Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

در سال های گذشته بازارهای داخلی ایران پر از مواد آرایشی و بهداشتی بی کیفیت قاچاق از چین، تایلند و سایر کشورها بوده است. این مواد قاچاق استاندارهای لازم را ندارند بنابراین سلامت مصرف کنندگان به خطر می افتد.

رشد سریع تقاضا

دلیل اصلی رشد سریع تقاضا برای محصولات آرایشی در بازار ایران کاهش میانگین سنی مصرف کنندگان به پانزده سال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف لوازم آرایش در ایران نسبت به بیست سال قبل چهار تا پنج برابر افزاش یافته است. هر خانواده ایرانی به طور متوسط سالانه هفتصد هزار تومان برای خرید لوازم آرایش هزینه می کند.

طی یک مطالعه در ایران هزینه خرید مواد آرایشی در هر خانواده (زنان بالای پانزده سال ساکن در مناطق شهری)  طی پنج سال بیست و دو درصد افزایش یافته است و از 46600 ریال به 108870 ریال رسیده است. 70 درصد از مواد آرایشی از ترکیه و امارات و مابقی از اروپا و شرق آسیا مخصوصا چین وارد ایران میشود.

حجم قاچاق در ایران چقدر است؟

نیاز بسیار زیاد بازار ایران و میزان بسیار کم تولیدات داخلی و واردات رسمی نشان دهنده ی میزان بسیار بالای قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی به داخل کشور است. آمارها نشان میدهند که نرخ قاچاق حدود یک و نیم میلیارد دلار در سال است.

یکی از اقلام قاچاق لوازم آرایشی، بوتاکس یا به طور کلی سم بوتولینیوم تزریقی برای موارد آرایشی می باشد. در حال حاضر برند داخلی بوتاکس مسپورت، با برند دیسپورت که به طور قاچاق از بریتانیا وارد می شود، در حال رقابت است. با وجود اینکه کیفیت هر دو برند یکسان است اما اکثر بیمارن معتقدند که برند دیسپورت کیفیت بهتری دارد چون یک برند بریتانیایی است. «دیسپورت اغلب می‌تواند نتایجی با ماندگاری بیشتر ایجاد کند و تأثیرگذاری آن از بوتاکس سریع‌تر است.»

ضرر اقتصادی کالای قاچاق چقدر است؟

کالای قاچاق تاثیر زیادی بر اقتصاد و درآمد های مالیاتی کشور دارد. کالا های قاچاق باعث کاهش درآمدهای دولت میشود، قدرت قانون را تضعیف میکند، ثبات اقتصادی شرکت های خصوصی تولید کننده داخلی مواد آرایشی را به خطر می اندازد و به طور کلی باعث از بین رفتن مشاغل می شود.

محصولات قاچاق به طور کلی به تولیدات داخلی و اشتغال آسیب میزند. علاوه بر محصولات قاچاق حجم محصولات وارداتی قانونی هم زیاد است و باید کاهش یابد. متاسفانه در حال حاضر محصولات آرایشی قاچاق به وفور در بازار وجود دارد. اما سرمایه گذاری در توسعه و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی داخلی و ایجاد برندهای ساخت ایران میتواند واردات غیر قانونی را کاهش دهد.

عوارض خطرناک محصولات قاچاق

کالا های قاچاق ممکن است برای سلامتی مصرف کنندگان خطرناک باشند چون نظارتی بر سلامت آنها وجود ندارد. این محصولات تقلبی معمولا از چین، تایلند و سایر نقاط جهان وارد میشوند که ممکن است عوارض جانبی خطرناکی داشته باشند.

تولیدکنندگان این محصولات قاچاق هیچ تضمینی برای سلامت محصول ندارند و به ندرت کیفیت این محصولات را آزمایش میکنند چون نظارتی قانونی برای صدور مجوز بر کار آنها وجود ندارد. واکنش های خطرناک احتمالی ناشی از مصرف محصولات تقلبی عبارتند از:

سرب: معمولا سرب موجود در محصولات آرایشی تقلبی حدودا 5 تا 19 برابر از میزان استاندارد بیشتر است. این مسئله میتواند باعث مسمومیت، مشکلات تولید مثل و تولید سم در کلیه ها، کبد و اندام های حسی و سیستم قلبی عروقی شود. آرسنیک: آرسنیک یک ماده ی سمی خطرناک است و چون در این مواد استفاده میشود ممکن است به طور غیر مستقیم وارد بدن شود. آرسنیک در سال 1800 یک ماده رایج در تولید لوازم آرایشی بوده است. اما باعث مسمومیت اندام ها میشد. تجمع آرسنیک میتواند به مرور زمان افزیش یابد و خطرناک شود. این مسئله برای زنان باردار و شیرده بسیار خطرناک است. میزان زیاد این محصول میتواند باعث سرطان شود. مس: مس به عنوان یک ماده سمی شناخته شده است. جیوه: جیوه یک ماده سمی است و می تواند باعث مسمومیت سیستم عصبی، سیستم ایمنی و تنفسی شود. مصرف جیوه به ویژه برای جنین خطرناک است. جیوه به راحتی توسط پوست جذب میشود. به هیچ وجه نباید از محصولات آرایشی حاوی جیوه استفاده کنید. بریلیم: بریلیم یک فلز سنگین است که در محصولات آرایشی تقلبی وجود دارد. بریلیم میتواند باعث مسمومیت در سیستم ایمنی و عصبی شود. کادمیوم: کادمیوم در دوزهای متوسط ​​سمی است و آنتاگونیست قوی چندین ماده معدنی ضروری از جمله کلسیم، آهن، مس و روی است. آلومینیوم: ترکیبات آلومینوم از لحاظ سمی بودن متفاوت هستند.. برای تشخیص تاثیر آلومینیوم در لوازم آرایشی باید نوع خاص آلومینیوم و سطح غلظت آن را تشخیص دهید. باکتری ها: لوازم آرایشی تقلبی حاوی انواع مختلفی از باکترهای هستند که باعث عفونت، جوش های قرمز و واکنش ها آلرژیک میشوند. یکی از رایج ترین باکتری های موجود در محصولات تقلبی Coli (اشریشیا کلی) است، این باکتری باعث اسهال شدید، نارسایی کلیه و کم خونی می شود. مدفوع حیوانات: متاسفانه در ساخت محصولات تقلبی از این مواد غیر بهداشتی استفاده می شود. ادرار: در برخی موارد از ادار برای ساخت عطر های تقلبی استفاده می شود. سیانید: استنشاق این ماده بسیار مضر است. پینت استریپر: این ماده که برای ساخت ریمل ها تقلبی استفاده میشود میتواند باعث واکنش های پوستی شدید از جمله تورم چشم شود. این آسیب های چشمی احتمالا تا مدت ها درمان نمی شوند. آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: قاچاق لوازم آرایشی محصولات آرایشی محصولات تقلبی محصولات قاچاق میتواند باعث لوازم آرایشی باعث مسمومیت مواد آرایشی یک ماده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۸۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف سه محموله قاچاق در اندیمشک

 سرهنگ سعید شعبان رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خوزستان گفت: در راستای ادامه طرح‌های ارتقای امنیت اجتماعی و مبارزه جدی با پدیده شوم قاچاق کالا و ارز، ماموران ایست و بازرسی "پل زال" شهرستان اندیمشک با اشراف اطلاعاتی و کنترل محور‌های مواصلاتی ۳ دستگاه خودرو سواری حامل بار قاچاق را شناسایی و متوقف کردند.

او می‌گوید: ماموران پلیس در بازرسی از بار خودرو‌های توقیفی مقادیر زیادی پوشاک زنانه، لوازم آشپزخانه و ۵۰۰ قلم لوازم آرایشی و بهداشتی فاقد هرگونه مجوز گمرکی کشف کردند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خوزستان بیان داشت: کارشناسان ارزش کالای مکشوفه را ۲۸ میلیارد و ۷۳۰ میلیون ریال برآورد کردند که در این رابطه ۳ متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده مقدماتی تحویل مرجع قانونی داده شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • شناسه دار شدن محصولات آرایشی و بهداشتی
  • قاچاق چالش عمده در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی است
  • کشف سه محموله قاچاق در اندیمشک
  • محکومیت بیش از ۵ میلیارد ریالی متصدی لوازم آرایش بهداشتی در رشت
  • کشف بیش از ۷۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در سمنان
  • اجرای طرح مبارزه با قاچاق در استان سمنان/ ۹ متخلف دستگیر شدند
  • کشف و ضبط لوازم خانگی قاچاق در بهار
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟
  • قتل مدیر عامل شرکت پخش لوازم آرایشی با ۳۷ ضربه چاقو