Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@16:46:13 GMT

آغاز بارش‌های بهاری در اصفهان از هفته دوم فروردین

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۸۰۱۹۴

آغاز بارش‌های بهاری در اصفهان از هفته دوم فروردین

نوید حاجی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تا پایان هفته جاری (هفته آخر اسفندماه ۱۴۰۰) ناپایداری‌های جوی به صورت بارش باران شدید در غرب و جنوب استان است اما در سایر مناطق اصفهان بارندگی‌ها پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه تا پایان اسفندماه وزش باد شدید و خیزش گردوخاک و کاهش دید در نیمه شرقی استان اصفهان ادامه دارد، افزود: هفته نخست فروردین ۱۴۰۱ از شدت ناپایداری‌های جوی کاسته می‌شود و پدیده قابل توجهی در استان نخواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: از هفته دوم فروردین ماه، ناپایداری‌های جوی مجدد افزایش خواهد یافت و وقوع بارش‌های رگباری را به ویژه در غرب استان و وزش باد شدید همراه با خیزش گردو خاک انتظار داریم.

حاجی بابایی با بیان اینکه بارش‌های دو هفته نخست فروردین ماه کمتر از میانگین طبیعی پیش‌بینی می‌شود، اضافه کرد: عمده بارش‌ها در نیمه غربی استان خواهد بود و بارش‌های رگباری در این مناطق انتظار می‌رود ضمن اینکه در این مدت نیمه شرقی اصفهان درگیر وزش باد شدید و توفان گرد وخاک خواهد بود.

گستردگی منطقه درگیر خشکسالی شدید در شرق اصفهان زیاد است

وی درباره وقوع توفان سرخ در نیمه شرقی استان در روزهای اخیر نیز ابراز داشت: خشکسالی در نیمه شرقی استان به لحاظ شدت و پهنه گسترش یافته و گستردگی منطقه درگیر زیاد است ضمن اینکه رطوبت خاک کم‌است.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: وزش باد و گردو خاک در منطقه وسیعی رخ داده و نمی‌توان گفت کدام منطقه کانون گرد و غبار است و کدام منطقه نیست ضمن اینکه سرعت وزش باد در دو روز گذشته در برخی مناطق به بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید که عدد بسیار بالایی است.

حاجی بابایی ادامه داد: وزش باد از ویژگی فصل بهار است و در سال‌های اخیر نیز در بازه‌های مختلف این فصل ما شاهد پدیده باد و گرد و خاک و کاهش دید هستیم و این پدیده طبیعی است که در منطقه اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد: علت اصلی خیزش گردوخاک اخیر این است که سامانه‌های جوی در آن منطقه تغذیه رطوبت ندارند و انرژی را به صورت باد شدید تخلیه می‌کنند و این وزش باد شدید عاملی بر گردوخاک منطقه است؛ از این رو پدیده غیر عادی نیست و بسته به نوع خاکی که در مناطق وجود دارد خاک سرخ یا رس و … توفان رنگ خاک را می‌گیرد.

کد خبر 5445968

منبع: مهر

کلیدواژه: برف و باران بارش باران اداره کل هواشناسی اصفهان توفان اصفهان گرد و خاک رگبار باران نوروز 1401 بوشهر ویروس کرونا کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه سفر استانی گردشگری جهاد تبیین اردوهای راهیان نور شیوع کرونا مشهد خراسان رضوی ایلام گرد و غبار وزش باد شدید نیمه شرقی پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۰۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فعالیت سامانه ناپایدار همرفتی و وزش شدید باد از فردا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ بر اساس هشدار مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، رنگ زرد برای آگاهی بخشی، رنگ نارنجی برای حفظ آمادگی و رنگ قرمز برای اقدام است.

اداره کل هواشناسی اصفهان روز یکشنبه هشدار سطح زرد از وزش باد به نسبت شدید تا شدید و طوفان لحظه‌ای، بارش رگبار بهاری، مه آلودگی در اواخر وقت و اوایل روز، بارش موقت تگرگ در مناطق مستعد و رعد و برق و صاعقه از فردا تا چهارشنبه هفته جاری صادر کرد.

منطقه اثر این مخاطره در همه مناطق استان به‌ویژه اصفهان، آران و بیدگل، اردستان، اسلام آباد موگویی، انارک، بویین میاندشت، سمیرم، چادگان، خمینی‌شهر، خوانسار، خور و بیابانک، شاهین‌شهر و میمه، فریدن(داران)، دهاقان، لنجان، زواره، نایین، نجف آباد، مورچه خورت، نطنز، فرودگاه اصفهان، گلپایگان، کوهپایه، کبوترآباد، کاشان، دهق، شهرضا، فلاورجان، مبارکه، مهاباد، نایین، نجف آباد و ورزنه پیش‌بینی شده است.

طبق این پیش‌بینی، احتمال سقوط از ارتفاع، سقوط درختان فرسوده، ریزش ساختمان‌های سُست، خسارت به سازه‌های موقت و صنایع کشاورزی، کاهش دید و اختلال در تردد شهری و روستایی، جاری شدن روان‌آب و اختلال در تردد در جاده‌ها و معابر شهری و سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها وجود دارد.

در این اطلاعیه به شهروندان توصیه شده است تا در سفرهای بین شهری احتیاط لازم را داشته باشند، از کوهنوردی، گردشگری و اتراق در زیر ساختمان‌های نیمه‌ساز و درختان فرسوده خودداری کنند، از استحکام سازه‌های موقت، اطمینان لازم را بعمل آورند و تدابیر لازم در فعالیت‌های کشاورزی و دامداری را اتخاذ کنند.

دیگر خبرها

  • تشدید بارش‌ها؛ آغاز موج جدید بارش‌های بهاری در سطح کشور
  • آغاز فعالیت سامانه ناپایدار همرفتی و وزش شدید باد از فردا
  • بارش بهاری و وقوع طوفان‌های لحظه‌ای همراه با صاعقه آسمان اصفهان را در بر می‌گیرد
  • بارش شدید باران بهاری در شهرستان اهر
  • بارش شدید باران همراه با تگرگ در شهر بام آغاز شده است
  • تداوم بارش باران بهاری در همدان تا اواسط هفته آینده
  • آغاز بارش بهاری در شهر بام+ فیلم
  • بارش شدید باران بهاری در کرج
  • بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در زابل
  • کاهش آفت ملخ در زمین‌های کشاورزی با بارش‌های بهاری