Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخست وزیر مکلف لیبی در آستانه دیدار احتمالی امروزش با نخست وزیر دولت موقت لیبی در ترکیه گفت که برای تحویل اختیارات و قدرت مذاکره نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبری العین، دولت مکلف لیبی در بیانیه‌ای درباره مذاکره برای انتقال مسئولیت‌هایش اعلام کرد: این مساله حاکمیتی است و مربوط به مرجع قانونگذار یعنی پارلمان و با توافق با کابینه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان برخی منابع اعلام کردند قرار است فتحی پاشاغا، نخست وزیر مکلف لیبی و عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر دولت وحدت ملی این کشور امروز (یکشنبه) در شهر آنتالیای ترکیه دیداری از پیش اعلام نشده داشته باشند.

استفانی ویلیامز، مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل درباره لیبی روز جمعه اعلام کرد، پاشاغا و الدبیبه برای بررسی امتیازدهی‌های خود در پست نخست وزیری احتمالا با یکدیگر دیدار می‌کنند.

ریچارد نورلاند، سفیر آمریکا در لیبی نیز با انتشار توییتی ضمن تایید این دیدار نوشت، دو طرف در مسیر مذاکره گام برخواهند داشت و از قدرت نظامی دوری خواهند کرد.

کابینه پاشاغا در بیانیه‌ای با اشاره به تلاش‌های بین‌المللی صورت گرفته تاکید کرد: با توجه به لزوم احترام به حاکمیت لیبی و تصمیمات آن، با هرگونه تلاش بین‌المللی و منطقه‌ای همکاری خواهیم کرد و ما از این تلاش‌ها که از سوی کشورهای دوست در چارچوب روند انتقال قدرت از دولت وحدت ملی انجام می‌شوند، استقبال می‌کنیم.

این کابینه تاکید کرد: بحران لیبی هیچ راه‌حل ریشه‌ای جز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی با سازوکار و تاریخ‌های مشخص و دقیق و اصول قانونی توافق شده ندارد.

در مقابل الدبیبه تاکید کرد: هدف امروز ما تلاش جدی برای برگزاری انتخابات است، انتخابات تمامی موانع موجود در راس آن کابینه ما را کنار خواهد زد و هر راه‌حلی به غیر از آن به معنای استمرار بحران در کشور است.

پس از تلاش روز پنجشنبه نیروهای طرفدار پاشاغا برای ورود به شهر طرابلس، تنش در لیبی و به ویژه پایتخت آن حاکم شد اما در ادامه با تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اوضاع آرام گرفت.

پافشاری نیروهای پاشاغا برای ورود به طرابلس در پی مخالفت الدبیبه با تحویل قدرت و درخواست او برای افتتاح دفاتر قانونی در دادگاه عالی جهت بررسی نقض‌های صورت گرفته در جلسات سلب رای اعتماد و اعطای رای اعتماد به کابینه پاشاغا انجام شد.

خبرگزاری" نوا" ایتالیا نیز فاش کرد، احتمالاً امروز الدبیبه و پاشاغا در آنکارا با یکدیگر دیداری خواهند داشت، در این دیدار استفانی ویلیامز و نورلاند حضور خواهند داشت و طرف‌ها درباره بحران فعلی لیبی گفتگو خواهند کرد.

همچنین برخی منابع پارلمانی به ارم نیوز گفتند، تلاش‌های گسترده‌ای با هدایت نورلاند برای انجام دیداری میان دبیبه و پاشاغا در دست انجام هستند.

اما این منابع درباره دیدار امروز پاشاغا و الدبیبه در ترکیه ابراز بی اطلاعی کردند.

نورلاند پنجشنبه گذشته گفته بود، پاشاغا به درخواست‌ها برای آرام کردن اوضاع و تلاش برای حل اختلافات از طریق مذاکره و نه قدرت نظامی پاسخ داد.

سفیر آمریکا در لیبی در توییتی ضمن تقدیر از این موضعگیری پاشاغا درباره گفت‌وگوها نوشت: در دیداری که با او داشتم، تمایل خود به انجام مذاکرات با پاشاغا را که به زودی زمان و مکان آن تعیین خواهد شد، ابراز داشت.

از سوی دیگر نخست وزیر مکلف لیبی آمادگی خود را برای گفتگوی درخواست شده از سوی نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای جهت حل بحران فعلی لیبی اعلام کرده و و عزم خود را برای ورود به طرابلس جهت آغاز مسؤولیت‌هایش اعلام کرد.

او در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد: برای هرگونه گفتگو و طرح صلحی در سایه تلاش‌های سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی جهت آغاز گفتگویی از موضع قدرت و نه ضعف آماده است.

او تاکید کرد که کابینه‌اش با توجه به قدرت و اختیاراتی که در لیبی دارد، در راستای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تلاش خواهد کرد.

پاشا با اشاره به مخالفت با کابینه الدبیبه با میانجی‌گری برخی کشورها جهت حل اختلافات و رفع بحران موجود گفت: ما این میانجیگری را پذیرفتیم.

در مقابل سفیر آمریکا در لیبی تاکید کرد: الدبیبه آماده آغاز مذاکراتی با هدف دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای بحران لیبی است.

نورلاند افزود: در تماسی با الدبیبه از پایبندی او به حفظ جان انسان‌ها و نیز آمادگی‌اش برای آغاز مذاکراتی جهت دستیابی به راه‌حلی سیاسی تقدیر کردم.

الدبیبه روز شنبه برخی طرف‌ها را به تلاش برای ایجاد تنش و انتشار خبرهای دروغین درباره بحران سیاسی لیبی متهم کرد.

او گفت: برخی تلاش می‌کنند خبرهای جعلی منتشر کنند اما من این روزها هدفی جز تلاش جدی برای برگزاری انتخاباتی که تمامی موانع و در راس آنها دولت وحدت ملی را از سر راه برمی‌دارد، ندارم و هر راه‌حلی به غیر از آن به معنای تمدید بحران است و مردم لیبی هرگز آن را قبول نخواهند کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: لیبی برگزاری انتخابات بین المللی نخست وزیر منطقه ای تلاش ها راه حلی راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۶۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه تجارت و مراودات مرزی از سیاست‌های دولت سیزدهم است

فرماندار ماکو با اشاره به دیدار خود با هیئت ترکیه در خصوص گمرک گوربولاق این کشور گفت: در این نشست درخواست کردیم تا تردد کامیون‌های معطل شده در دو سوی مرز با افزایش نیروها و امکانات تسهیل شود.

نادر کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در آذربایجان‌غربی با اشاره به دیدار خود با هیئت ترکیه و رئیس اداره مدیریت مرزی این کشور در خصوص بررسی مسائل و مشکلات مرزی اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم و پییگری‌های استاندار آذربایجان‌غربی و دیدار اخیر با استاندار وان ارتقا سطح روابط دو کشور در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: توجه به توسعه تجارت و مراودات مرزی و تسهیل ترددهای مرزی از جمله سیاست‌هایی است که پیگیری می‌شود.

فرماندار ماکو با اشاره به کندی تردد در گمرک بازرگان گفت: عملیات ساختمانی در گمرک گوربولاق ترکیه موجب ایجاد مشکل برای مسافران و خودروهای باری شده است.

کاظمی با اشاره به اینکه بازرگان بزرگ‌ترین گمرک زمینی کشور بوده و سالانه بیش از یک میلیون نفر مسافر از این گمرک تردد می‌کنند، تصریح کرد: در این نشست درخواست کردیم تا تردد کامیون‌های معطل شده در دو سوی مرز با افزایش نیروها و امکانات تسهیل شود.

وی مدیریت سیل در نواحی مرزی را نیز یکی از محورهای این دیدار بیان کرد و ادامه داد: سیل روستای سوریک یکی از موارد مورد بحث دیگر بود که دیواره مرزی ترکیه عامل آن تشخیص داده شده است که در این جلسه مطرح شد.

کاظمی عنوان کرد: به طرف مقابل گفته شد که در چندین نقطه از دیواره مرزی ترکیه آبراهه‌هایی برای پیشگیری از وقوع سیل پیش‌بینی شود.

کد خبر 749206

دیگر خبرها

  • توسعه تجارت و مراودات مرزی از سیاست‌های دولت سیزدهم است
  • تیم دانش‌آموزی ایران ۵ طلا در رویداد ایده و فناوری ترکیه کسب کرد
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • ترکیه خواستار تشکیل پرونده دیوان کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل شد
  • اعیاد یهودی؛ بهانه‌ای برای خشونت و تشدید شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در قدس
  • ترکیب احتمالی اینتر برای دیدار با تورینو
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد
  • آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن