Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@19:30:26 GMT

اظهارات وزیر خارجه لبنان درباره اختلافات بیروت و ریاض

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۶۷۳۵۲

اظهارات وزیر خارجه لبنان درباره اختلافات بیروت و ریاض

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان در حاشیه نشست «مجمع دیپلماسی آنتالیا» گفت‌وگویی با خبرگزاری «آناتولی» ترکیه انجام داد.

وی در خصوص بحران پیش آمده میان لبنان و کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: اخیرا با مقامات وزارت خارجه قطر، کویت و بحرین دیدار کردم و در پاسخ به این سوال که آیا روابط به وضعیت سابق برمی‌گردد، می‌گوییم خیر اما دچار فروپاشی نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر خارجه لبنان گفت، بهبودی در مسأله دیده می‌شود زیرا کویت طرحی را به منظور بهبود روابط لبنان با برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و نه همه آنها ارائه کرده است. خوش‌بینی همیشه وجود داشته است، روابط لبنان با کشورهای حاشیه خلیج فارس همواره برادرانه بوده و ساکنان کشورهای حوزه خلیج فارس، لبنان را کشور دوم خود می‌دانند و بیروت امیدوار است که این رابطه خوب بازگردد.

در بهمن ماه گذشته، «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه کویت به لبنان سفر و با مقامات این کشور دیدار کرد. سفر وزیر خارجه کویت نخستین سفر وزیر یک کشور عربی حاشیه خلیج فارس به لبنان از زمان بروز تنش در روابط دو طرف بر سر اظهارات جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی سابق لبنان به شمار می‌رفت که تجاوز ائتلاف سعودی به یمن را بیهوده توصیف کرده بود.

روزنامه «الاخبار»، در گزارشی نوشت به نسخه‌ای از این طرح مشروط به ۱۲ بند دست پیدا کرده و در آن آمده است، پر کردن شکاف به وجود آمده در روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس و لبنان و اعتمادسازی مستلزم اقدامات زیر است:

۱-پایبند بودن لبنان به همه الزامات نشست طائف (نشستی در طائف عربستان به منظور پایان دادن به جنگ داخلی لبنان در ۱۹۸۹)

۲ -تعهد لبنان به همه قطعنامه‌های بین‌المللی و اتحادیه کشورهای عرب

۳- تأکید بر مدنی بودن دولت لبنان بر اساس متن قانون اساسی این کشور.

۴ -سیاست بیطرفی باید در گفتار و عمل باشد

۵- مشخص کردن چارچوب زمانی برای اجرای قطعنامه ۱۵۵۹ شورای امنیت (۲۰۰۴) ویژه خلع سلاح «شبه نظامیان» در لبنان . بعلاوه قطعنامه درباره حمایت از حاکمیت و استقلال سیاسی لبنان و تأیید کامل گفت‌وگوی ملی لبنان و نیز قطعنامه ۱۷۰۱ (۲۰۰۶) ویژه سلاح حزب‌الله و جنوب لبنان بر اساس اصل تسلط دولت بر سلاح خارج از کنترل دولت لبنان.

۶ -توقف مداخلات حزب‌الله در امور کشورهای خلیج (فارس) به صورت ویژه و امور عربی به صورت کلی و تعهد به اینکه هر طرف لبنانی که به اقدامات خصمانه علیه کشورهای شورای همکاری دست زد مورد پیگرد قرار بگیرد.

۷ -توقف تمام فعالیت گروه‌های مخالف با کشورهای حاشیه خلیج فارس و تحت پیگرد قرار دادن هر کسی به تشویق به خشونت علیه کشورهای شورای همکاری می‌کند یا در آن مشارکت می‌کند اعم از شهروندان لبنانی یا افراد مقیم در لبنان.

۸ -تعهد به برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه می ۲۰۲۲ و سپس انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه اکتبر ۲۰۲۲ بر اساس موعدهای مقرر شده.

۹ -بازرسی و نظارت بر صادرات لبنان به کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق سازوکار حضور ناظران دو طرف به منظور تضمین اینکه صادرات مذکور عاری از هرگونه ماده ممنوعه‌ای بویژه مواد مخدر باشد و می‌توان در این مورد از سازوکار اروپا استفاده کرد.

۱۰ -بسط تسلط مقامات رسمی لبنان بر تمامی رسانه‌های دولتی.

۱۱ -ایجاد نظام تبادل اطلاعات امنیتی میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و دولت لبنان

۱۲ -همکاری با بانک جهانی برای یافتن راه‌حلی برای شهروندان لبنانی که نمی‌توانند سپرده‌های خود را از بانک‌های لبنان پس بگیرند.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: وزیر خارجه لبنان خلیج فارس کشورهای حاشیه خلیج فارس وزیر خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۷۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه وزیر خارجه رژیم اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین

وزیر خارجه رژیم اسرائیل در واکنش به اظهارات اردوغان علیه نتانیاهو و درباره قدس نوشت: اردوغان رویای فروپاشی اسرائیل، فتح قدس و رهبری جهان اسلام را در سر می‌پروراند. اردوغان! به دیدن سریال‌های ترکی و رویا پردازی ادامه بده. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اسرائیل کاتز وزیر خارجه رژیم صهیونیستی پس از سخنرانی اردوغان در پلتفرم فلسطین، در توییتی به زبان ترکی نوشت: اردوغان رویای احیای دوباره امپراتوری عثمانی را در سر دارد و امروز در نشست فلسطین، اتهامات و سیاه نمایی علیه اسرائیل را دنبال کرد.

وی افزود: او رویای فروپاشی اسرائیل، فتح قدس و رهبری جهان اسلام را در سر می پروراند. اردوغان! به دیدن سریال های ترکی و رویا پردازی ادامه بده. با واقعیت روبرو شوید و بردن ترکیه به تاریکی را رها کنید. شما مایه شرم میراث آتاتورک و ملت ترکیه هستید.

وزارت خارجه ترکیه: این اظهارات نشاندهنده وضعیت روحیه اعضای کابینه اسرائیل است

پس از آن وزارت خارجه ترکیه در بیانیه ای، این اظهارات را مسخره و سطح پایین خواند و اعلام کرد: هدف گرفتن رئیس جمهورمان که واقعیت عریان را درباره اسرائیل به زبان آورد، وضعیت روحی موجود در دولت اسرائیل را نشان می دهد. همه اعضای دولت اسرائیل در مقابل عدالت حتماً حساب خواهند داد. ترکیه بدون ترس و واهمه ظلمی را که در حق مردم فلسطین روا می شود را به زبان خواهد آورد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در پنجمین کنفرانس فلسطین درباره اقدامات اسرائیل علیه مردم غزه گفت: نتانیاهو، مانند جنایتکاران پیش از خود، نامش را با شرمساری به عنوان قصاب غزه در تاریخ به ثبت رساند. این لکه سیاه روی پیشانی او ماندگار شده و پاک نخواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره توافق آتش بس در غزه
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • تاکید وزیر خارجه عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه
  • وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود
  • پیام امیرعبداللهیان به همایش روز ملی خلیج فارس
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات
  • کنایه وزیر خارجه اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین
  • کنایه وزیر خارجه رژیم اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین