اذن مجاوران از حضرت رضا(ع) برای خدمت به زائران/ عهد و پیمان برای عمل به شعار «همه خادمالرضاییم»
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۷۲۹۲۳
در آستانه سال جدید، جمعی از مجاوران حرم مطهر رضوی که مسئولیت خدمت به زائران را بر عهده دارند، در حرم مطهر امام هشتم(ع) حضور یافتند و با ایشان عهد بستند که خادمانی شایسته برای میزبانی از میهمانان نوروزی حضرت باشند.
به گزارش قدس آنلاین، صبح امروز گردهمایی اصناف و بازاریان اطراف حرم مطهر و دستگاههای خدمتگذار، در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد و این گروه از مجاوران که مسئولیت میزبانی از زائران را بر عهده دارند، با سر لوحه قرار دادن شعار «همه خادم الرضاییم؛ خدمت کریمانه، عهد جاودانه»، با امام هشتم(ع) عهدی دوباره بستند تا میزبانانی شایسته برای زائران ایشان باشند.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این گردهمایی، رییس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی اظهار کرد: امسال پس از دو سال و نیم شرایط سخت کرونایی و محدودیتهای ناشی از آن برای سفر، شاهد حضور گستردهتر زائران خواهیم بود و به همین دلیل مسئولیت خدمترسانی به آنها نیز سنگینتر شده است.
عبدالحمید طالبی افزود: میزبانی و مهمانداری، یکی از ویژگیهای مهم در سیره پیامبران الهی و ائمه معصومین(ع) بوده و در فرمایشات آنها به کرات به اهمیت این کار و ثمرات و برکات آن اشاره شده است، مصداقش برای ما که در مشهدمقدس و در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم هستیم اینکه، ایشان فرموده اند «مهمان با آمدنش رزق و روزی و در زمان رفتنش، آمرزش و غفران برای میزبان به ارمغان می آورد».
طالبی ادامه داد: شهر مشهد از قدیم الایام تا امروز به مهمان نوازی شهره بوده است و امیدواریم امسال توفیق به نمایش گذاشتن میزبانی کریمانه را داشته باشیم.
وی ضمن تشکر از همه دست اندرکاران خدمت گزاری در سطح استان، گفت: امسال پس از دو سال و نیم محرومیت و فراق، خیل زائران و ارادتمندان با ذوق و عطش بسیار به سمت مشهدالرضا(ع) راهی میشوند و به همین دلیل باید به بهترین وجه خدمت گزار آنها بود و تردید نداشت که اجر این کار را خود امام رضا(ع) به خادمان زائرانشان خواهند داد.
سالی الگو برای تحقق شعار «همه خادمالرضاییم»
رییس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس ادامه داد: باور داریم که همه شهر مشهد حرم امام است و همه مجاوران مسئولیت میزبانی شایسته از زائران ایشان را بر عهده دارند، به همین دلیل هر فرد با هر لباس و هر عنوان در شهر مشهد که به زائران رضوی خدمت کند خادم اما رضا(ع) است و البته گستره این خدمت نه فقط در شهر مشهد، بلکه در کل کشور و جهان است و هر دلدادهای میتواند خادمالرضا(ع) باشد.
وی افزود: امسال همه توان خادمان و خدمت گزاران فعال در بخشها و نهادهای مختلف استان با سرلوحه قرار دادن شعار «همه خادم الرضاییم؛ خدمت کریمانه، عهد جاودانه»، ضمن تجدید عهد و پیمان با ولایت و امامت، باید سالی نمونه و الگو را در ارائه خدمت به زائران امام رئوف ثبت کنیم.
باید قدر و عظت خدمت به زائران را درک کرد
حجت الاسلام و المسلمین کاظم راشد یزدی هم در این گردهمایی خطاب به حاضران گفت: همه شما عزیزان، از استانداری گرفته تا همه ارکان خدمت گزار در مشهدالرضا(ع) باید در هر نقش و کسوتی، قدر و عظمت خدمات خود به زائران را در یاید.
وی جلب عنایت پروردگار را متکی به خدمت خلق دانست و افزود: طبق روایات، گشودن حتی یک گره از مشکلات مردم، اجر ۹ هزار سال عبادت را دارد و با این حساب، مطمئنا محاسبه اجر و پاداش عزیزانی که در شهر مشهد مقدس و آن هم در ماه شعبان، به زائر امام خدمت میکنند قابل محاسبه نخواهد بود.
خطیب حرم مطهر رضوی ادامه داد: طبق فرموده پیامبر اکرم(ص)، «بزرگ هر قومی، کسی است که به مردم قومش خدمت می کند»، بنابراین طبق آموزههای دین اسلام، از پاکبان گرفته تا مسئولان ما، آن کسی آقایی و سروری دارد که برای گشودن گره از مشکلات مردم تلاش کند و قطعا خدمت خالصانه به مهمانان اهل بیت(ع) نیز چنین جایگاه و منزلتی خواهد داشت.
در این گردهمایی «نشان خدمت» به خادمان و خدمتگزاران زائران در گروههای مختلف شغلی و دستگاههای خدمترسانی اهدا و به صورت نمادین، بر سینه تعدادی از آنها نصب شد. در پایان نیز حاضران در این گردهمایی، با قرائت میثاق نامه خدمت به زائران، عهد و پیمان خود با امام هشتم(ع) برای انجام مسئولیت میزبانی شایسته از زائران ایشان را تجدید کردند. انتهای پیام منبع: آستان نیوز
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: حرم مطهر رضوی همه خادم الرضائیم اصناف همه خادم الرضاییم خدمت به زائران امام هشتم شهر مشهد حرم مطهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۲۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند
دوازدهم اردیبهشت سالروز شهادت استاد شهید مطهری، به عنوان روز معلم نامیده شده است. شاید بتوان گفت در بین همه ادیان آسمانی و مکتبهای موجود در دنیا، بیشترین سفارش و توصیه به علمآموزی و تکریم و تجلیل از حق معلم و استاد، در دین مبین اسلام بوده است.
بنابر آیه شریفه «و علّم آدم الأسماء کلّها» خداوند متعال نخستین معلم است و پیامبران الهی که وظیفه تعلیم آیات الهی را بر عهده دارند، همه معلمان بشریت هستند. مقام معلم آن قدر با ارزش است که پیامبر گرامی اسلام(ص) خود را معلم نامیده است: «إنّما بعثت معلّماً».
40 چهارشنبه را میهمان کلمات گهربار و حیاتبخش حضرت علی بن موسیالرضا(ع) هستیم و همراه خوانندگان، شرح یک حدیث رضوی را در گفتوگو با اساتید حوزه و دانشگاه بررسی خواهیم کرد. شرح حدیث این هفته را در محضر استاد حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد باقر ربانی هستیم تا از جام معرفت کلمات رضوی، جان تشنه خویش را سیراب کنیم.
با عرض تبریک روز معّم خدمت شما استاد گرامی، صفحات رواق را منور به روایتی از حضرت رضا(ع) درباره علم آموزی و اهمیت کار معلّمی بفرمایید.
این روز بزرگ که به مناسبت شهادت استاد بزرگ حوزه و دانشگاه حضرت آیت الله شهید مطهری نامگذاری شده است، گرامی میدارم و مخصوصاً برای روح پاک آن دانشمند نمونه و دلسوز پر تلاش، از درگاه خداوند طلب رحمت و رضوان دارم و به همه اساتید کشور عزیزمان ایران، این روز بزرگ را تبریک و تهنیت عرض می کنم. همانطور که میدانید اسلام، تأکید بسیاری بر ارزش ذاتی علم و تعلیم و تعلم آن دارد تا جایی که بسیاری از آیات قرآن و روایات پیامبر و اهل بیت(ع) در این باره وارد شده است. بنابر آیه شریفه «و علّم آدم الأسماء کلّها»، خداوند متعال نخستین معلم است و پیامبران الهی که وظیفه تعلیم آیات الهی را بر عهده دارند، همه معلّمان بشریت هستند. مقام معلّم آن قدر با ارزش است که پیامبر گرامی اسلام(ص) خود را معلّم نامیده است: «إنّما بعثت معلّماً»
از امام رضا(ع) که خود ملقّب به عالم آل محمد(ص) است و معلم همه بشریت نیز روایاتی در این باب نقل شده که یکی از مهمترین آنها روایتی است که به نقل از پدران خود و آنها هم به نقل از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل فرمودهاند که آن حضرت فرمود: «طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی کُلِّ مُسْلِمٍ، فَاطْلُبُوا اَلْعِلْمَ مِنْ مَظَانِّهِ، وَ اِقْتَبِسُوهُ مِنْ أَهْلِهِ، فَإِنَّ تَعْلِیمَهُ لِلَّهِ حَسَنَةٌ، وَ طَلَبَهُ عِبَادَةٌ، وَ اَلْمُذَاکَرَةَ فِیهِ تَسْبِیحٌ، وَ اَلْعَمَلَ بِهِ جِهَادٌ، وَ تَعْلِیمَهُ مَنْ لاَ یَعْلَمُهُ صَدَقَةٌ، وَ بَذْلَهُ لِأَهْلِهِ قُرْبَةٌ إِلَی اللَّهِ، لِأَنَّهُ مَعَالِمُ اَلْحَلاَلِ وَ اَلْحَرَامِ، وَ مَنَارُ سَبِیلِ اَلْجَنَّةِ، وَ الْمُؤْنِسُ فِی اَلْوَحْشَةِ، وَ اَلصَّاحِبُ فِی اَلْغُرْبَةِ وَ اَلْوَحْدَةِ، وَ اَلْمُحَدِّثُ فِی اَلْخَلْوَةِ، وَ اَلدَّلِیلُ عَلَی اَلسَّرَّاءِ وَ اَلضَّرَّاءِ، وَ اَلسِّلاَحُ عَلَی اَلْأَعْدَاءِ، وَ اَلزَّیْنُ عِنْدَ اَلْأَخِلاَّءِ، یَرْفَعُ اَللَّهُ بِهِ أَقْوَاماً وَ یَجْعَلُهُمْ فِی اَلْخَیْرِ قَادَةً». در این روایت زیبا، امام رضا(ع) از قول پیامبر(ص) به ارزش ذاتی علم و لزوم تعلیم و تعلم و دلایل اهمیت علم نزد شارع مقدس اشاره میفرمایند. در این روایت، و به جهت مناسبتی که میخواهیم در این باره بحث کنیم، به شرح فقرهای از این روایت که درباره معلّم و ثواب تعلیم و دلایل این ثواب آمده است اشاره مختصری خواهم داشت.
امام رضا(ع) چه توصیهای درباره شخصیت معلم و اینکه استاد و مربی چه خصوصیاتی باید داشته باشد دارند؟
امام رضا(ع) در جمله «فَاطْلُبُوا الْعِلْمَ فِی مَظَانِّهِ» اشاره نمودهاند به اینکه در هر جا که مسلمان احتمال دهد علم وجود دارد، باید برای دریافت آن اقدام کند. در جمله بعدی امام اشاره به این موضوع دارند که «وَ اقْتَبِسُوهُ مِنْ أَهْلِهِ» یعنی علم را از اهل آن بگیرید» گر چه با توجه به فقره اول که گذشت، طلب علومی که معارف دینی نیستند حتی اگر نزد مشرک باشند، ضروری و واجب بوده و گمشده عاقل یا مؤمن تلقی شده اند اما علوم مربوط به دین و معارف دینی را باید از افرادی که شایستگی آن را دارند دریافت کرد و با توجه به سخن امیرالمؤمنین علی(ع) که تبعیت از اهل بیت(ع) و عدم پیشی گرفتن از ایشان را توصیه و عقب ماندن از آنها را نهی نمودند، اهل بیت(ع) کارشناسان واقعی علوم دینی بوده و مسلمانان تنها مجاز هستند علوم دین را از ایشان دریافت کنند. چنان که فرمودهاند: «بر آنها پیشی مگیرید که گمراه می شوید و از آنان پس نمانید که تباه میشوید»
امیرالمؤمنین(ع) در جای دیگر فرمودهاند: «ای کمیل! علم و معارف و اعتقادت را جز از ما نگیر تا از ما باشی». حدیث مزبور، دریافت علم از کسانی که علوم اهل بیت(ع) را نشر میدهند رد نمیکند، زیرا گرفتن علم از فقها و نشردهندگان علوم اهل بیت(ع) به نوعی گرفتن علوم از اهل بیت(ع) است.
پس معلوم شد که در علمآموزی غیر معارف دینی، باید انسان حتی اگر فقط در دست کفار و مشرکان این علم وجود دارد از آنها اخذ کند ولی در علوم دینی، کسب معارف فقط باید از طریق اهل بیت(ع) باشد. پس طلب علمی که واجب شده است بر همه مسلمانان؛ طریقی دارد که رکن اصلی این طریق معلم و استاد است. در ادامه این روایت، برخی امتیازها و نقاط مثبت تعلیم و تعلم بیان شده است.
از این امتیازها مخصوصاً در ثواب شغل معلمی برای خوانندگان رواق بگویید تا جامعه ما، ارزش معلّم را بیشتر بداند و از ایشان تکریم کند؟
حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در ادامه اشاره به این مطلب دارند که یاد دادن و آموزش علم به دیگران اگر برای خدا باشد، حسنه و نیکی است «تَعلیمه لِلهِ حَسَنَة؛ یادگیری علم برای خداوند حسنه است». در فقره بعدی حضرت میفرمایند که مذاکره علم، تسبیح خداست: «الْمُذَاکَرَةِ فِیهِ تَسْبِیحٌ.» یعنی سر کلاس نشستن و درس معلم و استاد را گوش دادن، همتراز تسبیح خداوند متعال است. در روایات داریم که یک ساعت در طلب علم بودن بهتر از احیای یک شب و یک روز در طلب علم بودن بهتر از سی ماه روزه است. سپس حضرت به یک امتیاز دیگر معلّمان اشاره دارند و می فرمایند، آموزش علم به دیگران، صدقه است: «تَعْلِیمُهُ مِنْ لَا یَعْلَمُهُ صَدَقَهَ» از دیدگاه امام رضا(ع) آموزش علم به افرادی که نمیدانند، نوعی صدقه است چرا که صدقه، به کمک مالی محدود نمیشود، بلکه شامل هر کار خوبی میشود، چنان که در روایت دیگری فرمودهاند: «کل معروف صدقة».
امتیاز مهم دیگری که حضرت به آن اشاره میفرمایند، این است که معلم اگر علم خود را به اهل آن یاد بدهد و آنها را تربیت کند، موجب قرب و نزدیکی او به خداوند میشود و میتوان گفت معلمانِ نیک، به خدا نزدیکترند. جمله «بَذلُهُ لِأَهْلِهِ قُرْبَةٌ إِلَی اللهِ» دلالت بر این مطلب دارد.
بنا بر آنچه گفته شد، مقام معلم بسیار بالا و والا است و همان طور که مرحوم امام خمینی(ره) فرمودند: «معلمی شغل انبیاست». یعنی اگر بخواهیم کسی و شغلی را همتراز شغل انبیاء معرفی کنیم، شغل شریف «معلمی» است.
با توجه به این حدیث شریف، خطاب به جامعه و مسئولان و نیز معلمان عزیز چیست؟
گرچه فرصت و مجال بسیار کوتاه بود تا این حدیث زیبا و پر معنا را شرح دهیم، لیکن خلاصه و پیام آن را میتوان برای معلمان عزیز این دانست که قدر این شغل مهم را بدانند و آن را با هیچ بهای مادی تعویض ننمایند و اخلاص و تقرب الهی را هدف خود در این شغل مهم قرار دهند. پیام دوم خطاب به مسئولان و جامعه است، همان گونه که احترام و تجلیل از انبیای الهی لازم است، باید جانشینان آنان در تعلیم و ارشاد دیگران به معرفت و بینش را تکریم و تعظیم کنند و به گونهای شود که شغل معلمی در جامعه از احترام و ارزشی فوقالعاده برخوردار شود.
منبع: روزنامه قدس مریم احمدی شیروان