Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی‌اکبر محرابیان در بازدید از مرکز کنترل و راهبری شبکه توزیع برق تهران بزرگ در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه زمستان سال جاری بعد از چند سال خاموشی پیاپی با تلاش سطوح مختلف خاموشی نداشتیم، اظهار داشت: زمانی که دولت مردمی در پیک تابستان 1400 سر کار آمد با خاموشی گسترده مواجه بودیم که علت اصلی آن هم عدم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های برق و فاصله جدی بین تقاضای مصرف و تولید بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محرابیان با اشاره به اینکه از روزهای ابتدایی تلاش وسیعی برای جبران در دستور کار قرار گرفت که از جمله آنها توسعه ظرفیت تولید کشور بوده است، گفت: برای سال 1401 برنامه‌ریزی کردیم که حداقل 6000 مگاوات به ظرفیت تولید کشور اضافه شود که یک رکورد تاریخی است. در سال‌های گذشته توسعه و راه‌اندازی نیروگاه رکورد 4000 مگاواتی را داریم و امیدواریم با تلاش، موفق به ثبت این رکورد شویم و بخشی از نیروگاه‌ها به مدار بیایند.

*سنکرون نیروگاه جدید چابهار با شبکه برق

وی در بیان اینکه امروز توسعه نیروگاه چابهار با شبکه سنکرون شد و به مرور تا تابستان نیروگاه‌های متعددی وارد مدار خواهند شد، گفت: یکی از ابزارهای مهم ما نصب کنتورهای هوشمند است تا بتوانیم مصارف صنعتی، کشاورزی، ادارات و خانگی را رویت‌پذیر کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: برای مصارف خانگی برنامه داریم که برای مشترکین پرمصرف، کنتور هوشمند نصب شود و در بخش کشاورزی، صنعت و اداری نیز تمام مشترکان دارای کنتور هوشمند باشند.

عضو کابینه دولت مردمی با اشاره به برنامه‌های تدوین شده برای کاهش مشکلات ناشی از برق در تابستان خاطرنشان کرد: 100 برنامه عملیاتی در دستور کار قرار دارد که امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها مشکلات به حداقل برسد.

محرابیان در ادامه به مسئله تشریح برنامه برای نصب کنتورهای هوشمند اشاره کرد و گفت: کنتورهای هوشمند در نقاط مختلف کشور با اولویت پرمصرف‌های خانگی نصب می‌شوند و طراحی شده که بخش قابل توجهی از مشترکان تا تابستان کنتور هوشمندشان نصب شود و برای اینکه مردم بتوانند هزینه‌ها را مدیریت کنند، پرداخت تعرفه و همراه با پرداخت اقساط نباشد به همین دلیل پیش‌بینی کردیم که از مهر ماه اقساط کنتورها پرداخت شوند.

*نصب کنتور هوشمند برای مشترکین پرمصرف

وی افزود: فعلا با توجه به ظرفیت، پیش‌بینی کردیم که نصب کنتورهای هوشمند برای مشترکین پرمصرف باشد چرا که یکی از ابزارهای مدیریت مصرف است و میزان مصرف را دائم به مشترکان گوشزد می‌کند و اگر مصرف بالا برود می‌توانند با اطلاع‌رسانی که صورت گرفته، مدیریت داشته باشند تا در انتهای ماه با قبض سنگین مواجه نشوند.

وزیر نیرو ضمن تشکر از مشترکان کم مصرف گفت: اغلب مشترکان در حد الگو مصرف می‌کنند و طبق مصوبه اخیر، نرخ تعرفه این مشترکان افزایش پیدا نمی‌کند و فقط مشترکانی که بالاتر از الگو مصرف داشته باشند، برای مصارف بالاتر از الگو به صورت پلکانی با افزایش تعرفه مواجه خواهند شد.

محرابیان همچنین بیان کرد: برای مشترکین کم‌مصرف نیز برنامه این است که به صورت کاملا مشهود تشویق می‌شوند و به این ترتیب، شرایط وجود دارد تا این مشترکان نه تنها وجهی پرداخت نکنند بلکه طلبکار شوند. یعنی به عنوان مانده حساب، طلبکار خواهند بود و این نویدبخش این است که صرفه‌جویی صورت گیرد.

وی درباره واردات برق بیان داشت: شبکه برق ما تقریبا با همه کشورهای همسایه سنکرون شده است. در تلاشیم تا با قطر و روسیه هم سنکرون شویم و مبادله برق داشته باشیم؛ در ایامی ما دریافت برق و در ایامی نیز صادرات برق داشته باشیم و علت آن نیز این است که زمان پیک مصرف ما متفاوت از کشورهای منطقه است.

*برنامه دولت برای اتصال شبکه برق ایران به روسیه

وزیر نیرو در بیان اینکه مجموع تراز صادراتی ما نسبت به کشورهای همسایه بیشتر است، گفت: برنامه جدی داریم که شبکه برق ایران به روسیه اتصال یابد و مطالعات آن نیز در حال تکمیل است، اخیرا جلسه‌ای با وزیر انرژی روسیه و آذربایجان داشتیم و آماده‌ایم در حداقل زمان ممکن، شبکه برق ما به روسیه متصل شود.

وی افزود زمانی که ظرفیت تولید بیش از مصرف باشد، از نظر فنی و اقتصادی به صرفه است که صادرات داشته باشیم و زمانی که نیاز به تامین برق داشته باشیم، اقدام به واردات خواهیم کرد یعنی مبادله انجام می‌شود. علت اینکه شبکه برق را سنکرون کردیم و در حال توسعه آن نیز هستیم، به این خاطر است که از ظرفیت‌ها به نفع مطلوب استفاده کنیم.

محرابیان درباره تغییر نظام تعرفه‌گذاری آب گفت: آئین‌نامه تغییر نظام تعرفه‌گذاری آب در جلسه هیات دولت به تصویب رسیده است  و بر اساس این آئین‌نامه، مشترکانی که در حد الگو مصرف می‌کنند، هیچگونه افزایش نرخی ندارند ولی مشترکینی که بالاتر از الگو مصرف می‌کنند به صورت پلکانی نرخ تعرفه‌ها افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: آب در ایران با استانداردهای بالا تصفیه می‌شود و عمده آبی که در شبکه شهری توزیع می‌شود بالاترین سطح استاندارد را دارد و این در حالی است که در اغلب کشورهای دنیا آب توزیعی در شبکه بهداشتی است اما آب ایران هم بهداشتی و هم جهت شرب است. برای تامین، انتقال، تصفیه و توزیع آن سرمایه‌گذاری زیادی صورت می‌گیرد. از طرف دیگر منابع آب محدود است ضمن اینکه سرمایه‌گذاری عظیمی صورت گرفته است بنابراین ضرورت دارد که حداکثر صرفه‌جویی صورت گیرد.

وزیر نیرو در پایان گفت: طبق قانون، به مشترکینی که به صورت غیرمعقول مصرف می‌کنند گوشزد می‌شود که مصرف خود را کاهش دهند بنابراین نرخ تعرفه‌شان نیز از ابتدای 1401 به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: وزیر نیرو نیروگاه برق رکورد تاریخی ظرفیت نیروگاهی کنتورهای هوشمند برای مشترکین کنتور هوشمند مصرف می کنند داشته باشیم نصب کنتور الگو مصرف وزیر نیرو شبکه برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۰۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) امکان تماس تصویری بدون نیاز به اینترنت در ایران!

وزیر ارتباطات از فراهم شدن امکان تماس تصویری بدون نیاز به اینترنت خبر داد.

وزیر ارتباطات درباره ارتباطات تصویری از طریق شبکه LTE بدون نیاز به اینترنت گفت: ما در سال ۱۴۰۱ در کمیسیون تنظیم مقررات، شرایط، ضوابط و تعرفه‌های VOLTE را تصویب کردیم. اما به دلیل تحریم‌ها، این قابلیت روی گوشی‌های خارجی در بازار کشور فعال نشده بود.

اما گوشی‌هایی که در داخل تولید می‌شوند، به این مجوز‌ها نیاز ندارند و می‌توانند این قابلیت را که روی شبکه فعال شده، به مردم ارایه کنند. تعرفه VOLTE در حد تعرفه صوت است. اما از آنجا که یک پهنای باند اختصاصی از طریق شبکه اپراتور بین دو طرف تخصیص داده می‌شود، کیفیت ارتباط تصویری بالا خواهد بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بومی‌سازی تولید پره توربین‌های کلاس F در سال جاری
  • بهره‌برداری از بزرگترین نیروگاه خورشیدی سقفی کشور در مشهد
  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • آمادگی کامل نیروگاه شهید مفتح برای تولید انرژی در پیک تابستان
  • (ویدیو) امکان تماس تصویری بدون نیاز به اینترنت در ایران!
  • ظرفیت نیروگاه‌ها پاسخگوی نیاز کشور در فصل تابستان نیست
  • پیش بینی کاهش ناترازی برق به ۱۱ هزار مگاوات
  • طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید اجرایی شود/ تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی را متوقف کنید
  • نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند
  • برق کمتر مصرف کنید خودرو جایزه بگیرید