Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به افزایش حجم تجارت الکترونیکی، راه‌اندازی سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کار‌های اینترنتی و داوری جمعی بر خط (CODR) ضرورتی بود که باید اتفاق می‌افتاد. خبرگزاری میزان - مراسم رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کار‌های اینترنتی و داوری جمعی بر خط (CODR) صبح روز شنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ با حضور سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری، اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، عباس تابش مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و علی رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  در آغاز مراسم رونمایی از سامانه (CODR) علی رهبری در خصوص موقعیت پروژه، گفت: فعالیت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در سه دسته تقسیم شده است که شامل دولت الکترونیکی (سامانه جامع تجارت، سامانه تدارکات الکترونیکی دولت و سامانه قیمت، شکایت، بازرسی، مجوز پیش فروش خودرو و ...) تجارت الکترونیک (سیاست‌گذاری و تنظیم مقررات، توسعه زیرساخت‌ها، توسعه کابردها) گواهی الکترونیکی که برای تجارت و دولت الکترونیکی لازم است و رشد خوبی را در گواهی الکترونیکی داشته‌ایم.

وی افزود: این سامانه یکی از پروژه‌هایی است که باعث می‌شود اعتماد مصرف‌کنندگان به فضای کسب و کار‌های اینترنتی بیشتر می‌شود.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان کرد:  قصد داریم شرایطی مهیا کنیم که رسیدگی به شکایات از طریق این سامانه، بین ۳ تا ۲۱ روز انجام شود.

امین حسین رحیمی وزیر دادگستری در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کار‌های اینترنتی و داوری جمعی بر خط (CODR)، گفت: یکی از مشکلاتی که مردم در خرید‌های اینترنتی با آن مواجه هستند اختلافی هست که بین خریدار و فروشنده ممکن است به وجود بیاید.   وی افزود: زمانی که اختلافی بین خریدار و فروشنده به وجود می‌آید رویه معمول این است که برای حل اختلاف شکایت صورت می‌گیرد، ولی این روند زما‌نبر و هزینه‌بر است.

وزیر دادگستری بیان کرد: سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کار‌های اینترنتی و داوری جمعی بر خط (CODR) که امروز رونمایی می‌شود زمان و هزینه را کاهش می‌دهد و باعث اعتماد مردم به کسب وکار‌های اینترنتی می‌شود.

رحیمی اظهار کرد: به دلیل اینکه شکایت در سامانه از طریق داوری حل و فصل می‌شود رضایتمندی نیز به وجود می‌آورد، زیرا داور‌ها در کار خود متخصص هستند و ضمن اینکه تمامی فرایند از طریق فضای مجازی اتفاق می‌افتد.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که رای صادر می‌شود اگر رای به ضرر کسب وکار مجازی باشد و کسب و کار رای را اجرا نکند ضمانت اجرا این است که خریدار می‌تواند از طریق مبادی قضایی رای را اجرا کند و یا اینکه ضمانت اجرای مهم‌تری پیش‌بینی شده ات که مجوز فروش کسب و کار توسط وزارت صمت ابطال می‌شود.

وزیر دادگستری عنوان کرد: با راه‌اندازی این سامانه خرید و فروش مجازی توسعه پیدا می‌کند و خرید برای مردم نیز اطمینان‌آور‌تر می‌شود در نهایت اگر اختلافی بین خریدار و فروشنده پیش بیاید این اختلاف با هزینه کمتر و مدت زمان کمتری حل و فصل و موجب احقاق حقوق می‌شود.

در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کار‌های اینترنتی و داوری جمعی بر خط (CODR) اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، گفت: اهمیت سامانه‌های هوشمند در درجه اول این است که به ارتقای رضایتمندی مردم کمک می‌کند.

وی افزود: در درجه اول برای قوه قضاییه اجرای عدالت و دسترسی آسان تمامی مردم به سامانه‌ها برای استفاده از حقوق مُسلم خود در دستور کار قرار گرفته و در سال‌های اخیر کار‌های بزرگی در دستگاه قضایی در سند تحول اتفاق افتاده است که مهم‌ترین آن هوشمند کردن رسیدگی‌هاست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم بیان کرد: اگر بخواهیم بحث قضازدایی که یکی از دغدغه‌های مهم قوه قضاییه بوده را به درستی دنبال کنیم باید بحث‌هایی که می‌شود از سیستم قضایی خارج کرد را به صورت قضازدایی دنبال کنیم تا فرایند رسیدگی را کاهش و رضایتمندی را افزایش دهیم و این امر در دستور کار قرار گرفته است؛ بنابراین این امر تکلیف قانونی ما است که در برنامه ششم توسعه دیده شده است.

جهانگیر اظهار کرد: بنابراین استفاده از این سامانه‌ها به احقاق حقوق مردم، ارتقای رضایتمندی مردم، رسیدگی آسان و سریع کمک می‌کند همچنین از ورود پرونده‌های جزئی و کم اهمیت به دستگاه قضایی جلوگیری می‌کند و فضا را برای رسیدگی دستگاه قضا به پرونده‌های مهم که دغدغه مردم بوده و امنیت مردم را به مخاطره می‌اندازد باز می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس قواعد داوری که بر اساس رضایت طرفین شکل می‌گیرد تلاش ما در نظام اسلامی باید این باشد که کار‌ها را تا جایی که ممکن است به مردم واگذاری کنیم لذا سپردن کار به مردم برای حل امورات تأثیرات بیشتری دارد. بحث داوری از این منظر خیلی مهم است، زیرا به پرونده‌های زیادی رسیدگی شده و رای صادر شده، ولی به دلیل اینکه رای مورد رضایت یکی از طرفین و هر دو طرف نبوده بار‌ها شاهد تجدیدنظر و تقاضا برای اعاده دادرسی و سایر راه‌ها برای نقض رای وجود داشته بنابراین برای افزایش رضایتمندی مردم باید کمک کنیم مردم مشکلات خود را حل کنند تا دستگاه‌های دولتی و قضایی به امورات مهم سریع بپردازند.   سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب‌وکار‌های اینترنتی و داوری جمعی برخط (CODR)، گفت: راه‌اندازی سامانه CODR کار جمعی و مشترک وزارت صمت، وزارت دادگستری، قوه‌قضاییه، معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری و اتاق بازرگانی  است.   وی افزود: با توجه به افزایش حجم تجارت الکترونیکی، راه‌اندازی این سامانه ضرورتی بود که باید اتفاق می‌افتاد.
وزیر صمت درخصوص ۴ویژگی مهم این سامانه گفت: خریدار با یک کلیک روی اینماد در درون سایتی که خریداری می‌کند می‌تواند نسبت به ارسال شکایت و پیگیری شکایت خود اقدام کند.

فاطمی امین اظهار کرد: جمع سپاری از دیگر ویژگی‌های این سامانه است که به صورت برخط بدون هیچ‌گونه هزینه تشکیلاتی و ساماندهی از طریق خود مردم انجام می‌شود.

وی ویژگی الزامات اجرای احکام را از دیگر مزایای این سامانه دانست و عنوان کرد: زمانی که داوران رأی به تخلف یک کسب‌وکار‌های اینترنتی بدهند، رأی مورد نظر در مدت زمان کوتاهی اعمال می‌شود.

فاطمی‌امین ویژگی آخر را رتبه‌بندی کسب‌وکار‌ها دانست و بیان کرد: به موضوع رتبه‌بندی اهمیت می‌دهیم و برنامه ویژه‌ای در این حوزه داریم. رتبه بندی در واقع آبروی یک کسب‌وکار محسوب می‌شود، زیرا برمبنای رتبه‌ای که فروشگاه و کسب و کار کسب می‌کند ارزیابی صورت می‌گیرد.

وزیر صمت اظهار کرد: این سامانه هوشمند، بازدارندگی جهت پیشگیری از تخلفات احتمالی ایجاد می‌کند تا کسب و کار‌ها بهتر و روان‌تر با مصرف کنندگان تعامل کنند.  

حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سامانه سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کار‌های اینترنتی و داوری جمعی بر خط (CODR) نوآوری در موضوع حل اختلاف برخط، رسیدگی و داوری است.

وی افزود: یکی از اولین کارهایی که برای حل اختلاف بر خط و داوری هوشمند انجام می‌شود، قابلیت تعمیم و توسعه به سایر بخش ها است بنابراین از این منظر نیز قابل تقدیر است.

بیشتر بخوانید: وزیر صمت: عضویت ارمنستان در اوراسیا فرصتی برای تجارت با این کشور است   برچسب ها: اخبار اقتصادی وزیر صمت رونمایی از سامانه کسب وکار اینترنتی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی وزیر صمت رونمایی از سامانه کسب وکار اینترنتی تجارت الکترونیکی وزیر دادگستری کسب وکار ها راه اندازی قوه قضاییه فاطمی امین وزیر صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۰۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برات الکترونیک زنجیره تامین مالی رونمایی شد

امروز با حضور وزیر اقتصاد از برات الکترونیکی زنجیره تامین رونمایی شد که این برات قابلیت توسعه زیرساخت سفته و برات الکترونیکی، امکان تامین مالی بنگاهها، گردش اعتبار به جای وجه نقد، اعتبارسنجی اهلیت و توان بنگاه‌ها، مبارزه با پولشویی و ارتقای شفافیت مبادلات بانکی را دارد.

به گزارش ایسنا، صبح امروز با حضور سیداحسان خاندوزی ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی، آیین رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تامین (سپامی) برگزار شد.

سامانه مدیریت یکپارچه سفته و برات الکترونیکی بر اساس بند (ج) ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور و سایر قوانین و مقررات موضوعه ایجاد شد.

ضرورت تامین مالی بنگاههای فعال شبکه زنجیره تامین مالی، رفع موانع موجود در مدیریت جریان نقدینگی و سرمایه در گردش در زنجیره تامین مالی و لزوم نوآوری و تعریف ابزارهای جدید و مطمئن برای بهره گیری در زنجیره تامین مالی از کارکردهای کلیدی برات الکترونیکی است.

توسعه زیرساخت سفته و برات الکترونیکی وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ خزانه داری کل کشور و طراحی و پیاده سازی برات الکترونیکی ویژه زنجیره تامین مالی پیاده سازی از کارکردهای این ابزار است.

از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در این زمینه می توان به طراحی تمام فرآیندهای برات الکترونیکی ویژه زنجیره تامین از مرحله صدور، قبول ظهرنویسی، انتقال، تسویه کامل، تدریجی و تنزیل اشاره کرد.

برات الکترونیکی از قابلیتهایی همچون زنجیره تامین با قابلیت توسعه زیرساخت سفته و برات الکترونیکی، امکان تامین مالی بنگاهها، گردش اعتبار به جای وجه نقد، اعتبارسنجی اهلیت و توان بنگاهها، مبارزه با پولشویی و ارتقای شفافیت مبادلات بانکی برخوردار است.

برات الکترونیکی ویژه زنجیره تامین به صورت کاملا الکترونیکی و برخط و با امضای دیجیتال تمام ذی نفعان صادر می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تاکید استاندار بر ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان
  • ضرورت پاسخگویی به مطالبات و دغدغه مردم خراسان جنوبی
  • ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای
  • جریمه تاوان ثبت نکردن موادبهداشتی فروشگاه مواد غذایی در کرمانشاه
  • اولین اثر آذرنگاری ایران رونمایی شد
  • برات الکترونیکی رونمایی شد | جزئیات و اعلام آمادگی دو بانک برای استفاده از برات الکترونیکی
  • رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی با حضور وزیر اقتصاد
  • رونمایی از برات الکترونیک زنجیره تامین مالی
  • ریسک سرمایه گذاری از طریق برات الکترونیکی صفر است
  • برات الکترونیک زنجیره تامین مالی رونمایی شد