Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی حسنیه اسداللهی نیا بیش از ۱۹ هزار جلد منابع اطلاعاتی اعم از کتاب، نشریه، نسخه خطی، کتاب چاپ سنگی و گراور را در اقدامی خیرخواهانه به کتابخانه مرکزی تبریز اهدا کرد.

شهرام خدایی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی، در مراسم اهدای این کتاب‌ها، کتاب را محصول مکتوب اندیشه بشری دانست و گفت: اگر انسانی بخواهد، اندیشه خود را ماندگار کند، باید این اندیشه را در قالب کتاب جاودان سازد؛ بنابراین اهدای کتاب به معنی واقعی کلمه اهدا و ترویج اندیشه و آگاهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به محدودیت‌های منابع مالی جهت خرید گسترده کتاب برای تقویت مجموعه منابع کتابخانه‌های عمومی استان و احیاء و تقویت سنت حسنه نذر کتاب یا وقف در گردش کتاب، گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی در سال‌های اخیر اقدام به برگزاری پویش‌های مختلف از جمله «اهدای کتاب، اهدای دانایی»، «هر آذربایجانی یک کتاب» جهت جذب کتاب و منابع اهدایی مردم شریف و فرهنگ دوست استان کرده است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی ضمن قدردانی از محبت این خانواده در قبال کتابخانه مرکزی تبریز با اشاره به اینکه سال ۱۳۶۵ دانشجوی استاد صادقپور بوده است، گفت: ویژگی بارز این استاد مرحوم کتابشناسی دقیق وی بود، به‌طوریکه همواره تاکید می‌کرد، خواندن کتاب به تنهایی کافی نیست و باید شناسنامه کتاب با جزئیات برای خواننده آشکار شود.

حسنیه اسداللهی نیا در این مراسم گفت: همسرم پنج سال پیش از دنیا رفت، بعد از فوت همسرم عده‌ای برای خرید کتابخانه شخصی مرحوم حاج عباسقلی واعظ چرندابی و حاج محمد صادقپور وجدی، پدر شوهرم و همسرم به خانه ما مراجعه می‌کردند، اما طی این رفت‌و آمدها متوجه شدم هیچ یک درک درستی از ارزش این کتاب‌ها ندارند و این امر موجب رنجش ما می‌شد.

وی با بیان اینکه تنها ارث باقی‌مانده از همسرش یک منزل مسکونی و این کتابخانه غنی بود، افزود: همسرم به خاطر رفاه فرزندانش در وصیت‌نامه‌اش صحبتی از اهدای کتاب‌هایش نکرده بود و به همین دلیل دست من در اهدای کتاب‌ها بسته بود.

این بانوی خیر ادامه داد: مدتی قبل از پدرم حاج محمدحسن اسدالهی نیا که وی نیز از معتمدین شهر تبریز بود ارثی به من رسید و من تصمیم گرفتم با آن ارثیه کتابخانه شخصی پدر شوهر و همسرم را از وارثان بخرم و به‌ یاد مرحوم حاج عباسقلی واعظ چرندابی، حاج محمد صادق‌پور و حاج حسن اسداللهی نیا به کتابخانه مرکزی تبریز اهدا کنم.

لیلا اصغری، معاون کتابخانه مرکزی تبریز در این مراسم ضمن قدردانی از این خانواده خیر گفت: مجموعه اهدایی سرکار خانم اسداللهی از اولین مجموعه‌های اهدایی است که با نظم و ترتیب مشخص و تفکیک شده به کتابخانه اهدا شده است و این امر نشانگر اهتمام این عزیزان در نگهداری از مجموعه بوده است.

وی در تشریح جزئیات کتاب‌های اهدایی گفت: تاکنون ۵۴۰ جلد کتاب چاپ سربی، ۱۸۰ چاپ سنگی و ۳۴ جلد گراور و افست بین کتاب‌ها شناسایی شده است و با توجه به اینکه هنوز بخش اعظمی از کتاب‌ها را بررسی نکرده‌ایم، احتمالا چندین جلد کتاب نفیس دیگر نیز به این لیست اضافه خواهد شد.

اصغری، شاخص‌ترین کتاب موجود در بین کتاب‌های اهدایی را «رساله جهادیه» قائم مقام فراهانی دانست و افزود: این دومین کتاب چاپ سربی در ایران است.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم تقدیرنامه حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز و رئیس هیأت امنای کتابخانه مرکزی تبریز به بانوی خیر تبریز حسنیه اسداللهی تقدیم شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری کتابخانه مرکزی تبریز کتابخانه مرکزی تبریز کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی اهدای کتاب کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۲۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر قائدی شنبه شب در نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دشتی عنوان کرد: موضوع کتاب و کتابخوانی را باید خارج از حیطه تکلیفی کتابخانه ها ببینیم و توجه داشته باشیم که مشکلات ما با کتاب کجا حل می‌شود و سراغ آنها برویم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری دشتی با اشاره به نقش کلیدی مطالعه در ادامه افزود: با مشارکت و یکپارچگی همه دستگاه‌ها می‌توان به افزایش میزان مطالعه مؤثر در سطح جامعه کمک کرد و همه نهادها و مردم باید برای اجرای این امر در سطح جامعه مشارکت داشته باشند.

قائدی در ادامه بیان داشت: از قوه قضائیه تقاضا داریم اقداماتی از قبیل کمک به تأمین ملزومات کتابخانه ای، خرید تجهیزات، تعمیر و ساماندهی کتابخانه ها بر اساس ضوابط قانون، تغییر مجازات مجرمین را در نظر بگیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری دشتی گفت: هر اداره یک کتابخانه تخصصی مربوط به فعالیت‌هایش و تألیفات نویسندگان شهرستان، هر چند کوچک باید داشته باشد، که ارباب رجوع به راحتی به آن دسترسی داشته باشد.

کد خبر 6090447

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۶۳ درصدی کتابخانه مرکزی کرمانشاه
  • همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند
  • اهدای عضو به ۳ بیمار نیازمند در چهارمحال و بختیاری
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • رشد هفت درصدی اهدای خون در خراسان رضوی
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه