Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، کرسی علمی – ترویجی تحلیل تساوی جنسیتی و توانمند سازی زنان و دختران در سند ۲۰۳۰ از منظر آیات و روایات از سوی معاونت پژوهش مرکز آموزش‌های غیر حضوری با همکاری مدیریت استان خراسان جنوبی در مدرسه الزهرا (س) شهرستان قائن به شیوه حضوری و در مرکز آموزش‌های غیر حضوری به شیوه برخط با سراسر کشور برگزار گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست مریم زرگر استاد حوزه و طلبه فرهیخته پژوهشی مرکز آموزش‌های غیر حضوری به تبیین این موضوع پرداخت. و همچنین حجت الاسلام جواد اکبری مطلق استاد حوزه و دانشگاه، نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان به عنوان استاد داور و زهرا یوسفی، معاون پژوهش مرکز آموزش‌های غیر حضوری به عنوان دبیر علمی حضور داشتند.

زرگر با بیان این مطلب که سند ۲۰۳۰ در سال ۲۰۱۵ میلادی توسط تعدادی از نمایندگان سازمان ملل به‌عنوان نقشه راه جامعه جهانی برای رسیدن به توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ تدوین شد، اظهار داشت: از نظر تدوین‌کنندگان، این سند راه‌های رسیدن به تساوی‌جنسیتی، رفع خشونت و تبعیض، بهداشت باروری، ایجاد فرصت برابر در آموزش، اشتغال، اقتصاد و توانمندسازی همه جانبه زنان است. اما ازآنجا که اسلام بر تمام ابعاد زندگی آحاد جامعه حاکم است و کامل‌ترین برنامه‌ها را برای تمام ابعاد زندگی بشر ارائه می‌دهد. قطعاً در مورد مسائل زنان هم، مفیدترین نظرات را مطرح می‌کند.

وی افزود: پژوهش‌های انجام شده در این عرصه از منظر آیات و روایات حاکی از این مسئله هست که بنا به نگرش اسلام، تساوی‌جنسیتی یا همان تشابه‌جنسیتی مردود است. هرچند که بعضی از وظایف و تکالیف زن و مرد که به انسانیّت آنها مربوط می‌شود مشترک است ولکن بعضی دیگر از وظایف و تکالیف آنها، منحصر به فطرت و آفرینش تکوینی هرکدام می‌باشد.

زرگر گفت: بعد از بررسی آیات و روایات با محتوای مرتبط در این سند، مشخص شد که معنای ارتکازی بعضی مفاهیم آن، از نظر غرب و اسلام یکسان نیست. چرا که بار فرهنگی هر کشور بر معنای دریافتی از واژه‌هایی مثل برابری جنسیتی، خانواده، تبعیض و… تأثیرگذار است. یکی از ضعف‌های اساسی سند این است که؛ معنای واحدی از این واژه‌ها ارائه نکرده است. محتوای سند در بعضی زمینه‌ها، تا حد کمی، با آیات و روایات هم‌سویی نسبی دارد؛ و در بعضی مسائل از پایه و اساس اختلاف نگرش در مبانی وجود دارد. درست یا غلط بودن گزاره‌های این سند، بسیار بااهمیت‌تر است چراکه تعیین نگرش دختران امروز جهان به بحث تساوی جنسیتی و… در سبک زندگی آنها تأثیر مستقیم خواهد داشت و به تبع آن، خانواده و جامعه هم تحت این تأثیر، قرار خواهد گرفت.

در ادامه اکبری مطلق ضمن تشکر از معاونت پژوهش مرکز آموزش‌های غیر حضوری به جهت توجه به پژوهش‌های ارزشمند دانش آموختگان خود، بیان داشت: مرکز آموزش‌های غیر حضوری با ارائه پژوهش‌ها و دستاوردهای ارزشمند طلاب خود در فضای کرسی‌های علمی، گامی مهم در ایجاد انگیزه‌ای مضاعف، ترغیب و تشویق بیشتر طلاب برای ورود به عرصه پژوهش برداشته است.

کد خبر 5444872 فاطمه علی آبادی

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای زهرا یوسفی مقام معظم رهبری سند 2030 بیرجند دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نشست علمی حوزه علمیه آیت الله خامنه ای قرآن فعالیت های قرآنی قرآن کریم معرفی کتاب مقام معظم رهبری حوزه علمیه ماه مبارك رمضان پاکستان تهران آیت الله مصباح یزدی جهاد تبیین فلسطین انقلاب اسلامی ایران مرکز آموزش های غیر حضوری آیات و روایات تساوی جنسیتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۷۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بابک نگاهداری با بیان اینکه اقدامات محرومیت زدایی در ۱۵ سال گذشته به‌ویژه در مناطق جنوب شرقی کشور افزایش‌یافته، افزود: بررسی وضعیت محرومیت مناطق مختلف کشور نشان از آن دارد که محرومیت در مناطق مختلف کاهش یافته و این امر از سوی مردم هم محسوس بوده است.

وی اضافه کرد: بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان‌می‌دهد روند محرومیت‌زدایی در سیستان و بلوچستان شدت پیدا کرده و در بازه زمانی ۱۵ ساله، محرومیت زدایی در این استان از ۲۱ استان دیگر بیشتر بوده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: با این اقدامات ۲۱ درصد از خانوارهای سیستان و بلوچستان، یعنی بیش از ۵۸۰ هزار نفر، از محرومیت خارج‌شده‌اند.

وی توضیح داد: بررسی‌ها نشان‌می‌دهد این اقدامات تنها در مناطق شهری استان متمرکز نبوده و روستاها نیز در کانون توجه برنامه‌های محرومیت‌زدایی قرار داشته است.

نگاهداری اظهار کرد: بر همین اساس در سال ۱۴۰۰، بیش از ۲۳ درصد از ساکنان مناطق روستایی و ۱۷ درصد از ساکنان مناطق شهری این استان، از محرومیت خارج شدند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان را می‌توان کانون توجه اعتبارات محرومیت‌زدایی در قوانین بودجه دانست، گفت: هرساله اعتبارات قابل توجهی به‌منظور رفع محرومیت مناطق کشور در نظر گرفته‌می‌شود که بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان‌می‌دهد سیستان و بلوچستان رتبه نخست این اعتبارات را در میان استان‌های کشور در دهه اخیر داشته است.

نگاهداری خاطرنشان کرد: اعتبارات مصوب برای طرحهای محرومیت‌زدایی سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵.۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که می‌توان گفت با رشد ۷۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ مواجه بوده است.

وی تصریح‌کرد: این میزان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به ۶.۸ هزار میلیارد تومان افزایش‌یافته که نسبت به سال گذشته رشد ۳۰ درصدی داشته است.

دیگر خبرها

  • قهرمانی دختران فوتبال ایران در تورنمنت کافا
  • رشته‌ها و سطوح برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • قهرمانی تیم ملی فوتبال دختران در کافا
  • ۱۱۲ آموزگار مدارس شاهداستان در کارگاه توانمند سازی شرکت کردند
  • رقابت ۹۰ نفر برای ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم /خبر ستاد انتخابات درباره تعرفه ها
  • رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان
  • هدف بنیادعلوی توانمند سازی وایجاد درآمدپایداربرای اقشار ضعیف است
  • کرسی جامعه اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری افزایش پیدا کرد
  • ارائه خدمات «مشاوره‌ای – آموزشی»، آنلاین و حضوری مرکز روانشناختی «جهت» برای عموم
  • ثبت ۱۵ هزار تماس با مرکز صدای مشاور بهزیستی