Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@06:06:20 GMT

حلال‌های مهم صنعت چسب - چاپ و بسته‌بندی

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۷۶۷۵۲

حلال‌های مهم صنعت چسب - چاپ و بسته‌بندی

در حال حاضر، صنعت چاپ - بسته بندی و چسب با ارائه خدمات گوناگون به روش های مختلف به مشتریان خود، به یکی از نیازهای اساسی مردم و جزء جدایی ناپذیر اصلی زندگی آن ها تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام ایران مول، همگی ما با شنیدن لغت چاپ ذهنمان به سمت ابزارهایی همچون پرینتر می رود. که معمولا همگی ما آن را مشاهده کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که صنعت چاپ - بسته بندی بسیار گسترده است و حلال ها مهم ترین جز این صنعت هستند. در این مطلب می خواهیم بیشتر در مورد حلال های پر کاربرد صنعت چسب - چاپ همچون متیلن کلراید، ایزوپروپیل الکل و سیکلوهگزانون صحبت کنیم. جهت کسب اطلاعات تا انتهای این مقاله همراه ما، ایران مول باشید.

معیارهای انتخاب حلال مناسب در صنعت چاپ - بسته بندی 

مهم ترین و اصلی ترین عامل های انتخاب حلال مناسب شامل موارد زیر می باشد.

قدرت حلال (مهم ترین و اولین عامل مورد نیاز برای صنعت چاپ است.) میزان سرعت تبخیر (بعد از قدرت حلال، این عامل مهم می باشد.) انتخاب ویسکوزیته مناسب بر اساس روش چاپ میزان سمیت و تاثیر آن بر محصولات تولیدی بوی یاقی مانده ( متناسب بودن بوی حلال با تولید ) سازگاری حلال با فرمولاسیون های مورد استفاده میزان آتش زا بودن حلال چاپ

حلال‌های مورد استفاده در صنعت چاپ

این دسته از حلال ها بر اساس گروه های عاملی به پنج دسته تقسیم می شوند. این تقسیم بندی شامل موارد زیر است.

حلال های هیدروکربنی (خود این حلال ها به وایت اسپریت ها - حلال ۴۰۲ ، هیدروکربن های آلیفاتیک سبک، هیدروکربن های آلیفاتیک سنگین-پارافین و هیدروکربن های آروماتیک تقسیم می شوند) گلایکول ها (شامل منواتیلن گلایکول، دی اتیلن گلایکول، منو پروپیلن گلایکول و گلیسیرین می‌باشد.) کتون‌ها (شامل استون، متیل اتیل کتون یا ام ای کی، متیل ایزو بوتیل کتون و سیکلوهگزانون است.) استرها ( شامل اتیل استات، متیل استات و نرمال بوتیل استات می‌باشد.) الکل (شامل اتانول، ایزوپروپیل الکل، نرمال پروپانول می‌باشد.)

سایر مواد شیمیایی مصرفی در این صنعت عبارت است از:

حلال‌ها رنگدانه‌ها رزین‌ها چسب

که در اینجا ما تنها به معرفی بیشترین حلال‌های مصرفی در این صنعت می‌پردازیم.

ایزوپروپیل الکل چیست؟ 

ایزوپروپیل الکل ( IPA )، کوچکترین عضو از الکل های نوع دوم با فرمول C۳H۸O۱ و جرم مولکولی ۶۰.۱ گرم بر مول می باشد.

مایع فرار و بی رنگ با بوی تند مانند الکل مالشی است. نقطه اشتعال آن ۵۳ درجه فارنهایت و بخارات سنگین‌تر از هوا است و چشم‌، بینی و گلو را تحریک می‌کنند. چگالی آن تقریباً ۶.۵ پوند / گال است.

در محلول آبی ۷۰% به عنوان الکل مالشی فروخته می‌شود.

کاربرد ایزوپروپیل الکل

الکل ایزوپروپیل الکل کاربرد فراوانی در صنعت چاپ دارد. علت این امر را می توان قابلیت تبخیر آن و پایین نگه داشتن دمای آب در دستگاه های چاپ بیان نمود. در ساخت لوازم بهداشتی، داروسازی، عطر، فرمولاسیون لاک، محلول های رنگ، ضد یخ ، صابون ها، پاک کننده های پنجره استفاده می شود. سایر کاربردهای این الکل شامل موارد زیر است.

ایزوپروپیل به عنوان حلال (این الکل به عنوان حلال در صنعت رزین - رنگ، ساخت تینر، صنعت داروسازی، صنعت بهداشتی، صنعت چاپ) ایزوپروپیل به عنوان تمیزکننده و ضدعفونی کننده (در صنعت پزشکی، ضدعفونی دست، شست و شوی بردهای الکتریکی، در شیشه پاکن ها) به عنوان واسطه شیمیایی (به عنوان جداکننده یون های فلزی از محلول آبی و به عنوان کاهش دهنده کشش سطحی آب استفاده می‌شود.) صنایع بسته بندی و نساجی

ایزوپروپیل الکل در صنعت چاپ 

این الکل مانع پخش شدن جوهر در مناطق فاقد تصویر می‌شود.  این الکل نقش بسیار مهمی در صنعت چاپ افست دارد. این نوع الکل باعث کاهش کشش سطحی محلول مرطوب کننده می شود. علاوه براین، موجب خیس شدن و چسبندگی بهتر روی سطح صفحات چاپ می شود.

سیکلوهگزانون

سیکلوهگزانون که در صنعت چاپ با عنوان ریتادر معروف است، به صورت مایعی بی رنگ تا زرد کم رنگ با بوی مطبوع در محیط ظاهر می شود. چگالی آن کمتر از آب و نقطه اشتعال آن ۱۱۱ درجه فارنهایت است. بخارات آن سنگین تر از هوا است.

موارد استفاده سیکلوهگزانون کدامند؟ 

ساخت نایلون صنعت چاپ به عنوان حلال و ...

حلال پر استفاده در صنعت چاپ 

نگاه اجمالی به صنعت چسب 

صنعت چسب در گذشته محدود به صحافی، چسباندن قطعات چوبی و کاغذی بود، اما در حال حاضر شاهد گسترش کاربردهای آن هستیم.

چسب دسته‌ای از مواد پلیمری و ماکرو مولکولی است که موجب اتصال اشیا به یکدیگر می شوند. انواع چسب ها شامل موارد زیر است.

چسب گیاهی چسب حیوانی چسب کانی چسب سنتزی (الاستومرها، ترموپلاست و چسب اپوکسی)

حلال های مورد استفاده صنعت چسب 

حلال ماده‌ای است که موجب رقیق شدن چسب صنعتی، سخت شدن آن و افزایش سرعت چسبندگی می‌شود. چسب، بعد از خشک شدن، باعث از بین رفتن پیوندها و باز شدن دوباره دو جسم به هم وصل شده، می‌شود.

متیلن کلراید 

متیلن کلرید که دی کلرومتان نیز نامیده می شود، مایعی فرار و بی‌رنگ و دارای بویی مشابه کلروفرم است. متیلن کلراید در فرآیندهای صنعتی مختلف، از جمله پاکسازی رنگ، تهیه دارو، تولید پاک کننده رنگ، تمیز کردن -چربی زدایی فلزات و صنعت چسب استفاده می‌شود.

جهت تهیه این دسته از حلال‌ها با کارشناسان ما در دفتر فروش ما، شرکت ایران مول در تماس باشید.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و  آشنایی کامل با خدمات و محصولات شرکت ایران مول می‌توانید با شماره ۲۲۸۷۵۸۳۰ -۰۲۱ در تماس باشید. یا از طریق وبسایت ما به آدرس www.iranmol.com مراجعه کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ایزوپروپیل الکل ایران مول ایزوپروپیل الکل شامل موارد زیر صنعت چاپ بسته بندی ایران مول صنعت چسب حلال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۶۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیاتی از رویداد طراحی و بسته‌بندی محصولات خانگی، صنایع دستی و سوغات

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حلیمه نورمحمدی دبیر رویداد طراحی و بسته‌بندی محصولات خانگی در دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان اظهار کرد: داوری اولیه ایده‌ها اسفند ۱۴۰۲ به پایان رسید و مرحله بعد داوری ایده‌هایی که انتخاب شدند، سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری در مرکز نوآوری شهید ستاری رفسنجان انجام و منتخبان مرحله دوم روز پنج شنبه داوری نهایی می‌شوند.

وی افزود: دوشنبه هفدهم اردیبهشت اختتامیه رویداد بسته بندی و طراحی محصولات خانگی و صنایع دستی در دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان خواهد بود.

نورمحمدی عنوان کرد: ۱۱۰ ایده به دبیرخانه رویداد رسید و در نهایت ۴۷ ایده به مرحله داوری رسیدند. امروز پنج شنبه ۶ نفر انتخاب که سه نفر در بخش محصولات خانگی و گیاهان دارویی و ۳ نفر در بخش صنایع دستی و سوغات برگزیده می‌شوند.

نورمحمدی اضافه کرد: مراسم اختتامیه روز دوشنبه در دانشگاه آزاد رفسنجان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزئیاتی از رویداد طراحی و بسته‌بندی محصولات خانگی، صنایع دستی و سوغات
  • داستان «غذا‌های پلاستیکی» در شبکه مستند
  • حیله غیراخلاقی تولیدکنندگان معروف تنقلات برای فروش بیشتر
  • دستور رئیسی برای طراحی جت ۱۰۰ نفره / معاون علمی رییس جمهور: پیش‌قرارداد‌های ۱۲ جت بسته شده
  • زندانیان شاغل در روز کارگر هدیه گرفتند
  • راهنمای خرید، چاپ لیبل فوری ارزان 1 روزه از کجا ؟
  • انواع دستگاه بسته بندی و ماشین آلات بسته بندی صنعتی
  • شناسایی سه واحد متخلف غیراستاندارد در یزد
  • توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی در اولویت قرار بگیرد
  • بازدید مدیران صدای رسانه ملی از طرحهای عمرانی حرم رضوی