Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@19:03:52 GMT

جلوگیری از عطسه چه خطراتی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۶۸۲۷۱

جلوگیری از عطسه چه خطراتی دارد؟

چرا نباید جلوی عطسه را گرفت؟ آسیب به قفسه سینه احتمال پارگی پرده گوش عفونت گوش پارگی رگ های خونی باعث مشکلات جدی تر می شود

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ گاهی اوقات در محافل عمومی؛ مثلا در سالن تئاتر یا حتی در مترو عطسه تان می گیرد اما احساس می کنید که عطسه کردن کار زشتی است‌؛ حتی یک عطسه خیلی آرام هم باعث می شود که به یکباره همه سرشان را برگردانند و به شما نگاه کنند؛ بنابراین در چنین اوقاتی باید چه کار کرد؟ آیا باید عطسه را نگه داشت؟

چرا نباید جلوی عطسه را گرفت؟

در واقع؛ عطسه کردن راهی طبیعی برای پاک سازی مواد حساسیت ‌زا و آلوده مانند جرم،‌ گرد و غبار و آلودگی از بینی و گلو است و یک راه بسیار عالی است تا صد ها هزار قطره از داخل بینی که در هر ساعت وارد شده اند؛ بیرون بیایند و باعث می شود که پشت سر هم عطسه کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین باعث می شود که کمی احساس ناراحتی داشته باشید اما سؤال اینجاست که چگونه باید رفتار کرد؟ راه حلی مثل نگه داشتن عطسه عوارض جانبی منفی زیادی دارد و بعضی از عوارض آن به شدت جدی هستند. بسته شدن راه هوا هنگام عطسه شما را 20 برابر بیشتر در معرض فشار زیاد قرار می‌ دهد و اگر عطسه کنید؛ این فشار برداشته می شود. در ادامه عوارض و خطرات این عادت نادرست را خواهید خواند.

آسیب به قفسه سینه

دلایلی که نشان می‌ دهد نگه داشتن عطسه خطرناک است و باعث آسیب به قفسه سینه می شود بسیار مهم هستند. نگه داشتن عطسه احساس ناراحتی را به وجود می آورد. در واقع به قسمت دیافراگم فشار وارد می‌ کند. ماهیچه ای در قفسه سینه وجود دارد که به ما اجازه تنفس می دهد اما اگر عطسه را نگه دارید‌؛ این فشار در قفسه سینه و دنده ها احساس می شود که خطرناک نیست اما احساس خوبی به بدن نخواهد داد.

احتمال پارگی پرده گوش

پاره شدن پرده گوش می تواند به خاطر نگه داشتن عطسه اتفاق بیفتد. بینی و گوش از طریق یک لوله به یکدیگر وصل شده اند‌. اگر عطسه خود را نگهدارید، فشار زیادی به گوش وارد می‌ شود و ممکن است که آسیب شدید و غیرقابل جبرانی را وارد کند.‌

عفونت گوش

گاهی اوقات عطسه به خاطر سرماخوردگی اتفاق افتاده است‌؛ زیرا ویروس و باکتری داخل مخاط وارد عطسه می شوند که از طریق گوش هم به بینی راه پیدا کرده اند. هرچقدر بیشتر عطسه را نگهداریم، این عفونت بیشتر داخل گوش می ماند.

پارگی رگ های خونی

عطسه فشار زیادی به بینی وارد می کند و‌ نگه داشتن آن باعث فشار و ضربه به چشم، بینی و پرده گوش می شود و احتمال پارگی رگ های خونی در این ناحیه وجود دارد و گاهی اوقات خونریزی بینی هم اتفاق می ‌افتد.

باعث مشکلات جدی تر می شود

نگه داشتن عطسه باعث می شود که شما احساس راحتی نداشته باشید. گاهی اوقات عامل بیماری و آسیب دیدگی است و زندگی را هم تهدید می‌ کند؛ بنابراین هرگز نباید عطسه را نگه دارید.

منبع: نمناک اخبار مرتبط ۱۵:۴۰:۰۰ محققان توانستند با ترکیب آسپرین و استاتین، از میزان خطر سکته قلبی و مغزی بکاهند ۱۳:۴۲:۳۵ مصرف دخانیات از عوامل اصلی بیماری‌ قلبی/ فشار خون بالا خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد ۱۶:۱۷:۴۷ علائم سکته کدامند؟/ بیماری‌های قلبی؛ علت اصلی مرگ زنان ۰۰:۴۰:۵۸ فواید حیرت انگیز عطسه ۲۳:۱۲:۵۱ علامتی که بدن ۱ماه قبل سکته می‌دهد +عکس ۲۳:۱۹:۳۷ مفیدترین ویتامین برای قلب

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سکته قلبی سکته مغزی گوش عطسه عطسه کردن نگه داشتن عطسه باعث می شود عطسه را نگه گاهی اوقات قفسه سینه پرده گوش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۸۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکارهایی برای کمتر گرسنه شدن

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، توصیه می‌کنیم از غذاهای سالم مصرف کنید. هر اتفاقی، از استرس کار گرفته تا نگرانی‌های مالی، مشکلات سلامتی ممکن است سبب پرخوری عصبی باشد. ما توصیه‌هایی را برای شما داریم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: آیا خوردن جوش شیرین خطرناک است؟

آرزوی خیلی از افراد این است که با کاهش اشتها، وزن کم کنند. ما در متن زیر راهکار سریع برای رفع گرسنگی کاذب را به شما در مقاله زیر خواهیم گفت. به عبارتی خیلی بهتر این که خود را به گرسنگی سالم وصل کنید. روش‌های دور زدن حس «گرسنگی»، برای رژیم و لاغری و کم کردن اشتها، وجود دارد.

حذف حس گرسنگی

برای رژیم و لاغری و کم کردن اشتها، حرف‌های زیادی وجود دارد. هر فردی یک نظری می‌دهد و هر چه بیشتر تلاش می‌کنید، کمتر به نتیجه دلخواه می‌رسید. آن‌هایی که می‌خواهند لاغر شوند و البته تلاش هم می‌کنند، اما هنوز نتیجه دلخواه را پیدا نکرده اند، شاید بتوانند با این ۴ روش ساده، تا اندازه‌ای آرزوی خود را محقق کنند.

آووکادو را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید

با اینکه آووکادو چرب است، اما خاصیت چاق کنندگی که ندارد هیچ، چربی‌های غیراشباع مونو نیز دارد که برای بدن مفید هستند و باعث می‌شوند تا فرد برای مدت طولانی احساس سیری داشته باشد. بر اساس گزارش مجله تغذیه در آمریکا، افرادی که دچار اضافه وزن هستند اگر نیمی از یک آووکادو را به ناهار خود اضافه کنند، در سه ساعت بعدی تا ۴۰ درصد تمایل خود به زیاد غذا خوردن را از دست می‌دهند. در بازه زمانی ۵ ساعتی نیز این تمایل حدود ۲۸ درصد کاهش خواهد داشت. آووکادو یکی از بهترین مواد خوراکی سیرکننده است که در همه فصل‌های سال موجود است.

جویدن آدامس

جویدن خاصیت بسیاری دارد. البته منظورمان جویدن و قورت ندادن است. دانشمندان هلندی در تحقیقاتی از مردم خواستند تا غذای خود را به مدت یک یا ۸ دقیقه بجوند، اما آن را قورت ندهند. پس از ۳۰ دقیقه، آن‌ها آزمایش کردند و متوجه شدند کالری غذاها وارد بدن افراد شده است.

همچنین ثابت شد، افرادی که غذاها را ۸ دقیقه جویده بودند، ۱۹ درصد غذای کمتری از گروه دوم که یک دقیقه جویده بودند، غذا خورده اند. بنابراین، جویدن آدامس‌های بدون قند پس از غذا نه تنها باعث خوشبویی دهان می‌شود بلکه میزان حس گرسنگی را در فرد کاهش می‌دهد.

کربوهیدرات بخورید

در رژیم‌های غذایی کربوهیدرات همیشه کم یا حذف می‌شود. اما بدانید با ممنوع کردن همه کربوهیدرات ها، شما احساس گرسنگی بیشتری خواهید داشت. بهترین روش استفاده از کربوهیدرات، خوردن میوه، سبزیجات و غلات است. این مواد برای مدت طولانی انسان را سیر نگه می‌دارند و برای خوردن غذاهای چرب و سنگین تمایل کمتری خواهید داشت. کربوهیدرات‌های سفید را می‌توانید در سیب‌زمینی پیدا کنید. سیب‌زمینی نشاسته پایدار دارد که برای مدت طولانی احساس سیری به آدم می‌دهد. بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه انگلستان، نشاسته‌های پایدار تا ۲۴ ساعت انسان را سیر نگه می‌دارند و باعث می‌شوند تا روزانه ۳۲۰ کالری کمتری مصرف شود.

ورزش

برخلاف تصور عموم، ورزش باعث ایجاد حس گرسنگی در فرد نمی‌شود. بر اساس تحقیقاتی که در برزیل انجام شده اند، دویدن هنگامی که احساس گرسنگی دارید باعث فعال شدن سلول‌های ارسال پیام سیری می‌شوند و حس گرسنگی را مهار می‌کند. هنگامی که واقعا احساس گرسنگی دارید، یک وعده اسنک کوچک که فیبر زیادی دارد، همچون سیب یا یک کاسه جودوسر به شما کمک می‌کند تا کاملا احساس سیری داشته باشید.

منبع: تابناک

انتهای پیام/

کد خبر: 1228822 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • ویپ و خطراتی فراتر از آسیب به ریه و مغز
  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • راهکارهایی برای کمتر گرسنه شدن
  • ماهی کبابی را با این روش خاص بپزید و لذت ببرید
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید
  • لبخند ساختگی ما را شادتر می‌کند؟
  • این سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو را از دست ندهید
  • اسیر صهیونیست: احساس می‌کنیم ما را رها کرده‌اید+ فیلم
  • پرسپولیس جای خالی گوهری را احساس کرد!(عکس)