Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-03@20:07:27 GMT

اثر پرداخت سود سهام عدالت بر بازار سرمایه چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۷۹۱۲۰

به گزارش بورس تابناک، سرانجام پس از مدت‌ها وعده پیرامون پرداخت سود سهام عدالت، روز گذشته شنبه ۲۱ اسفند ماه این وعده عملی شد و واریز سود سهام عدالت به حساب سهامداران آغاز شد. این سود قرار است به حساب بیش از ۴۳ میلیون مشمول سهام عدالت واریز شود.

از نکات بارز واریز سود سهام عدالت در سال جاری این است که این سود برخلاف سال های گذشته به صورت یکجا و یک مرحله ای به حساب سهامداران واریز خواهد شد و همچنین سود در همان سالی که مجامع برگزار شده است به حساب سهامداران واریز می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از میان شرکت های سرمایه پذیر سهام عدالت تنها دو شرکت مخابرات و سیمان دشتستان سود خود را واریز نکرده اند که سازمان بورس در حال پیگیری حقوقی این مسئله می باشد تا حق سهامداران را از این دو شرکت دریافت و به حساب آن ها واریز کند. سهم سود این دو شرکت مبلغی در حدود 400 میلیارد تومان اعلام شده است. 

مطابق با گفته مجید عشقی رئیس سازمان بورس میزان دریافتی هر سهامدار سهام عدالت به شرح زیر می باشد:

سود سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی:
۵۳۲ هزار تومان

سود سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی:
۵۷۵ هزار تومان

سود سهام عدالت ۱ میلیون تومانی:
۱۰۸۱۰۰۰ هزار تومان

پرداخت سود سهام عدالت چه تاثیری بر روی بازار سرمایه خواهد داشت؟

همایون دارابی در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک درباره پرداخت سود سهام عدالت به سهامداران اظهار کرد: این سود متعلق به سهامداران سهام عدالت بوده و باید چند نکته را در نظر بگیریم اول اینکه امسال سود سهام تقریبا از ارزش خود سهام در روز اول بیشتر بود یعنی با عرضه‌های ۵۳۰ هزار تومانی رقم سود بالا را دریافت کردند و این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری چه بازدهی خوبی می‌تواند داشته باشد.

وی ادامه داد: دومین نکته این است که پرداخت این سود بخشی از فشار‌های بر سهام عدالت را کم می‌کند چراکه انتظارات مردم از سهام عدالت زیاد است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش موثر سازمان بورس در دریافت و پرداخت سود سهام عدالت و برخورد با کارشکنی شرکت‌ها در پرداخت سود سهام عدالت، توضیح داد: این برخورد‌ها اقدام بسیار درستی بوده است، به هر حال مقام معظم رهبری هم مساله سهام عدالت را به شورای عالی بورس سپرد و از این نظر شورای عالی بورس در یک موقعیت تاریخی برای مدیریت مناسب این مساله قرار دارد.

وی تاکید کرد: امیدوارم این شورا از پس مسئولیت برآید و بتواند روندی را در پیش بگیرد که هم منافع سهامداران حفظ شود و هم این شرکت‌ها که بهترین شرکت‌های بازار سرمایه هم هستند، به رشد خودشان ادامه بدهند و همچنین تکلیف سهام‌های بیرون بورسی آن‌ها و سهامداران مشخص شود.

دارابی با بیان اینکه پرداخت این سود می‌تواند کمکی برای خانوار‌ها بویژه در روز‌های پایانی سال باشد، گفت: این پرداخت سود تاثیر مثبتی روی بازار و سهامداران سهام عدالت دارد چرا که این سود برابر با یارانه هر فرد در یکسال است که در شب عید به مردم پرداخت می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر این اتفاق در ماندگاری سهامداران سهام عدالت در بازار گفت: عموما نگهداری سهام علاوه بر اینکه بازدهی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و بخش زیادی از سهامداران سهام عدالت کمتر در جریان ارزش سهام خود هستند و لازم است در این زمینه کار‌های بیشتری صورت بگیرد. به‌نظرم سازمان بورس در این رابطه اقدامات خوبی داشته، اما جا برای کار زیاد است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پرداخت سود سهام عدالت می‌تواند بازار را با رونق مواجه کند؛ ادامه داد: بخش زیادی از سهامداران این سود را خارج از بازار هزینه می‌کنند، ولی زمانی که بازدهی یک دارایی با قیمت روز اول آن برابر می‌شود شرایط خوبی را برای مشارکت بیشتر سهامداران فراهم می‌کند، ولی باید در ساختار‌ها زمینه حضور بیشتر سهام‌داران را فراهم کنیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین جهاد تبیین حقوق کارگران حمله نظامی روسیه به اوکراین مناجات شعبانیه سود سهام عدالت همایون دارابی بورس مذاکرات وین جهاد تبیین حقوق کارگران حمله نظامی روسیه به اوکراین مناجات شعبانیه قیمت گوشی پرداخت سود سهام عدالت سهامداران سهام عدالت بازار سرمایه سازمان بورس هزار تومان شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۹۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم

محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با صندوق پوشش ریسک گفت: تمام کار‌های آن انجام شده و منتظر مجوز نهایی سازمان بورس هستیم تا به امید خدا مراسم رونمایی از صندوق پوشش ریسک را داشته باشیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان برای رونمایی از این صندوق زمان دقیقی را اعلام کرد؟ گفت: تعیین کننده این موضوع سازمان بورس است.

گودرزی در رابطه با اهمیت صندوق پوشش ریسک هم اظهار کرد: مهم‌ترین فاکتور صندوق پوشش را باید این گونه مطرح کرد که کسانی که علاقمند هستند در بازار‌های نوین معامله کنند ولی دانش کافی ندارند و همچنین حاضر هستند سطح ریسک بالایی را تحمل کنند، می‌توانند با سرمایه گذاری در این نوع صندوق‌ها در بازار‌های مشتقه بدون این که بخواهند دانش خیلی تخصصی داشته باشند فعال شوند.

او افزود: صندوق‌های پوشش ریسک کمک می‌کنند به شکل غیر مستقیم مردم از بازار‌های مشتقه استفاده کنند و از دانش و تجربه متخصصان بازار سرمایه برای کسب بازده متناسب با ریسک خود بهره ببرند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • آینده سرخابی‌ها با تعیین نحوه مدیریت ترسیم می‌شود
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • واکنش باشگاه پرسپولیس به انتشار برخی اخبار
  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • نظارت ها بر شرکت های بورسی برای واریز به موقع سود سهام عدالت چگونه است؟
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی