Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس علوی‌راد اقتصاددان و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابرکوه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران درباره نقش دولت و بخش خصوصی در اقتصاد گفت: در اقتصاد هر کشوری منابع و امکاناتی که می‌توان به واسطه آن‌ها فعالیت تولیدی انجام داد محدود است. ما با مقوله کمیابی روبه‌رو هستیم. اگر دولت سهم بیشتری داشته باشد به صورت اجتناب‌ناپذیر فضای بخش خصوصی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی تنگ‌تر و در نتیجه باعث می‌شود تا بخش خصوصی سطح همکاری مطلوب را در اقتصاد نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: حضور پررنگ دولت‌ها در اقتصاد احتمال ایجاد مشکلاتی نظیر رانت، فساد و کارایی پایین را افزایش می‌دهد. اگر دولت فضا را متعادل کند و بخش خصوصی به میدان بیاید، و منافع فعالیت در همین بخش بماند؛ فضایی برای ایجاد رانت به وجود نمی‌آید. دولت با افزایش مشارکت بخش خصوصی لایه‌های مختلف جامعه را در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت می‌دهد. این موازنه باعث می‌شود که امکانات محدودی که برای تولید و خدمات وجود دارد؛ بین بخش خصوصی و دولتی متناسب‌تر توزیع شود و در نهایت باعث افزایش کارایی، رقابت بیشتر و رانت و فساد کم‌تر شود.

علوی‌راد با تاکید بر این که دولت باید حضور بخش خصوصی را بپذیرد، گفت: در سال ۱۳۸۴ اصل ۴۴ قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است که طبق آن از دولت‌ها خواسته شد تا در فعالیت‌های اقتصادی جدید حضور نداشته باشند و هر ساله از صنایع بزرگ و مادر خارج شوند که با کمال تاسف هیچ کاری انجام نشد. زمانی که اراده‌ای برای خارج شدن از اقتصاد نیست و قوانین عملیاتی نشود؛ دولت‌ها در پی ایجاد و بهبود زیرساخت‌ها هم نمی‌روند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر سایه دولت بر سر خودروسازی‌هاست؛ آیا وضعیت خوبی دارند؟ صنایع بزرگ‌تر مثل فولاد و پتروشیمی و دیگر صنایع بزرگ و مادری که در دست دولت هستند هم با مشکل مواجه هستند. دولت باید متقاعد شود و حضور بیشتر بخش خصوصی را بپذیرد.

این اقتصاددان با اشاره به بهره‌وری پایین منابع در کشور گفت: یکی از آفت‌های حضور دولت‌ها در این سطح، بهره‌وری پایین عوامل تولید است. بهره‌وری تولید از دو جنبه منابع انسانی و سرمایه‌های در اختیار قابل بررسی است. برای مثال حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای دولت کار می‌کنند و کارمندان در طول سال حقوق و مزایا دریافت می‌کنند. با وجود این که ما در کشور سازمان ملی بهره‌وری داریم؛ اما یک سنجش ساده که عملکرد کارمندان را در طول سال برسی کند  وجود ندارد. در نهایت دولت شاخصی برای ارتقای بهره‌وری ندارد.

علوی‌راد به اشاره به پرژه‌های ناتمام دولت اشاره کرد و گفت: حدود ۷۶ هزار پروژه نیمه تمام در کشور داریم. حدود ۶ هزار پروژه ملی در کشور به صورت نیمه کاره باقی مانده است. همان طور که رئیس جمهور در آخرین مصاحبه تلوزیونی خود گفت؛ دو الی سه دهه زمان نیاز است تا این پروژه‌ها تکمیل شوند. بسیاری از این پروژه‌ها با مقاصد سیاسی آغاز شده‌اند و یا در حد کلنگ‌زنی‌اند یا نیمه‌کاره باقی مانده‌اند.

علوی‌راد افزود: بسیاری از این پروژه‌ها باعث اتلاف سرمایه‌های کشور شده‌اند. یکی از راه‌حل‌هایی که دولت سیزدهم بر آن اصرار دارد، مشارکت دادن بخش خصوصی برای به نتیجه رساندن برخی از این پروژه‌ها و استفاده از ظرفیت های موجود این بخش است. این موضوع متاسفانه در تبصره های مختلف بودجه در سال‌های مختلف درج شده بوده اما در عمل اجرا نشده است. برای مثال می‌توان به لایحه مشارکت عمومی و خصوصی اشاره کرد.

وی ادامه داد: این لایحه در کشورهای دیگری نیز اجرا شده است. امیدوار هستیم که دولت سیزدهم بتواند موانع اجرایی را رفع کرده و با مشارکت دادن بخش خصوصی به طور کلی در فعالیت‌های اقتصادی و به طور خاص پروژه‌های نیمه تمام را به پایان برساند. دولت باید آسیب شناسی کند؛ در کنار ضعف اجرایی، یکی از دلایل دیگری که منجر شده دولت‌ها نتوانند مشارکت بخش خصوصی را افزایش بدهند، بی‌اعتمادی مردم است.

علوی‌راد افزود: دلیل دیگری هم که می‌توان به آن اشاره کرد، بی‌ثباتی محیط اقتصاد کلان است؛ یعنی زمانی که تورم بالای ۴۰ درصد است و دائم نوسان می‌کند؛ ارزش پول ملی به شدت کاهش پیدا کرده و فضا نامطمئن است. در صورتی که  بی‌ثباتی اقتصادی داشته باشیم؛ نمی‌توان انتظار داشت که بخش خصوصی مشارکت کند. اگر دولت بتواند یک فضای با ثبات نسبی  دراقتصاد ایجاد کند، و دلایلی که باعث بی‌اعتمادی بخش خصوصی شده است را بر طرف کند، تمایل بخش خصوصی به مشارکت افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

خبرنگار: سحر وحیدقهرمان‌نیا 

کد خبر: 1133113 برچسب‌ها اقتصاد ایران

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اقتصاد ایران فعالیت های اقتصادی پروژه ها بخش خصوصی بهره وری علوی راد دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۹۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم باید ثمره کلنگ زنی ها را ببینند/ لزوم تحقق پروژه ها

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد موحد عصر دوشنبه در آیین کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت، افزود: در مقابل هیچ سرمایه گذاری تعارف نداریم و هرجایی ببینیم مسیر درست نیست، آن پروژه از طرح های تعریف شده خارج می شود و تاکید ما بر پروژه های ثمر بخش برای مردم است.

وی ابراز داشت: باید دنبال کلنگ زنی طرح هایی باشیم که مردم ثمره آن را ببینند.

موحد با بیان اینکه دولت، دولت امید است، عنوان کرد: باید تعهدات عملیات اجرایی پالایشگاه از فردا آغاز شود.

وی با بیان اینکه مردم در انتخابات نشان دادند تمام قد پای نظام هستند، گفت: انتظار می رود موانع توسعه برطرف و پیگیری برای تحقق سایر پروژه ها را نیز داشته باشیم.

کد خبر 6092384

دیگر خبرها

  • پیشرفت دریایی در کشور هند و پروژه عظیم ساگارمالا
  • مردم باید ثمره کلنگ زنی ها را ببینند/ لزوم تحقق پروژه ها
  • گام عملی برای جهش تولید
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • لزوم جذب مشارکت بخش خصوصی برای اتمام طرح‌های نیمه تمام استان
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • واگذاری ۲ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام ایلام به بخش خصوصی
  • اجرای ۳۱ پروژه با مشارکت سرمایه‌گذاران/ پیشرفت ۵۵ درصدی پروژه مشارکتی میخک
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت