Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کلات گفت: علی‌رغم اینکه عشایر شهرستان کلات اکثرا در مناطق صعب‌العبور زندگی می‌کنند اما واکسیناسیون آن‌ها با جدیت پیگیری شده و پوشش واکسیناسیون آنان در مقایسه با سایر شهرها در حد مطلوبی است.

زین‌العابدین آزاد در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: ۱.۵ درصد از جمعیت شهرستان کلات عشایری هستند که در کل شهرستان به صورت پراکنده زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶ مرکز بهداشت شهرستان هر کدام تعدادی از جمعیت این عشایر را برای مسائل بهداشتی پوشش می‌دهند.

آزاد اظهار کرد: اکثر عشایر شهرستان کلات در مناطق صعب‌العبور و دور از دسترس حضور دارند اما همکاران ما با جدیت پیگیر واکسیناسیون عشایر بوده، به طوری که شهرستان کلات اولین شهر در استان بود که تیم سیار راه‌اندازی و واکسیناسیون عشایر را شروع کرد.

وی افزود: از کل جمعیت عشایر واجد شرایط واکسیناسیون و بنا بر آمار منتشر شده در تاریخ ۲۰ اسفند ماه میزان پوشش واکسیناسیون دوز اول آنان ۸۴ و دوز دومشان نیز ۶۷.۵ درصد گزارش شده است؛ همچنین ۳۸ درصد از این قشر دوز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند که این درصدها در مقایسه با سایر شهرها درصدهای مطلوبی است.

آزاد در رابطه با درصد پوشش واکسیناسیون دانش‌آموزان عشایر نیز گفت: تعداد دانش‌آموزان عشایر در شهرستان کلات ۱۴۹ نفر است که ۳۰ درصد آنان دوز تکمیلی(دوز سوم) واکسن را دریافت کرده‌اند.

وی یادآور شد: برای واکسیناسیون عشایر ابتدا یک تیم شناسایی به مناطق مورد نظر مراجعه کرده و تعداد افراد واجد شرایط دوز اول، دوز دوم و دوز سوم شناسایی می‌شوند؛ سپس بنا بر اطلاعات این تیم واکسن‌ها تهیه شده و تیم سیار واکسیناسیون به مناطق مراجعه می‌کنند.

دسترسی به مناطق عشایرنشین سخت و دشوار است

مدیر شبکه بهداشت و درمان کلات در رابطه با مهمترین مشکلات واکسیناسیون عشایر گفت: با توجه به اینکه عشایر شهرستان کلات اکثرا در مناطق صعب‌العبور مستقر هستند، دسترسی به این مناطق سخت بوده و در بسیاری از موارد نیازمند تجهیزات خاص از جمله ماشین کمک‌دار است. همچنین گاهی اوقات بر اثر بارندگی و مسدود شدن مسیرها راه دسترسی سخت‌تر هم می‌شود.

آزاد ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌هایی که در اجرای طرح واکسیناسیون عشایر با آن مواجه هستیم، دور بودن از مراکز بهداشتی و درمانی است. با توجه به اینکه نزدیکترین مناطق هم حداقل یک ساعت با نزدیکترین مرکز بهداشت فاصله دارد، بنابراین یکی از ترس‌هایی که عشایر دچار آن می‌شوند، این است که اگر بعد از تزریق واکسن دچار عوارض شوند، با توجه به دور بودن از مراکز درمانی و مراکز بهداشت چه باید بکنند و شاید همین امر دلیل موضع گرفتن بعضی از عشایر در برابر واکسیناسیون می‌شود.

آزاد افزود: برای رفع این مشکل و برای اینکه عشایر با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند و تیم سیار واکسیناسیون نیز با آرامش و به دور از استرس واکسیناسیون را انجام دهند، همراه تیم سیار واکسیناسیون یک آمبولانس و یک همکار فوریت‌های پزشکی را هم با آنان اعزام می‌کنیم تا اگر فوریت پزشکی پیش بیاید، به موقع اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه هر واکسنی بعد از تزریق ممکن است عوارضی داشته باشد، گفت: خوشبختانه در واکسیناسیون عشایر و افرادی که تاکنون واکسینه شده‌اند، به جز عوارض خفیف که طبیعی و نرمال است، هیچگونه عارضه متوسط یا شدیدی که نیاز به فوریت‌های پزشکی باشد، مشاهده نشده است.

وی در ادامه به یکی دیگر از مشکلات واکسیناسیون عشایر اشاره و خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشت عشایر از طریق سامانه سینا رصد می‌شوند و زمانی که عشایر از شهرستان خارج شده و به جای دیگری مثلا قوچان منتقل می‌شوند، باید خدمات واکسیناسیون همان‌جا انجام شود اما مشکل اینجاست که این انتقال جمعیت در سامانه ثبت نشده و آنان جزو جمعیت ما به حساب می‌آیند اما در منطقه ما حضور ندارند. به همین دلیل به آن‌ها دسترسی نداریم و پرونده بهداشتی آن‌ها هم به مکان جدید منتقل نشده و همین موضوع باعث اخلال در درصد پوشش واکسیناسیون عشایر می‌شود.

شهرستان کلات در بسیاری از شاخص‌های واکسیناسیون در استان پیشتاز است

مدیر شبکه بهداشت و درمان کلات در ادامه از پیشتاز بودن شهرستان کلات در تزریق واکسن نسبت به سایر شهرهای استان خبر داد و در این زمینه گفت: بنا بر آمار منتشر شده در تاریخ ۲۰ اسفند ماه از جمعیت هدف بالای پنج سال ۸۶.۳۰ درصد دوز اول، ۷۴.۱۸ درصد دوز دوم و ۵۲.۳۰ درصد دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. بر همین اساس از نظر درصد پوشش واکسیناسیون شهرستان کلات در کل استان رتبه برتر را دارد و در دوز سوم و در گروه سنی پنج تا ۱۱ سال هم شهرستان کلات با اختلاف زیاد از بقیه شهرهای استان جلوتر است.

وی افزود: یکی از شاخص‌های دیگری که روی آن تأکید می‌شود، واکسیناسیون مادران باردار است که در این زمینه نیز شهرستان کلات در هر سه دوز رتبه اول را در استان دارد و تاکنون ۹۶.۴۵ درصد از این قشر دوز اول، ۹۰.۷ درصد دوز دوم و ۵۸.۱ درصد دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

آزاد بیان کرد: به منظور تشویق و ترغیب مردم به واکسیناسیون یکی از اقدامات بومی که در مراکز بهداشتی شهرستان انجام داده‌ایم، حضور پزشک در این مراکز است تا مردم با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

وی تاکید کرد: یکی از گروه‌های هدف که بیشتر در برابر واکسیناسیون مقاومت می‌کنند، کودکان هستند. بسیاری از والدین هنوز در برابر واکسیناسیون کودکان خود موضع می‌گیرند که به همین منظور و با هماهنگی آموزش و پرورش شهرستان والدین دانش‌آموزان فراخوان می‌شوند و تیم سلامت ما در قالب پزشک، مراقب سلامت و واکسیناتور به مدارس مراجعه کرده و برای والدین کلاس توجیهی برگزار می‌کنند، به ابهامات و سولات مطرح شده والدین پاسخ می‌دهند و بعد از توجیه آنان واکسیناسیون خارج از مدرسه و در مراکز مربوطه انجام می‌شود.

وی افزود: در گروه سنی پنج تا ۱۱ سال که گروه مقاوم به واکسن هستند، درصد پوشش واکسیناسیون در شهرستان کلات ۵۱.۵۲ درصد است که باز هم در مقایسه با سایر شهرهای استان رتبه نخست را داریم.

کلات کمترین تاخیر در تزریق دوزهای دوم و سوم را داشته است

وی با اشاره به اینکه تزریق به موقع دوزهای واکسن در مدت‌زمان مشخص شده در سطح ایمنی بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌های دیگری که در رابطه با واکسیناسیون مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، شاخص تاخیر در تزریق دوزهای دوم و سوم است. شهرستان کلات در زمینه این شاخص هم پیشتاز است و کمترین تاخیر در تزریق دوزهای دوم و سوم را داشته است.

وی یادآور شد: درست است که جمعیت شهرستان کلات کم است اما این جمعیت بسیار پراکنده است و وسعت جغرافیایی آن نیز بالاست؛ مثلا از کرناوه شیرین در مرز درگز تا بام‌چنار در مرز سرخس باید حدود ۲۰۰ کیلومتر پیمایش مسیر داشته باشیم که همین پراکندگی جمعیت واکسیناسیون را با چالش‌هایی مواجه می‌کند اما علی‌رغم این معضلات شهرستان کلات در بسیاری از شاخص‌ها رتبه اول استان را دارد و این به دلیل جدیت و پشتکار همکاران ما در مراکز بهداشت است چرا که به جای اینکه در مراکز منتظر مراجعان باشند، هم در مناطق شهری، هم روستایی و هم عشایری مراجعه منزل به منزل را دنبال کرده‌اند و خوشبختانه نتایج خوبی هم از این اقدام حاصل شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کلات از مردم خواست به ستاد کرونا و کمیته علمی کرونا اعتماد کنند و با توجه به نقش مثبت واکسیناسیون در افزایش ایمنی و کاهش موارد بستری و فوتی بخصوص در پیک ششم، چنانچه هنوز برای واکسیناسیون اقدام نکرده و یا واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده‌اند، هر چه سریع‌تر اقدام کنند و تاخیر بین دوزها نداشته باشند تا حداکثر ایمنی حاصل شود.

بنا بر آخرین به روز رسانی رنگ‌بندی شهرهای استان در حال حاضر شهرستان کلات در وضعیت قرمز قرار دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها عشاير واکسیناسیون کروناویروس کلات مدیر شبکه بهداشت و درمان درصد پوشش واکسیناسیون دریافت کرده اند واکسیناسیون عشایر شهرستان کلات دوز سوم واکسن مراکز بهداشت شهرهای استان تزریق واکسن اقدام کنند شاخص ها دوز سوم تیم سیار درصد دوز دوز اول دوز دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۹۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور


به گزارش خبرگزاری صدا وسیما: دکتر  شهنام عرشی گفت: واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.
وی پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: اواخر سال گذشته هم واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد.. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

دیگر خبرها

  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد