Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@09:14:34 GMT

بوگوتا؛ نخستین شهر بدون زباله جهان

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۷۰۵۲۷

بوگوتا؛ نخستین شهر بدون زباله جهان

بوگوتا، پایتخت کلمبیا، عنوان برترین شهر بدون زباله جهان را به خود اختصاص داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهر بوگوتا به دلیل تلاش‌های خود برای کاهش ضایعات در رتبه اول شهر بدون زباله قرار گرفت. وب سایت جمع‌آوری کمک‌های خیریه، Savoo تجزیه و تحلیل خود را بر اساس معیارهای متعددی مانند تعداد فروشگاه‌های زباله صفر و بازارهای خیابانی مخصوص فروش اشیا ارزان قیمت و دست دوم (flea markets)، نرخ بازیافت و مقررات استفاده از کیسه‌های پلاستیکی انجام داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این مطالعه، بوگوتا، پایتخت کلمبیا، عنوان برترین شهر بدون زباله جهان را به خود اختصاص داد. شهرهای بانکوک و رم، پایتخت کشورهای تایلند و ایتالیا در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار گرفتند.

کمترین میزان تولید ضایعات غذایی خانگی در کلمبیا

بر اساس اطلاعات موتور جستجوگر گوگل، بوگوتا که در مرکز کشور کلمبیا واقع شده است، دارای ۱۷۶ بازار خیابانی مخصوص فروش اشیا ارزان قیمت و دست دوم است. با ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی از سال ۲۰۱۷، این شهر کلمبیا با تولید ۲۴۱۴ میلیون تن زباله در سال، به یکی از کشورهایی با تولید کمترین میزان زباله‌های پلاستیکی تبدیل شد.

این کشور با تولید سالانه تنها ۷۰ کیلوگرم ضایعات غذایی خانگی، کمترین میزان تولید این نوع زباله‌ها را به خود اختصاص داد. شهر بانکوک دارای ۱۹۲ بازار خیابانی مخصوص فروش اشیا ارزان قیمت است و تایلند ۱۹ درصد زباله‌های شهری خود را بازیافت می‌کند. این کشور استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را در سال ۲۰۲۱ ممنوع کرد.

اسکوپیه شهر زباله صفر جهان

سایت جمع‌آوری کمک‌های خیریه Savoo تعیین کرده است که کدام شهرها برای حرکت به سمت زباله صفر، بدترین و کدامیک بهترین رتبه را دارند. بر این اساس شهر اسکوپیه در مقدونیه شمالی در رتبه اول این فهرست قرار دارد. اسکوپیه که به سمت زباله صفر حرکت می‌کند، تنها هشت بازار خیابانی مخصوص فروش اشیا ارزان قیمت دارد و نرخ بازیافت آن کمتر از یک درصد (۰.۲ درصد) است.

۵ کشور برتر برای بازیافت زباله‌های خانگی

پنج کشور برتر برای بازیافت زباله‌های خانگی شامل سنگاپور (۶۱ درصد نرخ بازیافت)،کره جنوبی (۵۸ درصد)،ایسلند (۵۶ درصد)، اسلوونی (۵۲ درصد) و آلمان (۴۸ درصد) می‌شود.

خرید بدون پلاستیک

همچنین سایت Savoo میانگین هزینه سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های ضایعات صفر را تجزیه و تحلیل کرد. نتیجه بررسی‌ها نشان داد که به طور متوسط، خرید خواربار از یک فروشگاه زباله صفر، ۲۱۲ درصد بیشتر از خرید فروشی از سوپرمارکت هزینه دارد.

اد فلمینگ، مدیر عامل Savoo گفت: "تحقیقات ما نشان می‌دهد که جهان، تلاش آگاهانه‌ای برای کاهش تولید و مصرف می‌کند. بوگوتا با تعداد زیاد بازارهای خیابانی و حجم کم زباله‌های پلاستیکی، در حال تبدیل شدن به شهر بدون پلاستیک است و برای این‌که سایر کشورها از این روند پیروی کنند، تنها مسئله زمان مطرح است."

اگرچه انتخاب سبک زندگی بدون زباله در ابتدا می‌تواند دلهره‌آور و پرهزینه به نظر برسد، تلاش آگاهانه‌ای که هنگام خرید انجام می‌دهید، نه تنها باعث کاهش ضایعات می‌شود، بلکه صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها را به همراه دارد.

کد خبر 561134

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهای جهان کلانشهرهای جهان کشورهای جهان زباله های شهری زباله بازیافت زباله توليد زباله مدیریت زباله جمع آوری زباله زباله های پلاستیکی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شهر بدون زباله زباله صفر زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۰۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

استاندار مازندران با تاکید بر برخی اختلافات در روند تکمیلی طرح نیروگاه زباله سوز ساری گفت: موانع پیش روی تکمیل نیروگاه زباله سوز رفع می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، بیست و پنجمین نماینده عالی دولت در مازندران در راستای بازدید از ظرفیت‌های مهم استان، نخستین بازدیدش را عصر و شامگاه پنج شنبه 6 اردیبهشت، از زباله‌سوز ساری در شهرک شهید مصطفی خمینی و نیروگاه نکا آغاز کرد.

یوسف نوری در حاشیه این بازدید از اختلافات جزئی بین کارفرما و پیمانکار خبر داد و گفت که دستور دادیم این شرایط در اسرع وقت حل شود.

وی همچنین گفت: درصد کمی از تجهیزات باقی مانده که از چین در راه ایران است، به زودی به مقصد رسیده و نصب می‌شود.

استاندار مازندران همچنین اعلام کرد: بخش‌های اجرایی از جمله محوطه و راه دسترسی و برخی دیگر از زیرساخت‌ها از سوی بسیج سازندگی دنبال می‌شود.

پیشرفت 97 درصدی پروژه در بخش ابنیه

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران نیز در همین ارتباط گفت: پروژه زباله‎سوز ساری با همکاری شرکت  T.T.S، شهرداری ساری و بسیج سازندگی در حال ساخت است و تاکنون در بخش ابنیه از حدود 42 درصد پیش از دولت سیزدهم به 97 درصد پیشرفت رسیدیم.

احمد توکلی افزود: در حوزه تجهیزات نیز تا امروز 90 درصد آن تأمین و نصب شده، مابقی که عمدتاً ابزار دقیق و تابلوی برق است نیز به زودی وارد کشور و استان می‌شود.

وی ادامه داد: برای راه دسترسی، آب و برق و خطوط انتقال نیز با همکاری بسیج سازندگی و کارفرمایی شهرداری ساری پیگیری انجام شده است.

سرپرست معاونت عمرانی استاندار مازندران، عدم تأمین مالی پروژه را یکی از دلایل تأخیر در آن اعلام و تصریح کرد: برخی اقلام و تجهیزات به دلیل تحریم با تاخیر زمانی روبه‌رو شد و تلاش این است که در سال 1403 با راه‌اندازی نیروگاه 450 تنی و قابل افزایش تا 600تن، زباله‌ها را ساماندهی کنیم.

توکلی همچنین گفت: درصددیم با راه‌اندازی بحث کمپوست قائمشهر و سایر سایت‌ها مانند نور، بهشهر، و تنکابن بیش از 80 درصد از زباله‌های روزمره را مدیریت کرده و این معضل کهنه را به سامان برسانیم.

تامین 18 میلیون دلار از 30 میلیون دلار

شهردار ساری نیز گفت: اعتبار این طرح 30 میلیون دلار بود که 18 میلیون دلار توسط دولت و شهرداری و 12 میلیون دلار نیز از طریق شرکت طرف قرارداد باید تأمین می‌شد.

محمدحسین قبادی ادامه داد: شهرداری به کمک وزارت کشور و استانداری مازندران 18 میلیون دلار را تأمین کرده است و اکنون پیمانکار باید به تعهداتش عمل کند.

شهردار ساری با اشاره به پیشرفت سریع ابنیه که از 42 درصد به 97 درصد رسیده و به زودی تمام خواهد شد، از حضور مؤثر و پرشتاب سازمان بسیج سازندگی و سپاه کربلا در این پروژه قدردانی کرد.


 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟
  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی
  • نخستین نشست کارگروه مدیریت پسماند استان همدان در سال جدید
  • بریتانیا در یک قدمی شبکه برق بدون کربن
  • #هفته...
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • پویش بزمان زیبا با طبیعت بدون زباله اجرا شد
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • نخستین کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» در سال جدید