Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@03:08:12 GMT

فلور جلبکی ۴ منطقه از ایران بررسی شد

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۷۶۲۲۳

فلور جلبکی ۴ منطقه از ایران بررسی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، محققان بانک میکروارگانیسمهای مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در پژوهشی به بررسی فلور جلبکی ۴منطقه در شهرستان شاهرود و طبقه بندی آنها بر پایه شناسایی مورفولوژیکی و مولکولی که شامل آنالیز توالی ژن ۱۶S rRNA و ۱۸S rRNA بود، پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعیده طاهر پناه، مسئول کلکسیون ریزجلبک بانک میکروارگانیسمها در خصوص این پژوهش گفت: ریزجلبک‌ها موجوداتی ساده و فتوسنتزکننده‌ هستند که صرف‌نظر از ساختار ریسه‌ای و ساختار سلولی یوکاریوت و یا پروکاریوت نقش مهمی در زیست‌بوم‌های آبی دارند. آن‌ها از نظر مورفولوژیکی و تاکسونومی بسیار متنوع هستند و در زیستگاه‌های مختلفی از جمله زیست‌بوم‌های آب شیرین، آب شور، چشمه‌های آب گرم، زیست‌بوم‌های خشکی و نیز در سطح یا درون پیکر برخی گیاهان و جانوران حضور دارند.

وی افزود: اگرچه سوابق تحقیقاتی مرتبط با این موضوع در کشور ایران اغلب پراکنده و ناکافی است، ولی می‌توان به فهرست بیش از ۱۵۰۰ گونه اشاره نمود که در طبقه‌بندی اطلاعات تنوع و پراکنش جلبک‌ها مؤثر بوده است.

طاهرپناه خاطر نشان کرد: نمونه‌برداری ریزجلبک‌ها در زیست‌بوم‌های آبی و خشکی با هدف ارزیابی تنوع زیستی از ۴ ایستگاه حوضچه‌ی کال (نیزار)، شوره‌زار دق بیارجمند، چشمه گراب و گز شهرستان شاهرود در پاییز سال ۱۳۹۷ صورت گرفت. سپس فرایند جداسازی و خالص سازی نمونه‌ها در محیط کشت BBM و BG۱۱ با روش‌های سری رقت و کشت تک کلونی در محیط کشت جامد انجام شد. در نهایت شناسایی ایزوله‌ها با توجه به ویژگی‌های ریخت‌شناسی (با استفاده از کلیدهای شناسایی معتبر) و رویکرد ژنتیکی (آنالیز توالی ژن ۱۶S rRNA و ۱۸S rRNA) صورت پذیرفت.

وی در خصوص سویه های بدست آمده در نتیجه این مطالعه بیان کرد: در این مطالعه، در مجموع ۱۴سویه جدا شدند که ۹ سویه متعلق به شاخۀ Cyanobacteria و شامل گونه‌هایی از جنس‌های Oscillatoria ، Lyngbya ، Phormidium ، Leptolyngbya ، Nostoc و ۵ سویه متعلق به شاخۀ Chlorophyta و شامل گونه‌های از جنس‌هایMicractinium ، Monoraphidium pusillum،Coccomyxa هستند.

کد خبر 5445645 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: ژنتیک مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران جلبک روسیه اوکراین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان گوگل ایالات متحده امریکا تراشه اینستاگرام حاکمیت سایبری جنگ اوکراین اینترنت سرطان امنیت اطلاعات فیس بوک زیست بوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۶۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره

جمعی از مسئولان، قضات و بازپرسان دادگستری استان قم با هدف آشنایی هرچه بهتر با وظایف و شرایط کاری محیط بانان به عنوان ضابطان خاص قضایی و بررسی مشکلات حقوقی و قضایی زیست محیطی استان، از منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم بازدید کردند.

 محمدحسین بازگیر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در این بازدید با اشاره به ظرفیت‌های کم نظیر زیست محیطی در مناطق و زیستگاه های طبیعی استان، خاطرنشان کرد: امیدواریم با همدلی و مشارکت تمامی نهادهای ذیربط بتوانیم با هرگونه تعدی و تخلف که موجب تخریب و از بین رفتن محیط زیست می‌شود، به خوبی مقابله کنیم. 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • بررسی مسائل زیست محیطی اصفهان در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهور
  • بررسی و تصویب ۱۴ طرح در کارگروه امور زیربنایی آذربایجان‌غربی
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • مناطق حادثه خیز در هنگام وقوع بارندگی شناسایی شدند
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی باز زایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی بازرزایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان