Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مراسم رونمایی از این کتاب هفت‌جلدی که حاصل گفت‌وگوی داود کیانیان با پروانه باغچه‌بان، رضا بابک، بهرام شاه‌محمدلو، قطب‌الدین صادقی، عبدالرضا فیاضی و منصور خلج است و با حمایت موسسه هنرمندان پیشکسوت، بنیاد نمایش کودک و همکاری نشر ثالث به چاپ رسیده،  با اجرای احسان حاجی‌پور، دبیر انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران، برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنر قابل تحریم نیست

سیدعباس عظیمی، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، در این مراسم با گنجینه خواندن این موسسه گفت: اگر روزی نفت یا منابع کشور تمام شود، این هنرمندان پیشکسوت هستند که با توانایی هنری خود که تمام‌شدنی و قابل تحریم نیست، برای کشور درآمد کسب می‌کنند.

او افزود: در دوره جدید مسئولیت خود از اعضا خواهش می‌کنم که مرا یاری کنند تا متفاوت با گذشته پیش برویم. در تلاش هستیم تا قدم‌هایی را در جهت انتقال تجارب پیشکسوتان به نسل‌های آینده برداریم و چاپ و انتشار همین مجموعه کتاب نیز یکی از همین قدم‌هاست. البته در حال حاضر از لحاظ بودجه دچار مشکل هستیم اما با کمک شما هنرمندان مثل گذشته کفش‌های آهنین به پا می‌کنیم و برای حل این مشکل قدم برمی‌داریم.

کاش زودتر به فکر تهیه تاریخ شفاهی می‌افتادیم

در ادامه داود کیانیان، مولف کتاب، گفت: وقتی ما با تاریخ گذشته خود بیگانه هستیم انتظار داشتن از هنرمندان تئاتر کودک که از تاریخ تئاتر خود آگاهی داشته باشند، انتظار بی‌جایی است. وقتی ما با تاریخ خود بیگانه هستیم و آن را نمی‌دانیم تکرار اشتباهات گذشته طبیعی به نظر می‌رسد. ما نه تنها تاریخ کتبی و مدون تئاتر کودک را نداریم، حتی تاریخ شفاهی هم در این زمینه نداریم. در حالی که تاریخ‌سازان هنر تئاتر کودک ما خوشبختانه هنور در قید حیات و گنجینه‌ای از تجربیات هستند. کاش زودتر از این‌ها به فکر تهیه این تاریخ شفاهی می‌افتادیم، زمانی که هنوز زنده‌یاد جبار باغچه‌بان در قید حیات بود، زمانی که می‌شد با بیژن مفید نفس به نفس صحبت کرد، زمانی که می‌شد با اردشیر کشاورز، کامبیز صمیمی مفخم و جواد ذوالفقاری مصاحبه کرد.

کیانیان در ادامه سخنانش اضافه کرد: این مهم نخست با همت اعضای بنیاد نمایش کودک که همگی از فعالان عرصه تئاتر کودک هستند کلید خورد. با این‌ که این اعضا تمام توان خود را در این راه گذاشتند، اما بدون پشتیبانی مالی نمی‌شد گامی به جلو برداشت. انتشار کتاب‌  نیاز به بودجه ویژه‌ای داشت که بنیاد آن را نداشت و ما به نهادهایی که به طوری با این کتاب ارتباط داشتند، پیشنهاد چاپ دادیم، در این میان تنها موسسه هنرمندان پیشکسوت پا پیش گذاشت و جناب حسینی‌پور، مدیرعامل وقت موسسه هنرمندان پیشکسوت، با یک قرارداد سه‌جانبه با حضور نشر ثالث این همکاری را آغاز کرد.

به دلیل مشکلات اقتصادی بازی کردم

بهرام شاه‌محمدلو، ضمن خسته نباشید به بنیاد نمایش کودک و موسسه هنرمندان پیشکسوت گفت: من دلم می‌خواست می‌توانستم از سالی که کار کودک را آغاز کردم، این عرصه را به طور مداوم ادامه دهم اما متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی و کسب تجربیات دیگر مجبور به بازیگری، کارگردانی و غیره شدم. اما اگر متمرکز روی کار کودک بودیم نتایج به‌دست‌آمده به مراتب اصیل‌تر، عمیق‌تر و درست‌تر بود.

سال خوبی را گذراندم

رضا فیاضی، بازیگر و از دیگر فعالان حوزه کتاب ،در مورد این مجموعه کتاب گفت: در گفت‌وگو با آقای کیانیان آنقدر صحبت کردم که خود فراموش می‌کردم چه چیزی را گفته‌ام، منظورم این است که انتشار یک همچین مجموعه کتابی کار بسیار دشواری است. احساس می‌کنم امسال با همه مشکلات سال خوبی را گذراندم، این فرصت عجیب برای من پیش آمد که چند روز پیش آئین رونمایی دو کتاب صوتی من بود، چهارشنبه رونمایی فیلم مستند زندگی من بود و امروز هم که در موسسه هنرمندان پیشکسوت رونمایی از این مجموعه کتاب.

هیچ ملتی بدون روایت وجود ندارد

قطب‌الدین صادقی هم در این مراسم گفت: هرکس و در هرجا گامی برای فرهنگ کشور بردارد، دستش را می‌بوسم. درود می‌فرستم به آقایان کیانیان و خلج و جناب آقای عظیمی که بانی این کار شدند. من بخشی از عمرم را در بخش پژوهش دانشگاهی گذرانده‌ام، می‌دانم که یکی از وظایف هر نسلی آوردن اندکی نظم در گذشته آشفته است. گذشته تکه‌تکه و پراکنده است. ما معمولا سعی می‌کنیم مثل کوزه شکسته این تکه‌ها را جمع کنیم و آنچه را گم شده است به یاری تئوری و بعد تخیل اصلاح کنیم که کار بسیار دشواری است. اکنون که همه کسانی که در این عرصه استخوانی خرد کرده‌اند، حضور دارند و می‌توانیم صدا و روایت خودشان را بشنویم کار بسیار آسان‌تر است. من این مجموعه کتاب را که یک تاریخ مشترک با این اقدام ابتکاری مثل یک منشور و از زوایای گوناگون و همچنین از زبان افراد فعال این عرصه روایت کرده‌اند، یک عمل دراماتیک می‌دانم. این سرنوشت فرهنگی فقط از نگاه یک یا دو نفر روایت نشده است، بلکه از نگاه اکثر فعالین این حوزه کار شده است.

 او گفت: نکته مهم‌تر این است که ملت‌ها را روایت‌ها می‌سازند و هیچ ملتی بدون روایت وجود ندارد. حافظه تاریخی و حافظه عاطفی ما از روایت تشکیل شده است. ما اگر از خودمان روایت نکنیم کسان دیگری روایت می‌کنند که سخن و پیام ما در آن نیست و به نفع خودشان روایت می‌کنند. حالا که به بیان رسیده‌ایم و نهادهای آموزشی و پژوهشی و همچنین نهادهای تولید فرهنگ داریم، باید به این روایت احترام بگذاریم. اگر هنوز این ملت وجود دارد دلیلش این است که راویانی مثل فردوسی، سهروردی، حافظ، مولانا، سعدی و ...داریم. ما به اعتبار این روایت‌هاست که همچنان دور هم هستیم و هم را درک می‌کنیم و یک تصور واحد از جهان داریم و همین‌طور یک تصویر منسجم از خود به جهان داده‌ایم.

اجازه دهید تئاتر را به مدارس بیاوریم

رضا بابک نیز با بزرگ‌ خواندن این کار گفت: هرچقدر  برای کودکان، کار فرهنگی انجام بدهیم، باز کم است. هر جامعه‌ای اگر بخواهد اصلاح شود اول باید از کودکان آغاز کند. ما باید آینده‌نگر باشیم، بارها به آموزش و پروش پیشنهاد دادیم که اجازه دهند تئاتر را به مدارس ببریم و از طریق فیلم، تئاتر، شعر و موسیقی به بچه‌ها آموزش دهیم تا آینده‌ای روشن داشته باشیم.

 در پایان با حضور احترام برومند، داود کیانیان، رضا بابک، منصور خلج،  بهرام شاه‌محمدلو، عبدالرضا فیاضی، قطب‌الدین صادقی و سیدعباس عظیمی از مجموعه کتاب «تاریخ شفاهی یکصد سال تئاتر کودک و نوجوان» در ایران رونمایی شد.

کد خبر 663558 برچسب‌ها تاریخ - اسناد نمایش کودکان تئاتر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تاریخ اسناد نمایش کودکان تئاتر موسسه هنرمندان پیشکسوت مجموعه کتاب تاریخ شفاهی نمایش کودک تئاتر کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۰۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کفتارهای سیاسی بر سر جنازه یک دختر نوجوان | بی‌اخلاقی رسانه‌های بیگانه درباره نیکا شاکرمی

به گزارش همشهری آنلاین، پس از انتشار گزارش پُر ابهام و سؤال بی‌بی‌سی درباره مرگ نیکا شاکرمی، شاهد آن هستیم که عده‌ای از مخالفان جمهوری اسلامی که متأسفانه بعضی از آنان از منتسبین به این دختر نوجوان هستند، فرصت را غنیمت دیدند تا بار دیگر با بی‌اخلاقی‌های خود نفرت‌پراکنی‌های شخصی و سیاسی‌شان را در فضای مجازی عملی سازند و دست به افشاگری درباره یکدیگر بزنند. درباره برآمدن موضوع نیکا شاکرمی و برخی بی‌اخلاقی‌ها که رسانه‌های بیگانه یا نیروهای ضدجمهوری اسلامی در این بین مرتکب می‌شوند، با داوود طالقانی تحلیلگر رسانه و علوم اجتماعی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

سرگیجه رسانه‌ای در قبال نیکا شاکرمی

طالقانی در ابتدا گفت: در قبال موضوع نیکا شاکرمی ما با دو گونه برخورد و مواجهه، روبه‌رو هستیم. در مواجهه اول کسانی قرار دارند که روایت رسمی جمهوری اسلامی را پذیرفتند و از این منظر گزارشات مربوط به موضوع به فوت نیکا شاکرمی را از تریبون‌های رسمی نظام می‌پذیرند و موضع مشخص و معینی در این زمینه دارند.

وی افزود: اما از آن سو ما با یک نگرش مشوّش روبه‌رو هستیم. اساساً ما در فضای پساحقیقت حضور داریم که در آن این قدرت‌های سیاسی و سوگیری‌های مربوط به جدل‌های رسانه‌ای است که روایت از یک موضوع را در دست می‌گیرند. اگر قرار باشد، روایت رسانه جمهوری اسلامی را به خاطر اینکه وابسته به دولت ایران است یا رویکردی ایدئولوژیک دارد، کنار بگذاریم، به تبع این موضوع، ملزم هستیم که روایت رسانه وابسته به وزارت امور خارجه بریتانیا و رسانه‌های تغذیه شده از پول رژیم صهیونیستی را هم به همین دلیل کنار بگذاریم و نپذیریم؛ چراکه آنان هم وابسته بوده و به نوعی تریبون یک نگرش خاص محسوب می‌شوند. چه دلیل موجهی وجود دارد در چنین فضایی که هر دو روایت و رسانه، دارای سوگیری و ایدئولوژی مشخص هستند ما روایت یکی را پذیرفته و روایت آن دیگری را کنار بگذاریم؟

کفتارهای سیاسی بر سر جنازه یک دختر نوجوان

این تحلیلگر رسانه‌ای ادامه داد: مضاف بر آنچه گفته شد، اخیرا با توجه به گزارش بی‌بی‌سی بار دیگر موضوع نیکا شاکرمی و حتی بیان موضوعات خصوصی این دختر نقل مطبوعات و رسانه‌های بیگانه خارج از کشور و رسانه‌های غیر رسمی در فضای مجازی شده است. اینکه برخی از گروه‌های سیاسی برای پیگیری اهداف خود دست به افشا و انتشار مسائل خصوصی این دختر می‌زنند کاری غیر اخلاقی است. حتی گاهی این بی‌اخلاقی‌ها از سوی خویشان او صورت می‌گیرد. طبیعی می‌نماید که هر کس در خصوصی‌ترین زوایای زندگی‌اش با خانواده و خویشان خود دارای چالش‌هایی باشد؛ حال وقتی عده‌ای از این فرصت برای پیاده‌سازی عقده‌های سیاسی و پیگیری‌ نزاع‌های سیاسی استفاده کنند، کفتارهای سیاسی به حساب می‌آیند که از نام و تصویر این دختر می‌خواهند استفاده کنند.

دفاع جمهوری اسلامی از حقوق نیکا شاکرمی

طالقانی گفت: بیان این مسائل شخصی باید طبق قانون مورد برخورد قرار گیرد، کما اینکه جمهوری اسلامی تا به اینجای کار از حقوق این دختر دفاع کرده و برخی روزنامه‌نگاران که اطلاعات کذب را در این باره افشا کرده بودند را بازخواست کرد. البته لازم است این برخورد در موضوعات ولو درست نیز صورت پذیرد، چرا که مربوط به حوزه شخصی این دختر است.

کد خبر 849473 برچسب‌ها خبر ویژه رسانه‌ خارجی رسانه - سواد رسانه‌ای

دیگر خبرها

  • نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد
  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • رمان «تو خواب میکائیل هستی» رونمایی می‌شود
  • با ۱۴ اثر جدید به نمایشگاه کتاب می‌آییم/ غرفه انتشارات را هرروز به یکی از شهدا اختصاص دادیم
  • رمان «تو خواب میکاییل هستی» رونمایی می‌شود
  • کفتارهای سیاسی بر سر جنازه یک دختر نوجوان | بی‌اخلاقی رسانه‌های بیگانه درباره نیکا شاکرمی
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • بازیگر اخراجی‌ها کارگردان شد
  • اسوههای زندگی را با این کتاب بشناسیم
  • همدان خاستگاه شاعران حوزه کودک و نوجوان است