسوب می‌شود که از گذشته در کشور حضور دارد. پس از آن که تولید و عرضه X6 با موفقیت رو به رو شد، ب‌ام‌و شاسی‌بلند کوچک‌تر خود، یعنی X4، را تولید کرد. ب‌ام‌و X4 از سال 2015 وارد بازار ایران شد و علاقمندان فراوانی پیدا کرد. نسخه‌های فول X4، هفت رادار، چهار گرمکن، سیستم صوتی هارمن‌کاردن، رینگ‌های 20 اینچی، هدآپ، اتوپارک، مموری صندلی‌های جلو و ... دارند.

ب‌ام‌و X4 از یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ نیرو می‌گیرد که 241 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این شاسی‌بلند لوکس می‌تواند در مدت زمان 6.4 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. بازار خرید و فروش پر رونق، از ویژگی‌های مهم و مثبت X4 است؛ اما از طرفی فضای محدود کابین، حساسیت پیشرانه به بنزین کم کیفیت و تعلیق خشک و اسپرت از معایب آن است.

ولوو XC90

محصولات ولوو بازار ضعیف‌تری نسبت به رقبا دارند، اما از کیفیت و امنیت بالایی برخوردارند. XC90 شاسی‌بلند ولوو است که در قالب تیپ‌های R دیزاین، اینسکریپشن و مومنتوم در بازار کشور حضور دارد. فول‌ترین تیپ آن اینسکریپشن است که جلوپنجره‌ای کرومی دارد. اما نسخه R دیزاین با جزئیات و جلوپنجره مشکی، اسپرت‌تر به نظر می‌رسد. ولوو XC90 بین سال‌های 2016 تا 2017 وارد کشور شد و خریداران آن از این شاسی‌بلند لوکس و پیشرفته، رضایت دارند. اما خرید این خودرو مشکلاتی را نیز به همراه دارد؛ پیشرانه آن به طور همزمان از سیستم توربوشارژ و سوپرشارژ استفاده می‌کند و تکنولوژی آن بسیار پیچیده است. علاوه بر آن، خدمات پس از فروش ضعیف و حساسیت فراوان پیشرانه به بنزین کم کیفیت، از معایب آن است. ولوو XC90 به کمک پیشرانه 2 لیتری خود می‌تواند 320 اسب‌بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که از طریق یک گیربکس 8 سرعته دوکلاچه به چرخ‌ها منتقل می‌شود. قیمت ولوو XC90 در بازار به 8.6 میلیارد تومان می‌رسد.

پورشه ماکان

پورشه ماکان به لطف پیشرانه 2 لیتری‌اش توانست بین سال‌های 2015 تا 2018 وارد کشور شود. ماکان یک شاسی‌بلند جمع‌و‌جور شهری است که به انبوهی از امکانات رفاهی تجهیز شده است؛ امکاناتی مانند حالت‌های مختلف رانندگی، کروز کنترل هوشمند، چراغ چرخشی، پدال شیفتر، دوربین 360 درجه، گرمکن و سردکن صندلی، سقف پانوراما و ...

اما امکاناتی مانند سیستم صوتی برمستر، چهار رادار و ... تنها در نسخه‌های فول ماکان یافت می‌شود. مصرف سوخت مناسب و 7.4 لیتری و فرمان‌پذیری خوب را می‌توان از نقاط قوت ماکان دانست. اما معایبی مانند حساسیت به بنزین کم کیفیت و قیمت بالا دارد.

پیشرانه توربوشارژ ماکان می‌تواند 252 اسب‌بخار قدرت و 370 نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند که از طریق یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه به چرخ‌ها منتقل می‌شود. سیستم دو دیفرانسیل ماکان به کنترل الکترونیکی و محدودکننده لغزش نیز مجهز است.

این شاسی‌بلند لوکس با قیمتی در حدود 5 تا 6 میلیارد تومان معامله می‌شود.

منبع: فارس

کلیدواژه: شاسی بازار بلندها ایران شاسی بلند لوکس نیوتن متر گشتاور اسب بخار قدرت لکسوس LX

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۷۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»

پیگیری‌های رسانه‌ای درباره سرانجام «پایتخت۷» با دو اتفاق سرزبان‌ها افتاد؛ یکی خبر حذف از کنداکتور آی‌فیلم سرو صدایی به پا کرد و دیگری خبری از تولید فصل جدید که نه پایتختی‌ها و نه تلویزیونی‌ها آن را تأیید نکرده‌اند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم پیش از آغاز سال 1403 به ساخت فصل‌های جدید سریال‌های «پایتخت» و «گاندو» اشاره کرد. 

او در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم به این نکته اشاره کرد: فیلمنامه «گاندو» که فیلمنامه‌اش مراحل تأیید در داخل صداوسیما انجام می‌شود ان‌شاءالله در سال جدید وارد مراحل پیش‌تولید و تولید می‌شود. اگر مشکلی هم پیش نیاید حتماً سریال «پایتخت» جدید را در 1403 می‌بینیم.

اما در طول سال گذشته و سالِ جاری، حواشی دست از سرِ «پایتخت» برنداشت. به طوری‌که چندی پیش در دیدار هنرمندان با پیمان جبلی، سؤالی که از سیروس مقدم کارگردان این سریال هم پرسیده شد همین بود؛ «پایتخت» چه زمانی ساخته می‌شود؟ به نوروز 1404 می‌رسد؟ او هم همچون مدیرانِ‌تلویزیون خیلی صریح و قطعی درباره سرانجام تولید سریال صحبت نکرد و به عبارتِ «تولید سریال در حال پیگیری و مذاکره است» اشاره کرد. 

همان نکته‌ای که بارها مدیران سیمافیلم به آن اشاره کرده‌اند که روالِ معمول ساخت سریال‌ها خصوصاً مجموعه‌های چند فصله به همین صورت است. نکته‌ای که سیدسلیم غفوری قائم‌مقام معاونت سیما به آن اشاره کرد؛ "«پایتخت» در حال گفت‌وگو هستند طبعاً به طرح و فیلمنامه خوب و جذابی برسند حتماً امسال در دستور کار قرار می‌گیرد. این روزها دفتر فیلمنامه کارهای جدید در حوزه طنز طراحی می‌کند."

اما دو خبر بار دیگر «پایتخت» را به صدرِ اخبار آورد. ابتدا خبری بود که مثلِ همیشه از درونِ گمانه‌زنی‌ها بیرون آمد؛ «پایتخت7» وارد مرحله پیش‌تولید شده و بازیگران از مردادماه مقابل دوربین خواهند رفت. اول آنکه سارا و نیکا به عنوان دختران نقی معمولی در این سریال حضور نخواهند داشت و ثانیاً سریال برای نوروز 1404 آماده خواهد شد. این نکات هم در رایزنی‌های رسانه‌ای آمده است. 

اگرچه پیشتر گروه عوامل پایتخت برای پیدا کردن دو دختر دوقلو برای بازی در این سریال، فراخوان اعلام کرده بودند. شاید گمانه حضور نداشتن دختران نقی معمولی (سارا و نیکا) با این فراخوان جدّی‌تر شده باشد. 

البته خبر شروعِ پیش‌تولید سریال و تولید در مردادماه را نه مدیران تلویزیون و نه عوامل «پایتخت» تأیید نکرده‌اند. اما در عین حال پیگیری، مذاکره و رسیدن به یک طرح و فیلمنامه درست نکته‌ای بوده که مدیران سیما و سیمافیلم به آن اشاره داشته‌اند. 

«موسی» و «پایتخت» امسال ساخته می‌شوند؟

خبر دیگری که برای «پایتخت» در شبکه‌های اجتماعی، حواشی‌ای ایجاد کرد؛ حذف این سریال از کنداکتور شبکه آی‌فیلم است. خبری مبنی بر شروع پخش «پژمان» رسانه‌ای شد که بعد از «پایتخت5» این سریال روی آنتن خواهد رفت. پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد تلویزیون به دنبال پخش فصل ششم «پایتخت» نیست؛ همان فصلی که آغازِ حواشیِ گروه پایتخت با تلویزیون بود و چند قسمت پایانی هم به سختی و با پیگیری‌های مداوم ساخته و روی آنتن رفت. اما به هر ترتیب تلویزیون تصمیمی برای پخش این فصل ندارد و بعد از پایان فصل پنجم، سریال «پژمان» را از شبکه آی‌فیلم پخش خواهد کرد. 

فصل ششم سریال پایتخت به جز پخش اولیه خود در نوروز 1399 هیچگاه به شکل کامل بازپخش نداشت و تنها تکرار آن همان خلاصه شش قسمتی بود که شبکه یک در شب نوروز سال 1400 روانه آنتن کرد.

باید دید بالأخره سرانجام ساخت فصل جدید «پایتخت» به دور از این گمانه‌زنی‌های گهگاه به کجا خواهد رسید؟ آیا بنابر پیگیری‌های متعدد اهالی رسانه و پاسخِ همیشگی مدیران تلویزیون به پیگیری برای ساخت سریال در 1403، این سریال امسال به تولید خواهد رسید؟ به نوروز 1404 می‌رسد و یا در زمانی دیگر تولید و پخش خواهد شد؟

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فصل جدید برنامه «جام جم» به زودی روی آنتن می‌رود
  • فصل جدید برنامه «جام‌جم» به زودی تولید می‌شود
  • گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم
  • شرکت مگاموتور در تولید روزانه انواع پیشرانه رکورد زد
  • (عکس) بازار چشم انتظار یک شاسی بلند جدید / قیمت باورنکردنی محصول جدید کیا در ایران
  • شاسی بلند Exlantix با قیمت ۲۷ هزار دلاری وارد بازار می شود
  • رونمایی از شاسی بلند جدید چری با آخرین تکنولوژی‌های جهان
  • (تصاویر) شاسی‌بلند چینی بازار ایران به بریتانیا می‌رود
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»
  • تصاویر| شاسی‌بلند چینی بازار ایران به بریتانیا می‌رود / ورود چری به بازار خودروی اروپا