Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-04@13:34:19 GMT

انواع گروت ساختمانی چیست وچه کاربردی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۸۲۹۰۹

انواع گروت ساختمانی چیست وچه کاربردی دارد؟

"گروت ماده‌ای پایدار است که فضاهای خالی در بخش‌های مختلف سازه را پر می‌کند. گروت پس‌ از اجرا و عمل‌آوری تبدیل به یک ماده مستحکم می‌شود." انواع گروت مخصوص پر کردن فضاهای خالی با معیارهای متفاوت متناسب با نیاز هر پروژه عمرانی وجود دارند که هر کدام قابلیت‌های فیزیکی و اجرایی خاص خودشان را دارند. در این مقاله همراه تجارب شرکت پلی می از شرکت های پیشرو در تامین محصولات مورد نیاز در صنعت ساخت و ساز نظیر محصولات مقاوم سازی و انواع گروت هستیم تا به بررسی فنی و بحث کلی از انواع گروت بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروت اپوکسی چیست؟

گروت اپوکسی شرکت پلی می از ترکیب رزین‌های اپوکسی و سنگدانه‌های نه‌ چندان درشت تهیه می‌شود. اجرای گروت اپوکسی که در نوع گروت اپکسی دو جزی و گروت اپوکسی سه جزیی می باشد بسیار ساده بوده و به ‌راحتی در انواع شرایط عمرانی برای پر کردن انواع فضاهای خالی استفاده می‌شود. این نوع گروت مستحکم است و مقاومت شیمیایی عالی دارد. گروت اپوکسی برای پر کردن فضاهای خالی در سازه‌هایی مناسب است که دچار ارتعاشات هستند و یا در مجاورت مواد شیمیایی و گرمای دائمی قرار دارند.

گروت سیمانی چیست؟

گروت سیمانی یکی دیگر از انواع گروت بوده که مخصوص پر کردن درزها و فضاهای خالی است که در طرح اختلاطی خاص از مخلوط شدن سیمان با آب و ماسه ساخته می‌شود. گروت سیمانی با قابلیت‌های ویژه در گونه‌های مختلف مانند ضد ساییدگی و یا گیرش سریع وجود دارد.

گروت سیمانی مناسب ایجاد یک سطح باربر صلب و کاملا بدون حرکت در میان صفحه ستون و بیس پلیت سازه می‌باشد. این شرایط آنچنان پایدار است که حتی مناسب پخش بار در دال بتنی موجود در سازه می‌باشد. به ‌عنوان مثال با استفاده از گروت سیمانی می‌توانید یک ستون را نصب کنید. کافی است گروت سیمانی را در ضخامت مشخص به زیر ستون اضافه کنید. در این حالت ستون شما و بار کل آن به فنداسیون بتنی منتقل می‌شود.

از گروت سیمانی به ‌طور گسترده برای طیف وسیعی از کاربردهای مختلف بسترسازی و تثبیت ‌کننده پایه‌ها، صفحات بیس پلیت و نصب قاب‌های فولادی استفاده می‌شود.

تفاوت گروت اپوکسی و گروت سیمانی در چیست؟

از گروت سیمانی به شکل گسترده در طیف وسیعی از سازه‌های صنعتی استفاده می‌شود. اما به دلایلی این گروت قابلیت فنی کافی برای نصب ماشین‌آلات را ندارد. به ‌عنوان مثال گروت سیمانی مقاومت کافی در مقابل بارگذاری ضربه‌ای مداوم و یا ارتعاشات ماشین‌آلات سنگین را ندارد. هنگامی‌که گروت سیمانی در مقابل این تنش‌های ارتعاشی قرار می‌گیرد، ترک ‌خورده و آسیب می‌بیند. قطعا این شرایط بحرانی می‌تواند پیامدهای مخربی برای ماشین‌آلات صنعتی و سازه بتنی آنها داشته باشد. اما گروت اپوکسی دارای استحکام پیوند باورنکردنی است و در مقابل بارهای ارتعاشی کاملا مقاوم و ماندگار است.

ممکن است گروت سیمانی بین بیس پلیت و فونداسیون بتنی منقبض شود. در صورت منقبض شدن همیشه احتمال ترک خوردن گروت سیمانی وجود دارد. اما گروت اپوکسی ذاتا شرایط انقباضی کمی دارد و با هر نوع تغییر شرایط فیزیکی محیط حجم آن تغییر نمی‌کند. این ثبات فیزیکی گروت اپوکسی خطر جابه‌جا شدن و ضعیف شدن پیوند میان صفحات را کاهش می‌دهد.

گروت سیمانی در مقابل حملات شیمیایی آسیب ‌پذیر هستند. از این گروت‌ها نمی‌توانیم برای سازه‌هایی که در مجاورت مواد شیمیایی هستند استفاده کنیم. چراکه ترکیبات شیمیایی در دراز مدت باعث تخریب گروت سیمانی می‌شوند و این در حالی است که گروت اپوکسی هم در محیط‌های مرطوب و هم در مواجهه با انبوه مواد شیمیایی مقاوم است. قیمت گروت اپوکسی نیز از دیگر تفاوت‌ها می‌باشد. البته قیمت گروت بسته به کیفیت ساخت تا قابلیت‌های کاربردی آن تعیین می‌شود.

انواع گروت کجاها کاربرد دارد؟

از گروت اپوکسی و سیمانی می‌توان در کاربردهای مختلف از فعالیت‌های عمرانی استفاده کرد. عمده کاربردهای انواع گروت به ‌قرار زیر هستند:

· نصب صفحات پایه ماشین‌های بزرگ صنعتی

· نصب پایه پل

· کاشت میلگرد در داخل بتن

· نصب پیچ تکیه گاه ماشین سنگین

· پر کردن فضاهای خالی در انواع سازه‌ها

گروت ریزی در هنگام نصب ماشین‌آلات صنعتی چگونه است؟

ماشین‌آلات سنگین عمرانی در صورت نصب شدن کامل بر استراکچرهای بتنی شرایط کاربردی دارند. این ماشین‌آلات از طریق یک صفحه بیس پلیت بر روی پایه‌های بتنی نصب می‌شوند. برای عمل‌آوری و اجرای موفق گروت اپوکسی لازم است تا سطح ویسکوزیته، سرعت جریان تزریق، دمای گروت تحت کنترل کامل قرار بگیرد. مقدار ایده‌آل در تنظیم هرکدام از این شرایط توسط سازنده گروت اپوکسی مانند گروت اپوکسی CTech-llc توصیه و تایید شده ‌است. لازم است از عمل‌آوری تا اجرای گروت اپوکسی و گروت سیمانی تمام دستورالعمل‌های کلیدی سازنده را رعایت کنید. برای عملیات گروت‌ریزی از یک فوم ضد نشتی که تمام صفحه پایه را احاطه کرده باشد استفاده کنید.

برخی از رایج‌ترین مشکلات در طول اجرای گروت بیس پلیت عبارتند از:

· استفاده نادرست از گروت: استفاده درست در شرایط مناسب با قابلیت فیزیکی ایده‌آل از مهم‌ترین نکات هنگام گروت‌ریزی می‌باشد. استفاده نادرست از گروت مانع از پیوند مستحکم و ماندگار می‌شود. به ‌عنوان مثال هرگز نباید برای استقرار دستگاه‌های صنعتی که لرزش دارند از گروت سیمانی استفاده کنید. برای چنین ماشین‌هایی بهتر است از گروت اپوکسی استفاده کرده باشید.

· وجود فضاهای خالی در گروت: عدم عمل‌آوری مناسب گروت از مشکلات رایج است. مخلوط شدن کامل اجزای گروت اهمیت زیادی دارد. در ادامه از هم‌سطح شدن صفحه پایه پس‌ از گروت ریزی اطمینان داشته باشید. از هدباکس در اندازه مناسب استفاده کنید تا در جریان مناسب و کاملی از گروت در محل نصب صفحه پایه ایجاد کرده باشید.

· ایجاد ترک در گروت: ترک برداشتن گروت از مشکلات اساسی است که کل پروسه نصب و اتصال پایه به استراکچرها را تهدید می‌کند. اگر از گروت سیمانی استفاده می‌کنید باید شرایط انبساط آن در محیط پروژه را مد نظر قرار بدهید. اما اگر از گروت اپوکسی استفاده می‌کنید، به دلیل انقباض ذاتی کمی که دارد خیلی با چالش ایجاد ترک در گروت مواجه نخواهید شد.

نکات مهم در انتخاب گروت مناسب

داشتن مهارت کافی برای انتخاب گروت مناسب اهمیت زیادی دارد. اما در این انتخاب چه معیارهای کلیدی مدنظر قرار می‌گیرند؟

کافی است هوشمندانه تصمیم‌گیری کنید تا از یک گروت کارآمد مناسب محیط صنعتی خاص خودتان استفاده کرده باشید. این محصولات می‌توانند از پرکردن موثر شکاف‌های بتنی و کاشت میلگرد تا نصب تجهیرات صنعتی و... کارایی داشته باشند. محصولات گروه بازرگانی پلی می در دسته‌ بندی انواع گروت ویژگی‌های زیر را برای رسیدن به حداکثر کارایی دارند:

· عدم انقباض

· اطمینان از تماس و اتصال کامل

· سطح بسیار با دوام و ماندگاری بالا

· گروت‌ریزی سریع و آسان

· مقاوم در مقابل انواع ترکیبات شیمیایی و خورنده

· دارای قوام پلاستیکی شکل با قابلیت روان پذیری مناسب

· مقاوم در مقابل انواع بارهای ارتعاشی و یا بارهای دینامیکی که تکرار می‌شوند

انواع گروت را از کجا می توان تهیه نمود؟

بازرگانی پلی می در راستای تامین نیازهای کشور، با داشتن کارشناسان فنی با تجربه اقدام به تولید و ارائه انواع گروت شامل گروت پایه اپوکسی و گروت پایه پلیمری - سیمانی نموده است. جهت اطلاع از هزینه تامین و خرید انواع گروت، کارفرمایان، پیمانکاران و مجریان محترم می‌توانند به وب‌سایت شرکت پلی می به آدرس www.polyme.ir مراجعه نمایید.

کد خبر 1612254

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: فضاهای خالی گروت سیمانی گروت اپوکسی ماشین آلات عمل آوری پر کردن سازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۲۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمی از حوادث فوتی کار در کارگاه های ساختمانی است

ایسنا/گیلان مدیرکل تعاون گیلان، نیمی از حوادث ناشی از کار را مربوط به حوزه ساختمان دانست و ادامه داد: حدود نیمی از فوتی های ناشی از کار نیز در کارگاه های ساختمانی رخ می دهد.

سیاوش آقاجانی امروز، ۱۳ اردیبهشت ماه در نشست تخصصی ایمنی کار، سرمایه گذاری در بخش ایمنی را خدمت رسانی به جامعه کار و تولید دانست و اظهار کرد: فعالان حوزه ایمنی به جهش تولید کمک می کنند.

وی با اشاره به برگزاری چهار همایش ایمنی کار در سال گذشته، افزود: امروز نخستین همایش ایمنی کار سال ۱۴۰۳ را با همت و مشارکت بخش دولتی و خصوصی برگزار می‌کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با تاکید بر لزوم آسیب شناسی حوادث در کارگاه های ساختمانی، پویایی ریسک، ایمنی در صنایع فلزی و کاربرد هوش مصنوعی در ایمنی کار به عنوان مسائل مبتلابه عصر حاضر، تصریح کرد: نیازمند به روز شدن در ایمنی کار هستیم.

آقاجانی با اشاره به آثار مثبت همراهی جامعه کارگری و کارفرمایی به ویژه در بخش صیانت از نیروی کار و ایمنی، خاطرنشان کرد: شاهد پیشرفت های جدی در تولید و اشتغال و ایمنی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه از همه حلقه های موثر در ایمنی شامل آموزش، نظارت، مسئولان ایمنی و برخورد قانونی استفاده خواهیم کرد، گفت: از پای کار بودن تشکلات مرتبط با ایمنی در استان قدردانی می کنیم.

مدیرکل تعاون گیلان برخورد با کارفرمایان متخلف به ویژه در کارگاه های پر خطر را در کنار بازرسی و نظارت و آموزش، یک امر لازم دانست و بیان کرد: اگر ایمنی کار رعایت نشود، اولین آسیب برای تولیدکننده است و لذا نیازمند تبیین و نشر فرهنگ ایمنی کار در میان تولیدکنندگان نیز هستیم، زیرا صیانت از نیروی کار، صیانت از تولید را به دنبال دارد.

آقاجانی نیمی از حوادث ناشی از کار را مربوط به حوزه ساختمان دانست و ادامه داد: حدود نیمی از فوتی های ناشی از کار نیز در کارگاه های ساختمانی رخ می دهد و لذا تمرکز اول بازرسان کار براساس ارزیابی ریسک، در حوزه ساختمان بوده است که این از سیاست های اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز می باشد.

وی با بیان اینکه نظارت بر کارگاه های ساختمانی توسط بازرس ویژه و تخصصی انجام می شود تا حوادث را کاهش دهیم، گفت: بیشترین آمار برخورد با کارفرمایان متخلف در کارگاه های پرخطر مربوط به کارگاه های ساختمانی است؛ در واقع هم کمیت و هم شدت حوادث در کارگاه ساختمانی بالاست و این یعنی کارگاه های ساختمانی دارای بالاترین ریسک حوادث هستند.

مدیرکل تعاون گیلان اتصال حلقه های حوزه ایمنی را با حلقه ضمانت اجرایی عملی دانست و متذکر شد: در کنار آموزش و نظارت، از ابزارهای قانونی استفاده خواهیم کرد تا شاهد کاهش بیشتر حوادث ناشی از کار به ویژه در کارگاه های ساختمانی باشیم.

وی با بیان اینکه طبق قانون کار، هزینه های ایمنی در کارگاه های ساختمانی قبل از آغاز کار باید محاسبه شود، افزود: نیازمند صدور دستورالعمل ها و ایجاد فرایندهای کاری در دستگاه های متولی حوزه صنعت ساختمان و نظام مهندسی برای ایمنی هستیم. همچنین باید به طرف صنعتی سازی برویم، زیرا با صنعت ساختمان سازی سنتی و نا ایمن مواجه هستیم، اما صنعتی سازی می تواند حوادث را کاهش دهد.

آقاجانی صنعتی سازی را موجب افزایش سرعت کار و کاهش حوادث دانست و تصریح کرد: باید سواد ایمنی در کارگاه ها ارتقا پیدا کند و کارفرمایان با زبان ارزیابی و مدیریت ریسک آشنا شوند.

وی همچنین به کمبود فارغ التحصیلان ایمنی و درآمدهای غیر متناسب آنها اشاره کرد و گفت: موضوع ایمنی و سلامت فقط مادی نیست و حفظ جان انسان ها جنبه معنوی نیز دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لزوم کاربردی کردن محصولات پژوهشی برای تبدیل علم به ثروت
  • حمله رژیم صهیونیستی به ساختمانی در حومه دمشق
  • نحوه ساخت یک جعبه ابزار کاربردی با لوله پلیکا به روشی ساده (فیلم)
  • رشد ۳۵ درصدی جذب دانشجو در دانشگاه علمی- کاربردی مازندران
  • جذب ۴۰ میلیارد تومانی تسهیلات بانکی دانشجویی در مازندران
  • نیمی از حوادث فوتی کار در کارگاه های ساختمانی است
  • این ویتامین چربی کبد را دفع می‌کند | روش‌های کاربردی برای تقویت سلامت کبد
  • کاربردی کردن میز خدمت برای عموم مردم
  • گشایش نمایشگاه بین المللی ابزار و یراق آلات ساختمانی در تبریز
  • دریافت بیش از ۴۹۰ میلیارد تسهیلات خوداشتغالی توسط دانشجویان لرستان