Web Analytics Made Easy - Statcounter


خبرگزاری آریا-غرب و به ویژه امریکا، مسوول اصلی بحرانی است که در فوریه 2014 آغاز شد و اکنون به جنگی تبدیل شده است که نه تنها اوکراین را تهدید می‌کند، بلکه این پتانسیل را دارد که به یک جنگ هسته‌ای بین روسیه و ناتو تبدیل شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین  برای اولین بار است که بعد از جنگ جهانی دوم بین دو دولت اروپایی جنگ صورت می‌گیرد که این مسئله نه تنها در معادلات امنیتی اروپا بلکه در موازنه نظامی بین‌المللی تأثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


موقعیت جغرافیایی اوکراین به عنوان یکی از مهم‌ترین محیط‌های امنیتی روسیه محسوب می‌شود، به همین دلیل حرکت ناتو به شرق و ورود آن به محیط امنیتی روسیه، این کشور را حساس کرده است
خروج توانمندی‌های اوکراین از جهت ثروت ملی و خروج نیروهای متخصص این کشور از جمله مهم‌ترین دلایلی بوده که رسانه‌های غربی از آن به عنوان تنش میان روسیه و اوکراین یاد می‌کنند.

محاصره مرزهای روسیه توسط ناتو
در حدود 30 سال پیش، یا در واقع بعد از از بین رفتن اتحاد جماهیر شوروی، غرب یا همان ناتو به دنبال ساختن جهانی تک قطبی حرکت می‌کند و اعلام می‌دارد تا 200 سال آینده هیچ تهدید قابل توجهی برای قدرت بلامنازع آنان وجود ندارد، و با قلدری تمام در پی آن است که دولت های ایران، روسیه و چین را از میان بردارد یا حداقل تحت کنترل درآوردند.
در این زمان غرب برای یک دست ساختن جهان و به کنترل کامل درآوردن آن دست به یک سری تهاجمات به نقاط مختلف جهان بخصوص خاورمیانه میزند و افغانستان و عراق، را اشغال می‌کند تا بر منابع انرژی جهان یا همان خاورمیانه مسلط شود و دولتهایی چون دولت ایران را از میان بردارد (اما ناموفق).
همچنین در تلاش بوده و هست که با گسترش ناتو بخصوص با عضوگیری از میان کشورهای هم مرز روسیه، فضای تنفس امنیتی و نظامی را بر روسیه تنگ کند. درگیری اخیر روسیه با اوکراین هم در چارچوب همین طرح قابل فهم است.
در واقع درگیری روسیه با اوکراین بر سر این موضوع بوده که دولت جدید حاکم بر اوکراین اعلام کرده که قصد عضویت در ناتو را دارد و روسیه از آنجا که هم مرز اوکراین هست و پایتخت او با اوکراین 600 کیلومتر فاصله دارد اعلام کرده که اجازه حضور ارتش، پادگان ها، نیروهای نظامی و تسلیحات اتمی و غیر اتمی ناتو در مرزهای خود را نخواهد داد.
واکنش روسیه به نوعی یک واکنش دفاعی در برابر تهاجم غرب یا ناتو به مرزهای آن بوده است. اگر روسیه در مقابل گسترش ناتو مقاومت نکند در آینده تمام کشورهای هم مرز این کشور عضو ناتو خواهند شد و تهدیدی جدی برای روسیه خواهد بود.
نکته مهم آنکه در صورتی که دولت روسیه در مقابل گسترش ناتو قرار نگیرند به زودی ما شاهد آن خواهیم بود که کشورهای شمالی ایران شامل آذربایجان و ارمنستان و حتی ترکمنستان که مرز مشترک با ایران و روسیه دارند و عضو شوروی سابق بودند به عضویت ناتو درآیند.

اکونومیست:تلاش برای پیوستن اوکراین و گرجستان به ناتو اشتباه بود
جان مرشایمر، نظریه پرداز برجسته روابط بین الملل در اکونومیست نوشت: جنگ در اوکراین خطرناک‌ترین درگیری بین المللی از زمان بحران موشکی کوبا در سال 1962 است. اگر بخواهیم از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کنیم و راهی برای پایان دادن به آن بیابیم، درک علل اصلی آن ضروری است.
 در ادامه این مطلب آمده است: شکی نیست که ولادیمیر پوتین جنگ را آغاز کرده و مسئول ادامه آن است، اما اینکه چرا چنین کرد بحث دیگری است. دیدگاه جریان اصلی در غرب این است که او یک متجاوز غیرمنطقی و غیر قابل درک است که به دنبال ایجاد روسیه بزرگ در قالب اتحاد جماهیر شوروی سابق است. بنابراین، او به تنهایی مسئولیت کامل بحران اوکراین را بر عهده دارد.
اما این روایت نادرست است. غرب و به ویژه آمریکا، مسئول اصلی بحرانی است که در فوریه 2014 آغاز شد. اکنون این بحران به جنگی تبدیل شده است که نه تنها اوکراین را تهدید می‌کند، بلکه این پتانسیل را دارد که به یک جنگ هسته‌ای بین روسیه و ناتو تبدیل شود.
مشکل بر سر اوکراین در واقع در نشست بخارست ناتو در آوریل 2008 آغاز شد، زمانی که دولت جورج دبلیو بوش این ائتلاف را تحت فشار قرار داد تا اعلام کند که اوکراین و گرجستان «عضو خواهند شد». رهبران روسیه بلافاصله با عصبانیت به این موضوع پاسخ دادند و این تصمیم را یک تهدید وجودی برای روسیه توصیف کردند و وعده دادند که آن را خنثی خواهند کرد. به گفته یک روزنامه‌نگار معتبر روسی، پوتین "به خشم آمد" و هشدار داد که "اگر اوکراین بخواهد به ناتو بپیوندد، بدون کریمه و مناطق شرقی این کار را انجام خواهد داد و به سادگی تجزیه خواهد شد.» با این حال، آمریکا خط قرمز مسکو را نادیده گرفت و تلاش کرد تا اوکراین را به یک سنگر غربی در مرز روسیه تبدیل کند. این استراتژی شامل دو عنصر دیگر نیز بود: نزدیک کردن اوکراین به اتحادیه اروپا و تبدیل آن به یک دموکراسی طرفدار آمریکا.
این تلاش‌ها سرانجام در فوریه 2014، در پی یک قیام (که مورد حمایت آمریکا قرار گرفت) باعث شد تا ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور طرفدار روسیه، از کشور فرار کند. روسیه در واکنش به این واقعه، کریمه را تصرف کرد و به تشدید جنگ داخلی در منطقه دونباس در شرق اوکراین کمک کرد.
رویارویی بزرگ بعدی در دسامبر 2021 رخ داد و به جنگ فعلی منجر شد. علت اصلی این بود که اوکراین در حال تبدیل شدن به یکی از اعضای واقعی ناتو بود. این روند در دسامبر 2017 آغاز شد، زمانی که دولت ترامپ تصمیم گرفت «سلاح‌های دفاعی» به کی یف بفروشد. با این حال، آنچه به عنوان سلاح «دفاعی» به حساب می‌آید، به سختی مشخص است و این سلاح‌ها مطمئناً برای مسکو و متحدانش در منطقه دونباس تهاجمی به نظر می‌رسید. سایر کشور‌های ناتو وارد عمل شدند و سلاح به اوکراین ارسال کردند، نیرو‌های مسلح این کشور را آموزش دادند و به آن اجازه دادند در مانور‌های مشترک هوایی و دریایی شرکت کند. در ژوئیه 2021، اوکراین و آمریکا به طور مشترک میزبان یک رزمایش دریایی بزرگ در منطقه دریای سیاه بودند که شامل نیرو‌های دریایی 32 کشور بود. عملیات نسیم دریا روسیه را تحریک کرد تا به سوی یک ناوشکن بریتانیا که عمداً وارد آب‌هایی که روسیه آنجا را آب‌های سرزمینی خود می‌داند شده بود، شلیک کند.
روابط بین اوکراین و آمریکا در دولت بایدن همچنان در حال افزایش است. تعهد به افزایش روابط در سراسر یک سند مهم منعکس شده است. "منشور شراکت استراتژیک ایالات متحده و اوکراین" در نوامبر توسط آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، و دیمیترو کولبا، همتای اوکراینی او امضا شد و هدف از آن "تاکید بر تعهد اوکراین به اجرای اصلاحات جامع و عمیق ضروری برای ادغام کامل این کشور در نهاد‌های اروپایی و یورو-آتلانتیک" بود.
جای تعجب نیست که مسکو این وضعیت را غیرقابل تحمل یافت و ارتش خود را در مرز اوکراین بسیج کرد تا عزم خود را به واشنگتن نشان دهد. اما هیچ تاثیری نداشت، چرا که دولت بایدن به نزدیک شدن به اوکراین ادامه داد. این امر باعث شد روسیه در دسامبر به یک بن بست دیپلماتیک تمام عیار دامن بزند. روسیه خواستار تضمین کتبی شد مبنی بر اینکه اوکراین هرگز بخشی از ناتو نخواهد شد و این ائتلاف دارایی‌های نظامی خود را که از سال 1997 در شرق اروپا مستقر کرده بود، بر خواهد چید. مذاکرات بعدی شکست خورد و بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده به وضوح گفت: «هیچ تغییری وجود ندارد. تغییری ایجاد نخواهد شد.» یک ماه بعد پوتین برای از بین بردن تهدیدی که از جانب ناتو احساس می‌کرد، حمله به اوکراین را آغاز کرد.
این تفسیر از وقایع در تضاد با شعار رایج در غرب است که گسترش ناتو را بی ربط به بحران اوکراین نشان می‌دهد و در عوض اهداف توسعه طلبانه پوتین را علت آن می‌داند. بر اساس سند اخیر ناتو که برای رهبران روسیه ارسال شده است، "ناتو یک اتحاد دفاعی است و هیچ تهدیدی برای روسیه ندارد. " شواهد موجود با این ادعا‌ها تناقض دارد. برای شروع، موضوع مورد بحث این نیست که رهبران غربی می‌گویند هدف یا مقاصد ناتو چیست، مساله این است که مسکو اقدامات ناتو را اینگونه می‌بیند.
 
اسپوتنیک:ریشه جنگ اوکراین ناشی از عملکرد آمریکا در اروپاست
به گزارش اسپوتنیک ،جدا از اینکه سیاستمداران طرفدار و یا مخالف هر طرفی در ماجرای اوکراین باشند، وقتی در محافل سیاسی حضور داشته باشید ملاحظه می کنید همه دیپلمات ها و سیاست مداران متفق القول هستند که ریشه جریان اوکراین به عملکرد ایالات متحده در اروپا بر می گردد.
اینکه آمریکا به هیچ وجه تمایل ندارد این جریان پایان یابد و چه بسا حتی خواهان آن است که درگیری ها به دیگر نقاط اروپا هم کشیده شود.
می توان گفت تمام دیپلمات های اروپایی و غیر اروپایی در این زمینه متفق القول می باشند.
همه متفق القول هستند که اگر آمریکایی ها می خواستند می توانستند قبل از شروع بحران اوکراین با روسها بنشینند و به توافقاتی برسند که خیال طرفین راحت باشد اما عمدا تلاش کردند تهدید های امنیتی بر علیه روسیه را افزایش دهند تا روسیه را مجبور کنند واکنش نشان دهد.
حال علیرغم اینکه در ظاهر بسیاری از آنها از آقای زلنسکی تعریف می کنند، چون به هر حال فضای رسانه ای در این سمت و سو است، اما به صورت خصوصی اکثرا یا از وی انتقاد می کنند که چرا اجازه داد شرایط در اوکراین به اینجا کشیده شود و یا حتی وی را یک احمق تلقی می کنند که مردم اوکراین را در چاله ای که آمریکایی ها برای اوکراین کنده بودند انداخت و حتی برخی هم وی را به عنوان عامل آمریکایی ها می دانند که حق حساب گرفته تا اوکراین و مردم اوکراین را قربانی منافع آمریکا کند.
برخی از دیپلمات های اروپایی که قبلا در اوکراین حضور داشتند اظهار می دارند فساد در اوکراین و مخصوصا درون طبقه حاکمه این کشور آنقدر وسیع و فجیع بوده و می باشد که یک انسان نمی تواند تصور کند سیاست مداران موجود در سیستم حکومتی این کشور تا چه حد ممکن است پیش برود و اینکه بعدها معلوم شود برخی از این سیاستمداران بابت پول حاضر شده اند کشور را به نابودی بکشند امری عجیب به نظر نمی آید.
قتضا می کند که دو رقیب اصلی اقتصادی آمریکا یعنی اتحادیه اروپا و چین نابود شوند.
آقای بایدن هم جزو سیاست مدارهای کهنه کار آمریکایی و به قول معروف عضوی از هیات حاکمه یا آنچه به آن Deep State می گویند است و در حال پیاده سازی سیاست اصلی آمریکا در جهان است، سیاستی که در دوران ترامپ با یک وقفه کوتاه مواجه شد.
در این سیاست چیزی به عنوان همپیمان وجود ندارد و کشورها بر اساس مطیع و یا دشمن تقسیم می شود.
اروپایی ها هم شاید به ظاهر همپیمان به شمار آیند اما در واقع رقیب اقتصادی آمریکا هستند که باید نابود شوند تا آمریکا بماند.
اینگونه نیست که تصور کنیم چون به ظاهر اینها با هم همسو هستند پس آمریکا دنبال منافع اروپایی ها است.
امروزه بسیاری از سیاست مداران ارشد اروپایی متوجه هستند که اگر جریان اوکراین سریعا و از طرق دیپلماتیک حل وفصل نگردد احتمال گسترش آن به دیگر کشورهای اروپایی وجود دارد.
اینگونه نیست که تصور کنیم آمریکایی ها تروریست ها و مزدوران خود از سرتاسر جهان را آورده اند و در اوکراین قرار داده اند و از موج نژاد پرستی نوین که همانا نازیسم نوین است حمایت می کنند و این ماجرا در مرزهای اوکراین محصور بماند.
تجربه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ثابت کرده این موج می تواند به سرعت خیلی زیان از یک منطقه به منطقه دیگری منتقل شود و چیزی به عنوان مرز برای خود نمی شناسد.
برخی رهبران اروپایی هم قبل از شروع عملیات ویژه روسیه و هم بعد از آن تلاش های بسیار زیادی انجام دادند تا بتوانند یک راه حل برای این اختلاف ها پیدا کنند که شاید امروزه در رسانه ها از تماسهای مکرر رئیس جمهوری فرانسه با رئیس جمهوری روسیه و رئیس جمهوری اوکراین شنیده باشید.
دلیل اش این است که افرادی چون مکرون از ماجراهای پشت پرده مطلع می باشند و سالها است که به فکر حمایت اروپا از آتیه ای که آمریکایی ها برای آن ترسیم کرده اند می باشند.
شاید برخی به یاد داشته باشند که چند سال پیش آقای مکرون در باره نیاز اروپا به ارتش واحد که امنیت آن را تامین کند صحبت کرد و عملا این صحبت آقای مکرون از طرف آمریکایی ها به عنوان نقشه ای برای به هم زدن ناتو تلقی شد و با استفاده از عوامل خود در فرانسه خیابان های فرانسه را بر علیه او به شورش واداشتند.
برخی ممکن است تصور کنند که آنچه از آن به عنوان اعتراضات جلیقه زردها عنوان می شد یک واکنش خودسر مردمی بود، اما واقعیت امر این است که یک جریان و یک تیم بسیار قوی برنامه ریزی پشت این ماجرا بود و مردم فرانسه تحت تاثیر این جریان که عموما هم از طریق رسانه های اجتماعی کار می کرد به خیابان ها آمدند.
توجه داشته باشید، همین که ترامپ رفت و روابط فرانسه و آمریکا بهبود پیدا کرد و مکرون از تشکیل ارتش واحد اروپایی صرف نظر کرد تظاهرات فروکش کردند، در حالی که تظاهر کنندگان به هیچ نتیجه مطلوبی از تظاهرات خود نرسیدند.
امروزه هم علیرغم همه تلاش های رهبران کشورهای اروپایی و حتی سیاستمداران دوست دار اوکراینی اما آمریکایی ها به هیچ وجه اجازه نمی دهند ماجرای اوکراین فروکش کند چون منافعشان در به آشوب کشیدن اروپا است.
اخیرا هم که فاش شده آقای زلنسکی را برده اند درون سفارت آمریکا در لهستان برای اینکه کاملا تحت نظر باشد و خارج از دستورات آنها عمل نکند و طبق اخبار منتشره وقتی که هیات مذاکره کننده اوکراینی با روس ها گفتگو می کنند هر چند لحظه یک بار یکی شان از سالن جلسه خارج می شود تا با آمریکایی ها تماس بگیرد و در مورد مباحث جاری کسب تکلیف کند، یعنی عملا آنها حتی با آقای زلنسکی و یا دیگر مقامات اوکراینی هم تماس نمی گیرند و دستورها را مستقیما از آمریکایی ها دریافت می کنند.
قطعا اگر آمریکایی ها تمایل داشتند جریان اوکراین به آنچه امروز به آن رسیده کشیده نشود و یا اینکه همین جا خاتمه پیدا کند می توانستند و می توانند مستقیما با روس ها مذاکره و گفتگو کنند و به تعهدات امنیتی سابق خود در قبال روسیه در اوروپا برگردند تا مسأله خاتمه یابد.

 



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اوکراین ناتو روسیه آمریکا بحران اوکراین آمریکایی ها گسترش ناتو آغاز شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۱۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحولات اوکراین|هشدار درباره شکست کی‌یف بدون کمک نظامی غرب

درخواست برقراری صلح در اوکراین طبق توافقات استانبول، قصد G۷ برای واگذاری ۵۰ میلیارد دلار از سود دارایی‌های روسیه به کی‌یف ، مخالفت کامرون با اعزام نظامیان ناتو به اوکراین و هشدار مسکو درباره محدودیت تردد در بالیک، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا، روز جمعه در سخنرانی در دانشگاه آکسفورد انگلیس درباره نقش اروپا در روند اوضاع اوکراین، هشدار داد که کی‌یف بدون تدارکات تسلیحاتی از سوی غرب «در عرض دو هفته» شکست خواهد خورد. 

او با اشاره به تأخیر در تصویب کمک نظامی ایالات متحده برای کی‌یف، گفت: «من می‌دانم چگونه این درگیری مکن است پایان یابد، برای این کار لازم است که تحویل سلاح را متوقف کنیم. پس از توقف عرضه تسلیحات، اوکراین ظرف دو هفته تسلیم خواهد شد. ولی من چنین پایانی را نمی‌خواهم.»

علاوه بر این، این دیپلمات اعتراف کرد که کشورهای اتحادیه اروپا در موضوع نگرش نسبت به روسیه وحدت نظر مطلوبی ندارند و برخی اعضای این جامعه حتی روسیه را "دوست خوب خود" می‌دانند. به گفته او، این باعث ایجاد مشکلاتی شده، زیرا در اتحادیه اروپا تصمیمات تنها با حمایت یکپارچه اتخاذ شده و وتوی تنها یک کشور می‌تواند مانع از تصویب طرح‌های مهم شود.

بورل با اشاره به اینکه روسیه را یک تهدید وجودی برای اتحادیه اروپا می‌داند، یادآور شد که کشورهای اروپایی قبلاً از خواب «بیدار شده‌اند»، اما «هنوز نمی‌توانند از رختخواب بلند شوند» و برای تقویت قابلیت‌های دفاعی خود بسیار کند کار می‌کنند.

علاوه بر این، این دیپلمات، روسیه را به قصد مداخله در انتخابات پارلمان اروپا در اوایل ماه ژوئن متهم کرده و از کشورهای اروپایی خواست تا ارسال تسلیحات به کی‌یف را افزایش دهند.

جوزپ بورل همچنین روسیه و چین را رژیم‌ها و امپراتوری‌هایی خودکامه خواند که «به چیزی جز زور احترام نمی‌گذارند» و از اعضای اتحادیه اروپا خواست تا با مسکو و پکن از موضع قدرت صحبت کرده و روی کمک ایالات متحده حساب کنند. او تاکید کرد: البته نمی‌توان دائماً به انتخابات در ایالات متحده وابسته بود و باید ساختار امنیتی اروپایی را توسعه داد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و یکمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

شورای سران مجمع عمومی سازمان ملل: صلح در اوکراین باید بر اساس توافقات استانبول باشد

در بیانیه‌ای که در پایان نشست شورای سران مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطر به تصویب رسید، تاکید شده است:  روند صلح مناقشه اوکراین باید با تاکید بر توافقنامه استانبول در سال 2022، که بی‌طرفی اوکراین را فرض قرار داده، حل و فصل شود. 

این شورا با توجه به ادامه درگیری نظامی در اوکراین، خواستار آغاز هر چه سریعتر روند صلح بر اساس توافقنامه استانبول در سال 2022 شد و یادآور شد: این توافقنامه بر بی‌طرف باقی ماندن اوکراین همراه با تصمیم گیری در مورد تعیین سرنوشت سرزمین‌های اشغالی از طریق همه پرسی تحت نظارت سازمان ملل تاکید داشت. علاوه بر این تبادل فوری اسرای جنگی و جستجوی اقداماتی برای جلوگیری از تشدید بیشتر درگیری درخواست شده است.

بلومبرگ: آمریکا در حال مذاکره با G7 درباره تامین 50 میلیارد دلاری اوکراین است

آژانس خبری بلومبرگ گزارش داد که ایالات متحده قصد دارد گروهی را رهبری کند که وظیفه آن تأمین 50 میلیارد دلار از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه است.  

منابع خبری گفتند که واشنگتن در حال مذاکره و تلاش برای دستیابی به توافق برای امضای سندی در این باره در نشست رهبران در ایتالیا در ماه ژوئن است. مذاکرات در این زمینه پیچیده بوده و دستیابی به توافق ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

به نوشته بلومبرگ، این اقدام علاوه بر نشان دادن حمایت قوی آمریکا از کی‌یف، فشار جدیدی را بر اتحادیه اروپا وارد می‌کند تا برخی اعتراضات به استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه را کنار بگذارد.

گزارش کارشناسان آژانس از حملات متعدد در نزدیکی نیروگاه زاپروژیا 

کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) از شنیده شدن صدای بیش از 100 گلوله در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیا در تاریخ 30 آوریل خبر دادند.

این آژانس روز جمعه در وب سایت خود اعلام کرد: تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، سه بار تنها ظرف یک ساعت در بعدازظهر روز سه‌شنبه [30 آوریل] و در مجموع بیش از 100 شلیک گلوله را شنیدند.

در این بیانیه آمده است: روز پنجشنبه، مقامات نیروگاه زاپروژیا به کارشناسان آژانس اطلاع دادند که نیروهای روسی در حال مقابله با حملات هواپیماهای بدون سرنشین در نزدیکی مرکز آموزشی نیروگاه هستند، هیچ گونه تخریب یا تلفات جانی نداشته است.

به گفته کارشناسان آژانس، فعالیت نظامی در اطراف ایستگاه تقریباً روزانه مشاهده می‌شود.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره این اطلاعات گفت که وضعیت ناپایدار در پیرامون نیروگاه ادامه دارد و مشکلاتی را برای ایمنی هسته‌ای در این تاسیسات بزرگ ایجاد می‌کند.

درخواست رانندگان کامیون اوکراینی از زلنسکی برای معافیت از خدمت نظامی

در اوکراین، کامیون داران طوماری را امضا کردند که در آن از ولادیمیر زلنسکی، خواستند تا خدمت اجباری در ارتش را برای آنها معاف کند.درخواست مربوطه در وب سایت دفتر ریاست جمهوری ظاهر شد.

در این طومار نوشته شده: ما درخواست می‌کنیم رانندگانی که در زمینه حمل و نقل بین المللی مسافر و بار مشغولند به دسته افرادی که از بسیج معاف هستند، اضافه شوند. برای اینکه اگر رانندگان کامیون مجبور به خدمت نظامی اجباری شوند، "یک فروپاشی در سیستم حمل و نقل اوکراین" رخ خواهد داد.

کامرون: اعزام نیروهای ناتو به اوکراین تشدید خطرناکی خواهد بود

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا روز جمعه در مصاحبه با شبکه "اسکای نیوز" ابراز عقیده کرد که اعزام نیروهای ناتو به اوکراین منجر به تشدید اوضاع خطرناکی خواهد بود.

او گفت: «من هرگز چنین تصمیمی نخواهم گرفت که سربازان ناتو را به اوکراین بفرستم، زیرا این یک تشدید خطرناک خواهد بود  و هیچ ضرورتی هم ندارد.» 

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس با اشاره به اینکه کشورهای غربی بیش از 60 هزار پرسنل نظامی اوکراینی را آموزش داده‌اند، افزود: «فکر می‌کنم اگر سربازان ناتو سربازان روسی را بکشند اشتباه است».

وزیر خارجه انگلیس: کمک به کی‌یف سرمایه گذاری در امنیت غرب است

دیوید کامرون همچنین معتقد است که شکست اوکراین عواقب بدی برای متحدانش خواهد داشت، بنابراین کمک به کی‌یف بهترین سرمایه گذاری برای امنیت کشورهای غربی است.

وزیر امور خارجه گفت: «امنیت اوکراین به امنیت اروپا و از جمله بریتانیا نیز مربوط می‌شود و شکست اوکراین برای ما بسیار هزینه گزافی خواهد داشت. بنابراین سرمایه‌گذاری‌هایی که امروز در امنیت اوکراین انجام می‌دهیم، بهترین سرمایه‌گذاری ممکنی است که می‌توانیم برای امنیت و رفاه خود انجام دهیم.»

وی همچنین یادآور شد که کشورهای غربی در حال حاضر دو گزینه برای توسعه اوضاع پیش روی دارند. در یکی از آنها، کامرون پیشنهاد کرد که به طور جمعی بر روسیه فشار بیاورند تا اوکراین حاکمیت خود را باز پس گرفته و ناتو و اروپا قوی تر شوند. او افزود: در گزینه دوم، کی‌یف به دلیل حمایت ناکافی از سوی متحدانش شکست بخورد، که ظاهراً جهان را "نامطمئن و خطرناک" می‌کند.

به گفته وزیر خارجه، لندن به حمایت خود از کی‌یف ادامه خواهد داد و  کشورهای دیگر نیز باید همین اقدام را انجام دهند.

 قصد لتونی برای تقویت مرز خود با روسیه و بلاروس

جمهوری لتونی بیش از 300 میلیون یورو برای تقویت مرز با روسیه و بلاروس هزینه خواهد کرد.

به گزارش پورتال رادیویی و تلویزیونی لتونی LSM ، ارتش شروع به ایجاد زنجیره‌های مستحکم دفاعی در خطوط مرزی با روسیه و بلاروس کرده است. طبق این اطلاعات، برای این منظور بیش از 300 میلیون یورو  هزینه اختصاص داده شده است.

در بیانیه مربوطه آمده: تقویت مرزهای شرقی لتونی و اجرای طرح ضد تحرکات بخشی از خط مشی کلی تقویت استحکامات در منطقه بالتیک است. در امتداد مرز با روسیه و بلاروس، ارتش زنجیره‌ای از استحکامات دفاعی، موانع مختلف، انبارهای مهمات ایجاد کرده و 303 میلیون یورو  نیز طی پنج سال برای ایجاد این خط دفاعی هزینه خواهد شد.

اولین خط دفاعی در فاصله حدود 1 کیلومتری از مرز تونی با روسیه در حال ایجاد است.

حمایت استونی از محاصره دریایی روسیه  توسط کشورهای بالتیک

ژنرال مارتین هیرم، فرمانده نیروهای دفاعی استونی اعلام کرد که این کشور  محاصره احتمالی دریای بالتیک را یکی از موضوعات کلیدی دانسته و از اقدامات مشترک در این راستا به همراه لهستان، سوئد و فنلاند حمایت می‌کند.

وی روز جمعه در یک نشست خبری گفت: ما به همراه لهستان، سوئد و فنلاند که به تازگی به ناتو پیوستند، باید بتوانیم یکی از مشکلات کلیدی منطقه خود را حل کنیم و آن محاصره احتمالی در دریای بالتیک است.

به عقیده این مقام نظامی یک فرماندهی نیروهای ناتو در منطقه بوجود میاید که به عنوان تقویت کننده طرح دفاعی جدید ائتلاف وارد استونی خواهند شد. به گفته وی، استونی همچنین دفاع زمینی خود را نیز دو برابر کرده و قابلیت‌های ضد تانک و ضد هوایی را مدرن کرده و مهمات کالیبر بالا خریداری کرده و سامانه‌های دفاع هوایی میان‌برد و سامانه‌های موشک پرتاب چندگانه به خدمت گرفته خواهند شد.

روسیه در صورت مسدود شدن تردد در دریای بالتیک، به آن پاسخ سختی خواهد داد

در واکنش به اقدامات کشورهای حوزه دریای بالتیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که اگر محدودیت‌هایی برای عبور کشتی‌های حامل نفت روسیه از تنگه دریای بالتیک اعمال شود، مسکو به شدت به آن پاسخ خواهد داد. 

او گفت: هر گونه تلاش برای محدود کردن حقوق ناوبری کشتی‌های روسی به عنوان یک اقدام غیردوستانه دیگر تلقی شده و به دنبال آن اقدامات تلافی جویانه سخت در نظر گرفته خواهد شد.

زاخارووا یادآور شد که روند عبور کشتی‌ها در منطقه بالتیک توسط معاهده کپنهاگ 1857 و مفاد کنوانسیون سازمان ملل در مورد حقوق دریاها در سال 1982 تنظیم شده و طبق این اسناد، همه کشتی‌ها حق عبور بدون مانع و ایمن از تنگه بالتیک را دارند. 

تحولات اوکراین| زلنسکی ناتو را به بدقولی متهم کردتحولات اوکراین| تلاش کی‌یف برای کسب حمایت 10 ساله آمریکاتحولات اوکراین| توقع غرب از کی‌یف بعد از ارائه کمک نظامی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحولات اوکراین| کمک نظامی آمریکا قادر به توقف روسیه نیست
  • سرنوشت اوکراین در سال انتخاباتی آمریکا و گزینه های کی‌یف
  • روزنامه ایتالیایی: ناتو در جنگ اوکراین برای خود دو خط قرمز مشخص کرده است
  • آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه/ افشای طرح بزرگ ترامپ برای پایان جنگ اوکراین
  • ببینید | نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • فیلم/ نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • هشدار درباره شکست کی‌یف بدون کمک نظامی غرب
  • نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • تحولات اوکراین|هشدار درباره شکست کی‌یف بدون کمک نظامی غرب
  • مجارستان: درگیری مستقیم ناتو با روسیه یعنی جنگ جهانی سوم