Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-وزیر خارجه عراق اعلام کرد که دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان روز چهارشنبه آینده برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از العالم،، فواد حسین، وزیر خارجه عراق در سخنرانی خود در کنفرانس آنتالیا که اکنون درحال برگزاری است اعلام کرد که دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان روز چهارشنبه آتی در بغداد پایتخت عراق برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس این گزارش، پیش از این محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در اظهاراتی گفت: ایران همسایه ماست و تا ابد همسایه باقی خواهد ماند، نه ما توان رهایی از ایران داریم ‌و نه ایران توان رهایی از ما دارد. بهتر است که اختلافات با ایران را حل کنیم و باید راه هایی پیدا کنیم که توان همزیستی داشته باشیم.
محمد بن سلمان در ادامه خاطرنشان کرد که عربستان در چهار ماه گذشته گفت وگوهایی با ایران انجام داده است.
 پیش از این امیر عبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در مورد روابط با عربستان سعودی گفت: ما از بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی استقبال می‌کنیم. در گذشته سه دیپلمات ما در جدّه نزد اوآی‌سی مستقر شدند، به نظرم این اقدام که در نتیجه چهار دور مذاکره با عربستان در بغداد حاصل شده نشان می‌دهد که حرکتی روبه‌جلو وجود دارد.

خطیب زاده :مذاکرات ایران و عربستان تاکنون نتیجه ملموسی نداشته
سخنگوی وزارت خارجه طی هفته گذشته اظهار داشت:در چهار دور گذشته گفت‌وگوها در بغداد، در فضای خوب، محترمانه و مثبتی ادامه داشته است. البته باید تأکید کنم، نتایج ملموسی از این گفت‌وگوها تا به امروز به دست نیامده است. 
خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی درمورد اظهارات ولی‌عهد سعودی درباره مذاکره با ایران، بیان داشت: آقای امیرعبداللهیان موضع ایران را به روشنی بیان کرد؛ عربستان یک کشور مهم در جهان اسلام و منطقه است و پرونده‌های اختلافی نباید باعث شود حداقلی از روابط را با هم نداشته باشیم. منتفعان اصلی این روابط مردم منطقه و دو کشور هستند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در چهار دور گذشته گفت‌وگوها در بغداد، در فضای خوب، محترمانه و مثبتی ادامه داشته است. البته باید تأکید کنم، نتایج ملموسی از این گفت‌وگوها تا به امروز به دست نیامده و حداقل نتایج کم و محدود بوده است.
خطیب‌زاده اضافه کرد: باید در دور پنجم تلاش کنیم از مفاهمه‌ای که در برخی حوزه‌ها داشتیم ترجمان نتیجه کنیم. تاریخ دور پنجم هنوز قعطی نیست. ولی هر دو طرف برای برگزاری نشست بعدی است اراده دارند. اگر عربستان سعودی با این اراده قطعی در بغداد حاضر شود تا نتیجه مناسبی از این گفت وگوها حاصل شود، جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد حداکثر سرعت را به برقراری روابط میان دوکشور ببخشد.

بن سلمان به دنبال احیای مناسبات با ایران
ولیعهد سعودی ابراز امیدواری کرده است که گفت‌وگوها بین دو کشور ایران و عربستان به مرحله‌ای برسد که برای هر دو طرف خوب باشد و آینده روشنی را برای دو کشور رقم بزند.
محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در گفت‌وگو با مجله آتلانتیک گفته که ریاض به مذاکرات خود با ایران ادامه خواهد داد.
بن سلمان ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات به جایی برسد که برای هر دو کشور خوب باشد و آینده روشنی برای عربستان سعودی و ایران رقم بزند.
وی افزود: فکر می‌کنم هر کشوری در جهان چه ایران چه هر کشور دیگری که بمب هسته‌ای داشته باشد، خطرناک است و ما نمی‌خواهیم شاهد یک توافق هسته‌ای ضعیف باشیم، زیرا در نهایت به همان نتیجه منجر خواهد شد.
ولیعهد عربستان ادامه داد: ایران کشور همسایه است و برای همیشه همسایه ما باقی خواهد ماند و ما نمی توانیم همدیگر را نابود کنیم، بنابراین بهتر است که مسائل را حل کنیم و راه‌های همزیستی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
ولیعهد سعودی در ادامه گفت‌وگوی خود با مجله آتلانتیک تصریح کرد: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سیستم یکسانی دارند و 90 درصد دیدگاه‌های سیاسی ما یکسان است و با خطرات امنیتی، چالش‌ها و فرصت‌های اقتصادی یکسان مواجه هستیم و علاوه بر آن دارای یک بافت اجتماعی هستیم.
محمد بن سلمان مدعی شد: ما به اسرائیل به عنوان یک دشمن نگاه نمی کنیم، بلکه به عنوان یک متحد بالقوه در بسیاری از منافع که می توانیم با هم به دنبال دستیابی به آن باشیم، نگاه می‌کنیم، اما برخی از مسائل باید قبل از رسیدن به آن حل شود.
وی گفت: ما با قطر روابط خوبی داریم و شیخ تمیم یک شخص فوق‌العاده و یک امیر فوق‌العاده است و همچنین بقیه سران کشورهای خلیج‌فارس. اکنون تمرکز ما روی این است که در آینده چگونه یک کشور فوق‌العاده بسازیم. آنها اکنون به ما بسیار نزدیک هستند.
ولیعهد سعودی افزود: واشنگتن حق دخالت در امور داخلی عربستان را ندارد، اما ما روابط تاریخی با آمریکا داریم و هدفمان حفظ و تقویت آن است.

ادعای نماینده عربستان در وین علیه برنامه هسته‌ای ایران
به گزارش روزنامه الیوم، در حالی که عربستان سلسله گفتگوهایی با ایران برگزار کرده اما در خصوص مذاکرات وین برای احیای برجام مواضع ضا ایرانی اتخاذ کرده است و در همین راستا عبدالله بن خالد بن سلطان بن عبدالعزیز، سفیر عربستان در اتریش و نماینده دائم این کشور نزد سازمان های بین المللی در وین در نشستی مدعی شد که کشورش نگران "سیاست های ایران در نتیجه نبود گزارشات و اطلاعات در خصوص امنیت نیروگاه هسته ای بوشهر است به ویژه اینکه ایران تنها کشوری است که نیروگاه هسته ای فعال دارد و تاکنون وارد توافق امنیت هسته ای نشده است".
وی در ادامه به گزارشات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر نظارت در جمهوری اسلامی ایران با توجه به قطعنامه 2231 شورای امنیت اشاره کرد.
بن عبدالعزیز همچنین مدعی شد که ایران با گسترش فعالیت های هسته ای خود به نقض برجام ادامه می دهد و پایبندی به پروتکل های الحاقی را متوقف کرده است!
نماینده سعودی در سازمان های بین المللی در بخش دیگری از اظهارات خود مدعی عدم همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و عدم انجام مطالبات این آژانس شد.
وی در ادامه ایران را به تعلل و اتخاذ سیاست های گمراه کننده در توافق کنونی متهم کرد و بر اهمیت وجود توافق فراگیرتر، قوی تر و طولانی تر تاکید کرد.
در حالی که مقامات کشورمان همواره تاکید داشته و دارند که سلاح هسته ای در دکترین دفاعی ایران جایگاهی ندارد، بن عبدالعزیز گفت که این توافق باید از هرگونه دستیابی ایران به سلاح هسته ای ممانعت کند و نگرانی کشورهای منطقه نسبت به گام های تنش زای ایران برای ایجاد بی ثبانی و ناامنی در منطقه از جمله برنامه هسته ای این کشور را جدی بگیرد.
این مقام سعودی در ادامه خاطرنشان کرد: عربستان ایران را به همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی و عدم اتخاذ سیاست تعلل دعوت می کند به ویژه اینکه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی سفرهای متععدی به تهران داشته است و به منظور ایجاد راه حل برای اختلافات موجود، تلاش خستگی ناپذیری داشته است. عربستان از ایران خواسته است که از ایجاد تنش ها جلوگیری کند و امنیت و ثبات منطقه را در معرض خطر قرار ندهد و به طور جدی وارد  مذاکرات در چارچوب برجام شود.
نماینده عربستان در سازمان های بین المللی مستقر در وین همچنین گفت: عربستان از تمام تلاش های بین المللی برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای حمایت می کند و امیدوار است که کشورهای عضو نیز به طور کامل از آژانس بین المللی انرژی اتمی و مدیرکل آن برای تداوم تلاش های در راستای مقابله با اشاعه هسته ای حمایت کنند و این امر ثبات و امنیت را در منطقه خاورمیانه و جهان محقق می کند.
به گزارش ایسنا، ادعای مقام سعودی در حالی است که میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی اخیرا در بخشی از بیانیه‌اش در جلسه شورای حکام درباره فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران گفت: ما از مدیر کل آژانس به خاطر ابتکار عمل و سطح بالای حرفه‌ای‌ بودنش، همچنین از ایران به خاطر رویکرد سازنده‌اش قدردانی می‌کنیم. این [رویه] موجب زمینه‌سازی برای پیش‍رفتی چشم‌گیر در حل‌وفصل مسائل پادمانی مرتبط با ایران شد.
جلسه شورای حکام در پی سفر روز شنبه رافائل گروسی به ایران و دیدارش با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه ایران برگزار شده بود.
رافائل گروسی در کنفرانس خبری‌اش که پس از جلسه آغازین شورای حکام در روز دوشنبه گذشته برگزار شد، گفته بود در ایران درباره مسیر پیش رو توافق‌هایی صورت گرفته است که به طور کلی رضایت‌بخش است.

ادعاهای خصمانه عربستان در کمیته چهارجانبه عربی علیه ایران
دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان در حالی قرار است روز چهارشنبه در بغداد برگزار شود که عربستان در نشست کمیته چهارجانبه عربی مواضع ضد ایرانی اتخاذ کرده است.
به گزارش الشرق الاوسط،  کمیته چهارجانبه عربی متشکل از عربستان، امارات، بحرین و مصر در نشست خود در حاشیه صد ‌و پنجاه و هفتمین نشست دوره ای اتحادیه عرب که  در مقر این اتحادیه در قاهره برگزار شد، ادعاهایی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.
در این نشست که به ریاست عربستان برگزار شد، وزرای خارجه چهار کشور عربی ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی متهم کردند و اظهارات مسئولان ایرانی در رابطه با کشورهای عربی را تحریک آمیز خواندند.
این کمیته ایران را به حمایت تسلیحاتی از آنچه که ``شبه نظامیان تروریستی در برخی کشورهای عربی`` خواندند، متهم کرد.
چهار کشور عربی در این نشست از گسترش برنامه موشکی ایران انتقاد کردند ‌و مدعی شدند که تهران موشک های بالستیک به انصارالله یمن می دهد.
این کمیته چهارجانبه ضد ایرانی مدعی شد که انصارالله یمن به وسیله پهپادها و موشک های ایرانی عربستان و امارات را مورد هدف قرار می دهد و این امر تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات منطقه و در تضاد با قطعنامه 2216 شورای امنیت است.
این کمیته همچنین تاکید کرد که ایران باید به قطعنامه 2231 شورای امنیت درخصوص برنامه موشکی پایبند باشد.
وزرای خارجه چهار کشور عربی اعلام کردند: ما از تلاش های بین المللی در راستای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای از جمله مذاکرات وین حمایت می‌کنیم و بازگشت به برجام گامی در راستای تحقق امنیت است اما نقطه رسیدن نیست.
آن ها همچنین خواستار تقویت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر برنامه ‌هسته ای ایران و تلاش جدی برای رسیدن به یک توافق قوی تر و طولانی تر شدند.
وزرای چهار کشور عربی همچنین ادعاهایی درخصوص جزایر سه گانه ایرانی مطرح کردند.
آن ها همچنین ایران را به دخالت در امور یمن، سوریه، مراکش و بحرین متهم کردند.
کمیته چارجانبه عربی تاکنون بارها در بیانیه‌های خود موضع‌گیری‌های مشابهی در ارتباط با ایران اتخاذ کرده است گرچه این کشورها به شکل دوجانبه تلاش می‌کنند مواضع به مراتب نرم‌تری در قبال ایران در پیش بگیرند.



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عربستان ایران عراق مذاکرات دور پنجم دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان های بین المللی کمیته چهارجانبه چهار کشور عربی محمد بن سلمان روز چهارشنبه ولیعهد سعودی سلاح هسته ای انرژی اتمی برگزار شد گفت وگوها مدعی شد دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۵۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بعد از حمله ایران حماس راحت‌تر نه می‌گوید!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 5 کانال دوازده اسرائیل گزارشی از مذاکرات برای تبادل اسرا میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها منتشر کرد. آن گونه که در این گزارش گفته می‌شود، بعد از حمله ایران به اسرائیل، حماس اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و راحت‌تر در مذاکرات نه می‌گوید. این گزارش جالب را با زیرنویس فارسی می‌بینید.

دیگر خبرها

  • پنجمی جوانان هاکی روی یخ ایران در قهرمانی آسیا
  • گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کند
  • تیم هاکی روی یخ جوانان ایران پنجم شد
  • تیم هاکی روی یک جوانان ایران پنجم شد
  • آیا فردا چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت برای کارگران تعطیل است؟
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • بعد از حمله ایران حماس راحت‌تر نه می‌گوید!
  • پنجاهمین نشست بانک توسعه اسلامی در عربستان آغاز شد
  • وزیر اقتصاد به عربستان می‌رود
  • وزیر اقتصاد راهی عربستان می‌شود