Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-06@14:11:25 GMT

فرصت اقتصادی مناسبی پیش روی ایران قرار دارد

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۷۳۰۰۴

فرصت اقتصادی مناسبی پیش روی ایران قرار دارد

به گزارش جام جم آنلاین، در ادامه این گزارش اکونومیست آمده است: همزمان با اینکه دری بسته می شود، در دیگری باز می شود. فشار جهانی بر امور مالی روسیه اخیرا به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

در همین حال قرار است ایران از یکسری تحریم ها رهایی یابد و بخشی از این تحریم ها کاسته شوند. در سال ۲۰۱۸ آمریکا از توافق هسته ای چندجانبه با ایران خارج شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بحبوحه مذاکرات برای احیای توافق هسته ای در مراحل نهایی قرار دارد و به نظر می رسد حصول یک توافق نزدیک است.

اینکه یک توافق، نفت ایران را به بازار جهانی بازگرداند، شانسی بی‌فایده نیست.

در ادامه این مطلب اکونومیست آمده است: تجربه ایران آموزنده است. ایران طی دهه گذشته تحت فشار تحریم‌های جهانی دچار رکود، کاهش ارزش واحد پولی و تورم مزمن شده است. اقتصاد ایران طی این مدت ضربه خورد اما سقوط نکرده است. این تا حد زیادی به این دلیل است که تولیدکنندگان ایرانی انعطاف‌پذیری و ترمیم‌پذیری خود را اثبات کرده اند.

تحریم‌های آمریکا برای دهه‌ها یک واقعیت مربوط به زندگی عادی در ایران محسوب شده است. این تحریم ها در سال ۱۹۷۹ آغاز شدند، زمانی که جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا واردات نفت از ایران را ممنوع کرد و دارایی های ایران را در آمریکا به دنبال تسخیر سفارت آمریکا در تهران مسدود کرد.

اما تحریم ها زمانی واقعا شروع به آسیب زدن کرد که دیگر تحریم ها اضافه شدند.

اکونومیست در ادامه عنوان کرد: می توان به سه مورد درباره وضعیت انعطاف پذیری و ترمیم‌پذیری ایران در این مسیر اشاره کرد.

اول اینکه اگرچه تحریم ها گسترده و با دقت نظارت شدند، اما در معرض آسیب قرار داشته اند. در همین دوران تحریم ایران توانسته چند صدهزار بشکه نفت روزانه صادر کند.

شکستن تحریم ها خطرناک است اما برخی از پالایشگاه های خصوصی حاضرند این ریسک را بپذیرند. دلار تنها ارز مطرح در این راستا نیست چون یوان و درهم امارات نیز وجود دارد.

دومین مسئله در مسیر انعطاف‌پذری بو بهبودپذیری ایران، تنوع صادرات است. ایران از طیفی از صنایع تولیدی بهره مند بوده است. برخی از این صنایع بزرگتر، مانند استخراج معادن و فلز، از دسترسی به انرژی ارزان و قابل اعتماد سود می برند. به علاوه اینکه ایران مرزهای زمینی با چند کشور پرجمعیت از جمله پاکستان و ترکیه دارد.

سومین عامل، جایگزینی واردات است. یک ریال با ارزش ضعیف‌تر، کالاهای وارداتی را از دسترس بسیاری از ایرانیان خارج کرد اما برای تولیدکنندگانی که به بازار داخلی ۸۳ میلیونی خدمات ارائه می کنند، یک موهبت بوده است. یک شهروند تهرانی می گوید زمانیکه برای خرید به تهران می روید، لباس ها، اسباب بازی ها و کالاهای خانگی ساخت داخل را مشاهده می کنید. وی اضافه می کند: اگریک شاخص جهانی مربوط به خودکفایی وجود داشته باشد، ایران رتبه بالایی در آن خواهد داشت.

بازار بورس ایران نیز بازتاب همین روند بهبودپذیری اقتصادی را نشان می دهد. برخی از شرکت های بزرگتر تحت لیست تحریم ها قرار دارند اما صدها شرکت کوچگ تر در این لیست نیستند. سهام تدابیر حفاظتی خوبی را در برابر کاهش ارزش واجد پولی و تورم در ایران از خود نشان داده است.

اکونومیست در پایان تصریح کرد: مقامات ایران حرکت این کشور در مسیر «اقتصاد مقاومتی» را مایه مباهات می دانند. این را باید عنوان کرد که اقتصادها از مردم عادی تشکیل شده اند. آنها به بهترین شکل ممکن خود را با شرایط تغییر یافته، وفق می دهند. برای ایرانی‌ها، اکنون یک چشم انداز واقعی روزهای بهتر پیش‌ رو است اما در سوی دیگر برای مردم روسیه، یک روند «سازگاری دردناک» با شرایط جدید تازه آغاز شده است.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: اوکراین روسیه نفت ایران توافق هسته ای اقتصاد ایران اقتصاد مقاومتی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۳۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره‌شمالی: گروه‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها شکست خواهند خورد

سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل امروز (یکشنبه) گفت، تلاش‌های آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای تشکیل گروه‌های جدید نظارت بر تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ محکوم به شکست است.

به گزارش ایسنا، گفته‌های «کیم سونگ» سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل در واکنش به بیانیه مشترک آمریکا و متحدانش است که اخیرا منتشر شد و در آن، آنها خواستار تداوم فعالیت گروهی از کارشناسان ناظر بر تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ شده‌اند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، اوایل سال جاری میلادی روسیه در حالی تجدید فعالیت این گروه نظارتی تحت رهبری آمریکا را وتو کرد که این گروه، پیونگ‌یانگ را به ارسال تسلیحات به مسکو برای استفاده در جنگ اوکراین متهم کرده بود. اتهامی که مسکو و پیونگ‌یانگ رد می‌کنند.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی از قول سفیر این کشور در سازمان ملل گزارش کرد: «نیروهای متخاصم شاید دومین و سومین گروه نظارت بر تحریم‌ها را در آینده برقرار کنند اما آنها با گذر زمان نابودی خود را می‌بینند.»

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل ماه گذشته میلادی به منطقه غیرنظامی‌ شده بین دو کره رفت و به روسیه و چین تاکید کرد تا از حمایت از کره‌شمالی دست بردارند. سفر او پس از آن انجام شد که روسیه تمدید سالانه فعالیت هیات کارشناسان چند ملیتی را که طی ۱۵ سال گذشته اجرای تحریم‌های سازمان ملل را با هدف محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی نظارت کرده‌اند، رد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر بلژیک: در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل هستیم
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • کره‌شمالی: گروه‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها شکست خواهند خورد
  • تحریم‌های اقتصادی به قالی‌بافان سنتی در ایران ضربه زده است
  • صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • برگزاری رویداد بین المللی ارائه فرصت های سرمایه گزاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم