Web Analytics Made Easy - Statcounter

محدثه رشید، فعال سابق دانشجویی و پژوهشگر حوزه جمعیت در گفت‌و گو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره مساله فرزندآوری گفت: در حال حاضر امکان بهره مندی زوج‌های نابارور از خدمات درمان نازائی در همه استان‌های کشور وجود دارد و ارزیابی میزان خدمات تخصصی ارائه شده در این حوزه نشان می‌دهد وزارت بهداشت با کمک تیم‌های تخصصی، اساتید، بدنه فنی و تلاش مدیران توانسته خدمات را از حیث کمی در حد بالای متوسط (حدود ۷۰ درصد سطح ایده ال) ارائه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در راستای برقراری عدالت در بهره مندی از خدمات درمان ناباروری نیاز است مراکز تخصصی بیشتری در استان‌های کشور تاسیس شود تا دیگر مردم مجبور به حضور در شهرهایی مانند تهران برای درمان ناباوری نباشند.

پژوهشگر حوزه جمعیت گفت: منابع مالی برای اجرای قانون مذکور در سال 1400 مشخص شده و دولت باید در سال جدید سریع‌تر قانون بیمه درمان ناباروری را به صورت کامل اجرا کند و وزارت بهداشت اگر راهنمای فنّی درمان ناباروری را تدوین کرده، متن راهنما را انتشار عمومی دهد تا همگان در جریان آن قرار بگیرند. در این حوزه باید شفافیت انجام شود.

وی با بیان اینکه هم خمچنان زوج های نابارور برای درمان باید همچنان هزینه ‌های بالایی را برای تهیه دارو و اقداماتی همچون آی‌وی‌اف و... پرداخت کنند؛ تصریح کرد: در طی سال‌های گذشته پیشنهاد وام قرض الحسنه برای آن دسته از بیماران که مایل به استفاده از خدمات در مراکز خصوصی هستند مطرح شد، این موضوع نیاز است شفاف‌سازی شود و زوج های نابارور بدانند برای دریافت این وام به کجا مراجعه کنند.

رشید گفت: چیزی که در واقعیت و در زندگی زوجین نابارور دیده می شود این است که خبری از وام قرض الحسنه نیست و حداقل به وضوح در زندگی زوجین نابارور دیده نمی شود.

وی افزود: محدود بودن تعداد مراکز ناباروری و تعداد پزشکان متخصص، بالا بودن هزینه های درمان، معطلی های زیاد در مراکز، آزمایش تست کرونا و سونوگرافی جزئی از مراحل اولیه است که همگی این موارد باعث دلسردی و ناامیدی زوجین نابارور می شود.

این پژوهشگر حوزه جمعیت گفت: به طور جد از وزیر محترم رفاه، معاونت زنان ریاست جمهوری و مهم تر از آن نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم که مسئله بیمه ناباروری واصلاح سبک زندگی را در دستور کار خود قرار دهند. قطعا اگر سبک زندگی تغییر نکند روز به روز به تعداد زوجین نابارور افزوده می شود.

رشید در ادامه با اشاره به وجود مراکز تخصصی درمان ناباروی در تهران گفت: ما در تهران چند مرکز درمان ناباروری تخصصی خیلی خوب مانند مرکز درمان ناباروری رویان را داریم، متاسفانه به دلیل عدم وجود چنین مراکزی در خیلی از استان‌های کشور، زوج‌های نابارور برای درمان از مناطق مختلف به تهران مراجعه می کنند. براساس تحقیقات صورت گرفته همین موضوع موجب شده تا این مراکز مستقر در پایتخت همواره شلوغ باشند و مراجعان ساعت‌ها در این مراکز سرگردان شوند و این موضوع موجب انتقادات بسیاری از مراجعان شده است که نیاز است در این باره فکری اساسی شود.

وی در پایان تاکید کرد: دادن تسهیلات به خانواده های دارای فرزند پسندیده است اما نباید از این قشر آسیب پذیر و مهم جامعه که می‌توانند بخشی از سرمایه انسانی کشور را تأمین کنند غافل شویم. عدم پرداخت به این موضوع آثار غیرقابل جبرانی خواهد داشت. سرنوشت نیروی انسانی کشور در دست شما مسئولین است، به گوش باشید که فردا همین امروز است!

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بیمه ناباروری دستور کار پژوهشگر زوج های نابارور درمان ناباروری زوجین نابارور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۸۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای تهران همچنان مطلوب است

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۱۲ اردیبهشت) در شرایط قابل قبول است.

به گزارش ایسنا آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ازن» با میانگین ۶۲  بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۶۷  و کیفیت هوا در وضعیت قابل قبول است.

گفتنی است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • میزان موفقیت روش IVF در درمان ناباروری چقدر است؟
  • درمان رایگان هدیه به کودکان
  • هوای تهران همچنان مطلوب است
  • بررسی میزان موفقیت درمان ناباروری با IVF در ایران
  • توسعه و ارتقا مراکز درمانی موقوفه از اولویتهای سازمان اوقاف است
  • درمان ناباروی با IVF در ایران چقدر موفقیت‌آمیز است؟
  • ۴۰ درصد افراد نابارور بچه دار می‌شوند
  • درمان ناباروی با IVF در ایران چقدر موفقیت‌آمیز است؟ |‌ احتمال بارداری از یک ماه تا یک سال پس از ازدواج چند درصد است؟
  • ۳۵ تا ۴۰ درصد از افرادی که از روشهای IVF برای درمان ناباروی اقدام می کنند بچه دار می شوند 
  • درصد موفقیت درمان ناباروی با روش IVF در ایران