Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلیل جباری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این اداره‌کل در نظر دارد از محل اعتبارات تجمیعی کاوش‌های باستان‌شناسی استان مبلغی برای تعیین عرصه و حرایم مجموعه مقابر صخره‌ای شیدی پلدشت اختصاص دهد.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات تخصیصی حوزه میراث فرهنگی در طول سال جاری محدود بوده است، گفت: در صورت تخصیص اعتبارات بیشتر ضمن افزایش دامنه کارهای تحقیقاتی و پژوهش باستان‌شناسی در این منطقه نسبت به اجرای راه دسترسی مناسب از محور بورالان به سمت مقابر صخره‌ای شیدی، نصب تابلو، میله‌گذاری و اجرای سنگ‌پله اقدام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جباری گفت: قدمت مقابر صخره‌ای شیدی به هزاره اول قبل از میلاد و دوران امپراتوری اورارتویی در شمال‌غرب کشور می رسد که بر روی تپه صخره‌ای در کنار رودخانه آرازچایی و چسبیده به روستای شیدی واقع شده است.

وی اضافه کرد: مجموعه مقابر شیدی دارای یک تالار به مساحت ۹ مترمربع و دو اتاقک کوچک با متراژ چهار مترمربع در جهات شمال و جنوب تالار بوده و به صورت شاهکاری حجاری در دل صخره بزرگ آهکی کنده شده است.

جباری ادامه داد: این مجموعه سال ۱۳۷۵ تحت شماره ۱۶۸۵ در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت ملی رسیده و نخستین بررسی باستان‌شناسی محل توسط مرحوم کلایس انجام گرفته بوده است.

شهر پلدشت در نقطه صفر مرزی در شمالغرب کشور است به گونه ای که ساختمان‌های جمهوری خودمختار نخجوان را میتوان از مرزهای کشور در این شهرستان مشاهده کرد. شهر پلدشت در میان دو دشت شیبلو و زنگنه قرار گرفته‌است.

رودخانه پر آوازه ارس، پل دوستی بین ایران و آذربایجان، بازارچه و گمرک، تفرجگاه ارس، روستای تاریخی شیدی، روستای گردشگری شوطلو، دشت زنگنه،سدهای ارس، ارس دو و قیقاج از جاذبه‌های شهرستان پلدشت است.

گمرک و پایانه صنم بولاغی، داشتن آثاری زیبا چون، تالاب زیبای عرب‌گولی، گوردخمه و ایوان اورارتویی شیدی، سد تاریخی پناه‌کندی، پل صفوی سینیخ قارقولوق بر روی ارس، حمام پورناک و آب معدنی ترشاب و صنایع دستی حصیر و جیغ‌بافی عشق‌آباد مییتواند مقصد مناسبی برای گردشگران باشد.

برچسب‌ها گردشگری آذربایجان ارومیه میراث فرهنگی پلدشت ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری آذربایجان ارومیه گردشگری آذربایجان ارومیه میراث فرهنگی پلدشت ایران صخره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۳۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهروند خبرنگار،آلاینده های زیست محیطی کامیونها درپلدشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، توقف کامیونهای حامل سوخت در حاشیه خیابانهای پلدشت و آلودگی ناشی از نشت گازوئیل موضوع ارسالی از شهروند خبرنگارماست.

صدای شهروند و پاسخ شهردار پلدشت را در این زمینه بشنوید.

دیگر خبرها

  • واکنش رضا جباری بابت شکایت باشگاه پرسپولیس
  • کشف قبرستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • واکنش جباری به خبر شکایت باشگاه پرسپولیس: مگر به مسائل شخصی درویش ورود کردم؟
  • ظرفیت آرامستان گرگان تکمیل است/ گورستان جدید سال آینده بهره‌برداری می‌شود
  • آیا می‌دانید قدیمی‌ترین مقابر صخره‌ای ایران کجاست؟
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • تعیین حریم مشهد با طرقبه شاندیز در انتظار ابلاغ وزارت کشور
  • شهروند خبرنگار،آلاینده های زیست محیطی کامیونها درپلدشت
  • تاکید امام جمعه پلدشت برنقش خطیر معلمان درتربیت نیروی انسانی
  • ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای از سرگیری ساخت هتل صخره‌ای