Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: بامداد پنجشنبه 5 اسفند(24 فوریه) به دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، ارتش این کشور به اوکراین یورش برد؛ بحرانی که اکنون وارد هفدهمین روز خود شده، واکنش های جهانی زیادی را به همراه داشته است و دورنمایی مشخصی برای پایان آن وجود ندارد. 

هفدهمین روز هجوم روسیه به اوکراین، در حالی آغاز شد که حمله‌های سنگین توپخانه‌ای و هوایی ارتش روسیه علیه شهرهای عمده اوکراین ‌سراسر شب ادامه یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمعه شب به وقت اوکراین، نیروهای روسیه شهر میاکولائیف در جنوب اوکراین را زیر گلوله‌باران سنگین گرفتند.

یک مقام اوکراینی: بنت به زلنسکی پیشنهاد داده تسلیم شود ۱۴۰۰/۱۲/۲۱ - ۱۰:۲۶

 

وب سایت عبری واللا و پایگاه آمریکایی اکسیوس فاش کردند که نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را تحت فشار قرار داده تا تسلیم شده و پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای توقف جنگ را بپذیرد.

ارتش اوکراین: حملات روسیه بر کی‌یف و شرق اوکراین متمرکز است ۱۴۰۰/۱۲/۲۱ - ۱۰:۲۵

 

خبرگزاری فرانسه به نقل از ارتش اوکراین گزارش کرده است که حملات موشکی و بمباران روز گذشته (جمعه) روسیه بر کی‌یف و مناطق شرق اوکراین متمرکز بوده است.

 تلاش‌های نیروهای روسیه در کی‌یف، ماریوپل، کریوی ریگ، کرمنچوگ و زاپروژیا متمرکز است.

روسیه به حملات موشکی و بمباران خود در شهرهای دنیپرو، لوتسک و ایوانو فرانکیوسک ادامه می‌دهد.

سازمان ملل: تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون نفر مجبور به ترک اوکراین شده‌اند ۱۴۰۰/۱۲/۲۱ - ۱۰:۲۱

آژانس پناهندگان سازمان ملل تخمین می‌زند که هم اکنون ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در اوکراین مجبور به ترک این کشور شده‌اند.

به گزارش "سی ان ان"، این آژانس همچنین افزود که حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر دیگر نیز در داخل اوکراین آواره شده‌اند.

به گفته سازمان ملل اکثر آوارگان داخلی اوکراین در غرب و شمال غرب این کشور می‌باشند.

از طرف دیگر، سازمان جهانی بهداشت روز جمعه اعلام کرد از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین ۲۹ مورد حمله به مراکز سلامتی، کارمندان بخش سلامت و آمبولانس‌ها در اوکراین ثبت شده است.

سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که در جنگ باید از تاسیسات درمانی و کادر پزشکی و همچنین وسایل حمل و نقل اورژانس محافظت شود.

این درحالی است که ولودیمر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز جمعه اعلام کرد که بیش از ۷ هزار نفر روز جمعه از شهرهای این کشور تخلیه شدند.

وی همچنین روسیه را متهم به جلوگیری از خروج مردم از شهر تحت محاصره ماریوپل کرد و گفت اوکراین دوباره تلاش خواهد کرد در روز شنبه غذا و دارو را به این شهر برساند.

اما روسیه این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید بر اساس توافق با اوکراین کریدورهای بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری فعال می‌باشند.

انفجارهای مکرر در کی‌یف همزمان با تنگ شدن حلقه محاصره نیروهای روسیه

رسانه‌های غربی روز شنبه از شنیده شدن صدای انفجارهای مکرر در کی‌یف پایتخت اوکراین همزمان با پیشروی و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره نیروهای روسیه خبر دادند.

 خبرنگار سی ان ان گفت: صبح امروز صدای چندین انفجار شدید در حومه کی‌یف شنیده شد. مشخص نیست این انفجارها ناشی از حملات نیروهای روسیه یا اوکراین است.

"سی ان ان" گزارش داد درگیری‌ها در حومه شهر کی‌یف همچنان ادامه دارد و مقامات این شهر می‌گویند شدیدترین درگیری‌ها در مناطق شمالی از جمله بوچا، ایرپین و هوستومل در جریان است.

به گفته مقامات اوکراینی، درگیری‌ها در برواری در نزدیکی رودخانه دنیپر، در شرق کی‌یف نیز تشدید شده است.

ویتالی کلیچکو شهردار کی‌یف اعلام کرد که ذخیره غذایی و دارویی این شهر تنها برای چند روز کافی است و نیروهای روسیه قصد دارند کی‌یف را محاصره کنند.

آمریکا 50 شخصیت روس را تحریم کرد

وزارت خزانه داری آمریکا شامگاه جمعه 50 شخصیت روس را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد.

این افراد شامل مقام‌های روس، تعداد از اعضای دوما، تعدادی از بازرگانان و خانواده‌هایشان می‌شود.

پیشتر نیز وزارت خزانه داری آمریکا همسر و فرزندان «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روسیه را در لیست تحریم‌های خود قرار داده بود.

تشدید تحریم‌های روسیه از سوی آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای اروپایی هنوز همراهی کاملی با آمریکا در این زمینه از خود نشان نداده‌اند.

صدراعظم آلمان پیشتر گفته بود: آلمان در حال حاضر هیچ برنامه ای برای توقف واردات انرژی از روسیه ندارد.

اولاف شولتز در بیانیه ای اعلام کرد: نیازهای انرژی اتحادیه اروپا بدون واردات از روسیه قابل تامین نیست.

کاروان نظامی عظیم روسیه در نزدیکی کی‌یف پخش شده است

براساس تصاویر ماهواره‌ای جدید، کاروان بزرگ خودروهای نظامی روسیه که به کُندی به سمت کی‌یف، پایتخت اوکراین حرکت می‌کرد، تقریبا پراکنده شده و در نقاط دیگر مستقر شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آکسیوس، طول این کاروان نظامی روسیه قبلا بیش از ۶۴ کیلومتر برآورد شده بود. این کاروان طی چند روز گذشته هم بیرون کی‌یف مستقر بود. اما مقام‌های آمریکایی و انگلیسی گفتند که حرکت آن به علت کمبود سوخت و موادغذایی "متوقف" شده است، آن هم در بحبوحه گزارش‌هایی از حمله جنگنده‌های اوکراینی به این کاروان.

شرکت فناوری‌های "ماکسار" تصاویری از مانور یگان‌ خودروهای زرهی در داخل و اطراف کی‌یف در حوحه شمال غربی و در نزدیک فرودگاه آنتونوف گرفته است.   

براساس گزارش ماکسار، به نظر می‌رسد که خودروهای زرهی این کاروان نظامی در شمال کی‌یف، تغییر مکان داده و در جنگل‌ها و در درختزار نزدیک شهرک لوبیانکا مستقر شده‌اند و خمپاره‌اندازها به مواضعی در نزدیکی آنجا شلیک می‌کنند.

یک مقام دفاعی آمریکا به آسوشیتدپرس گفته است که در روزهای اخیر برخی خودروهای نظامی این مسیر به سمت درختزار خارج شده‌اند اما آنها نمی‌توانند بگویند که آیا این ستون نظامی روسیه شکسته شده است یا خیر.

وزارت دفاع انگلیس پیشتر در گزارش اطلاعاتی جدیدی گفت که این کاروان پیشرفت چندانی ظرف یک هفته نداشته و به دست نیروهای مسلح اوکراینی متحمل خساراتی شده است. با این حال در این گزارش آمده است که انتظار می‌رود نیروهای روسی "ری‌ست شده و تغییر موضع دهند" و برای حمله جدید در روزهای آینده و احتمالا حمله به کی‌یف آماده شوند.

جدال دیپلمات‌ها در سازمان ملل همزمان با تداوم جنگ در اوکراین

این روزها سازمان ملل و شورای امنیت همزمان با تداوم آتش جنگ در اوکراین به میدانی برای زورآزمایی میان آمریکا و متحدانش با روسیه و عرصه جدال دیپلمات‌های طرفین تبدیل شده است.

جلسات پی در پی شورای امنیت در حمایت از اوکراین و پرداختن به ابعاد مختلف جنگی که در عرصه میدانی در حال وقوع است، به سردمداری آمریکا و کشورهای اروپایی و گاهی هم به درخواست طرفین اصلی جنگ برگزار می‌شود.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد که اکنون نه تنها هر لحظه فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه کرملین در حال افزایش بوده بلکه به جنگی میان مسکو و غرب تبدیل شده است.

نشست روز جمعه ۱۱ مارس ۲۰۲۲ (۲۰ اسفندماه ۱۴۰۰) شورای امنیت سازمان ملل به درخواست یکی از طرفین جنگ، یعنی روسیه برگزار شد. این نشست برای بررسی ادعاهای دولت پوتین مبنی بر اینکه آمریکا در اوکراین برنامه تولید سلاح های بیولوژیکی دارد، با عنوان "تهدید علیه صلح وامنیت بین المللی" برگزار شد.

روسیه دولت اوکراین را متهم می کند که با همکاری آمریکا در حال اداره کردن آزمایشگاه هایی به منظور تولید تسلیحات بیولوژیک (میکروبی) است اما کی‌یف و واشنگتن هر دو این امر را تکذیب کرده اند و روسیه نیز تاکنون مدرکی در این زمینه ارائه نکرده است.

همزمان، آمریکا و انگلیس نیز از هفته گذشته روسیه را متهم کرده اند که در اوکراین از تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کند و به تازگی نیز از ارتکاب مسکو به جنایات جنگی سخن می گویند.

الکساندر شولگین نماینده دائم روسیه در سازمان ممنوعیت بکارگیری تسلیحات شیمیایی چندی پیش اعلام کرد که مسکو به زودی اسنادی در خصوص اقدامات تحریک آمیز صورت گرفته در زمینه بکارگیری تسلیحات شیمیایی در اوکراین برای این سازمان ارسال خواهد کرد.

روسیه در سال ۲۰۱۸ نیز آمریکا را متهم کرد که به طور محرمانه در آزمایشگاهی در کشور گرجستان آزمایش‌های بیولوژیکی انجام داده است.

سازمان ملل: اطلاعی از تولید سلاح‌های بیولوژیک در اوکراین نداریم

 رئیس امور خلع سلاح سازمان ملل متحد اعلام کرد که اطلاعی از برنامه تولید سلاح های بیولوژیک در اوکراین نداریم.

 به گزارش ایرنا، خانم "ایزومی ناکامیتسو" مسئول امور خلع سلاح در سازمان ملل متحد در نشست روز جمعه شورای امنیت گفت که سازمان ملل از برنامه تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین اطلاعی ندارد، اما هشدار داد که احتمال وقوع حادثه در نیروگاه های هسته ای اوکراین روز به روز در حال افزایش است.

وی گفت: موقعیت هایی مانند جنگ اوکراین مستلزم تقویت ممنوعیت بین المللی سلاح های بیولوژیکی است.

گزارش دی کارلو و استفاده از بمب های خوشه ای

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی حملات به غیرنظامیان و بیمارستان ها در اوکراین را محکوم کرد و گزارش هایی از استفاده نیروهای روسی از "بمب های خوشه‌ای" در "حملات بی‌رویه" به اوکراین ارائه کرد.

خانم "رزماری دی کارلو" معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی نیز گفت که بر اساس گزارش دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر تلفات غیرنظامیان در اوکراین به یک هزار و ۵۴۶ نفر از جمله ۵۶۴ کشته و ۹۸۲ زخمی رسیده اگرچه که این آمار بیشتر از ارقام اعلام شده است.

دی کارلو افزود: دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر گزارش های موثقی از استفاده از بمب های خوشه ای  توسط نیروهای روسیه در مناطق پرجمعیت دریافت کرده است. حملات بی‌رویه، از جمله آنها که از بمب های خوشه‌ای استفاده می‌کنند بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه ممنوع است. این نوع از تسلیحات بدون تمایز، اهداف نظامی و غیرنظامی  را هدف قرار می دهند.

دی کارلو افزود که سازمان جهانی بهداشت ۲۶ حمله به مراکز سلامتی را که باعث کشته شدن ۱۲ نفر و مجروح شدن ۳۴ نفر دیگر شده، شناسایی کرده است. ما این حملات را محکوم می کنیم.

 هشدار روسیه درباره خطر سرقت مواد بیولوژیکی از آزمایشگاه‌های اوکراین

سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در این نشست به جامعه جهانی در مورد خطر سرقت مواد بیولوژیکی از آزمایشگاه‌های اوکراین توسط تروریست‌ها هشدار داد.

واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل از اتحادیه اروپا خواست تهدید واقعی عوامل بیولوژیکی نشات گرفته از  اوکراین را بررسی کند.

نبنزیا به اعضای شورای امنیت هشدار داد که عوامل بیماری‌زای خطرناک می‌توانند از مرزهای اوکراین خارج شده و در سراسر اروپا پخش شوند و از اتحادیه اروپا خواست که این احتمال را در نظر بگیرد.

وی افزود: روسیه به جامعه جهانی در مورد خطر سرقت مواد بیولوژیکی از آزمایشگاه های اوکراین توسط تروریست ها هشدار می دهد.

سفیر روسیه در سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرد که آمریکا اجازه بررسی بین المللی آزمایشگاه های بیولوژی مورد حمایت این کشور در اوکراین را نمی دهد.

نماینده روسیه  گفت که خودداری آمریکا از بررسی این آزمایشگاه ها به معنی مخفی کاری است.

این دیپلمات دولت ولادیمیر پوتین اظهار داشت که وزارت دفاع روسیه اسنادی را به دست آورده است که نشان می دهد شبکه ای متشکل از ۳۰ آزمایشگاه در اوکراین مشغول تحقیق بر روی اصلاح پاتوژن های طاعون، سیاه زخم، تولارمی، وبا و سایر بیماری های کشنده بوده اند.

نبنزیا افزود که این کار تحت هدایت پنتاگون، به ویژه آژانس کاهش تهدیدات دفاعی آمریکا انجام می شود.

اوکراین روسیه را به هدف قرار دادن عمدی مناطق مسکونی متهم کرد

نوبت که به سفیر اوکراین در سازمان ملل رسید،  روسیه را به هدف قرار دادن "عمدی" مناطق مسکونی در این کشور متهم کرد.

سرگی کیسلیتسیا در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: نقشه‌ای که نیروهای اوکراینی از اسیران جنگی روسیه ضبط کردند، تایید می‌کند که بمباران مناطق مسکونی  در اوکراین از قبل برنامه‌ریزی شده بود. خلبانان روسیه دستگیر شده در کنفرانس مطبوعاتی امروز در کی یف، بمباران عمدی مناطق مسکونی در اوکراین را تایید کردند.

وی همچنین  از روسیه برای درخواست جلسه شورای امنیت در ارتباط با  اتهامات برنامه تولید سلاح های بیولوژیکی در اوکراین انتقاد کرد.

کیسلیتسیا به شورای امنیت گفت: متأسفم که اکنون شورای امنیت توسط روسیه برای ترویج چنین هذیان‌ گویی جنون آمیزی به بازی گرفته شده است. این یک بی‌اعتنایی  روسیه به اعضای شورای امنیت است.

انگلیس ادعاهای روسیه را کاملا بی معنی دانست

سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل ادعای روسیه را مبنی بر اینکه اوکراین برنامه تسلیحات بیولوژیکی دارد، یک دروغ دیگر از سوی مسکو و کاملا بی معنی خواند.

باربارا وودوارد سفیر انگلیس در سازمان ملل گفت: روسیه امروز مجموعه ای از توطئه های  هیجانی، کاملاً بی اساس و غیرمسئولانه را در شورای امنیت مطرح  کرده است. این ادعاها کاملا حرف پوچ هستند.

سفیر انگلیس ادامه داد: شواهد معتبری مبنی بر اینکه اوکراین برنامه تسلیحات بیولوژیکی دارد، وجود ندارد. این یک دروغ دیگر در کارزار اطلاعات دروغین روسیه است.

آمریکا روسیه را به انتشار اطلاعات نادرست از تریبون شورای امنیت متهم کرد

 لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، روسیه را متهم به استفاده از تریبون شورای امنیت برای انتشار دروغ و اطلاعات نادرست و جعلی به عنوان بخشی از عملیات دروغین مسکو در توجیه استفاده از مواد شیمیایی و بیولوژیکی در اوکراین کرد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت که روسیه درحال بازی با سناریویی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته آن را مطرح کرده بود.

بلینکن گفته بود که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه اتهامات ساختگی در مورد سلاح های شیمایی و بیولوژیکی برای توجیه حملات خشن خود علیه اوکراین مطرح خواهد کرد.

گرینفیلد افزود: هدف این دروغ ها کاملا روشن و عمیقا نگران کننده است. ما معتقدیم روسیه احتمالا برای ترور یا حمایت از عملیات های نظامی تاکتیکی  از مواد شیمیایی یا بیولوژیکی استفاده خواهد کرد.

وی گفت که تاسیسات آزمایشگاهی که مربوط به سلامت عمومی است برای تشخیص بیماری‌هایی نظیر کووید-۱۹ استفاده شده است.

  همزمان خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز به نقل از "فیلیپا لنتزوس" مدرس ارشد علم و امنیت بین‌المللی در کینگز کالج لندن نوشت: این آزمایشگاه‌ها پنهان نیستند. از آنها برای تولید سلاح‌های بیولوژیک استفاده نمی‌شود. همه اینها جعل اطلاعات است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین جهاد تبیین حقوق کارگران حمله نظامی روسیه به اوکراین مناجات شعبانیه تحولات اوکراین روسیه آمریکا اروپا ناتو مذاکرات وین جهاد تبیین حقوق کارگران حمله نظامی روسیه به اوکراین مناجات شعبانیه تولید سلاح های بیولوژیک سازمان ملل متحد تسلیحات بیولوژیک روسیه در سازمان بمب های خوشه ای ولادیمیر پوتین سفیر و نماینده نیروهای روسیه سازمان ملل آزمایشگاه ها مناطق مسکونی نماینده دائم شورای امنیت بین المللی رئیس جمهور دی کارلو روز جمعه شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۷۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، رییس جمهور اوکراین بار دیگر خواستار تحویل تسلیحات نظامی بیشتر برای نبرد با روسیه شد.

«ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهور اوکراین روز شنبه اعلام کرد که این کشور برای دفاع هوایی به دریافت تسلیحات فوری نیاز دارد.

رییس جمهور اوکراین، پس از حمله اخیر روسیه به بخش انرژی اوکراین، گفت که اوکراین برای محافظت از شهرهای خود و تسلط بر خط مقدم به مقادیر کافی دفاع هوایی و سایر تسلیحات نیاز دارد.

زلنسکی تاکید کرد که هر کسی که به اوکراین کمک کند تا در برابر ترور روسیه بایسد، مدافع واقعی زندگی است.

قانون گذاران مجلس نمایندگان آمریکا شنبه گذشته با وجود اختلافات در تأمین کمک مالی با غلبه بر مخالفان، یک بسته قانونی کمک ۸۷ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین و رژیم صهیونیستی را در جریان یک رأی گیری گسترده دو حزبی ارائه کرد.

بر پایه این گزارش، المیادین گزارش داد که نمایندگان کنگره آمریکا با اکثریت آرا لایحه کمک ۶۰.۸۴ میلیارد دلاری واشنگتن به کی‌یف را تصویب کردند.

کد خبر 6090232

دیگر خبرها

  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد
  • نبردی که تکلیف پیروز جنگ در شرق اوکراین را مشخص می‌کند/ چاسیویار؛ شهری که کلید دونباس را به کرملین تقدیم می‌کند +نقشه و تصاویر
  • علی‌اف: آذربایجان هرگز به اوکراین سلاح نمی‌دهد
  • بلینکن در دیدار با رئیس جمهور چین : پکن می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • روز ۲۰۳ طوفان‌الاقصی| ادامه حملات هوایی و توپخانه‌ای
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه جنگ اوکراین
  • ژنرال انگلیسی: برای کی‌یف سخت است جلوی حمله مسکو را بگیرد