Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارس خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم بزرگداشت «حکیم نظامی گنجوی» به همراه تجلیل از نظامی‌پژوهان، با حضور تنی چند از اساتید ادبیات فارسی و صاحب‌نظران در این حیطه، به همت انتشارات جهاد سازندگی و خانه کتاب و ادبیات ایران، صبح امروز در تالار کمال دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راه سعادت را باید از نظامی آموخت

مهدی محبتی، استاد تمام دانشگاه زنجان، طی نطقی که در این مراسم داشت، گفت: امیدوار هستم که جامعه ما به این فهم برسد که تنها راه نجات ما، توجه به مفاخر ایرانی و آثار آنان است و این توجه باید از سر اهمیت و جایگاه مهم میراث ادبی باشد. ما نباید برای نظامی گنجوی به این خاطر همایش و بزرگداشت برگزار کنیم چون مورد تحریف و مصادره از سوی دیگران است بلکه نظامی خود دارای جایگاهی است که اهمیتش ما را به این وا می‌دارد تا نسبت به سهمی که او در ادب پارسی دارد توجه و دقت نظر داشته باشیم. این تفاخر به میراث‌داران ادب فارسی نه از سر شعار و های‌وهوی بلکه از سر توجه و عمق‌نظری باید صورت بگیرد. 

وی افزود: نکته مهم درباره آثار حکیم نظامی گنجوی این است که نظامی خود به ابعاد گوناگون زندگی توجه و دقت نظر داشته است و به ساحات مختلف حیات آدمی پرداخته. نباید در مخزن الاسرار گنجوی که اثری عرفانی و اخلاقی است که محدود شد، بلکه باید به سایر منظومه‌های ادبی او چون خسرو و شیرین که اثری عاشقانه آن‌هم در بالاترین حد خود است سری زد، چرا که عشق و محبت از مهمترین مولفه‌های اندیشه‌ای نظامی گنجوی است. وقتی ما به رستگاری فرهنگی می رسیم که چون نظامی به همه ساحات زندگی نگاه کنیم و به این شکل است که آدمی به تکامل خواهد رسید. 

این استاد ادبیات فارسی ادامه داد: از مسائل مهم در مورد شعر نظامی این است که در بستری و رشد کرد و توانست اوج بگیرد که مسیر حرکتش چندان هموار و مساعد نبود. برعکس شاعرانی که پس از او آمدند، او از شرایط مطلوب و خوبی برخوردار نبود اما با این حال شاهد یم که شعر نظامی شاهکاری است که در چنین وضعیتی توانست به بهترین وجه سیر و تطور داشته باشد. سؤالی که طرح می‌شود این است که چه‌طور شعر او به چنین جایگاهی رسید و پس از آن شاهد افول چنین شاعرانگی‌ای هستیم؟ 

محبتی گفت: عده‌ای به این پرسش  پاسخ‌هایی داده اند، برخی ظهور تجلیات تکرار نا‌پذیری که در او رخ داده است را عامل ان می‌دانند، برخی هم معتقدند که نظامی به خاطر آن تصویرسازی خوب و مادرطرحی که در روایات خود دارد( به طور مثال در شاهکار هفت‌پیکر) توانست به چنین جایگاهی برسد. روش‌شناسی نظامی در ایجاد اثر خود، برجستگی و انحصار خاصی را داراست. درک مفهوم عمیق روایت، اشراف به منابع مختلف، گزینش و توجه به منابع صحیح و تصفیه شده، پرهیز از تقلید و تکرار، سازمان‌بندی و قدرت پیوند مفاهیم از جمله مؤلفه‌های اصلی روش نظامی در طرح خود است. 

شاعری ناسیونالیست

در ادامه این آیین بزرگداشت ابراهیم اقبالی، استادیار دانشگاه تبریز بیان کرد: نظامی خود را مدیون ایران می‌دانست و بسیار بسیار نسبت به ایران و فرهنگ ایرانی تعصب داشت و به نوعی به دنبال ادا کردن دینی بود که ایران به گردنش داشت.

او در شعر معروفی می‌گوید:

همه عالم تن است و ایران دل
نیست گوینده زین قیاس خجل
چون که ایران دل زمین باشد
دل ز تن به بود یقین باشد

او بیان داشت: در آثار نظامی به خوبی عناصر و نشانه‌های وطن‌پرستی و وطن‌دوستی نمایان است. نظامی در این امر مقلد فردوسی است و چنین به نظر می‌رسد که او بسیار از شاهنامه فردوسی متأثر بوده و این اثر همدم او بوده است اما از آنجا که نظامی در زمره شاعران مقلد نیست، و ندای«عاریت کس نپذریفته‌ام» می‌گوید، سعی در نوآوری در این حیطه داشته  و می‌توان چنین گفت که اگر فردوسی احیا کننده زبان فارسی است نظامی زنده‌کننده ادبیات پارسی است و این مسأله کار او را از فردوسی تمایز می‌کند. 

وی افزود: نظامی می‌خواهد فضایل ایرانیان را در قالبی وزین و فخیم به مردم عرضه کند. دوره تاریخی ساسانی برای او از جایگاه مهمی برخوردار است و در اشعار او اثرپذیری‌های گسترده ای را از دوره ساسانیان شاهدیم؛ چراکه در این دوره چه از لحاظ قدرت سیاسی و وسعت جغرافیایی و چه از لحاظ ساختار فرهنگی ایران در شرایط بسیار خوبی قرار داشت. نظامی را نباید به عنوان یک وطن پرست و به عبارتی ناسیونالیست خشک و بی‌اندیشه دانست، بلکه او تصمیمش آن بود که ایران را به عنوان یک آرمانشهر و اتوپیا به جهانیان معرفی کند و بگوید که رسیدن به آرمان شهر مسئله‌ای رؤیایی و دست نیافتنی نیست چرا که ایرانیان توانسته‌اند در برهه‌ای از تاریخ به این مدینه فاضله دست پیدا کنند.

مدعیان تازه‌گویی در سخن

میرجلال‌الدین کزازی استاد ادبیات فارسی نیز در این همایش با مقایسه شعر خاقانی شروانی و نظای گنجوی گفت: دو سخنور قهار ادبیات فارسی که چه از لحاظ مکان زیستن چه از لحاظ انگاره‌های مفهومی و جها‌ن‌بینی در شعر شباهت هایی دارند نظامی گنجوی و خاقانی شروانی هستند. هر دوی آنها چنین بیان می کنند که سخنشان نو و بدیع است، و آنچه که می‌سرودند بی‌پیشینه است. نظامی در ابتدای مخزن‌الاسرار می‌گوید: 

منکه سراینده این نوگلم
‌باغ ترا نغمه‌سرا بلبلم‌‌‌‌
‌‌‌ در ره عشقت نفسی میزنم‌
‌بر سر کویت جرسی میزنم‌‌‌
عاریت کس نپذیرفته‌ام‌‌‌
آنچه دلم گفت بگو گفته‌ام

نظامی در این ابیات ادعای نوسخنی و تازه‌گویی دارد و بر آن انگشت تأکید می‌گذارد. در مقابل خاقانی شروانی هم چنین می‌گفت که اثر ادبی او از تازگی و بکری خاصی برخوردار است. او می‌سروید که:

نیست اقلیم سخن را بهتر از من پادشا‌‌
در جهان ملک سخن راندن مسلم شد مرا‌
مریم بکر معانی را منم روح القدس‌‌
عالم ذکر معالی را منم، فرمان روا

چنین انگاره‌هایی در بخش‌های مختلف اثار این دو شاعر به وفور یافت می‌شود که سخن خود را تازه و بی‌سابقه می‌پندارند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشگاه تهران ادبیات ادبیات فارسی نظامی گنجوی چه از لحاظ نظامی خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۰۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محور اصلی کار بنده توجه به اشتغال و کسب و کار است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، ابوطالب شفقت امروز ۱۳ اردیبهشت در مراسم گرامیداشت روز شورا که در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی لرستان برگزارشد، گفت: برای جمع‌آوری اطلاعات از اقدامات انجام شده و ادامه کار‌های نیمه‌کاره و همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم در توسعه و پیشرفت استان، شورا‌ها بهترین منابع شناخت هستند.

وی شورا‌ها را در خدمت به حوزه‌های شهری و روستایی پیشرو دانست و افزود: باید در استان اصول عدالت رفتاری و ارتباطی در شورا‌ها و ارگان‌های دولتی برقرار شود.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات استان، محور اصلی کار خود را توجه به کسب و کار و اشتغال قرار داده ام تا با ارتقاء سطح درآمد مردم، رفاه اجتماعی را بالا ببریم.

آقای شفقت اظهارداشت: تحقق این امر مستلزم رفتار درست و فراهم کردن زیرساخت‌های عمرانی و اقتصادی است.

وی بر لزوم فراهم‌کردن فضا و بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری تاکید و عنوان کرد: در این مسیر تشکیل اتحادیه‌های اقتصادی از جمله تعاونی‌های روستایی و مشارکت مردم بسیار مهم است.

استاندار لازمه پیشرفت لرستان را اتحاد عمومی و یکپارچگی همه اقشار و آحاد جامعه دانست و گفت: به همه ارگان‌ها به‌ویژه معاونان خود عدالت رفتاری را تذکر می‌دهیم.

گفتنی است، در پایان این همایش از شهرداران و شورا‌های برتر استان تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • محور اصلی کار بنده توجه به اشتغال و کسب و کار است
  • انعکاس مظلومیت کودکان غزه در ادبیات مقاومت
  • نظامی گنجوی شاعر شهیر تفرشی
  • امام (ره) به ایران و ایرانی و اسلام هویت داد
  • تل‌آویو به شکست سامانه‌های آمریکا دربرابر موشک ایرانی اعتراف کرد
  • تفسیر یک ضرب‌المثل در برنامه تلویزیونی | این ضرب‌المثل درباره افراد متظاهر است | ویدئو
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • پهپاد کشاورزی ایرانی مورد توجه بازدیدکنندگان خارجی ایران اکسپو
  • سینما بدون چهره کارگر ایرانی