Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمتر از یک هفته، به آغاز سال جدید خورشیدی فاصله داریم و بوی بهار با شکوفه زدن درختان و شلوغی کوچه و بازار به مشام می‌رسد؛ مردم هم با خریدهای نوروزی و خانه تکانی خود را برای استقبال از سالی که آغازش با ماه شعبان همزمان شده است، آماده می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، توی گوش طبیعت صدای آمدن بهار پیچیده است؛ دیگر کم کم نه نه سرما و زمستان باید خداحافظی کند و جای خودش را به بهار بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزهای سرد و سخت زمستان رفتنی شده است و روزهای گرم و قشنگ بهاری در راهند.

کم کم سوز و سرما فرار می‌کند و نور مهربان خورشید مهمان خانه‌ها می شود؛ برف‌ها کم کم آب می‌شدند و کلاه برفی کوه‌ها، هر روز کوچک و کوچکتر، چشمه‌ها پر آب می‌شوند و به دنبال رود، به راه می افتاند، دیگر فصل شنیدن چهچهه بلبلان است و آسمان پُر می‌شود از پرنده‌های نغمه‌خوان که بلند بلند سرود آمدن بهار را می‌خواندند.

جنب و جوش خانه تکانی بهاری

همزمان با نزدیک شدن به پایان سال، موجی از نشاط و حرکت سطح شهر را فراگرفته و اغلب خانواده ها در تکاپوی آماده کردن خود برای استقبال از بهار طبیعت هستند.

این روزها از هر کوچه و محله ای که عبور کنیم، عده ای مشغول پاک کردن درب و شیشه منازل هستند و عده ای نیز گرد و غبار را از سر و روی خانه ها می رانند و گویی بی صبرانه در انتظار میهمان خوش قدمی هستند که قرار است بعد از گذشت یک سال مهمان خانه های آنان شود و بازار های استان نیز میزبان حضور مردمی هستند که آیین نو شدن را به سان همیشه پاس داشته و سعی دارند در حد توان و رغبت خود، از روزهای زیبای بهاری استقبال کنند.

تنوع بالای اقلام در بازار و حقوق‌هایی که کفاف قیمت‌ها را نمی‌دهد

دختر کوچک دست در دست مادرش برای خرید تنگ کوچک ماهی گلی آمده است و مادر نیز مشغول خرید یک هفت سین کوچک از یک دستفروش است و شور و نشاط  تازه شدن در آنها موج میزند. 

آن طرفتر خانم مسنی با کیسه های مخصوص خرید، وارد بازار می شود گویی به قصد خریدن کل بازار آمده است اما هر بار با پرسیدن قیمت اجناس داد او برای خرید کردن در می آید.

وی در گفتگو با خبرنگار کردتودی افزود: تمام پاییز و بهار را منتظر رسیدن بهار می مانم  چرا که فرزندانم روز اول عید میهمان من هستند و
تمام دلخوشی من هم همین است که چند روز مانده به عید خانه را آماده حضور عزیزانم کنم تا در کنار هم و دور سفره ای ساده سال نو را آغاز کنیم.

کمی که جلوتر می رویم به قسمت شلوغ تر بازار می رسیم، این جا نفس های گرم نوروز با شدت بیش تری احساس می شود و مردم با اشتیاق به دنبال چشیدن طعم لذت و تازگی هستند.

 اما متاسفانه آن چه که گاهی این روزها دلمان را آزرده می کند، ناتوانی برخی خانواده ها به منظور تهیه ملزومات مورد نیاز خود و در مقابل اسراف و زیاده روی خانواده های متمول است، این تناقض نه چندان زیبا که به میان می آید، زیبایی های نوروز نیزدر سایه شرمندگی برخی خانواده ها کمرنگ می شود.

یکی از هم استانی ها که در بازار سرپوشیده سنندج  مشغول خرید لباس برای فرزندانش است، گفت: قیمت لباس نسبت به سال های گذشته افزایش سرسام آوری داشته و خانواده های متوسط نمی توانند همه نیاز خانواده خود را برآورده کنند چه برسد به خانواده های ضعیف.

وی با اشاره به این که حقوق و عیدی یک خانواده کارگری در مجموع حدود3 الی  4 میلیون تومان است، افزود: این در حالی است که در روزهای نوروزی ضمن آن که خرج های ثابت نظیر کرایه، هزینه خوراک، آب و برق و درمان به قوت خود باقی است، می بایست هزینه زیادی صرف پوشاک و وسایل پذیرایی از میهمانان شود و چنین شرایطی به طور قطع بر خانواده ها و به ویژه سرپرست خانوار، فشار مضاعفی وارد می کند.

 شریف صادقی یکی از فروشنده‌های بازار در این باره افزود: حال و هوای بازار امسال تعریفی ندارد و  مردم با شنیدن قیمت‌ها شکه می‌شوند و همین باعث شده است که حضور مردم امسال در بازار نسبت به سال های قبل بسیار کمتر شده است.

وی دلیل کم رنگی حضور مردم را بی پولی و قیمت بالای کالاها عنوان کرد و افزود: با این قیمت های سر سام آور مردم خیلی کم میتوانند مانند گذشته خرید کنند و بیشتر اولویت های آنان تهیه ما یحتاج اولیه است و در بسیاری موارد ازخریدهای غیر ضروری اجنتاب می کنند.

این فروشنده با اشاره به اینکه جیب‌های مردم خالی است، خاطر نشان کرد: وضعیت بازار و حضور مردم بسیار بد است و علت این کسادی بازار بی پولی مردم است.

 30تیم بازرسی بر توزیع و عرضه کالاهای موجود در بازار نظارت می‌کنند

شهریار حنیفی با اشاره به اینکه از چند ماه گذشته فعالیت تیم های نظارتی این سازمان در استان آغاز به کار کرده است، افزود: در راستای طرح ویژه نظارتی نوروز امسال هم به صورت ۲ شیفت کاری صبح و بعدازظهر تیم های بازرسی سازمان بر بازار این محصولات نظارت می کنند.

وی  با اشاره به اینکه اجرای این طرح از تاریخ ۱۵ اسفند سال جاری آغاز شده و  تا ۱۳ فروردین سال آینده به طول می انجامد، اضافه کرد: روزانه به طور میانگین پنج تیم در مرکز استان و ۲ تا سه تیم هم در دیگر شهرستان‌های استان بر وضعیت بازار نظارت می کنند.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: علاوه بر کالاهای ذکر شده نظارت بر خبازی‌ها هم جزو وظایف این سازمان است که در این راستا هم بازرسان سازمان بر فعالیت نانوایی‌ها هم نظارت می‌کنند.

رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این باره اظهار داشت: بغیر از کالاهای اساسی نظارت بر سایر کالاها اعم از شیرینی و خشکبار، کیف و کفش، پوشاک، مبلمان، لوازم خانگی و غیره برعهده بازرسان سازمان صمت است.

فرزاد سردارزاده اضافه کرد: در طرح نظارتی ویژه نوروز امسال ۱۰ تیم ۲ نفره از بازرسان سازمان صمت صبح و بعدازظهر بر روند عرضه کالاها در بازار نظارت می‌کنند.
وی افزود: با اجرای طرح‌های درج قیمت تولیدکننده برروی کالاها و خرید شفاف و ثبت اطلاعات کالاها در سامانه جامع تجارت، بازرسی‌ها هم به مرور از حالت فعلی تغییر یافته و هوشمند خواهد شد.

تماس تلفنی مردم از طریق شماره‌های ۱۳۵ و  ۱۲۴ قابل انجام است و این سامانه تلفنی بطور شبانه روزی برای دریافت شکایت، انتقادات، پیشنهادات و نظارت مردمی فعال است و شهروندان می توانند هر گونه تخلف اقتصادی در راستای عدم درج قیمت، صدور فاکتور، تقلب، گرانفروشی را از این طریق اعلام کنند.

۷۵ هزار و ۷۶۸ واحد صنفی دارای پروانه کسب در استان کردستان وجود دارد و از این تعداد بیش از ۳۰ هزار واحد در مرکز استان مستقر هستند که سه درصد از این واحدهای صنفی را فروشگاه های متوسط و زنجیره ای تشکیل داده است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: نظارت می کنند خانواده ها حضور مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۷۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش قیمت‌های اجاره در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد شد؟

کیانوش گودرزی، رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با ما در پاسخ به این پرسش که قیمت‌ها در سال ۱۴۰۳ افزایشی است یا کاهشی؟ افزود: ما همیشه یک افزایش قیمتی را خواهیم داشت، اما امیدواریم در سال جدید با یک سیاست درست و آینده‌نگری در حوزه مسکن، شرایط متفاوت شود.

وی تصریح کرد: ببینید، به طور معمول هر ساله ۲۵ درصد نسبت به سال قبل اجاره‌ها افزایش پیدا می‌کند. این موضوعی است که مجلس به دولت اجازه داده است که برحسب موضوعات تورمی ورود پیدا کند و عدد و رقمی اعلام شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که تعیین این اعداد و ارقام کار بدی نیست، در همه جای دنیا هم این اتفاق می‌افتد، ولی در ایران بستر آن هنوز فراهم نبوده و ابزار لازم برای این کار مهیا نیست، متذکر شد: پارسال اگر این اتفاق می‌افتاد، می‌توانستیم به مشاوران املاک بگوییم قیمت‌ها را رعایت نکردید، یعنی موضوع قابل رصد و کنترل بود.

گوردزی تصریح کرد: نکته این‌جاست که الان با سامانه خودنویسی که راه افتاده و متعامل آن می‌توانند خودشان قرارداد بنویسند، دیگر رصد و نظارت و کنترلی در سطح جامعه باقی نمی‌ماند. یعنی متعاملین، چه مستاجر و چه موجر، خودشان با هر افزایش قیمتی می‌توانند قرارداد بنویسند.

وی تاکید کرد: اصل موضوع همین‌جاست که دولت در حالی که باید نظارت و کنترل داشته باشد، در واقع با سامانه‌ای که ایجاد کرده، نظارت و کنترل از دست دولت خارج خواهد شد. این سامانه تبعات خاص خود را دارد.

منبع: خبرآنلاین

tags # مسکن سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • ریزش شدید دلار در راه است | پیش‌بینی تکنیکالیست‌ها از قیمت دلار در روزهای آینده
  • آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران/ آغاز چین بهاره از روزهای آینده
  • خریداران مسکن و مستاجران منتظر این تغییر باشند! / ابوالفضل نوروزی مطرح کرد
  • افزایش قیمت‌های اجاره در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد شد؟
  • نبود زمین برای ساخت مسکن، چالش این روزهای مددجویان و کمیته امداد
  • ادامه روزهای کابوس وار مدافع عنوان قهرمانی در لیگ عربستان
  • حواله خودروی جانبازان هم‌قیمت خانه در نیاوران
  • قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!
  • وقتی می گوئیم چیدمان هوشمندانه داخل خانه دقیقا منظورمان این است!(+تصاویر)
  • تشدید گشت‌های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران