Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-07@09:31:10 GMT

آخرین وضعیت مرزهای کشور؛ مرز عراق باز است؟

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۶۷۳۷۳

آخرین وضعیت مرزهای کشور؛ مرز عراق باز است؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ با شروع شیوع کرونا در کشورمان، برخی از محدودیت‌ها از سوی مرز‌های ایران و کشور‌های همسایه اعمال شد. یکی از این محدودیت‌ها تردد از مرز‌های مشترک ایران با عراق بود.

سال ۹۸ به دلیل شیوع گسترده کرونا، مرز‌های زمینی و هوایی ایران و عراق برای تردد زائران اربعین بسته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با گذشت زمان و کنترل این بیماری در سال ۹۹ مقرر شد تا مرز هوایی برای تردد رائران حسینی باز شود.

به گفته رییس جمهور، دولت عراق فقط با حضور ۶۰ هزار زائر برای شرکت در مراسم اربعین امسال موافقت کرد و امکان افزایش آن برای دولت میزبان وجود نداشت؛ همچنین احمد وحیدی وزیر کشور هم در پیوست این سخنان سید ابراهیم رییسی بیان کرد که در حال حاضر مشکل ما این است که عراق ورود زائران اربعین را از مرز زمینی نمی‌پذیرد.

امسال بنابر تصمیم ستاد اربعین، مرز مهران تنها برای بازگشت زائران باز بود و مسافران عتبات عالیات بعد از انجام آیین‌های اربعین می‌توانستند از مرز مهران برای بازگشت زمینی به کشور استفاده کنند.

از سوی دیگر شهریورماه ۱۴۰۰ در جریان سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به تهران، دو کشور درباره لغو روادید بین ایران و عراق ویژه سفر‌های هوایی توافق کردند. بر همین اساس، وزارت امور داخله عراق سوم آبان‌ماه در بخشنامه‌ای از اجرای مصوبه مجلس وزیران (عراق) و اعطای مجوز ورود یک‌ماهه و قابل تمدید شهروندان ایرانی که از طریق مرز‌های هوایی به همراه مهر فرودگاهی وارد این کشور می‌شوند، خبر داد.

حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی در پی این خبر گفت که فعلا لغو روادید برای سفر به عراق محدود به سفر‌های هوایی خواهد بود، اما ممکن است بعد از مدتی که بحران کرونا مدیریت شد و همه گیری کاهش پیدا کرد، لغو رواید به سفر‌های زمینی نیز تسری پیدا کند.

همچنین به گفته ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق نیز گفت که کسی با هواپیما وارد عراق شد، می‌تواند از طریق مرز زمینی می‌تواند به ایران برگردد.

کرونا، عامل اصلی بسته شدن مرزهای زمینی کشور

با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال و ورود به اعیاد نیمه شعبان و عید نوروز، بسیاری از مردم در صدد برنامه ریزی برای سفر به عراق و عتبات عالیات از مرز‌های زمینی کشور هستند؛ اواسط بهمن ماه اعلام شد با پیگیری مسئولان، سفر زمینی به عتبات بزودی با شیوه جدید برقرار می‌شود؛ به طوری که اسامی زائران به صورت لیستی در اختیار سفارت عراق قرار می‌گیرد و پس از تایید، زائران می‌توانند بدون ویزا از مرز‌های زمینی به عراق سفر کنند.

این در حالی است که به گفته مقامات عراق این کشور فعلا از طریق مرز‌های هوایی پذیرای زائران بوده و از تردد زوار از طریق مرز‌های زمینی خودداری می‌کند.

همچنین چندی پیش که مسئولان سازمان حج و زیارت در انتظار بازگشایی مرز‌های زمینی با عراق بودند، برخی از افراد با دریافت ۴۰ دلار از مشتاقان سفر زمینی عتبات، برای آن‌ها موافقت‌نامه گرفته و به صورت گروهی و انفرادی آن‌ها را به عراق اعزام می‌کردند.

۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۰ سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور بیان کرد که همچنان سفر زیارتی به عتبات عالیات در عراق از مرز‌های زمینی ناممکن است و هموطنان از مراجعه به مرز‌های زمینی به قصد عبور برای زیارت، خودداری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان اخبار مرتبط ۱۷:۳۳:۵۴ عراق: گذرگاه‌های مرزی به روی زوار بسته است ۱۶:۵۲:۰۴ ایران برای ورود شهروندان عراقی شرط گذاشت ۲۱:۵۵:۴۸ ایران خواستار روابط خوب با عربستان است ۱۸:۴۸:۳۹ عراق از بازگشایی مرز شلمچه در یک هفته آینده خبر داد ۱۵:۰۶:۱۲ بازرگانان در انتظار بازگشایى مرزهاى ایران و عراق/ محدودیت واردات، قیمت کالا را در عراق… ۲۳:۵۳:۰۵ علت گرانی تور زیارتی سوریه و عراق

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ایران و عراق عراق مسافران سازمان حج و زیارت مرز ایران و عراق تردد زائران کرونا مرز های زمینی طریق مرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۷۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد شاخص‌های آب و هوایی جهان ۲۰۲۳ شکسته شد

به گزارش خبرگزاری مهر، احد وظیفه نماینده رسمی سازمان هواشناسی کشور، گفت: دگرگونی‌های بی سابقه در زمین در حال وقوع است. محتوای گرمای اقیانوس‌ها و سطح دریاها به بالاترین حد مشاهده شده رسیده و وسعت یخچال‌های قطب جنوب نیز به کمترین حد مشاهده شده تا کنون رسیده است

وی با بیان اینکه بحران آب و هوا بزرگترین چالش بشریت است، ادامه داد: گرمای شدید، سیل، خشکسالی، آتش سوزی جنگل‌ها و طوفان‌های حاره‌ای ویرانی‌های زیادی به بار آورده و سبب بروز خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی هنگفتی شده است.

نماینده رسمی سازمان هواشناسی کشور در تدوین گزارش اقلیمی سال ۲۰۲۳ قاره آسیا تصریح کرد: سازمان جهانی هواشناسی با هدف افزایش آگاهی بخشی آحاد جامعه نسبت به تغییرات در حال وقوع روی زمین، یک گزارش سالانه اقلیمی با مشارکت سازمان‌های هواشناسی سراسر جهان تهیه و تدوین می‌کند که بخشی از گزارش امسال با مشارکت سازمان هواشناسی ایران تدوین شده است.

وظیفه خاطرنشان کرد: بخشی از این گزارش به تغییرات گسترده در پارامترهای اقلیمی ایران به ویژه در حوزه بارش و دما اشاره شده است که پیامدهای زیادی داشته است. با توجه به اینکه غلظت گازهای گلخانه‌ای همچنان در حال افزایش، باید منتظر تکرار رویدادهای شدید آب و هوایی در اکثر مناطق جهان و ایران بود.

نماینده رسمی سازمان هواشناسی کشور در پایان عنوان کرد: سازمان هواشناسی و آب و هواشناسی کشورها برای مقابله با وسعت و بزرگی این چالش همکاری‌های خود با جامعه بین‌المللی را افزایش دادند.

کد خبر 6097913 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • امیر حیدری: هیچ‌کس قادر به تهدید جمهوری اسلامی و منافع ملی کشور نیست
  • تمهیدات لازم برای حل و فصل مشکلات مرزهای ایران و عراق در اربعین
  • رکورد شاخص‌های آب و هوایی جهان در سال ۲۰۲۳ شکسته شد
  • رکورد شاخص‌های آب و هوایی جهان ۲۰۲۳ شکسته شد
  • ماه در وضعیت اوج زمینی قرار می‌گیرد
  • حمله مقاومت اسلامی عراق به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  • حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  • جزئیات انسداد مرزهای شرقی توسط فراجا ؛ ساخت دیوار ۴ متری
  • جزئیات طرح جدید برای انسداد مرزهای شرقی
  • دیگر نیازی به پلاک گذر موقت نیست!