Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، اواسط اسفند ماه سال ۹۸  در حالی که لارستان زمستان را پشت سر گذاشته بود و می رفت تا با رختِ سبز کُنارهای شکفته اش و گل دسته‌های بابونه روییده در دشت و دمن از خزان بگذرد و  بهار را دعوت کند،  آن مهمانِ ناخوانده ای که یک به یک مرزها را طی کرده بود بالاخره به لارستان هم رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سر و کله کرونا در هفدهمین روز از اسفند ماه ۹۸ با ابتلای قطعی یک مورد در لارستان، پیدا شد و از همان روز دیگر ترس و اضطراب ها بیشتر نمودار شد.

قرنطینه ها، ممنوعیت های تردد، تعطیلی کسب و کارها همه آن شور و نشاط عید نوروز ۹۹ را  کم کرد، مردم از خیر آن عید و بازدیدها و سفرها گذشتند همه دیدارها مجازی شد و شاید از همان روزها بود که همه پی بردند سلامتی و دور هم بودن بهترین نعمت هایی است که در طول زندگی گاهی از آن غافل بوده اند.

شیوع ویروس کرونا و موج سواری‌های آن، از مهم ترین پدیده هایی بود که طی 2 سال اخیر یک جهان را به سودای خود مشغول کرده است، اما در میان این یک جهان گرفتار به کرونا باید روایت این روزها بیان گردد، باید از آنچه که تلخ است گفت از آنچه که تفاوت ها را رقم زد گفت، باید در تاریخ ثبت شود تفاوت ملت ها در رویارویی با این ویروسِ منحوسِ همه گیر.

در همه آن روزهایی که کرونا آماج بلایش، تجمع ها را هدف گرفته بود و ماسک و ژل بهداشتی به سانِ گوهری کمیاب گردیده بود، تفاوت ها رخ نمایان کرد آنهایی که خود را مهد تمدن و مدعیان کشورهای جهان اولی می دانستند با یورش و هجوم به سمت فروشگاهایشان روبه رو بودند و قفسه هایی که در عرض ۵ دقیقه خالی از اقلام غذایی و بهداشتی بود و آنچه بازارش رونق گرفته بود خرید و فروش سلاح بود!

در اینجا در گوشه به گوشه ایران، خاک دلیرمردان اگرچه کرونا بی هیچ تفاوتی آمده بود اما ما آن را تغییر دادیم ما همچون همان روزهای دفاع مقدسمان ایستاده ایم، به پشتوانه کادر درمان خستگی ناپذیر و گروه های جهادی و بسیجی به دلِ حادثه زدیم و خواندیم: «ما گر زِ سر بریده می‌ترسیدیم، در محفل عاشقان نمی رقصیدیم» و تو گویی شجاعت و یکدلی، میراث کهن اجدادی ایرانیان بار دیگر شعله بر آورده است.

افتان و خیزان کرونا در لارستان، درمانگران عاشق و مشتاق

برای روایت شیوع کرونا در لارستان، همراه شده ایم با آنان که نقش آفرینان مبارزه با کرونا  بوده اند. در ابتدا، سخن را با امین والی پور، معاون درمان دانشکده علوم پزشکی لارستان شروع کرده ایم تا افت و خیز موج اول تا ششم کرونا در لارستان را از زبان وی بشنویم.

در اسفند 98 نخستین مورد ابتلا به کرونا در لارستان شناسایی شد، در آن روزها شرایط لارستان و حوزه درمان در چه از سطح آمادگی بود؟

نخستین مورد ابتلا به کرونا در لارستان روزهای اوایل اسفند شناسایی شد که یک مسافر از قم بود، شیوع کرونا در لارستان هم مانند همه کشور باعث اعمال محدودیت ها و قرنطینه های شدید شد که تا مدتی ادامه پیدا کرد، ناشناخته بودن این بیماری باعث ترس بسیاری در جامعه شده بود.

این بیماری شرایطی را به وجود آورده بود که  هیچ بیمارستان و دانشکده ای، آمادگی مقابله با بحران را نداشت اما در همان زمان خوشبختانه با تدابیری که مسؤولین وقت بیمارستان و علوم پزشکی از جمله دکتر رضایی، رئیس وقت بیمارستان و دکتر کریمی رئیس وقت علوم پزشکی لارستان داشتند، امکانات حفاظتی برای پرسنل فراهم شد،پرسنل ما جهادگونه و ایثارگرانه بدون هیچ ترس و واهمه ای و به صورت داوطلبانه وارد بخش کوویید شدند و بر بالین بیماران خدمت رسانی می کردند.

کادر درمان خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، کمی از شرایط و سختی های کار مدافعان سلامت بگویید؟

هر  چهار بیمارستان ما کمبود داشت، از آنجا که در هیچ یک از بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های ما تعداد پرستاران و پزشکان  بر اساس معیار کشوری وجود ندارد، این تعداد کم باعث شد که پرسنل نتوانند به مرخصی بروند و بار خستگی بر پرسنل مضاعف می شد اما کادر درمان ما ایستادگی کردند که من از آنها تشکر می‌کنم، چرا که نیروهای خدمتگزاری هستند که  تا پای جان ایستاده اند و جان بیمار برایشان مهم است.

آنها در تمام ساعات فعالیتشان لباس مخصوص ایزوله بر تن دارند، لباسی که تحمل آن برای نیم ساعت هم دشوار است اما می بینیم که کادر درمان دو سال است این سختی ها را به جان خریده اند و عاشقانه خدمت می کنند.

 کادر درمانی که تمام وقت در محیطی که بسیاری حتی جرات مراجعه و حضور در آنجا را ندارند، در حال انجام وظیفه و زندگی هستند. این وظیفه سنگینی است که کادر درمان  با شجاعت آن را پذیرفته اند و در نبرد سخت با کرونا، جان بر کف خود را سپر بلا قرار می دهند تا بیماران درد و رنج را سپری کنند و سلامتیشان را به دست بیاورند.

موج اول؛ دردآورترین موج کرونا

موج اول در لارستان کی شروع شد؟ چه کسانی یاری کردند تا شرایط بهتر شود و یا تجهیزات کامل شود؟

پیک اول کرونا از نیمه خرداد ۹۹ در لارستان شروع شد و تا پایان تیر ماه ادامه داشت، پیک اول دردآورترین پیک کرونا بود، کمبود تجهیزات، ناشناخته بودن بیماری و راه درمان، تعداد زیاد بیماران بستری در شرایطی که کادر درمان آمادگی این حجم بحران را نداشت اما به رغم همه کمبودها کادر درمان وارد عمل شدند و در خط مقدم مبارزه با بیماری قرار گرفتند.

خیرین عزیز که همیشه یاری رسان ما بوده اند برای جبران کمبودها پای کار آمدند اما از آنجایی که این کمبود تجهیزات یک مشکل سراسری بود  در ابتدای شیوع کرونا امکان تهیه تجهیزات نبود.

به یاد دارم که همکارانم از جمله دکتر رضایی که در آن زمان رییس بیمارستان بودند و من هم به عنوان مشاور ایشان مشغول به کار بودم، شبانه در بخش تأسیسات حضور پیدا می کردیم و نگران جان مردم بودیم.

امروز  در بیمارستان امام رضا(ع) لار، ظرفیت تخت های بیمارستان به ۲۵ تخت ویژه می تواند افزایش پیدا کند. ۴۰ دستگاه ونتیلاتور وجود دارد، ۳ دستگاه اکسیژن ساز ۶۰۰ و ۲۰۰ لیتر در بیمارستان لار مستقر است و توانسته ایم در تمام بیمارستان های تحت پوشش از جمله خنج، اوز و بیرم ظرفیت را گسترش دهیم، امروز با جذب متخصصین در هیچ کدام از چهار بیمارستان کمبود پزشک نداریم و در بعضی بیمارستان ها مانند بیمارستان خنج کارهای فوق تخصصی انجام می شود در بیرم از اقدامات پایه فراتر رفته و در حوزه چشم و ent فعالیت می کنند.

در پیک اول دستگاه سی تی اسکن 2 اسلایس داشتیم. امروز ما دستگاه ۲۸ در  کلینیک هاشمی زاده ۱۶ اسلایس در بیمارستان امام رضا و در سایر بیمارستان ها تجهیزات در حدی است که با ساختن بخش های جدید و تجهیزاتی که تهیه شده است اگر با موج های سهمگین روبه رو شویم ، امکان مقابله با آن را داریم.

از موج‌های اول تاکنون که درگیر امیکرون هستیم سهمگین‌ترین موج کدام بوده است؟ آماری از تعداد ابتلا و مرگ و میرها بفرمایید.

سهمگین ترین پیک، پیک پنجم  کرونا با شیوع ویروس دلتا بود که از تیر ۱۴۰۰ تا شهریور ادامه داشت موجی که در آن اوج بیماری کرونا، افزایش تعداد بیماران وجود داشت و  کادر درمان برای عبور از آن شب و روز در تلاش بودند، دکتر خدادادی رئیس  بیمارستان امام رضا(ع) فداکارانه شب ها بر بالین بیماران  حاضر می شدند که جا دارد از ایشان تشکر کنم و دکتر خدادادی شجاعانه در خط مقدم کرونا در اورژانس حضور داشته اند.

در پیک پنجم، خیرین و کمک های آنان فریادرس ما بود بنیاد نیک‌اندیش هاشمی زاده، مجمع خیرین  شهر خور و  هرکسی که توانایی داشتند برای کمک آمدند  و اگر کمک آنها نبود دچار آسیب های مضاعف بودیم، به رغم آن شرایط کرونایی که وجود داشت و در بسیاری از  بیمارستان های شهرهای همجوار فقط خدمات کرونایی ارائه می شد در لارستان  بدون اینکه بیماری در لیست انتظار باشد و یا عمل جراحی کنسل شود تمام خدمات ارائه می شود، کمبود دارو در موج پنجم بسیاری از بیمارستان ها را درگیر کرده بود اما در لارستان با تلاش های معاونت غذا دارو و توسعه تامین دارو با مشکل مواجه نشدند.

در پیک پنجم، آمار مربوط به بستری ها ۹۹۸ بستری و ۷۷ فوتی  بوده است، در موج ششم که از بهمن ماه آغاز شده است تاکنون ۴۷۷ بستری و ۲۲ فوتی داشته ایم.

تقدیر از تلاش خالصانه کادر درمان

در این دوران کرونا، لارستان و به ویژه کادر درمان شاهد از دست دادن  مدافع سلامت شهید زینلی بود در مورد فوت  ایشان و تأثیری که بر کادر درمان داشت توضیح بفرمایید.

متأسفانه در پیک اول دندانپزشک معروف و محبوب لارستان شهید ناصر(محبوب) زینلی را از دست دادیم شبی که ایشان فوت کردند بنده بر بالینشان حاضر بودم، شبی سخت و پر اندوه  برای کادر درمان بود اما در مقابل قضا و تقدیر چاره ای جز تسلیم نیست و مجدد به خانواده دکتر زینلی شهید مدافع سلامت تسلیت می گویم.

نزدیک به 2 سال است که کادر درمان با جدیت تمام در حال مبارزه با این ویروسی هستند که همه را خسته کرده است چه عاملی باعث این روحیه عظیم کادر درمان شده است؟

عشق به مردم، ایثار، شجاعت و فداکاری کادر درمان فراموش نشدنی است، دست تمام پرسنل را می فشارم و از همه آنها تقدیر می کنم و معتقدم اگر خدمت و ایثارگری آنها نبود اگر حمایت خانواده کادر درمان نبود، امروز شاهد فروکش کردن کرونا نبودیم از همه پرسنل، پزشکان، پرستاران، نیروهای خدمات، تاسیسات، بهیاران و کمک بهیاران، کادر اداری، نیروهایی که در اورژانس و بخش ویژه کرونا بودند صمیمانه قدردانی می‌کنم که سختی های بسیاری را متحمل شدند.

وقتی در مقابل این حجم از فداکاری آنها می بینم که هنوز  ۸ ماه کارانه کادر درمان، ۸ ماه اضافه کاری پزشکان را نتوانسته ایم پرداخت کنیم شرمنده آنها می شوم، پرسنلی که شبانه روز فداکاری کردند اما در شب عید هم نتوانستیم معوقاتشان را پرداخت کنیم و صبوریشان ما را شرمنده می کند، امیدوارم زحمت کادر درمان فراموش نشوند در موقعیتی که بعضی افراد حتی جرأت حاضر شدن بر بالین اعضای خانواده خود را نداشتند، کادر درمان بر بالین بیماران بودند.

یکی از رمزهای عبور از موج سهمگین کرونا تأثیر واکسیناسیون است، نظر شما در این زمینه چیست؟

قطعا واکسیناسیون بسیار تاثیر داشته است و قتی که به آمارها نگاه کنیم و تعداد پایین بستری ها و مرگ و میرها پس از واکسیناسیون را بیینیم متوجه این تأثیر می شویم که جا دارد از دکتر یگانه معاون وقت بهداشت و همکارانشان که برای تهیه واکسن در لارستان تلاش کردند، تشکر کنم.

 سخن پایانی ام طلب حلالیت از مردم لارستان و پرسنل بیمارستان است، دوران پزشکی من در لارستان به پایان آمده است و قطعا من نیز به زودی از مجموعه خارج می شوم، از مردم این شهر و پرسنل چیزی جز خوبی و محبت ندیده ام امیدوارم اگر کوتاهی از جانب بنده وجود داشته است مرا حلال کنند و به امید اینکه شاهد پایان کرونا در همه نقاط جهان باشیم.

قرارگاهی که در اضطراب‌ها قرار می‌بخشد

حکایت گروه های جهادی که  قد برافراشتند تا مرهمی بر دل مردم باشند حکایت روزهای کرونا نیست اینها همیشه بوده اند اگر چه گمنام اگرچه از دید ما پوشیده اما بوده اند و کرونا همین تفاوت ها را نمایان کرد، در روزهایی که همه از هم دور می ایستادند و کوی و برزن ها خالی از هر عابر و تجمعی بود ، در لارستان یک قرارگاه نام آشنا رخ نمایان کرد، نامش برگرفته از «شهید نجفعلی مفید» و مرامش برگرفته از همان شهید گلگون شده در عملیات کربلای هشت.

به سراغ قرارگاه فرهنگی و جهادی شهید نجفعلی مفید رفتم تا از همان تفاوت ها برایم بگوید که چگونه در حالی که در اکثر کشورها  شاهد کمبود مواد بهداشتی و غذایی بودیم اما در ایران و در مقصد ما یعنی لارستان این امور را مشاهده نکردیم و راز این موضوع چیست؟

از فرمانده این قرارگاه که عضو شورای شهر لار نیز می باشد، در مورد فعالیتشان در روزهای پرالتهاب کرونایی پرسیدم و برایم بیان کرد: از اسفند سال ۹۸ قرارگاه فرهنگی و جهادی شهید نجفعلی مفید در مأموریت جدیدی که برای خود طراحی کرده بود وارد میدان شد، آن روزها دستورالعمل‌های بهداشتی بر ضدعفونی معابر و محله ها تأکید داشت و بسیجیان پایگاه ها هم شروع به ایفای نقش خود کردند و به صورت نوبتی، تمام محله های لار تا درب خانه ها  را ضدعفونی می کردند به ویژه در ساعات انتهایی شب که رفت و آمدها کمتر بود.

از تهیه ماسک و ژل ضدعفونی تا بسته‌های عیدانه

مصطفی بینا گفت: علاوه بر بحث ضدعفونی معابر، از آنجا که دستورالعمل‌ها بر استفاده از ماسک و ژل ضدعفونی تأکید داشت و ما به یک‌باره وارد مهلکه کرونا شده بودیم و میزان ماسک و ژل های موجود کافی نبود، شروع به تهیه ژل ضدعفونی و ماسک کردیم از صفر تا صد کار، کندن بوته های آلوئه ورا تهیه ژل، دوخت ماسک بسته بندی و توزیع در میان نیاز مندان را بر عهده گرفتیم.

به اوایل نوروز ۹۹ رسیده بودیم، بسیاری از کسب و کارها به واسطه کرونا تعطیل شده بودند و صاحبان مشاغل با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کردند، با همکاری خیرین، برخی ارگان های دولتی، سپاه ناحیه لارستان، شبکه بهداشت و درمان  ۲۵ هزار بسته بهداشتی و معیشتی تهیه کردیم تا در عیدنوروز کمکی به نیازمندان باشد.

طراحی یک نرم‌افزار برای شناسایی نیازمندان

عضو‌ شورای شهر لار اظهار داشت: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره رزمایش کمک های مؤمنانه، همدلی و مواسات برای اینکه بتوانیم دسترسی راحت تر و سریع تری به نیازمندان داشته باشیم، یک سامانه با نام «سامانه مواسات» را راه اندازی کردیم که نسخه اپلیکیشن آن را نصب می کردند و به عنوان مثال یا نیازمندان خودشان را معرفی می کردند و یا افرادی که در اطراف خود نیازمندی را می شناختند آنها را به ما معرفی می کردند، پس از بررسی اطلاعات و شناسایی نیازمندان یک اطلاع جامعی از آنها را ثبت کردیم و در یک مرحله کمک های مؤمنانه 6 هزار بسته معیشتی در میان نیازمندان توزیع کردیم، کارت های هدیه ای را به بعضی خانواده ها که بیشتر آسیب دیده بودند تقدیم کردیم و در عید قربان هم با توزیع گوشت های قربانی رزمایش دیگری را اجرا کردیم.

یکی از مهم ترین اصولی که در توزیع کمک ها به آن پایبند هستیم اصل حفظ کرامت مردم است، برخی از این افراد در اثر کرونا آسیب دیده و نیازمند کمک بودند و بر همین اساس بسته های معیشتی را با احترام و در بسته بندی های زیبا و مرتب و معمولا در شب توزیع می‌کردیم.

نیروهای قرارگاه فرهنگی و جهادی شهید نجفعلی در اجرای طرح شهید سلیمانی و پایش بیماران هم وارد عمل شدند، خودجوش و بدون خستگی یک به یک خانواده های نیازمند را شناسایی می کردند از سن و سال گرفته تا در معرض خطر بودنشان همه را ثبت می کردند تا هنگام توزیع کمک های مؤمنانه حواسشان به آنهایی که بیشتر آسیب پذیرند باشد.

یکی از خاطرات شیرین و نشانه خیر و برکتی که آنها دارند این است که در همین روزهای کرونایی که فردی به دلیل مشکل توان پرداخت اجاره منزلش را نداشته است با قرارگاه شهید نجفعلی مفیدبرای کمک تماس می گیرد و به فاصله نیم ساعت پس از تماس وی، یک نیک اندیش با قرارگاه تماس می گیرد و از کمک خیری که می خواهد برای کسانی که مشکل پرداخت اجاره دارند سخن می گوید، خاطره ای که در آن نیتِ خیر و برکت و گره گشایی نهفته است.

دل‌هایی که یک ملت را به هم گره زده است

قرارگاه فرهنگی و جهادی شهید نجفعلی مفید حیطه خدمت رسانی اش فقط در کرونا محدود نمی شود بلکه این قرارگاه با جان و دل و شور و شوق در خدمت کمک به مردم است، یک روز برای کرونا، یک روز در سیل بیرم، یک روز برای آن کسی که خانه و کاشانه ای ندارد و یک روز برای آنکه جهیزیه یک زندگی نو را مهیا کند.

آری این همان تفاوت هایی ست که ما را متمایز می کند، همان تفاوت هایی که ما را ملت ایران می نامد، همان که قرارگاه فرهنگی و جهادی شهید نجفعلی لارستان آن را «همدلی» می خواند، دلهایی که برای رفع گره از مشکلات نه فقط در لار بلکه در وجود نیک اندیشانی که این قصه را شنیده اند  به دلهای نیازمندان در لار پیوند خورده است و این قرارگاه از کمک هایی می گوید که گاه از سمت کسانی روانه می شود که آشناییشان با لارستان به سالهای دور بر می گردد یا زمزمه فعالیت این قرارگاه را شنیده اند.

ما دلهایمان به هم گره خورده است، ما پاسبانانِ گنجور استاد سخن سعدی شیرازی هستیم که می گوید: «بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند».

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: لارستان بیمارستان موج های کرونا درمانگران کرونا در لارستان کادر درمان بیمارستان ها ماسک و ژل بوده اند تفاوت ها بر بالین پیک اول کمک ها یک روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۵۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های زاهدان رایگان شد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تمام هزینه‌های درمان و بستری کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رایگان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، محمدکاظم مؤمنی اظهار کرد: طبق ابلاغ وزارت بهداشت تمامی بیمارستان‌های دولتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان موظف هستند پذیرش، بستری، اعمال جراحی، اقدامات تشخیص و درمانی، دارو و ترخیص کودکان زیر ۷ سال که دارای بیمه هستند را به‌صورت رایگان انجام دهند.

وی افزود: خدمات دارویی قابل ارائه به کودکان زیر ۷ سال که به‌صورت سرپایی در بیمارستان‌ها انجام شود رایگان نیست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد: رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال گامی بلند در راستای حمایت از آینده‌سازان مملکت و خانواده‌های آنان است.

مؤمنی یادآور شد: کودک تا ۷ سالگی در معرض خطر انواع بیماری‌ها قرار دارد که ممکن است برخی از این بیماری‌ها را تا آخر عمر به همراه داشته باشد بر همین اساس باید درمان در دوران کودکی آغاز و به پیشگیری از بروز بیماری‌ها کمک شود.

کد خبر 750952

دیگر خبرها

  • سارق کارت بانکی بیماران و کادر بیمارستان دستگیر شد
  • اهدا آمبولانس به بیمارستان جاسک
  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های زاهدان رایگان شد
  • پرداخت بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات کادر درمان فارس
  • مشکلات پایان‌ناپذیر کادر درمان؛ مدل جدید از مهاجرت شکل گرفته!
  • فاجعه در بیمارستان‌های دولتی؛ مهاجرت پرستاران به بخش خصوصی
  • فاجعه پنهان نظام پزشکی؛ کادر درمان از بیمارستان‌های دولتی به بخش خصوصی مهاجرت می‌کنند
  • مهاجرت کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی
  • کادر درمان از بیمارستان‌های دولتی به بخش خصوصی مهاجرت می‌کنند
  • فاجعه در بیمارستان‌های دولتی/ مهاجرت کادر درمان به بخش خصوصی