Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@08:52:02 GMT

تصاویر خیره‌کننده یک عکاس آماتور از آسمان شب

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۷۵۴۲۵

تصاویر خیره‌کننده یک عکاس آماتور از آسمان شب

یک ستاره‌شناس آماتور اسکاتلندی عکس‌های خیره‌کننده‌ای از سحابی‌های دوردست و سایر شگفتی‌های نجومی ثبت کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، "برایان شاو"(Bryan Shaw) عکاس ۲۸ ساله ساعت‌ها به رصد آسمان شب نشسته است تا تصاویری از سحابی‌ها و خوشه‌های ستاره‌ای که هزاران سال  نوری از ما فاصله دارند ثبت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سحابی گل سرخ

او توانست تصاویری از سحابی شکارچی که در فاصله ۱۳۴۴ سال نوری از زمین قرار دارد و سحابی گل‌سرخ که یک خوشه‌ستاره‌ای با ابر و گرد و غبار کیهانی شبیه به گل رز است و در فاصله‌ی بیش از ۵۰۰۰ سال نوری از ما قرار دارد، ثبت کند. سحابی شکارچی از پرنورترین سحابی‌ها است و با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده است. او همچنین تصاویری از شفق‌های قطبی، ماه و کهکشان‌ها از جمله کهکشان راه شیری گرفت.

سحابی شکارچی

یکی از تصاویر سحابی آمریکای شمالی را نشان می‌دهد که در صورت فلکی ماکیان قرار دارد. از آن‌جا که این سحابی در نور مرئی شبیه قاره آمریکای شمالی است این نام برای آن انتخاب شده است.

سحابی خرطوم فیل در فاصله حدودی ۲۴۰۰ سال نوری از زمین

سحابی‌ ابر بزرگی از غبار و گاز کیهانی است که فضای میان ستارگان را اشغال کرده و محل تولد ستاره‌های جدید است. سحابی‌ها زمانی به وجود می‌آیند که ستاره‌ای بزرگ‌تر از خورشید شروع به مردن می‌کنند و بادهای خورشیدی منتشر می‌کنند.

سحابی سر اسب(راست)، سحابی شعله(چپ)  

تصویر دیگری سحابی شعله و سحابی سر اسب را نشان می‌دهد که هر دو بخشی از یک منطقه ستاره ساز هستند.

سحابی سر اسب به دلیل شباهتی که به یک اسب کوچک دارد به این نام خوانده می‌شود. به طور معمول سحابی‌ها براساس شباهتی که به اشیاء یا موجودات دارند توسط دانشمندان نامگذاری می شوند.

کهکشان آندرومدا یا مسیه ۳۱ (Messier ۳۱) نیز در میان تصاویر ثبت شده قرار دارد. یک کهکشان مارپیچی واقع در صورت فلکی آندرومدا است که حدود ۲٫۵ میلیون سال نوری از کهکشان راه شیری فاصله دارد و نزدیک‌ترین کهکشان مارپیچی به کهکشان راه‌شیری است. این کهکشان ابتدا در سال ۹۶۴ مشاهده و به عنوان یک سحابی در نظر گرفته شد و در دهه ۱۹۲۰ مشخص شد که یک کهکشان است.

این کهکشان که تقریبا اندازه‌ای مشابه کهکشان راه‌شیری دارد روزی با آن ادغام خواهد شد. انتظار می‌رود این دو حدود ۴.۵ میلیارد سال دیگر به یکدیگر برخورد کنند و یک کهکشان بیضی شکل غول پیکر به وجود بیاورند.

تصویری از خوشه ستاره‌ای خوشه پروین که با نام‌های ثریا یا هفت خواهران نیز شناخته می‌شود در میان سایر تصاویر وجود دارد. این خوشه در صورت فلکی گاو و در فاصله ۴۴۰ سال نوری از ما  قرار دارد.

کهکشان گرداب(Whirlpool) که مانند سایر کهکشان‌ها سیاهچاله‌ای در قلب خود دارد. این کهکشان در فاصله ۳۱ میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته است. 

کهکشان راه‌شیری بر فراز منطقه‌ای در اسکاتلند

شفق قطبی بر فراز اسکاتلند

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کهکشان سحابی ماه شفق قطبی کهکشان راه شیری سال نوری سحابی ها ستاره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۵۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دومین ماه کامل فصل بهار در سال ۲۰۲۴ در نیمکره شمالی زمین طلوع کرد و در سراسر جهان تصاویری از آن ثبت و منتشر شد که در اینجا گلچینی از بهترین و تاثیرگذارترین تصاویر ماه صورتی کامل از ایالات متحده و همچنین فرانسه، بریتانیا و هند را می‌توانید مشاهده کنید.

به گزارش ایسنا، نام «ماه صورتی» به این معنا نیست که قمر زمین در چنین روزی رنگ صورتی به خود می‌گیرد بلکه به این دلیل است که رنگ گل‌های بهاری که در این زمان از سال شکوفا می‌شوند، صورتی است. مانند تمام ماه‌های کامل، «ماه صورتی» نیز در تمام طول شب قابل مشاهده بود و در هنگام غروب خورشید از شرق طلوع می‌کرد و هنگام طلوع خورشید در غرب غروب می‌کرد.

ماه کامل برفراز بیلبوردی از نام «ماه» (Moon) در محوطه بیرونی ورزشگاه کافمن 

به نقل از فوربز، تصور می‌شود نام «ماه صورتی» از قبایل بومی آمریکا سرچشمه گرفته باشد. نام‌های دیگری نیز برای این ماه در نظر گرفته می‌شود که عبارتند از ماه در حال رشد، ماه ماهی، ماه تخم‌گذاری غازها و ماه قورباغه.

برای مدت کوتاه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای، «ماه صورتی» به رنگ نارنجی به نظر می‌رسید. این پدیده به این دلیل اتفاق می‌افتد که بیننده ماه را از میان ضخیم‌ترین لایه جو زمین می‌بیند.

ماه کامل آوریل پشت ساعت بالمورال (Balmoral) در ادینبورگ

نور قرمز و نارنجی با طول موج بلندتر می‌تواند به راحتی از جو عبور کند، در حالی که نور آبی با طول موج کوتاه توسط ذرات پراکنده می‌شود. همین اصل علمی که به پراکندگی رالی معروف است، مسئول رنگ نارنجی غروب خورشید نیز هست.

ماه صورتی کامل از پشت مجسمه آزادی در شهر نیویورک در حالی که یک هواپیما از  رو به روی آن عبور می‌کند

«ماه صورتی» اولین ماه کامل از زمان خورشید گرفتگی کامل در سراسر آمریکای شمالی در هشتم آوریل بوده است.

ماه گرفتگی بعدی یک ماه گرفتگی جزئی در ۱۷ سپتامبر خواهد بود. این ماه گرفتگی به بهترین وجه در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا و آفریقا دیده می‌شود. در طول این رویداد، ماه کامل وارد سایه زمین می‌شود.

ماه آوریل در پشت برج ایفل پاریس 

ماه کامل بعدی، «ماه گل» است که در روز پنجشنبه، ۲۳ مه (سوم خرداد) سال ۲۰۲۴ به وقوع خواهد پیوست.

ماه کامل در بنگال غربی، هند ماه کامل بین قلعه ادینبرو و بنای یادبود اسکات  ماه کامل آوریل معروف به ماه صورتی بر فراز یک برج دیدبانی در مادرید، اسپانیا  ماه صورتی بر فراز خلیج ساراسوتا فلوریدا  ماه صورتی بر فراز سیاتل ماه کامل پشت برج سوزن فضایی (SpaceNeedle) در سیاتل کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • تصاویر خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان
  • ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت (عکس)
  • تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان
  • اگر فضا پر از ستاره است پس چرا اینقدر تاریک است؟!
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • تصاویر نجومی پنجم اردیبهشت (۲۴ آوریل)
  • چگونه محمد سالم بهترین عکس جهان را ثبت کرد؟
  • اینتر کهکشانی؛ ستاره ای جدید در آسمان / فیلم
  • تور ایرانگردی نمایش «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت» آغاز شد