Web Analytics Made Easy - Statcounter

«عبدالرضا روشن نژاد» روز شنبه در نشستی که با حضور خبرنگاران در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز برگزار شد، افزود: بخش کشاورزی استان البرز نیازمند الگوی کشت مناسب، برنامه ریزی مدون برای کشت و نبود بانک اطلاعاتی مناسب، جذب سرمایه گذار و دیپلماسی غذا و  توسعه صادرات است که تمام این اولویت ها به سنددار کردن اراضی کشاورزی وابسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به برنامه های تحولی جهاد کشاورزی استان البرز در سال آینده اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس تاکید استاندار البرز برنامه تحولی در این بخش تهیه و ارایه و برش شهرستانی آن نیز آماده شده تا در سال آینده اجرایی شود.

وی سند دار کردن اراضی کشاورزی را به عنوان مهمترین برنامه تحولی در سال آینده عنوان کرد و گفت: سند دار کردن اراضی کشاورزی دارای سه مرحله است که شامل رفع تداخلات قوانین موازی، تهیه کاداستر کشاورزی و صدور اسناد کشاورزی است.

روشن نژاد با بیان اینکه متاسفانه در کشور فقط چهار درصد اراضی کشاورزی دارای سند هستند، افزود: این عدد نشان می دهد که در اراضی کشاورزی با ضعف اطلاعات مواجه هستیم و سند دار شدن یعنی صدور شناسنامه برای اراضی کشاورزی و دست یافتن به اطلاعات لازم و ضروری در خصوص عامل تولید که  متاسفانه اطلاعات زیادی از این موارد نداریم تا کشاورزی پایدار و پویایی داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به نبود الگوی کشت مناسب در استان، تصریح کرد: تدوین الگوی کشت یکی از تاکیدات وزیر جهاد کشاورزی است تا ما را به امنیت غذایی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی برساند که شاهد نوسانات کمی و کیفی بازار نباشیم.

وی نبود بانک اطلاعاتی در خصوص وضعیت موجود بخش کشاورزی را از دیگر مشکلات این بخش دانست و گفت: بایستی رصدخانه و پایگاه های داده های کشاورزی راه اندازی شود.

سرپرست  سازمان  جهاد کشاورزی استان البرز افزود: با سند دار کردن اراضی کشاورزی سند توسعه واحدهای تولیدی را خواهیم داشت و اطلاعات از واحدها و اراضی کشاورزی افزایش می یابد.

البرز استان پیشرو در پایش هوشمند اراضی کشاورزی

روشن نژاد با بیان اینکه البرز اولین استان در هوشمندسازی پایش اراضی کشاورزی می باشد، گفت: علاوه بر اینکه با استفاده از تصاویر ماهواره ای و تکنولوژی روز وضعیت تغییر کاربری های اراضی کشاورزی رصد می شود، سطح زیر کشت و نوع کشت رصد شده و به کشاورزان نیز کمک می شود تا محصول کشت شده نیاز به چه مراقبت ها و اقداماتی دارد.

وی البرز را از لحاظ میزان اراضی کشاورزی آخرین استان کشور دانست و افزود: ولی بهره وری از اراضی کشاورزی در این استان از خیلی استان ها بالاتر است به طوریکه علیرغم اینکه سه دهم درصد اراضی کشاورزی را دارد ولی ۲ درصد تولید کل کشور را به خود اختصاص داده است.

سطح گلخانه های البرز به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش می یابد

سرپرست سازمان  جهاد کشاورزی استان البرز این موفقیت کشاورزان البرزی را مرهون استفاده از دانش و امکانات روز دانست و بیان داشت: یکی از این امکانات توسعه کشت گلخانه ای در استان است به طوریکه یکی از برنامه های تحولی در استان افزایش ۳۵۰ هکتاری اراضی گلخانه ای به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

وی به بازار محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: در خصوص گوشت مرغ در سال گذشته در برخی مواقع شاهد نارضایتی بودیم که با سیاست وزارت جهاد کشاورزی و جهاد کشاورزی استان البرز در ذیل ستاد تنظیم بازار استان در خصوص کالاهای اساسی به خصوص مرغ به آرامش قابل توجهی دست یافتیم.

روشن نژاد با بیان اینکه البرز استانی کوچک ولی از لحاظ جمعیتی بزرگ و در کنار پایتخت می باشد که بازارش متاثر از تهران است، افزود: البرز از لحاظ تولید گوشت مرغ وابسته است به طوریکه ضریب خوداتکایی در تولید گوشت مرغ در این استان ۱۲ درصد است که نیاز است ضریب خوداتکایی در تولید این محصول افزایش یابد.

وی رسیدن به این هدف را وابسته به فعال سازی واحدهای غیرفعال و رفع موانع تولید آن ها دانست و اظهار داشت: علاوه بر این بایستی واحدهای جدید همچون مگاپروژه ها راه اندازی شود یا بسته به نوع فعالیت انجام شده پیوست فناورانه داشته باشند و به تمام تکنولوژی روز برای افزایش بهره وری مجهز بوده و برنامه دراز مدت ارایه دهند.

سرپرست سازمان  جهاد کشاورزی استان البرز یکی دیگر از اولویت های جهاد کشاورزی را توسعه صادرات عنوان کرد و ادامه داد: تمام این اولویت ها و برنامه ها ما را به امنیت و اقتدار غذایی که امروز کمتر از اقتدار نظامی نیست، می رساند.

وی با بیان اینکه کیفیت محصولات تولیدی در البرز بالاتر از بسیاری از استان ها می باشد، گفت: محصولات سبزی و صیفی این استان بازار خیلی خوبی در کشورهای دیگر از لحاظ کمی و کیفی دارد به طوریکه از لحاظ باقیمانده مواد مضر در حد ارگانیک می باشد به طوریکه عودت محصولات کشاورزی این استان بسیار کم بوده و یا در سال جاری به هیچ عنوان شاهد نبوده ایم.

وی همچنین به تامین کالاهای اساسی به خصوص برای ایام پایانی سال، عید نوروز و ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: از لحاظ ذخیره سازی کالاهای اساسی در شرایط خوبی هستیم به طوریکه مرغ منجمد، شکر، گوشت، برنج و روغن به میزان مورد نیاز تامین و ذخیره سازی شده است.

روشن نژاد اضافه کرد: همچنین روزانه بسته به نیاز بازار گوشت گرم مرغ وارد واحدهای عرضه می شود به طوریکه امروز ۶۰ تن گوشت وارد بازار مصرف شد.

استان البرز دارای ۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

برچسب‌ها توسعه صادرات امنیت غذایی كاداستر اراضی کشاورزی الگوی کشت استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه صادرات امنیت غذایی كاداستر توسعه صادرات امنیت غذایی كاداستر اراضی کشاورزی الگوی کشت استان البرز سند دار کردن اراضی کشاورزی جهاد کشاورزی استان البرز جهاد کشاورزی روشن نژاد الگوی کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۹۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گذاری 15 پرونده امور زمین در عباس آباد

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،ابراهیم کاویانی با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون تقویم و قیمت گذاری اراضی با حضور مسوولین جهاد کشاورزی و نمایندگان فرمانداری و اقتصاد و دارایی در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان عباس آباد، از بررسی و قیمت گذاری 15 فقره پرونده در این جلسه خبر داد. 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عباس آباد افزود: بر اساس ماده 3 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی پس از بحث و بررسی، 15 فقره پرونده تغییر کاربری غیرمجاز به مساحت 4 هزار و 500 مترمربع ارزیابی و قیمت گذاری شد.

 

وی تصریح کرد: این کمیسیون با هدف بررسی دقیق و بازنگری پیرامون نحوه ارزیابی و قیمت گذاری اراضی و واقعی کردن قیمت ها و رعایت حقوق متقابل مردم و دولت و جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال برگزار می شود.

دیگر خبرها

  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • ۵۷ مورد دیوارکشی و قطعه‌بندی در البرز قلع و قمع شد
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • تضمین امنیت سرمایه گذاری و غذایی از اثرات بارز رفع تداخلات است
  • تخریب دو ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی نهاوند
  • قیمت گذاری 15 پرونده امور زمین در عباس آباد
  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • برداشت کلزا در بهبهان