Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌ گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، غلامعلی حدادعادل ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز حکیم نظامی گنجوی و آیین اختتامیه هنرواره ملی خوش‌نویسی «ایران دل» که در مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار شد، با بیان این‌که حال حاضر دشمنان، فرهنگ ایران اسلامی را نشانه گرفته‌اند اظهار کرد: دشمنان ایرانی اسلامی، از طریق جنگ نرم برای از بین بردن و خدشه‌دار کردن فرهنگ ایران اسلامی تلاش می‌کنند که در این راستا باید در انتقال فرهنگ، هنر و تمدن کشورمان به نسل امروزی، جدی باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این‌که رمز پیروزی انقلاب مقدس اسلامی هم‌سویی دیانت و سیاست بود، افزود: رمز پیروزی امام خمینی‌(ره) برداشتن فاصله بین دیانت و سیاست بود و حال حاضر تمامی دشمنان انقلاب اسلامی درصدد جدایی دیانت از سیاست هستند.

نظامی یکی از ۵ شاعر درجه یک تاریخ ادبیات فارسی است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مقام حکیم نظامی گنجوی و ضرورت شناساندن این شاعر به نسل امروز اشاره و تصریح کرد: نظامی گنجوی یکی از ۵ شاعر درجه یک تاریخ ادبیات فارسی است و ۲۰ هزار بیت خوش‌آهنگ از وی در ادب فارسی به یادگار مانده است. 

حدادعادل ادامه داد: آثار نظامی گنجوی نه تنها در ایران بلکه در جهان یکی از ذخایر هنری است و هم‌اکنون در کتابخانه‌های کشورهای مختلف نگهداری می‌شود؛ در روزهای اخیر در هند یک نسخه از کتاب خمسه نظامی گنجوی بازآفرینی و رونمایی شد.

شناساندن نظامی گنجوی به نسل جدید وظیفه‌ای ملی است

وی بیان کرد: در اشعار نظامی اعتقاد به خدا و توحید به زیبایی بیان شده و در واقع شعر وی ابزاری برای بیان حکمت بوده است و به همین علت این شاعر به حکیم معروف شده و شناساندن نظامی گنجوی به نسل امروز نیز یک وظیفه ملی است.

حدادعادل گفت: توسط گروه پژوهش‌های زبانی و ادبی، دایره‌المعارفی به‌نام دانشنامه زبان و ادب فارسی تالیف شده است که در این دانشنامه مقالاتی در مورد نظامی گنجوی هم نگاشته شده و امسال به‌مناسبت یاد روز نظامی گنجوی، کتابی برگرفته از این دانشنامه در خصوص زندگی و آثار این شاعر چاپ و امروز رونمایی شد.

برای حفظ فرهنگ خود باید از نظامی گنجوی بهره بگیریم

وی شعر را در تاریخ ایران یک رسانه دانست و افزود: فاصله گرفتن از ادبیات کهن به معنای دوری از فرهنگ ایران اسلامی است که برای حفظ فرهنگ خود باید از سرمایه‌های فرهنگی هم‌چون نظامی گنجوی بهره بگیریم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه هر ۵ اثر نظامی گنجوی در طول تاریخ الهام‌بخش شاعران دیگر بوده است، اظهار کرد: این‌چنین گنجینه‌ای متعلق به ملت ایران است که باید قدر آن را بدانیم و شایعه‌‌ای که در خصوص ایرانی نبودن نظامی گنجوی به گوش می‌رسد، بسیار تعجب‌آور است و اهل خرد می‌دانند که انکار حقایق، اعتباری برای کسی نمی‌آورد‌.

انتهای پیام/3463/

منبع: فارس

کلیدواژه: غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نظامی گنجوی فرهنگ ایران اسلامی فرهنگ ایران اسلامی نظامی گنجوی ادب فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۹۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد مهدی قاسمی مدیر شبکه آموزش سیما و علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود با هم دیدار و گفتگو کردند.

در این نشست به جایگاه ویژه میراث پرشکوه شعر فارسی که گنجینه بی نظیر معرفت واخلاق و زیبایی و معنویت است، جایگاه شایسته شعر در بخش‌های گوناگون، موسیقی ملی و آیینی و انقلابی در برابر ابتذال اشاره و در جهت تولید و ارتقاء آثار مرتبط و همکاری گسترده‌تر فی مابین بحث و گفتگو شد.

در ادامه قاسمی گفت: با عنایت به اهمیت زبان و ادبیات فارسی و ضرورت سیاست گذاری و برنامه ریزی در این خصوص و با توجه به اهداف، ماموریت‌ها و اولویت‌ها، شبکه آموزش سیما آمادگی دارد تا در خصوص ادبیات فارسی، شعر و موسیقی اصیل ایرانی هر گونه همکاری لازم با دفتر شعر و موسیقی و سرود و دیگر مجموعه‌ها و نهاد‌ها را به عمل آورد.

همچنین گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی، بهره گیری از ظرفیت اقوام و موسیقی فولکلور و محلی، آواز، تصنیف و مناجات خوانی، ارتباط و تعامل با شبکه نوای موسیقی و شعر اداره کل، پایش و تولید برنامه‌های جدید، تخصصی و فاخر در این حوزه‌ها و آموزش صحیح و تخصصی شاعری، نویسندگی و برنامه ریزی برای تولید مشترک برنامه «شیر و شکر» از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و گفتگو و در دستور کار طرفین قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دشمنان آگاهانه برای تجزیه ایران می‌جنگند
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی؛ نشانه تحریم‌ناپذیری ایران
  • اتاق فکر دشمنان چگونه در برابر جمهوری اسلامی شکست خورد؟
  • ضرورت پاسداشت زبان فارسی در انتخاب نام واحد‌های صنفی
  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است
  • عملیات وعده صادق نماد صلابت هر ایرانی
  • حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور