Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@19:31:50 GMT

4 الزام اساسی اصلاح ارز 4200 تومانی

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۷۶۵۱۶

4 الزام اساسی اصلاح ارز 4200 تومانی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سال 97 دولت دوازدهم تصمیم به اجرای سیاست ارز 4200 تومانی گرفت. در این مدت بارها و بارها کارشناسان اقتصادی ناکارآمدی این سیاست را به دولتمردان گوشزد کرده اند. اما دولت گذشته تمایل چندانی به اصلاح این سیاست نداشت و همین مساله منجر به ادامه یک سیاست غلط شد.

کوچک شدن سفره مردم، اصابت نکردن یارانه پرداختی به جامعه هدف، ایجاد رانت و فساد و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از جمله اصلی ترین ایرادات مربوط به این سیاست است که کارشناسان اقتصادی بر آن تاکید داشته اند.

* سفره مردم خط قرمز دولت سیزدهم

آیت الله سید ابراهیم رییسی، رئیس جمهور در همین زمینه می گوید: خط قرمز دولت سفره مردم است، تا زمان تصمیم گیری نهایی به منظور تغییر نظام توزیع این یارانه و جبران خدمات آن، هیچ تغییری در شیوه اعطای یارانه صورت نمی گیرد.

طبق برآوردهای صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی، با حذف ارز ترجیحی رقمی حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد عائد دولت می شود. حداقل ۵۰ درصد این رقم باید به خود مردم بازگردد تا قدرت خریدشان تقویت شود و این رقم برای هر فرد یارانه بگیر، ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است.

* اقدامات جبرانی برای حذف ارز ترجیحی

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند، باید اقدامات جبرانی برای کنترل و تنظیم قیمت ها پس از حذف ارز 4200 تومانی اندیشیده شود. اصلاح سیاست ارز ترجیحی الزامات و بایدهایی دارد که باید رعایت شود.

در حذف ارز ترجیحی، تدبیر مناسب در اجرا، نظارت بر بازار و مقابله با گران فروشان و محتکران، شفاف بودن باز توزیع منابع آزاد شده، حمایت از واحد های تولیدی و جامعه کارگری از جمله الزامات اساسی اجرای اصلاح این سیاست بوده و بسیار مهم است.

* زمان اصلاح ارز 4200 تومانی گذشته است

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند، موعد تصمیم گیری درباره دلار ۴۲۰۰ تومانی باید پیش از این انجام می شده و زمان زیادی از اجرای اصلاح این سیاست گذشته است. سوال اساسی که تیم اقتصادی دولت دوازدهم باید پاسخ دهد، این است که اگر دلارهای تخصیص داده شده به ارز ترجیحی، موجب کنترل تورم نشده است، این سیاست چرا همچنان ادامه پیدا کرده و هیچ اراده ای برای برخورد با اتلاف منابع گسترده ناشی از آن وجود ندارد؟

* سیاست ارز ترجیحی به هدف اصابت نکرده است

سیاست تخصیص ارز ترجیحی با وجود هدف رسیدگی به اقشار کم درآمد نتوانسته است در عمل موفقیت آمیز اجرا شود و در حدود 200 هزار میلیارد تومان رانت از این محل ایجاد شده است.

* ارز 4200 تومانی اقتصاد کشور را آلوده کرده است

گزارش های کارشناسی مراکز پژوهشی نشان می دهد، ارز 4200 تومانی تمام نظام اقتصادی کشور را آلوده کرده است و باید زودتربرای این مساله چاره جویی و راه حل ارائه شود.

به نظر کارشناسان اقتصادی، در حال حاضر توزیع یارانه عادلانه نیست. باید آرام آرام سیاست ارز 4200 تومانی حذف شود و مبلغ یارانه مستقیم در قالب سبد کالا به مردم پرداخت شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ارز ترجیحی ارز 4200 تومانی اقتصاد ایران اقشار کم درآمد معیشت مردم کارشناسان اقتصادی ارز 4200 تومانی ارز ترجیحی سیاست ارز حذف ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۶۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی گفت: موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است و اگر وظایف اصلی آنها در پارلمان محلی به درستی انجام شود می‌توانند کمک حال خوبی برای دولت باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، نقی کریمی در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی ضمن تشکر از حمایت‌های ویژه از مدیریت شهری در مواقع مختلف که قابل توجه است، اظهار کرد: من چهار سال در دوره اول شورا شهردار ارومیه بودم، در آن زمان به ندرت جلسات کمیسیون ماده ۵ تشکیل می‌شد اما با مدیریت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری این کمیسیون در سال ۱۴۰۲ و در جهت رفع موانع و مشکلات شهری بیش از ۱۷ جلسه برگزار کرده که واقعاً قابل توجه بوده است و جای تقدیر و تشکر دارد و این نشان از حمایت و نگاه ویژه مقام عالی استان به موضوع مدیریت شهری است.

وی با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی شهر توان بالایی برای کمک به مأموریت دولت دارند، گفت: امروز در تهران نگاه‌ها به شوراهای شهر نگاه تمرکزگرایی است تا تمرکز زدایی و از این رو از شخص استاندار آذربایجان‌غربی انتظار می‌رود تا پیگیر این موضوع و پیاده‌سازی آن در استان باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان اینکه باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شوراهای اسلامی به نحو احسن در تمام زمینه‌ها استفاده کرد، یادآور شد: موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است و اگر وظایف اصلی آنها در پارلمان محلی به درستی انجام شود، می‌توانند کمک حال خوبی برای دولت باشند.

کد خبر 748634

دیگر خبرها

  • موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • دولت رئیسی با ۸ پاسخ عجیب به ضرب‌الاجل اقتصادی قالیباف واکنش نشان داد / دعوای مجلس و دولت شدت گرفت
  • اولین واکنش دولت رئیسی به ضرب الاجل اقتصادی قالیباف