اعلام برنامههای فصل تازه پردیس تئاتر شهرزاد
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۸۰۰۵۹
در فصل تازه پردیس تئاتر شهرزاد، نمایش های برگزیده روی صحنه می روند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روابط عمومی مجموعه، پردیس تئاتر شهرزاد فروردین ماه ۱۴۰۱ با رپرتوار نمایش های برگزیده میزبان مخاطبان خواهد بود و ۱۲ نمایش در این دوره روی صحنه خواهند رفت.
فروغ فرخزاد به تئاتر شهرزاد میآید
«خانه سیاه است» که تا ۲۳ اسفند در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه می رود، نمایشی در باب زندگی و اشعار فروغ فرخزاد است که نوروز ۱۴۰۱ در سالن شماره یک تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد رفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«خانه سیاه است» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی محسن اردشیر و تهیه کنندگی مهدی کریم پور است از هفتم فروردین ماه به مدت ۶۰ دقیقه در ایام نوروز میزبان تماشاگران خواهد بود.
پرویز پرستویی تهیه کننده یک نمایش در تئاتر شهرزاد شد
نمایش «اول شخص مفرد» به تهیه کنندگی پرویز پرستویی پرمخاطب ترین نمایش سال ۱۴۰۰ در اصفهان است که از شانزدهم فروردین در سالن شماره سه تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود. «اول شخص مفرد» به نویسندگی و کارگردانی امید نیاز، روایتگر زندگی مردی به نام مهرداد است که زندگی او با فراز و نشیبهای فراوانی روبرو شده است.
این نمایش با نگاهی خلاقانه به نقش بازیگر، و نیز از دید روانشناسی و فلسفه، به جهانِ زندگی قهرمان داستان می پردازد.
بهاره رهنما با نمایش «چشم هایی که مال توست» در شهرزاد
نمایش «چشم هایی که مال توست» به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری بهاره رهنما یکی از نمایش های سال های اخیر است که در قالب رپرتوار نمایش های موفق در تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود. این نمایش که در کانادا، فرانسه، اتریش و سوئد نیز روی صحنه رفته است از هشتم فروردین ماه در سالن شماره سه شهرزاد روی صحنه می رود.
این نمایش ماجرای زنی است که پس از به دنیا آوردن فرزندش، شوهرش او را ترک کرده و تماشاگر شاهد واگویههای زن خواهد بود که لحظاتی به صورت ذهنی با همسر جدا شده اش هم گفتگویی میکند.
این اثر با صدای شهاب حسینی و موسیقی علی زندوکیلی اجرا خواهد شد و سینا سعیدی تهیه کنندگی این اثر را برعهده دارند.
نوید محمدزاده و تهیه کنندگی ۲ نمایش
نوید محمدزاده نیز بهار ۱۴۰۱ با ۲ نمایش «شب شک» و «کریملوژی» که تهیه کنندگی آنها را به عهده دارد، به تئاتر شهرزاد میآید.
نمایش «کریملوژی» به نویسندگی مهران رنجبر و کارگردانی رضا بهرامی که با دریافت چهار لوح تقدیر در سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت از پانزدهم فروردین ماه در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود.
این نمایش روایت مونولوگی از زندگی کریم شیرهای، تلخک دربار ناصرالدین شاه بود که برای ناصرالدین شاه آنقدر عزیز بود که زمانی که فوت کرد ناصرالدین شاه سه روز عزای عمومی اعلام کرد.
نمایش «شب شک» به کارگردانی امیرحسین بریمانی و تهیهکنندگی نوید محمدزاده از جمله آثار برگزیده بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران است که تندیس «بازیگر نقش اول» و «کارگردانی» را دریافت کرده است و از نیمه فروردین ماه در سالن شماره ۳ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود.
نمایش «هاری» و خداحافظی هانا کامکار از تئاتر
نمایش «هاری» به نویسندگی و کارگردانی افشین زمانی نیز از ۱۴ فروردین در سالن شماره ۲ روی صحنه می رود و آخرین حضور هانا کامکار به عنوان بازیگر روی صحنه خواهد بود. این نمایش دومین بخش از یک سهگانه است که بر مبنای کاراکترهای تاریخی ایران نگاشته شده است و در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در شش بخش کاندیدای دریافت جایزه و در بخش بازیگری به عنوان برگزیده انتخاب شد.
نمایش های موفق سال ۱۴۰۰ شهرزاد تمدید شدند
نمایش «بک تو بلک» با بیش از ۳۰ هزار مخاطب و پرفروش ترین اجرای سال۱۴۰۰، از هجدهم فروردین مجدد روی صحنه می رود.
در این که نمایش سجاد افشاریان نویسندگی و کارگردانی آن را به عهده دارد، علاوه بر سجاد افشاریان، مهدی زندیه و نیکو بستانی نیز به عنوان بازیگر حضور دارند.
این نمایش قصه مواجهه آدمها با تنهایی و خلوت با درون خود است.
کنسرت نمایش های «ترانه شرقی» به نویسندگی و کارگردانی جلال الدین دری و با اجرای زنده حجت اشرف زده نیز دیگر اجرای سال۱۴۰۰ است که از چهاردهم فروردین مجدد روی صحنه می رود.
رحیم نوروزی، شبنم قلیخانی، سمیرا حسینی، سعید زارعی، سپیده صباغ، حسین میرزاییان، آزاده سیفی، صدف بهشتی، مهدی ابراهیمی، مهدی هاشمی، رز زارع و امیرعلی دانایی در این نمایش ایفای نقش می کنند.
نوروز با یک نمایش کمدی از جواد انصافی
نمایش کمدی موزیکال خفتگان چشم باز به کارگردانی جواد انصافی از هفتم فروردین مهمان تئاتر شهرزاد است.
پردیس تئاتر شهرزاد به مناسبت نوروز و برای اینکه سال نو حال و هوای تماشاگران برای لحظاتی هر چند کوتاه شاد و خندان شود، این نمایش را در اولویت اجرای بهار قرار داده است.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: دو برادر متوجه میشوند پسر عموی آنها که بسیار پول دار است در حال مرگ است و تنها وارث او همین ۲ برادر هستند. اما برادرها از پسر عموی خود بی خبرند و همه جا را دنبال او میگردند و ... .
جواد انصافی، علی خازنی، محمدرضا قربانی، حمید رئوف تبار، امیرحسین انصافی، امیرمحمد انصافی، رضا معراجی در این نمایش ایفای نقش می کنند.
بهار نمایش های کودک و نوجوان در پردیس تئاتر شهرزاد
نمایش های موفق کودک و نوجوان نیز در ایام نوروز در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می روند. بر همین اساس نمایش «هدیه کوچولو و یک روز و دو فصل» به کارگردانی رامین کهن و نمایش «حیاط خانه ما» به کارگردانی وحید خسروی نیز از چهارم فروردین در سالن شماره سه و نمایش «اپلیکیشن بابایاب» در سالن شماره دو روی صحنه می رود.
«توفان» به شهرزاد رسید
«توفان» نوشته ویلیام شکسپیر به کارگردانی مصطفی کوشکی از ۱۴ فروردین روی صحنه تئاتر شهرزاد می رود.
این نمایش محصول بیش از یک سال تمرین در شرایط سخت کرونایی است و مهران امامبخش، شهروز دلافکار، احسان رضوانی، سونیا سرلک، کوروش شاهونه، الهه شهپرست، یعقوب صباحی، حمید عاشوری، ایمان عبدی، محمدهادی عطایی، آرش فلاحتپیشه، محمد قلندری، محمد نادری در آن ایفای نقش می کنند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود نویسندگی و کارگردانی پردیس تئاتر شهرزاد سالن شماره سه تهیه کنندگی فروردین ماه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۰۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«شهر آفتاب مهتاب» اتفاقی آوانگارد در تئاتر دهه ۴۰
به گزارش خبرگزاری مهر، نهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران، چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، به نمایش فیلم تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» به نویسندگی علی حاتمی و کارگردانی عباس جوانمرد (محصول ۱۳۴۵) اختصاص داشت.
پس از نمایش این فیلم تئاتر، نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و سیدمحسن حسنزاده (منتقد تئاتر) برگزار شد.
عباس غفاری در این برنامه گفت: این نمایش جز اولین تجربیات علی حاتمی در ادبیات فارسی و شعر کهن است. او در ادامه نیز در آثار دیگر چنین تلاشی را پی میگیرد و آثار مهمی را خلق میکند. «شهر آفتاب مهتاب» از جمله آثاری است که فقط برای ضبط تلویزیونی آماده شده و روی صحنه نرفته است.
سیدمحسن حسنزاده در ادامه این برنامه گفت: اگر بخواهیم درباره این نمایش صحبت کنیم باید در ۲ سطر بگویم که این اثر اتفاق بزرگ و سترگی در تاریخ نمایش ما است. زیرا پیشنهاد جدیدی در متن و کار گروهی در آن اتفاق میافتاد. البته اگر بخواهیم تنها با دیدن این نمایش، گروه هنر ملی را قضاوت کنیم، کم لطفی کردهایم. زیرا این اثر تنها یکی از تجربیات گروه هنر ملی و از پیشنهادات آقای جوانمرد در آن زمان بوده است. در حقیقت پیشینه تشکیل گروه هنر ملی که به میانه دهه سی بر میگردد، اهمیت بیشتری دارد. زیرا اگر به این اتفاق از منظر تاریخی نگاه کنیم، باید بگوییم آنها در آن زمان پیشنهاد جدید، بدیع و حتی آوانگاردی را اراdه کردهاند و از همین رو باید مورد توجه قرار گیرند.
وی افزود: لازم است بگویم که شرایط هنرهای نمایشی ما تا پیش از سال ۳۲، خیلی نمود و گستردگی نداشته است. به هر حال همه این شکل از فعالیتها در خیابان لالهزار و در تئاتر فردوسی، تئاتر دهقان و تماشاخانههای کوچکی چون تئاتر نصر با متون غربی و ترجمه شدهای که معمولا خود مرحوم نوشین (به عنوان چهره شاخص آن عصر که تئاتر فردوسی را پایهگذاری میکند)، آنها را آماده میکرده، جریان داشته است. بنابراین تمام آنچه که از آن زمان به ما ارث رسیده است، متون غربی ترجمه شدهای است که پیشنهاد اجرایی به آن صورت نداشته است. شاید بتوان گفت که متون ادبی هستند که انگار برای اجرا رفتن ترجمه نشدهاند. آقای جوانمرد در مصاحبهای میگوید: «نوشین خودش واژهها را کمی صیقل میداد و باتوجه به تجربه و آگاهی که داشت آماده میکرد که در زبان بازیگر بگردد تا بتواند واژگان را به صورتی ادا کند که آن طمطراق و عصا قورت دادهگی که آن زمان روی صحنه در بازی بازیگران نمود داشته، کمتر شود. البته او نیز به اینکه متون غربی مرجع اصلی فعالیت هنرهای نمایشی ماست، اعتقاد داشته است.» با این همه این اتفاق تا بعد از کودتای ۲۸ مرداد ادامه پیدا میکند.
این منتقد تئاتر در ادامه بیان کرد: بعد از کودتای ۲۸ مرداد با آتش کشیدن تئاتر سعدی و تعطیلی کلی هنرهای نمایشی در آن مقطع زمانی، جمع کوچکی به صورت اتفاقی در منزل شاهین سرکیسیان جمع میشوند. اکثر این افراد در آن زمان هنرجویان هنرستان هنرپیشگی بودند که از بد اتفاق به کودتای ۲۸ مرداد برخورد کرده و تمام آموختههای آنها بیثمر و بینتیجه مانده بود. در حالی که عطش کار کردن و تجربه کردن را داشتند. عباس جوانمرد، علی نصیریان، فهیمه راستکار، جمشید لایق، اسماعیل داورفر، خجسته کیا تعدادی از افراد حاضر در آن جمع بودند. وقتی امروز ما به تجربیات و اتفاقاتی که در آن منزل از سر گذرانده میشود، نگاه میکنیم، میتوانیم بگوییم که آنجا یکی از جایگاهها و پایگاههایی است که بسیار در تاریخ هنرهای نمایشی ما اثرگذار است. زیرا از دل آن پیشنهادهایی بیرون آمده و اجرایی میشود که بعدها مشخصا میتواند اثرگذار باشد و جریانی را در هنر تئاتر ایجاد کند.
حسنزاده در ادامه گفت: آنچه که از عباس جوانمرد نقل میشود و ما به استناد آن میتوانیم به واژگانی چون تئاتر مردمی و ملی برسیم؛ سالهاست بر سر زبانها بوده و از سوی دولتهای مختلف با آن بازی میشود تا به تعریفی برسند ولی اساسا شاید رسیدن به یک تعریف بزرگترین اشتباهی است که در این زمینه در حال رخ دادن است. در واقع این واژگان ماحصل تلاشی است که در این چند سال در منزل شاهین سرکیسیان اتفاق میافتد. البته شاهین سرکیسیان هم بسیار به متون غربی اعتقاد داشته است و از همین رو شروع به کار کردن این متون میکند اما آنها جایی برای اراdه آنچه که تجربه کردهاندT ندارند. بنابراین همان منزل کوچکی را که در خیابان رشت با مادر خود زندگی میکند، تبدیل به محفل تمرین، گعده و گفتوگو و صحبت میکند. اما این تجربیات بینتیجه بوده و به صحنه ختم نمیشود.
وی ادامه داد: عباس جوانمرد، به این پیشنهاد فکر کرده و به سراغ یکی از متون هدایت میرود و متن داستان «درد و دلهای آ میز یدالله» را تبدیل به نمایشنامه «محلل» کرده و آن را با علی نصیریان شروع به تمرین میکنند. در حقیقت در آنجا این تلنگر که ما در متن نمایشی به زبان جدیدی برسیم که بتواند با گستره بیشتری از مردم عادی ارتباط برقرار کند، زده میشود. بنابراین تلاش برای رسیدن به این زبان در مقابل زبان ترجمهای که در آن زمان وجود داشته، نقطهای میشود که تحول اولیه را ایجاد میکند.
وی افزود: عباس جوانمرد میگوید که برای رسیدن به این زبان و در حین تمرینها، با علی نصیریان به مناطق جنوب شهر میرفتند تا ببینند که مردم عادی چطور صحبت میکنند و متوجه شوند که چطور میشود آنها را به کلام نمایشی یا دیالوگ درآورد. در نهایت فرجام این اتفاق تبدیل به اجرایی میشود که به دعوت مرحوم خانلری در دانشگاه تهران روی صحنه میآید. جوانمرد میگوید وقتی اجرا تمام شد، کل سالن فردوسی دانشگاه تهران در حیرت فرو رفته بود. چون آن مراسم مربوط به بزرگداشت صادق هدایت بود و قسمتی از آن به اجرای متن «محلل» اختصاص داشت. جوانمرد میگوید بعد از این سکوت، وقتی نور روی ما آمد، تماشاگران بدون درنگ ایستادند و شروع به تشویق ما کردند. حتی آقای سرکیسیان هم بعد از دیدن این تشویق باور کرد که ما میتوانیم به سراغ زبان و کاراکترهای دیگری در متون نمایشی خود برویم.
این منتقد تئاتر در پایان صحبتهایش بیان کرد: آنها در موقعیتی این کار را انجام میدهند که هیچ پیشنهاد جدید و زبان متفاوتی غیر از آن زبان ترجمهای روی صحنه نرفته بوده است. به این ترتیب روشنفکران آن زمان ناگهان با شکل تازهای از اجرا و زبان مواجه میشوند. در واقع این نقطه شروعی بوده است که علی نصیریان و عباس جوانمرد تصمیم میگیرند تا فاز خود را از گروهی که سرکیسیان دور خود جمع کرده بود، جدا کنند و روی نمایشهایی کار کنند که قرار است تصویری از جامعه و مردمان خودشان ارایه دهد. این جسارت در آن مقطع زمانی به قدری اهمیت داشته است که باید بگویم شاید همین اتفاق سبب شده تا ما به مرور زمان با نمایشنامهنویسان و گروههایی مواجه شویم که از دل این تجربه اعتقاد پیدا کردند که میشود اتفاق دیگری را رقم زد.
کد خبر 6095470