Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@21:10:53 GMT

وضعيت سفره‌هاي آبي کشور بغرنج است

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۸۱۴۰۲

خبرگزاری آریا-رییس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه ای با حضور رییس دیوان محاسبات ضمن اشاره به چالش‌های متعدد محیط زیست ایران تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست باید قوی‌ترین سازمان کشور باشد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت از محیط زیست ، علی سلاجقه در این جلسه با اشارهوضعیت سفره‌های آبی کشور بغرنج است به تاثیر بحران‌های داخلی و خارجی روی محیط زیست کشور گفت: تغییر اقلیم سبب تغییر و تنوع زیستی و در نتیجه تنوع فرهنگ‌ها شده این در حالی است که محیط زیست ایران در جهان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند ، لذا ما نباید رتبه خود را با دیگر کشورها مقایسه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نایروبی کنیا موضوع پلاستیک مورد بحث قرار گرفت و از 13 موردی که درباره آن بحث شد، سه مورد به تصویب رسید حتی در بحث پلاستیک نیز محدودیت‌هایی شامل حال ما شد.
وی افزود: در محیط زیست دو بحث اساسی باید در دستور کار قرار گیرد. این دو موضوع دیپلماسی داخلی و خارجی است. در بحث آب زمانی که سال 90 وزرای محیط زیست کشورهای مختلف به ایران دعوت شدند، وزیر محیط زیست عربستان در این اجلاس شرکت نکرد. ما کانون‌های داخلی و خارجی آلودگی هوا و ریزگرد را شناسایی کردیم و 270 میلیون هکتار از منشا این ذرات را می‌شناسیم. بیشترین مقدار ریزگرد که از خارج مرزهای ما وارد ایران می‌شود، از شبه جزیره عربستان است که با ما همکاری نمی‌کند.
سلاجقه ادامه داد: مسائل محیط زیست بر ایجاد نارضایتی عمومی موثرند. مشکلی که در آب وجود دارد، تمام آن مربوط به داخل کشور نیست. ما درموضوع هیرمند مشکل داریم سد کجکی با ظرفیت 1.7 میلیارد متر مکعب وجود دارد و ما انتظار ورود 21 متر مکعب آب در ثانیه را داریم همچنین سد کمال‌خان و طرح گاپ ترکیه وضعیت آب مارا خطرناک تر از همیشه کرده، عراق نیز به این موضوع ورود نمی‌کند و ما تاوان این طرح‌ها را می‌دهیم. باید پذیرفت که ترکیه در حال مدیریت مسئله آب منطقه است. ما در حوزه زابل آبی نداریم که وارد هامون شود و همه امید ما به هیرمند است. برای حل این مشکلات باید دیپلماسی خارجی تقویت شود.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در ادامه گفت: سازمان حفاظت محیط زیست باید قدرتمندترین سازمان کشور باشد. ما جدول حقابه تالاب‌ها و رودخانه‌ها را بر اساس دوره کم‌آبی، میان آبی و پرآبی تنظیم و به وزارت نیرو دادیم. تخصیص این حق‌آبه‌ها از عهده ما خارج است و باید وزارت نیرو وارد عمل شود همچنین وضعیت سفره‌های آبی کشور نیز بغرنج است.
وی با بیان اینکه کارگروه پسماند توسط سازمان حفاظت محیط زیست هر هفته تشکیل می‌شود، اظهارکرد: سیاست‌های رهبری که درباره محیط زیست بیان شد و در این سال‌ها راکد مانده بود نیز به جنبش افتاده است. در موضوع آلودگی هوا وزیر کشور جلسه ای با حضور تمام طرف‌های مسئول برگزار کرد و وظایف، مسئولیت‌ها و درصد پیشرفت اقدامات دستگاه‌ها و به‌صورت کمی و کیفی مشخص شد.
وضعیت سفره‌های آبی کشور بغرنج استرییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: وقتی موضوع موتورسیکلت‌های آلاینده به میان می‌آید، حرف از گازسوز کردن 700 هزار موتورسیکلت و برچیده شدن موتورهای کاربراتوری می‌شود. در این مرحله باید مشخص شود که چه فرد یا نهادی مسئولیت اجرای این طرح را دارد. در این کارگروه مشخص شده که نقش استانداری، شهرداری و هرنهاد مسئول دیگری چیست؟
سلاجقه با اشاره به موضوع پسماند ادامه داد: در بحث پسماند نیز ما فضاسازی و فرهنگسازی می‌کنیم و در حال تکمیل زیرساخت‌ها هستیم همیشه می‌گوییم که فرهنگ‌سازی را اول از دستگاه‌های اجرایی شروع می‌کنیم و در دستورالعمل‌ها بازبینی کرده‌ایم. ضوابط استقرار نیز مورد بازبینی قرار گرفته‌اند.
وی افزود: ما اطراف تهران 48 لکه صنعتی داریم که بسیاری از واحدهای آن‌ها به صورت غیر مجاز فعالیت می‌کنند و آب و خاک را از بین می‌برند و آلوده می‌کنند. به همین علت است که سازمان حفاظت محیط زیست باید قوی‌ترین سازمان کشور باشد.علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: ما در زمینه پسماند برای اولین بار گردش مالی پول کثیف پسماند را محاسبه کردیم. کارگروه مدیریت پسماند ما نیز هر هفته تشکیل می‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کشور سازمان حفاظت محیط زیست رییس سازمان حفاظت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۱۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ عبدالرحمن زحمتی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: هر سال با شروع فصل بهار، زاد و ولد حیوانات وحشی آغاز می‌شود و زیر چتر حمایت و حفاظت محیط‌بانان حفاظت محیط زیست به زندگی خود ادامه می‌دهند و زنده‌گیری نوزادان حیات‌وحش پیگرد قانونی دارد.
معاون حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به آغاز فصل زایش وحوش گفت: محیط بانان پارک‌های ملی سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین نخستین بره‌های متولد شده‌ی امسال را مشاهده کرده اند.
روح الله لایق افزود: بارندگی‌های مناسب اسفند و فروردین ماه سبب رویش گیاهان و پوشش مناسب گیاهان در مراتع شده وشرایط برای زیست گونه‌های علفخوار همچون قوچ و میش اوریال، آهو و کل و بز مناسب است.
وی در ادامه گفت: فصل بهار گردشگران بیشتردر طبیعت حضور می‌یابند که توصیه می‌شود در صورت مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت از لمس آنها خودداری کنند، زیرا موجب جدا کردن این نوزاد از چرخه طبیعی خواهد شد.

به علت نبود آگاهی ،بسیاری از نوزادان وحوش از چرخه طبیعت خارج می‌شوند
معاون حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: هر ساله در فصل بهار و زمان زادآوری حیات وحش، به علت نبود آگاهی بسیاری از مردم نسبت به برخورد صحیح هنگام مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت، بسیاری از نوزادان از چرخه طبیعت خارج می‌شوند.
لایق از طبیعت گردان خواست از نزدیک شدن و نوازش بره‌ها و نوزاد وحوش خودداری کنند، چون نوزادان حیواناتی که با لمس و نوازش کردن و یا در آغوش گرفتن بوی انسان به خود گرفته اند، تلف می‌شوند.
در طبیعت و مناطق حفاظت شده‌ی خراسان شمالی ۶۵ گونه پستانداران زیست می‌کنند.

دیگر خبرها

  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • بد عهدی در تجهیز محیط‌بان‌ ها |‌ از هزار خودروی مورد نیاز محیط بان‌ها تنها 25 خودرو تحویل شد