Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران ؛ کاوه معین‌فر - امروز خبری درباره فصل نوین حمایت از فیلم‌های هنری و تجربی بر روی سایت سازمان سینمایی قرار گرفته است که جای امیدواری و خوشحالی دارد. محمد خزایی (رئیس سازمان سینمایی) اعلام کرد: «اگر چه موسسه هنر و تجربه ایرانیان طی هشت ساله گذشته، در این زمینه فرصت‌های ارزشمندی را به عنوان تنها بازوی معین و فضای کمکی برای چرخه اکران این گونه آثار در کشور مهیا ساخته ولی کافی نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

اما بخش مهمتر گفته ایشان این است که: «در فصل جدید حمایت از اکران آثار هنری و تجربی، در کنار مؤسسه هنر و تجربه ایرانیان، کلیه مؤسسات و دفاتر پخش و اشخاص حقیقی و حقوقی علاقمند هم می‌توانند در این عرصه حضور پیدا کنند و هیچ مجموعه‌ای به صورت انحصاری در این زمینه فعالیت نخواهد داشت [...] مرکز گسترش از این پس مدیریت، هماهنگی و نظارت بر فعالیت‌های این حوزه و همچنین، وظیفه حمایت و کمک به چرخه اکران فیلم‌های هنری و تجربی را بر عهده خواهد داشت. »

فعالیت گروه سینمایی «هنر و تجربه» از 13 مهر سال 1393 شروع شد و تا به امروز حدود 7 سال و نیم از اکران فیلم‌ها در این گروه می گذرد. در ابتدای شروع به کار استقبال از فیلم‌های این گروه بسیار قابل توجه بود و مشخصا دو فیلم «ماهی و گربه» شهرام مکری و «پرویز» مجید برزگر به یک فروش بسیار قابل توجه دست یافتند.

از همان ابتدا هدف از تشکیل این گروه سینمایی این بود که فیلم های متفاوت و خارج از جریان رسمی سینمای بدنه (شناخته شده به سینمای هنری) را برای مخاطبان به نمایش بگذارد و دولت هم با اختصاص فروش کل فیلم به تهیه کننده از این آثار حمایت کند. یعنی هر چه فیلم می فروخت را به تهیه کننده می دادند و سهم سینمادار را دولت پرداخت می کرد.

اما حال بعد از بیش از 7 سال گذشتن از عمر این گروه به یک شکست تمام منجر شده است دلیل اصلی آن هم از یک طرف انحصاری بود که در این مدت زمان وجود داشت و از طرف دیگر هم این بود که ماهیت اصلی وکارکرد این گروه از آن ایده اصلی اولیه فاصله گرفت.

دو فیلمی که ذکر شد به این دلیل موفق شدند، چون دقیقا در مقوله سینمای هنری قرار می گرفتند، در آن فیلم ها نه از سلبریتی ها و بازیگران معروف خبری بود و نه کمدی بودند یا حتی مدل فیلم های که به اسم سینمای اجتماعی از آنها یاد می‌شود. مخاطبان علاقمند به سینمای هنری که تعدادشان کم نیست (از فیلم بازها گرفته تا دانشجویان سینما و یا هنرجویان هنری و ... ) به سینماها رفتند و فروش قابل توجهی را رقم زدند.

اما در ادامه اکران در این گروه آرام آرام به سمتی رفت که بیشتر فیلم هایی که در چرخه اکران بدنه اصلی جایی نداشتند و نمی توانستند به هر دلیلی اکران پیدا کنند، سر از این گروه درآوردند. طبیعتا این اتفاق باعث شد که بسیاری فیلم‌هایی که کیفیت هنری ندارند در این گروه نمایش داده شوند و همین باعث شد آن مخاطبان خاص (که ذکر شد) بعد از مدتی از این حجم فیلم‌های بی ارتباط به سینمای مورد علاقه شان از این گروه دلزده و ناامید شوند.

انحصار گروهی مشخص هم در این سالها یکی دیگر از دلایل شکست هنر و تجربه بود، کسانی که در شورای اصلی بودند و کار به جایی رسید حتی برخی فیلم های عجیب و غریب خودشان در این گروه اکران شوند ولی فیلمسازان جوان یا فیلم اولی که با سرمایه شخصی خود فیلم ساختند و اتفاقا در جشنواره های جهانی هم موفقیت های به دست آوردند فیلم هایشان در این شورا رد شود. تقریبا در بسیاری موارد مهمترین عامل اکران گرفتن در این گروه ارتباطات صاحب فیلم با اعضا شورا بود و از همین جا اتفاقات ناگوار این گروه رقم خورد.

شخصی که فیلمش را به هنر و تجربه می داد و هیچ ارتباطی نداشت یا اسم شناخته شده‌ای نبود، یا بازیگر معروفی در فیلمش حضور نداشت، طبیعتا شانس بسیار کمی داشت که بتواند به اکران دست یابد اما در طرف مقابل بسیاری فیلم ها در این گروه به اکران رسیدند که هیچ توجیهی برای آنها وجود نداشت الا همین ارتباطات و ...

مباحث دیگری هم در این فرآیند چون چگونگی اکران فیلم ها و زمانبندی نمایش فیلم ها، بحث هزینه تبلیغات و سهم هر فیلم، نحوه برخورداری فیلم ها از آن و ... وجود دارد که به آنها اشاره نمی کنم چون هیچ دستاوردی ندارد و فقط نا امیدی بیشتر به دنبال دارد.

شاید ناخوشایندترین اتفاق این بود که شورای گروه هنر و تجربه متشکل از کسانی بود که در اذهان سینمادوستان آنها را به عنوان سینماگران مستقل یا حامی سینمای مستقل می شناسیم ولی آنچه در طول این 7 سال ونیم رخ داد، خلاف آن را ثابت کرد. متاسفانه!

بهر جهت امید که در فصل نوین گروه هنر و تجربه شاهد چنین ضعف‌هایی نباشیم و انگار خود رئیس سازمان سینمایی هم بر این مشکلات واقف است چون در اظهارتشان به صراحت به همین نکات اشاره داشته اند.

امید که این رویه عوض شود و ملاک اکران فقط فیلم باشد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: هنر و تجربه اکران فیلم فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۲۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی گروه‌های راه یافته به مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، دبیرخانه جشنواره استانی هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری مازندران، راه یافتگان گروه‌های نمایشی به مرحله استانی جشنواره را معرفی کرد.

مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در سطح استان مازندران با شعار "این صحنه خانه‌ماست" در بخش‌های نمایش (صحنه، عروسکی، زنده- عروسکی)، نمایش خلاق (نمایش کتابخانه‌ای، بازی نمایش) و نمایشنامه‌نویسی، ۲۰ اردیبهشت برای شرکت‌کنندگان ۱۲ تا ۲۲ سال و بزرگسالان برگزار می‌شود.

داوری مرحله استانی این جشنواره را: سید رضا عمرانی نسب، مهیار هزار جریبی و فاطمه بزرگی از هنرمندان حوزه نمایش این استان بر عهده دارند.

بر اساس نظر هیات داوران، گروه‌های نمایشی: دختر بوته گوجه فرنگی به کارگردانی: ناهید دادخواه از ساری – نمایش من دیگه خوابم نمیاد به کارگردانی: محسن عظیمی پویا از مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ چالوس- نمایش چه حکمتی است در این مردن به کارگردانی: محمد جواد ملک محمودی از گلوگاه- نمایش جادوی سیاه به کارگردانی: سمانه غزاییان از مرکز فرهنگی هنری بهشهر و نمایش آبگیری برای زندگی به کارگردانی: رضا اسماعیل زاده از مرکز فرهنگی هنری رامسر به مرحله استانی راه یافتند.

دیگر خبرها

  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • «اتاق فرار» پرمخاطب‌ترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
  • «اتاق فرار» پرمخاطب‌ترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه» شد
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • اکران مردمی آپاراتچی در اصفهان با حضور عوامل فیلم
  • اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه
  • معرفی گروه‌های راه یافته به مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی
  • رکوردشکنی شمس و مولانا در سینمای ایران؛ «مست عشق» نیامده از ۵ فیلم سبقت گرفت
  • رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران