Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی:  در ادامه نظرسنجی از فعالان فرهنگی و هنری کشور درباره مناقشه اوکراین این بار سراغ  امیرحسین انبارداران رفته‌ایم.  انبارداران، نویسنده «امیر دلاور»(زندگینامه شهید صیاد شیرازی) می‌گوید: «جنگ در هر نقطه‌ای از جهان دل ما را می‌سوزاند اما مگر مردم یمن انسان نیستند؟! رسانه‌های غربی به این دلیل که مردم را سرگرم می‌کنند، در جذب مخاطب موفق بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» گفت‌وگوی ما را با این نویسنده دفاع مقدس بخوانید. 

خودتان سال‌ها در رسانه کار کرده‌اید و در این زمینه صاحب‌نظرید. به نظرتان مردم جهان وقایع اوکراین و اخبار مستقل و قابل اعتماد را از کجا می‌توانند رصد کنند؟

از رسانه‌های غربی که اصلاً انتظار نمی‌رود، حقایق را بازگو کنند. آنها مانند دیواری شنی‌اند و واقعیت را قلب می‌کنند. امید به اینکه آنها حرف درست را به گوش مردم جهان برسانند، امیدی واهی است. نه تنها رسانه‌های غربی بلکه در مجموع، کشورهای غربی سیاستشان آن است که آنچه نشان می‌دهند، نباشند.

از چه زاویه‌ای به موضوع می‌نگرید که این چنین قاطعانه رسانه های غربی را محکوم به جانبداری می کنید؟

این موضوع حتی در دید و بازدید از کشورهای غربی هم مشخص است. وقتی به یک کشور غربی سفر می‌کنید، اگر قدری ساده‌لوح باشید، مجذوب آن ظاهری می‌شوید که در اصل نمی‌دانید باطنش چیست. یعنی باطنش موضوعی به همین سادگی است که حکومت کشوری مانند اوکراین را به غرب وابسته کردند و این بلا سر مردم سرزمینش آمد. نتیجه دل دادن به غرب همین است.

وقایع اوکراین را از کجا دنبال می‌کنید؟

من اخبار را از دو طرف دنبال می‌کنم. یعنی به شکل رساتر باید بگویم که هم آن سوی موضوع را می‌بینم و هم این سوی موضوع را می‌خوانم. بارها پیش آمده تا بدون پیش‌داوری سراغ اخبار را از رسانه‌های غربی گرفته‌ام اما متوجه شده‌ام خبر را قلب می‌کنند. بارها پیش آمده که واقعیت یک خبر ۱۸۰ درجه عکس آن چیزی است که رسانه غربی مطرح می‌کند، آنجاست که درمیابم خبر رسانه خارجی کذب محض است. اتفاقاً هم این شیوه‌ام بیش و کم درست از آب درآمده است. البته تأکید من در دنبال کردن اخبار بر رسانه‌های داخلی است.

خبرگزاری‌ها، فضای مجازی پتانسیل قابل توجهی دارند. صحبت‌های رهبر انقلاب هم، چراغ راه است و مسیر را روشن می‌کند. اما برای من که سال‌ها در کار رسانه و دولت بوده‌ام و اتفاقاً سفرهایی به غرب داشته‌ام، با گوشت و پوست و خونم احساس می‌کنم که امریکا دروغ می‌گوید و به هیچ گفته‌اش نمی‌توان اعتماد کرد. برای من مسیر کاملاً روشن است. این در حالی است که البته برخی از اندیشمندانمان در فضای مجازی به گونه‌ای واکنش نشان می‌دهند که گویی طی همین روزهای اخیر، متأسفانه حقایق را یا فراموش کرده‌اند یا فریب دروغ‌های امریکا را می‌خورند.

آیا جنگ در هر جا شوم و زشت و زننده نیست؟

موافقم، اما چرا آنها یمن را فراموش کرده‌اند؟ مگر آدم‌هایی که در یمن کشته می‌شوند، انسان نیستند؟ آیا آنها مسلمان نیستند؟

با یک مترجم روسی صحبت می‌کردم. او می‌گفت غرب بهترین فرصت را به دست آورده تا به رئیس جمهور روسیه ضربه بزند. نظر شما در این باره چیست؟

برخی از ایرانی‌ها که نان خور دولت هم بوده‌اند و جزو مسئولان محسوب می‌شوند، توییت می‌کنند و علیه مواضع خودمان موضع می‌گیرد. باید گفت اگر می‌خواهی موضوع را واقعی ببینی چرا دلت برای انسان‌کُشی در یمن نمی‌سوزد؟! البته آن اوکراینی هم انسان است و ما دلمان برای همه می‌سوزد اما اگر قرار باشد موضوع را یک سویه، تک ساحتی و یک طرفه ببینیم، رنج‌آور است.

چقدر غربی‌ها در بزرگ نمایی موضوع موفق بوده‌اند؟

اغلب ریشه این رسانه‌ها به صهیونیست‌ها می‌رسد. مافیای عجیبی‌اند و واقعیت را متأسفانه به گونه‌ای جلوه می‌دهند و به گونه‌ای دروغ را بزک می‌کنند که گاه خوش‌فکرترین آدم‌ها هم فکر می‌کنند، درست است. سلطه رسانه در دست غرب و رسانه هم در دست غرب است.

مگر آنها با همین ابزار رسانه‌ای که ما استفاده می‌کنیم، کار نمی کنند پس چرا نگاه مردم جهان به سوی رسانه های آنهاست؟ چرا بنگاه ها خبرپراکنی غربی می توانند اینقدر زیاد اعتماد مخاطبانشان را جلب کنند؟

تفاوت اصلی این است که رسانه غرب روی بخش سرگرمی بسیار فعالند. رسانه‌های غربی به موضوع سرگرم کردن مخاطب می‌اندیشند و کسی که در سرگرم کردن مخاطب موفق باشد و برای این موضوع مهم برنامه‌ریزی کند، این توانایی را دارد که نبض اخبار رسانه‌های جهان را در دست بگیرد. مثال زنده‌ای برایتان می‌زنم تا موضوع روشن شود. ما در دوره رئیس جمهوری محمود احمدی نژاد در هتلی در نیویورک بودیم. خانم کریستین امان‌پور ( خبرنگار معروف یک رسانه غربی) سوالی با رئیس جمهور مطرح کرد. احمدی نژاد با لحن منطقی و درست پاسخش را داد. امان‌پور همانجا با زیرکی پاسخ را کاملاً برگرداند و پرسش خودش را هم تغییر داد و اصلا ماجرا رو به گونه ای دیگر جلوه داد.  گویی برای چنین کاری دوره دیده است!  یعنی وقتی دید که تیرش به سنگ خورده است سریع جو را تغییر داد. 

 ماجرای دیگری  برایتان نقل می‌کنم. در همان دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، در جلسه ای رییس دولت یک کشور اسلامی  از او خواست که برای صلح اسرائیل و فلسطین پادرمیانی کند. احمدی نژاد در پاسخ گفت «سوال شما غلط است و مانند این است که به کسی که در خانه‌اش  نشسته‌ بگویی باید خانه ات را بدون هیچ دلیل قانع کننده ای با کسی دیگر نصف کنی! آیا شما چنین درخواستی را قبول می‌کنید؟» آن شخص وقتی دید در برابر استدلال محکم رئیس جمهوری اسلامی ایران حرفی برای گفتن ندارد فورا بحث را عوض کرد.

به این دلیل است که با قاطعیت می گویم  رسانه غربی چیزی از غرب نشان می‌دهند که وجود خارجی ندارد اما شوربختانه بسیاری باور می‌کنند.  برای اینکه کسی فریب ظاهر سازی آنها را نخورد باید قدرت تحلیل و درکش از رسانه از حد معمول و عوامانه فراتر باشد.

اینجاست که می بینیم وقتی رهبر انقلاب می‌فرمایند دشمنان می‌خواهند با جنگ اقتصادی مردم را در مقابل حکومت قرار دهند، عده‌ای به عمق نکته رهبری دقت نمی کنند و تصورات دیگری از سخنان ایشان در ذهنشان می بافند.

در پایان تاکید می‌کنم کشوری که فرهنگ دفاع مقدس را دارد قطعاً راه برون‌رفت از مشکلات را هم خواهد یافت. البته رسانه‌های غربی هیچ وقت ساکت نبوده اند آنها برای بی ارزش نشان دادن فرهنگ غنی مردم ما برنامه‌ریزی کلان دارند و اندیشکده‌هایشان سال‌ها در این زمینه فعال است.  آنها قصد دارند کل جهان را به زیر یوغ خود بکشانند و یکی از مهمترین ابزارهایشان استفاده از  رسانه های مدرن امروزی است.

کد خبر 661278 برچسب‌ها روسیه - اوکراین کتاب - نویسندگان و پدید آورندگان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: روسیه اوکراین رسانه های غربی احمدی نژاد گونه ای رسانه غرب رسانه ها بوده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۲۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر خارجی رئیسی بعد از «وعده صادق» نشان از اقتدار کشور است

معاون اول رئیس جمهور گفت: در شرایطی که ایران روزهای اخیر پاسخی محکم به رژیم صهیونیستی که نماد سلطه جهانی است داد، اما رئیس‌جمهور در سفر خارجی و انجام ملاقات‌های بین المللی است که این اقتدار ناشی از اعتماد و اتکاء نظام به مردم در مواجهه با دشمنان است. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، جلسه هیات دولت پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

مخبر: چشم‌انداز روشنی برای توسعه کشور وجود دارد مخبر در این جلسه با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور به استان سمنان که بلافاصله پس از رویارویی با رژیم اشغالگر قدس انجام شد، گفت: معمولا رویدادهایی با این درجه از اهمیت که ابعاد گسترده بین المللی دارد باعث می‌شود که مقامات کشورها سفرهای کاری خود را لغو کنند و یا به تاخیر بیاندازند اما رییس جمهور کشورمان با آرامش کامل سفر به سمنان و دیدار با مردم این استان را انجام داد.

وی همچنین با اشاره به سفر رییس جمهور به کشورهای پاکستان و سریلانکا گفت: در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران طی روزهای اخیر پاسخی محکم به رژیم صهیونیستی که نماد سلطه جهانی است داد، اما رییس جمهور کشورمان هم اکنون در سفر خارجی و انجام ملاقات‌های بین المللی هستند که این اقتدار ناشی از اعتماد و اتکاء نظام به مردم در مواجهه با دشمنان است.

معاون اول رییس جمهور همچنین با بیان اینکه تحقق شعار سال نیازمند راه‌اندازی نهضت تولید در کشور است، افزود: برای تحقق شعار سال جاری باید در تمامی دستگاه‌های اجرایی و استان‌ها تقسیم کار انجام شود و برنامه‌ریزی دقیقی برای عمق دادن به تولید تا شهرستان‌ها و روستاها و فعال شدن همه آحاد جامعه انجام شود.

مخبر افزود: برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم لازم است از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، استارتاپ‌ها و نخبگان حداکثر استفاده صورت گیرد و آموزش‌های بروز و کاربردی به نیروهای کار ارائه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری کنکور سراسری روز هفتم اردیبهشت ماه تصریح کرد: لازم است در کنار وزارت علوم، وزارت کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای برگزاری هرچه بهتر کنکور سراسری برنامه‌ریزی و مراقبت کنند تا شاهد اخلال و مشکلی در برگزاری این رقابت علمی نباشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضور ۱۹ شبکه خارجی در آیین روز خلیج‌فارس در بوشهر
  • جمیله علم‌الهدی: از رسانه‌های غربی می‌خواهم که به ایران بیایند و وضعیت را ببینند
  • حرف دل مردم در تریبون نماز جمعه زده شود
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • قطب گردشگری، ترمینال خارجی ندارد
  • تصویب بیش از ۵۰ مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان
  • هشدار درباره آینده اقتصاد ایران
  • کشف ۳۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در یک چهار دیواری
  • واکنش باشگاه پرسپولیس به شایعه دریافت پیشنهادات خارجی برای برخی بازیکنان
  • سفر خارجی رئیسی بعد از «وعده صادق» نشان از اقتدار کشور است