Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-03@00:30:14 GMT

احتمال بروز تنش آبی شدید در تهران در تابستان ۱۴۰۱

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۷۸۳۳۱

تسنیم: با کسری ۲۴۲ میلیون مترمکعبی ذخایر آبی سد‌های تهران نسبت به زمان مشابه سال آبی گذشته که سالی خشک بود، مواجه‌ایم و اگر در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱، بارش‌هایی زیر نرمال داشته باشیم، احتمال بروز تنش آبی شدید در تهران در تابستان ۱۴۰۱ بسیار زیاد است.   تهران دومین استان فقیر از نظر منابع آبی نسبت به نیاز جمعیت ساکن در آن محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ یکی از بدترین سال‌های آبی تهران بود و درحالی که نیمی از سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را سپری کرده‌ایم، سال آبی جاری نیز با کسری قابل توجه در میزان بارش‌ها، ورودی آب به مخازن سد‌ها و ذخایر سد‌های تهران مواجه‌ایم.   محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران اظهار داشت: خوشبختانه با بارش‌هایی که در اسفند‌ماه در حوزه عملکرد استان تهران داشته‌ایم، شرایط بارش‌ها نسبت به اسفندماه سال گذشته، وضعیت بهتری را رقم زده است.   وی افزود: افزایش نزولات جوی و بارش‌های نیمه اول اسفند، اثر خود را روی ورودی آب به مخازن سد‌های تهران هم گذاشته و در ۱۵ روز نخست اسفندماه سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۷ درصد رشد ورودی آب به مخازن سد‌های تهران را شاهد بودیم.   مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد: اگر آمار را به صورت تجمعی، از ابتدای سال آبی جاری تا نیمه اسفندماه درنظر بگیریم، متأسفانه همچنان با کاهش حدود ۳۰ درصدی بارش‌های استان تهران نسبت به سال قبل و کاهش ۲۴ درصدی نسبت به میانگین متوسط ۵۳ ساله روبرو هستیم.   وی ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۵ اسفندماه، ۱۲۸ میلیمتر بارش در حوزه عملکردی استان تهران داشته‌ایم، این میزان در مقایسه با ۱۶۷ میلیمتر بارش متوسط بلندمدت استان، کاهش ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد.   شهریاری با بیان اینکه "این میزان کاهش نزولات جوی در سال آبی جاری، اثر خود را بر روی حجم آب ورودی به مخازن سد‌ها نیز گذاشته"، گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا نیمه اسفند، ۲۷۱ میلیون مترمکعب ورودی آب به مخازن سد‌های پنج گانه تهران بوده که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۳۷۵ میلیون مترمکعب بوده و مقایسه این دو حجم، نشان دهنده کاهش ۲۸ درصدی ورودی آب به مخازن سد‌های تهران در سال آبی جاری می‌باشد.   وی افزود: در نیمه اسفند، سد‌های پنج گانه تأمین کننده آب شرب تهران در مجموع ۳۲۵ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارند که این میزان در روز مشابه سال گذشته ۵۶۷ میلیون مترمکعب بوده و متاسفانه کاهش ۲۴۲ میلیون مترمکعبی ذخیره آبی را شاهد هستیم.   مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران خاطرنشان کرد: با این وضعیت بارندگی و پیش بینی‌هایی که سازمان هواشناسی اعلام کرده، امیدواریم که روند بارشی همچنان افزایشی باشد، ولی توجه جدی شهروندان محترم به بحث رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی به ویژه در ایامی که روز‌های پایانی سال را سپری می‌کنیم و بحث خانه‌تکانی مطرح است، ضروری بوده که امیدواریم با همراهی و همکاری شهروندان عزیز بتوانیم تامین آب مطمئن و پایداری را در ماه‌های آتی بویژه در ماه‌های اوج مصرف آب داشته باشیم.   در حالی به نیمه سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ رسیده‌ایم و بخش اعظمی از فصل بارش‌ها را پشت سرگذاشته‌ایم که با کسری ۲۴۲ میلیون مترمکعبی نسبت به زمان مشابه سال آبی گذشته که سالی خشک بود، مواجه‌ایم. این شرایط نشان می‌دهد، اگر در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱، بارش‌هایی زیر نرمال داشته باشیم، احتمال بروز تنش آبی شدید در تهران در تابستان ۱۴۰۱ بسیار زیاد است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ورودی آب به مخازن سد ورودی آب به مخازن سد ها میلیون مترمکعب سد های تهران سال آبی جاری مشابه سال بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۸۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت سامانه بارشی در جنوب استان تا ساعتی دیگر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ معاون پیش بینی اداره کل هواشناسی استان گفت: این سامانه از امروز تا پایان هفته موجب رگبار و رعدوبرق و احتمال وزش باد شدید موقتی و بارش تگرگ در بعضی از نقاط استان در بعضی از ساعات به خصوص ساعات بعدازظهر و اوایل شب خواهد شد. 
رضا مرادی افزود: مطابق بررسی‌های فعلی بارش‌ها طی امروز و فردا پنجشنبه در مناطق جنوب استان محتمل‌تر است. 
او ادامه داد: به دلیل ماهیت رگباری بارش‌های این سامانه احتمال شدت گرفتن نقطه‌ای بارش‌ها وجود دارد که درصورت وقوع می‌تواند موجب آبگرفتگی معابر و آبراهه‌ها و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها شود.

معاون پیش بینی اداره کل هواشناسی استان گفت: همچنین در روز جمعه با احتمال کمتر در همه مناطق استان احتمال وقوع رگبار همرفتی شدید وجود دارد.
مرادی افزود: بر اساس خروجی فعلی الگوهای پیش بینی سرعت وزش باد در ساعات بعد از ظهر روز‌های جمعه تا یکشنبه نسبتا شدید تا شدید پیش بینی می‌شود.

به همین دلیل هشدار سطح نارنجی هواشناسی استان مرکزی صادر شد.

دیگر خبرها

  • آماده‌باش ۴ استان در پی احتمال وقوع بارش‌های شدید
  • فعالیت سامانه بارشی در جنوب استان تا ساعتی دیگر
  • صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی استان
  • سیل در پاکستان ۱۷ قربانی گرفت
  • سیل در سومالی؛ ۷ کودک جان باختند
  • سیل در سومالی/ ۷ کودک جان باختند
  • تغییرات بودجه شهرداری تهران در این دو سال | اعتبارات نسبت به دو سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است
  • هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۰۲/۱۱؛ پیش‌بینی بارش‌های شدید در کشور
  • جاری شدن سیل در شهر مدینه + فیلم
  • جاری شدن سیل در شهر مدینه عربستان