Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا خندان‌رو، مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: جو یک گردش عمومی دارد که این گردش باعث جا به جایی توده‌های هوا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه توده هوا با توجه منشأ شکل‌گیری نام‌گذاری می‌شود، تصریح کرد: همچنین این توده‌ها خاصیت‌های منطقه تشکیل را به خود می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی افزود: به طور معمول اکثر توده‌های هوایی که جو کشور ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهند توده‌هایی بوده که منشأ مدیترانه‌ای و یا سوزانی دارند.

خندان‌رو با بیان اینکه توده‌های هوای سوزانی، بارندگی‌های خوبی در زمستان و در فصل تابستان گرمای زیادی را به سمت کشور هدایت می‌کنند، گفت: همچنین توده‌های هوای سیبری بیشتر سرما دارد و یا بارش برف و به طور معمول از مناطق سیبری آمده و مناطق شرق کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی در رابطه با بارور سازی ابرها یادآور شد: باروسازی ابرها روشی بوده که بیش‌از ۸۰ سال در دنیا انجام می‌شود.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه باروسازی ابرها استانداردها و شرایط خاصی دارد، اضافه کرد: سازمان جهانی هواشناسی عقیده دارد، باروسازی ابرها در مناطقی تأثیرگذار بوده که میانگین بارندگی آن بالای ۲۵۰ یا ۳۰۰ میلی‌متر باشد.

خندان‌رو ادامه داد: به طور معمول در کشور ایران و در استان خراسان‌جنوبی با توجه به اینکه بارندگی‌ها بسیار کم بوده این باروسازی استانداردهای لازم را نداشته و جوابگو نیست.

وی با بیان اینکه یکی از شرایطی که برای باروسازی ابرها باید لحاظ شود وجود ابرهای پوششی بوده تا بتوان آن را بارو ساخت، بیان داشت: یکی از مشکلاتی که در استان وجود دارد تعداد روزهایی که شرایط برای باروسازی ابرها مساعد بوده کم، بنابراین شرایط لازم برای باروسازی ابرها محیا نیست.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی میانگین بارندگی‌های امسال در استان را ۷۰ میلی‌متر عنوان کرد و یادآور شد: این میزان نسبت به میزان مشابه بلندمدت تقریباً دو درصد کاهش ولی  نسبت به سال گذشته ۱۱۳ درصد افزایش داشته است.

خندان‌رو با اشاره به اینکه خوشبختانه بارندگی‌های خوبی را امسال در سطح استان شاهد هستیم، افزود: بیشترین میزان بارندگی استان مربوط به شهرستان قاینات بوده که میانگین شهرستان ۱۰۷ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شهرستان طبس با ۵۳ میلی‌متر بوده است.

وی تصریح کرد: بیشترین بارندگی نقطه‌ای استان از ایستگاه فتح آباد فردوس با ۲۳۸ میلی متر گزارش شده که نسبت به مدت مشابه گذشته سه برابر و نسبت به بلندمدت دو برابر شده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ۱۶ درصد مساحت استان شرایط نرمالی از نظر خشکسالی داشته و ۸۴ درصد مساحت استان متأثر از خشکسالی است، گفت: از این میزان ۲۵ درصد متأثر از خشکسالی خفیف، ۳۰ خشکسالی متوسط، ۱۲ درصد خشکسالی شدید و ۱۷ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی خیلی شدید هستند.

خندان‌رو با اشاره به اینکه در مجموعه هواشناسی استان سعی کرده‌ایم که راه‌های ارتباطی متنوعی برای مردم استان تدارک ببینیم، اضافه کرد: ساده‌ترین راه برای اطلاع از پیش‌بینی هواشناسی در استان، مسیرها و مراکز دیگر استان‌های کشور شماره‌گیری تلفن ۱۳۴ است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اپلیکیشن هواشناسی سازمان هواشناسی کشور که توسط کارشناسان استان طراحی شده، وب سایت هوشناسی برای بهره‌مندی معلولان و وجود کانال‌های هواشناسی در اکثر پیام‌رسان‌ها از دیگر راه‌های دسترسی مردم برای اطلاع از اخبار هواشناسی است.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷

منبع: فارس

کلیدواژه: خراسان جنوبی خندان رو هواشناسی بارورسازی ابرها مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی باروسازی ابرها بارندگی ها میلی متر خندان رو توده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۰۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان جنوبی زیر رگبار رعد و برق

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، فاطمه زارعی امروز سه شنبه یازدهم اردیبهشت، اظهار کرد: پیرو هشدار سطح زرد روز گذشته و به دلیل نفوذ و تقویت فعالیت توده‌های ناپایدار جوی، برای روز پنجشنبه و جمعه هشدار سطح نارنجی صادر می‌شود.

کارشناس مسئول هواشناسی خراسان جنوبی گفت: از عصر روز پنجشنبه شدت باد و گرد و خاک، رعد و برق شدید، وقوع رواناب، سیلابی شدن رودخانه های فصلی، صاعقه، بارش تگرگ و تشکیل مه در مناطق کوهستانی متصور است.

زارعی ادامه داد: ناپایداری جوی در شهرستان‌های طبس، بیرجند، خوسف، سربیشه، نهبندان، قائنات، زیرکوه، بشرویه، سرایان و فردوس پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: به همشهریان توصیه می‌شود از تردد و سفرهای غیرضروری، اتراق در مسیر رودخانه‌های فصلی و مناطق کوهپایه‌ای، کوهنوردی و چرای دام خودداری کنند و همچنین کشاورزان، گلخانه‌داران و دامداران جهت حفظ محصولات باغی و دام خود آمادگی لازم را داشته باشند.

کد خبر 749410

دیگر خبرها

  • تداوم بارندگی های شدید در کردستان تا روز جمعه
  • آخر هفته بارانی برای کرمانشاهیان/دمای هوا کاهش می‌یابد
  • پیش بینی بارندگی در مناطقی از غرب و مرکز کشور
  • بارش باران در استان‌های غربی و جنوبی کشور | احتمال وقوع سیلاب در این استان ها + ویدئو
  • خراسان جنوبی زیر رگبار رعد و برق
  • خسارت سیل به زیرساخت‌های خراسان جنوبی تشریح شد
  • خسارت سیل در خراسان جنوبی چند میلیارد تومان بود؟
  • دستکاری بارشها فاقد مستندات علمی است
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت