Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- وابستگی کشورمان به خارج از کشور در تأمین روغن مصرفی موضوعی نیست که بتوان آن را انکار کرد یا به‌سادگی از کنار آن گذشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، بر اساس برخی آمارهای موجود بیش از 90 درصد روغن و دانه‌های روغنی مصرفی کشور از خارج تأمین می‌شود.بررسی آمارهای واردات روغن خام و دانه‌های روغنی طی 5 سال گذشته نشان می‌دهد میانگین ارزش واردات روغن خام در این مدت 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

16 میلیارد دلار بوده و میانگین واردات دانه‌های روغنی منتخب نیز طی همین مدت حدود 2.14 میلیارد دلار بوده است؛ به‌عبارت‌دیگر درمجموع کشور حدود 3.3 میلیارد دلار در هرسال صرف واردات روغن و دانه‌های روغنی می‌شود.

این میزان ارزبری برای تأمین یکی از اساسی‌ترین و استراتژیک‌ترین کالاهای مصرفی کشور نشان می‌دهد که باید تلاش بیشتری برای کاهش وابستگی به واردات در این مهم صورت پذیرد. از طرف دیگر حذف تدریجی ارز ترجیحی در کشور نیز سبب شده است تا بیش از گذشته نیاز به برنامه از طرف دیگر حذف تدریجی ارز ترجیحی در کشور نیز سبب شده است تا بیش از گذشته نیاز به برنامه‌ریزی برای خودکفایی در تأمین روغن و دانه‌های روغنی احساس شود.

 موضوعی که اگرچه در دولت‌های قبلی گویا توجه چندانی به آن صورت نگرفت؛ اما جهت‌گیری‌های مدیران وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که عزم‌ها برای کاهش وابستگی به خارج از کشور در تأمین روغن و دانه‌های روغنی جزم شده است.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش واردات روغن و دانه‌های روغنی، افزایش عملکرد را بهترین راهکار برای تحقق این هدف می‌داند و معتقد است که با توجه به کاهش بارش‌ها و خشک‌سالی‌های پیاپی در کشور باید به سمت افزایش عملکرد تولید کلزا و دیگر دانه‌های روغنی در کشور رفت.

علیرضا مهاجر با اشاره به کم‌آبی موجود در کشور به‌ویژه مناطق حاصلخیز شمالی و جنوبی مانند استان‌های گلستان و خوزستان عنوان کرد: بر همین اساس امسال رویکرد کاهش سطوح زیر کشت محصولاتی مانند کلزا، چغندر قند و برخی دیگر از محصولات پاییزه مانند گندم در این مناطق اتخاذ شد تا هم به تأمین آب شرب در این استان‌ها کمک شود و هم محصولاتی که قبلاً در این مناطق کشت می‌شده است را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امسال 170 هزار هکتار کشت کلزا در کشور صورت گرفته است؛ به لزوم توجه به افزایش میزان تولید دانه‌های روغنی اشاره و تصریح کرد: بر اساس رویکرد جدید، افزایش عملکرد تولید مدنظر قرارگرفته است تا در سال‌های آینده بخشی از کمبود تولید دانه‌های روغنی در کشور جبران شود.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه برای تأمین دانه‌های روغنی مورد نیاز در کشور خاطرنشان کرد: با تأمین آب و بهره‌وری آن، تولید دانه‌های روغنی در کشور به حداکثر خواهد رسید تا سال‌به‌سال میزان واردات را کاهش دهیم؛ چراکه بیشترین وابستگی ما به خارج از کشور مربوط به همین روغن و دانه‌های روغنی است.

بهره‌وری کشت در گندم آبی افزایش می‌یابد

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم افزایش بهره‌وری در کشت گندم در اراضی آبی تأکید کرد و با بیان اینکه سالانه 4 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی دیم و نزدیک به 2 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی آبی کشور به کشت گندم اختصاص دارد تصریح کرد: بر اساس همین آمار در سال‌های کم‌بارش و خشک‌سالی، میزان عملکرد در تولید گندم کاهش می‌یابد و بخش زیادی از اراضی دیم کشور که در شرایط عادی به کشت گندم اختصاص می‌یافت؛ برای چرای دام رها شود؛ البته در سال‌های پرباران مشکل کمتر است و اکثر نیاز در داخل تأمین می‌شود و حتی به خودکفایی در تأمین گندم مورد نیاز کشور نیز می‌رسیم.

مهاجر با اشاره به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی پایدار در تولید گندم مورد نیاز کشور افزود: برنامه این است که برای 2 میلیون هکتار اراضی آبی زیر کشت گندم، برنامه‌ای مدون را تهیه کنیم تا نیاز اصلی را روی این 2 میلیون هکتار آبی قرار گیرد و اگر موفق به تحقق این هدف شویم؛ یک خودکفایی پایدار درزمینهٔ تأمین نیاز غله که نیاز و غذای اصلی مردم ایران است خواهیم رسید.

قادری: ارز 4200 تومانی نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی حذف می‌شود/ جزئیات دریافت یارانه نقدی جدید90درصد دانه‌های روغنی و 75درصد نهاده‌های دامی کشور وارداتی استدستورالعمل خرید تضمینی گندم و دانه‌های روغنی سال 1400 ابلاغ شد

وی از برنامه‌ریزی برای جهش تولید محصولات کشاورزی در اراضی دیم در کشور بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص خبر داد.

انتهای پیام/363/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: روغن و دانه های روغنی تولید دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی میلیون هکتار واردات روغن کشت گندم بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۷۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور

به گفته رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات مورد نیاز کشور توسط این استان تولید می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، ابوالفتح مرادی صبح امروز شنبه در یک نشست خبری اظهار داشت: سازمان تات مغز متفکر جهاد کشاورزی است و وظیفه پشتیبانی و حمایت علمی وفنی وزارتخانه برای افزایش تولید در کشور را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه این حمایت و تولید دانش فنی و پشتیبانی علمی به چند طریق انجام می‌شود، افزود: یکی از آنها انجام طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی کشاورزی است که مشکلات بخش کشاورزی را احصاء و راه حل ارائه می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس تعداد پروژه‌های تحقیقاتی در دست اجرا در سال گذشته را 258 مورد اعلام کرد که 114 مورد آن طی سال گذشته پایان یافت.

مرادی عنوان کرد: در اویل انقلاب و قبل از آن ارقام گندم 2 تا 3 تن در هکتار بود، اما به لطف مراکز تحقیقاتی که 34 مرکز تحقیقات استانی را شامل می‌شود و همگی زیرمجموعه تات هستند، با اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و معرفی ارقام گیاهی منتسب امروز تولید گندم در هکتار به بالای 10 تن رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات فارس بزرگترین مرکز استانی سازمان تات است که در بیش از 80 درصد معرفی ارقام گندم نقش و مشارکت فعال داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، تعداد مقالات علمی و پژوهشی چاپ شده در سال گذشته توسط این مرکز را 172 عنوان مقاله اعلام کرد که 85 مقاله یا تعداد نیمی از آن در مجلات کیو وان به چاپ رسیده‌اند.

مرادی با بیان این نکته که اصلاح و معرفی ارقام گیاهی فرآیند طولانی 12 تا 15 سال را طی می‌کند تا به جامعه هدف معرفی شود، گفت: از منظر طرح‌های تحقیقاتی برای حل مشکلات بخش کشاورزی، سال گذشته 19 رقم گیاهی معرفی شد که 6 رقم آن به گندم اختصاص یافت که 3 رقم گندم نان و 3 رقم گندم دوروم بود.

وی تصریح کرد: ارقام گیاهی موجود عمر مفید 5 تا 6 ساله دارند و بعد از طغیان نهادها، پتانسیل عملکرد را از دست می‌دهند و ارقام مقاوم‌تر باید جایگزین شود.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جمعیت دنیا دائم در حال افزایش است و نیاز به غذای بیشتری داریم، گفت: مجبوریم ارقام را به روز و همچنین ارقام مقاوم تری را معرفی کنیم.

مرادی ادامه داد: از نظر اقتصادی اگر فقط ارقام گندم آبی معرفی شده 500 کیلوگرم افزایش محصول نسبت به رقم قبلی داشته باشد، حدود یک میلیون تن گندم بیشتر تولید می‌شود و اگر قیمت گندم را هر کیلو 15 هزارتومان در نظر بگیریم (قیمت سال قبل) میزان 15 هزارمیلیارد تومان ارزش افزوده برای بخش کشاورزی کشور در هر سال ایجاد می‌شود.

به گفته وی؛ گندم آبی در استان فارس 143 هزارتن افزایش محصول دارد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس یکی دیگر از اقدامات این مرکز که اثر بخشی زیادی دارد را تولید هسته‌های اولیه بذری اعلام کرد و افزود: هسته‌های اولیه بذری غلات نسبت به سال 1401 تولید 2 برابری داشته‌اند. 

مرادی با بیان اینکه 30 درصد هسته‌های اولیه بذر غلات مورد نیاز کشور توسط استان فارس تولید می‌شود، عنوان کرد؛ در سال 1402 مرکز تحقیقات کشاورزی فارس 226 تن هسته اولیه بذری غلات تولید کرد که این تعداد تولید هسته اولیه بذری پتانسیل تولید 550 هزار تن بذر گواهی شده دارد و این تعداد بذر گواهی شده پتانسیل تولید 8 میلیون تن دانه گندم، جو و تریتیکاله را دارد. 

وی در خاتمه یادآور شد: از نظر اقتصادی تولید 226 تن هسته اولیه بذری علاوه بر نیاز 27 شرکت تولید کننده بذر فارس، نیاز شرکت‌های بذری 16 استان دیگر را هم تامین و از خروج سالانه 2 میلیارد دلار ارز جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/424.

دیگر خبرها

  • تولید مازاد بر نیاز مرغ در استان قزوین
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • افزایش تولید خرما با گرده افشانی نخیلات در فسا
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • ۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد